پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پژو wm88 (7)

ثبت رکوردی تاریخی توسط پژو WM88 / مسابقه لمانز سال 1988

نام لمانز برای علاقه مندان به مسابقات اتومبیلرانی نامی آشنا است. دهکده کوچکی در کشور فرانسه که هر ساله شاهد برگزاری مسابقات 24 ساعته است که قدمت زیادی دارد. مسابقه امانز یکی از هیجان انگیز ترین و در عین حال یکی از فنی ترین و سخت ترین مسابقات اتومبیلرانی در تمام ادوار است. امروز قصد […]

ارشیا
دوشنبه - ۷ خرداد ۱۳۹۷

نام لمانز برای علاقه مندان به مسابقات اتومبیلرانی نامی آشنا است. دهکده کوچکی در کشور فرانسه که هر ساله شاهد برگزاری مسابقات 24 ساعته است که قدمت زیادی دارد. مسابقه امانز یکی از هیجان انگیز ترین و در عین حال یکی از فنی ترین و سخت ترین مسابقات اتومبیلرانی در تمام ادوار است. امروز قصد داریم به مناسبت نزدیکی مسابقات لمانز که تا دو هفته دیگر برگزار خواهد شد, نگاهی به تاریخچه ای جذاب از پژو wm88 بیاندازیم که توانست در مسابقه لمانز سال 1988 رکوردی خارق العاده بر جای بگذارد.

دو مهندس از تیم پژو با نام های جرارد ولتر و مایکل مونیر تیمی به نام welter racing برای شرکت در مسابقه لمانز راه اندازی کردند. هدف آنها برای شرکت در این مسابقه زدن رکورد بهترین مصرف سوخت, بهترین پیت استاپ یا بهترین استقامت نبود. آنها فقط و فقط یک هدف داشتند, شکستن رکورد سرعت در مسابقه لمانز. در آغاز مسابقه سال 1988 خودروی جدید پژو با نام WM88 مسابقه را از خط 36 آغاز کرد.

پژو wm88 (8)

یک نمونه دیگر هم با شماره 87 در خط استارت قرار گرفت. با شروع مسابقه خودروی 87 پس از طی کردن 22 دور از مسابقه با نقص فنی مواجه شد و از جریان مسابقه کنار رفت که نسبت به سال گذشته که پس از 13 دورخراب شده بود, یک موفقیت به حساب می  آمد. خودروی شماره 88 هم با مشکل فنی مواجه شد و مدت زمان 3 ساعت و نیم در پیت استاپ به سر می برد تا مهندسین مشکل فنی بوجود آمده را برطرف کنند. سرانجام Roger Dorchy راننده خودروی WM88 به مسابقه بازگشت و فقط و فقط یک چیز در سر داشت, فشار آوردن تا مرز محدودیت ها.

پژو wm88 (3)

پس از چند دور او به تیم خود اعلام کرد که بوست توربو را بالا ببرند تا خودرویش به آلت قتاله تبدیل شود. در آن زمان پیست لمانز یک مسیر 3.7 مایلی مستقیمی به نام مسقیمی مولسان داشت که بهترین مسافت برای ثبت رکورد سرعت توسط تیم ها بود. خودروی P88 از موتور 3 لیتری طراحی شده توسط پژو-رنو-ولوو بهره می برد که قدرت 910 اسب بخار و گشتاور وحشتناک 1020 نیوتن متر تولید می کرد.

پژو wm88 (4)

سر انجام در مسیر مستقیمی پیست خودروی 88 توانست رکورد خارق العاده 407 کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. این رکورد نه تنها در آن سال ها یک شاهکار به حساب می آمد, بلکه تا امروز هم هیچ کس موفق به زدن رکورد پژو WM88 نشده است. پس از رسیدن به سرعت 407 کیلومتر بر ساعت, خودروی WM88 هر نظر دچار مشکل شد. مشکلات فنی, الکتریکی و خنک کاری, خودروی WM88 را از ادامه مسابقه باز داشت.

پژو wm88 (10)

چندی قبل از شروع مسابقه لمانز, در تست های انجام گرفته شده بر روی خودروی WM88 , این خودرو توانست در بزرگراهی تازه تاسیس, رکورد سرعت 416 کیلومتر بر ساعت را بر جای بگذارد. این خودرو از یک گیربکس 5 سرعته بهره می برد و وزن کلی ماشین 900 کیلوگرم بود که نسبت وزن به قدرت نزدیک به 1:1 برای این خودرو ثبت می شد که در نوع خود بی نظیر بود.

پژو wm88 (1)

پس از ثبت رکورد 407 کیلومتر بر ساعت, کمپانی پژو عدد 405 کیلومتر بر ساعت را برای این رکورد در نظر گرفت. این کار جالب از طرف پژو, برای هدف های تبلیغاتی در نمونه جدید پژو 405 انجام شد. اگر نگاهی با تاریخچه مسابقات دهه 70 و 80 میلادی بیاندازیم با بسیاری از این اتفاقات مواجه می شویم. این طور به نظر می رسد که انگار رانندگان آن روزها از هیچ چیز ترس نداشتند و فقط یک چیز در ذهن داشتند, آن هم بردن به هر قیمتی.

پژو wm88 (9)

در آن سال جگوار XJR-9 توانست بر سلطنت 7 ساله پورشه در کلاس C1 پایان دهد و قهرمان مسابقات شود. کمپانی مزدا هم با نمونه 757 وارد مسابقات شد و شانس خود را امتحان کرد. بعد از مسابقه آن سال, مسافت 3.7 مایلی مستقیمی با یک پیچ شیکین (چپی راستی) جدید کوتاه تر شد تا شانس زدن رکورد پژو کمتر شود. رکوردی که پژو در آن سال در خانه اش کسب کرد را شاید بتوان یکی از حماسی ترین اتفاقات مسابقات لمانز نامید.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی 

حضور کوروت ZR1 در مسابقات INDY 500 سال 2019

بررسی مسابقه فرمول 1 باکو/ تصادف هم تیمی های ردبول و اولین پیروزی مرسدس

گزارش مسابقه فرمول 1 بارسلونا

مروری بر زندگی ایرتون سنا راننده افسانه ای فرمول 1 به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد در گذشت وی

حضور تیم کوروت ریسینگ در مسابقه 24 ساعته لمانز

رو نمایی فولکس واگن از I.D. R / خودروی مسابقه ای تمام برقی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی