پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوزوکی سلریو

عرض اندام سوزوکی سلریو در برابر پرايد

همانطور که در مطالب گذشته اشاره کرديم سه مدل از خانواده سوزوکي با نام هاي سوئیفت (SWIFT)، سیاز (CIAZ) و سلریو (CELERIO) راهی سرزمینمان می‌گردند که از بين اينها، مدل سلريو بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.چرا که بنا به برخي از گفته ها اين مدل قصد رقابت با «پراید» را دارد. قيمتي که براي […]

javankhodro
یکشنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۴

همانطور که در مطالب گذشته اشاره کرديم سه مدل از خانواده سوزوکي با نام هاي سوئیفت (SWIFT)، سیاز (CIAZ) و سلریو (CELERIO) راهی سرزمینمان می‌گردند که از بين اينها، مدل سلريو بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.چرا که بنا به برخي از گفته ها اين مدل قصد رقابت با «پراید» را دارد. قيمتي که براي اين مدل در نظر گرفته شده است حدود 25 تا 35 ميليون تومان است. از اين رو بزرگترين خودروساز کشورمان در پي  تجديد عهد با شرکت ژاپني سوزوکي است و تمام تلاش خود را مي کند تا بتواند اين موج سامورايي را از دروازه هاي کشورمان عبور دهد.

سلریو که از انواع سوپر مینی محسوب می‌گردد، از جدیدترین محصولات سوزوکی به شمار می‌آید که ابعاد بسيار کوچکي دارد. تاریخ شروع به تولید آن ماه آوریل سال 2014 میلادی بوده است. در حال حاضر هم تنها در دو مکان تولید می‌شود یکی از این دو، کمپانی ماروتی هند بوده و دیگری هم شرکتی است در تایلند. نسخه‌های وارده به ایران نیز از معبر هندوستان راهی کشورمان خواهند شد.

خلاصه بررسی

امتیاز کلی این خودرو: 3 از 5

سلریو جایگزین مدل‌های شهری این برند به نام‌های آلتو و اسپلش شد. درون این خودرو از اشکودا CITIGO وسیع‌تر بوده و حجم تجهیزات ارائه شده در آن از هیوندای i10 هم بیشتر است و هزینه نگهداری آن نیز از سئات MII پایین‌تر است.

فروش سوزوکی سلریو از اوایل سال 2015 میلادی آغاز گردید که بهای پایه این خودرو کمتر از 8,000 پوند است . تمامی مدل‌های سلریو از تجهیزاتی همچون رینگ‌های آلومینیمی، سیستم تهویه مطبوع، اتصالات بلوتوث و سیستم DAB رادیو، بهره می‌برند. اما در نظر داشته باشيد ، خریداران سلریو می‌توانند تیپ برتر SZ4 را سفارش دهند که از اقلامی همچون شیشه‌های برقی عقب، تریم همرنگ بدنه و نیز 4 عدد اسپیکر برخوردار است.شايد اين مدل قدرت رويايي با رقباي اروپايي خود را نداشته باشد اما اين نکته را هم در نظر داشته باشيد که تا امروز هيچ خودرويي با چنين مبلغ کم و اين ميزان تجهيزات بالا در بازار وجود نداشته است.

پیشرانه‌های انتخابی در این خودرو تنها به یک جفت محدود می‌گردند که سرمنشأ هر دوی آن‌ها از یک پیشرانه سه سیلندر یک لیتری می‌باشد. این دو پیشرانه به‌ظاهر متفاوت به نام‌های استاندارد و DUAL JET ارائه می‌شوند. پیشرانه استاندارد این خودرو از هزینه نگهداری بسیار پایینی برخوردار است و مصرف سوخت آن 4.3 لیتر در صد کیلومتر و میزان گاز CO2 خروجی آن معادل 99 گرم در کیلومتر است که این میزان از آلایندگی، مالکین این خودرو را از پرداخت مالیات جاده‌ای معاف می‌گرداند.

سوزوکی سلریو

طراحی

امتیاز خودرو در این بخش: 2.8 از 5

سوزوکی سلریو از نمای ظاهری بهتر و متناسب‌تری نسبت به اسلاف خویش، از جمله آلتو و اسپلش برخوردار است ،این دو از زمره مدل‌هایی هستند که این خودرو جایگزینشان شده، اما درعین‌حال این مدل قادر نیست که در این باب، به رویارویی با رقبایی همچون تویوتا آیگو و رنو توینگو برخیزد.

در سوزوکی سلریو هیچ نوع گزینه شخصی و اختصاصی ارائه نشده و شما حتی قادر نیستید که رینگ‌های آلومینیمی متفاوتی را هم برای آن برگزینید؛ و تنها حق انتخابی که دراین‌بین وجود دارد سفارش رنگ متالیک برای آن است که به‌تنهایی 415 پوند خرج بر می‌دارد.

برخلاف شکل بيروني که آرام و لطيف است،درون  آن بسيار شلئغ مي باشد.ترکیب رنگ‌ها، مواد و بافت‌های متعددی که در آن به کار رفته حس کابيني ارزان قيمت را به سرنشين القا مي کند. اما با وجود اينکه حجم بسيار بالايي از پلاستيک در آن ديده مي شود اما کابين اين مدل از کيفيت ساخت مجحکمي برخوردار است. کلیت داشبورد آن به سمت پایین و به یک کنسول میانی بزرگ ختم می‌گردد که در آن کنترلرهای رادیو و سیستم گرمایشی جای گرفته‌اند. در بخش زیرین آن نیز یک سوکت USB و همچنین فضایی جهت استقرار تلفن (برای عمل شارژ) وجود دارد. نواری نقره‌ای فام و U شکل در میانه داشبورد آن نصب شده و جلوه درخشانی را برای آن مهیا نموده است. مضاف بر آن، در بالای دسته‌دنده و نیز پیرامون کانال‌های هوا هم از قطعات درخشان و براقی استفاده شده است. در مجموع، به‌کارگیری قطعات صیقلی و براق با رنگ‌های متضاد، جلوه متفاوتی را برای کابین یکنواخت و سرشار از قطعات پلاستیکی این خودرو فراهم نموده است.

تمامی مدل‌های این خودرو و حتی تیپ پایه ZS3، از رینگ‌های آلومینیمی و سپرهای همرنگ بدنه برخوردارند. بالاترین تیپ هم که ZS4 نام دارد از اقلامی همچون جلوپنجره کرومی و چراغ‌های مه شکن جلو سود می‌برد. تمامی نسخه‌های سوزوکی سلریو در کابین از تجهیزاتی همچون بلوتوث و رادیو DAB برخوردارند و همچنین سیستم تهویه مطبوع، اتصالات USB و نیز سیستم CD PLAYER هم در آن‌ها مشاهده می‌گردد.

سوزوکی سلریو

رانندگی

امتیاز خودرو در این بخش: 3 از 5

در قیاس با بسیاری از هاچ بک‌های رقیب، در اين مدل از سوزوکي ،جایگاه راننده در آن، در موضع بالاتری قرار دارد. دید رو به جلو عالی است و از همین رو تغییر مکان این خودرو در جاده‌ها به سهولت صورت می‌پذیرد.تایرهای 14 اینچی این خودرو که از فاق بلندی هم بهره می‌برند، در سرعت‌های پایین سواری نرمی را برای آن مهیا می‌کنند.

اگر شما در پی رانندگی سخت‌تری با این خودرو هستید این نکته را از ياد نبرید که در سرعت‌های بالا و در برخورد با ناهمواری‌ها، سوزوکی سلریو آرامش و خونسردی خویش را از دست مي دهد. فرمان این خودرو هم کاملاً دقیق نیست و در هنگام رانندگی همیشه این احساس شما را فرا می‌گیرد که برای عبور از پیچ‌ها مجبورید فرمان را بیش از آنچه که نیاز است، بچرخانید.
گرچه فرمان این خودرو از حالت قفل به قفل به گردش زیادی احتیاج دارد، ولی با این وجود، سوزوکی سلریو برای دور زدن به کمترین شعاع گردش یعنی 9.4 متر نیازمند است. البته این امر در ترکیب با میدان دید جالبی که در آن وجود دارد، به وقوع می‌پیوندد. در مجموع، این خودرو به‌سادگی پارک شده و از قابلیت مانور مناسبی در معابر و فضاهای تنگ شهری برخوردار است.از پیشرانه یک لیتری بنزینی این خودرو توانی معادل 67 اسب‌بخار خارج می‌شود که در مدت 13 ثانیه شتاب آن را از سکون به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و بیشینه سرعتی معادل 155 کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان می‌آورد.

سوزوکی سلریو

قابلیت اطمینان

امتیاز خودرو از این بخش: 2 از 5
تنها یک روز بعد از ارائه این خودرو به بازار، سوزوکی فراخوانی را برای تمامی مدل‌های آن صادر نمود و وجود نوعی مشکل در سیستم ترمز آنها را اعلام کرد.با این وجود، تعمیر و رفع‌ورجوع این معضل به سرعت صورت پذیرفت و سوزوکی از بابت ایمنی این سامانه مشتریانش را دلگرم و خاطرجمع نمود.
اما از نظر ایمنی، نتایجي که به دست‌آمده  چندان رضایت‌بخش نیست، با وجود اينکه اخیراً سلریو توانسته سه ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP کسب کند اما به دليل نصب غیراستاندارد ایربگ های جانبی در این خودرو ،نرخ ایمنی بزرگ‌سالان در آن 61 درصد می‌باشد که نتیجه ضعیفی به شمار می‌آید.با این حال، از لحاظ قابلیت اطمینان، سوزوکی توانست رتبه دوازدهم را کسب نماید.

قابلیت‌های عملی و کاربردی

امتیاز خودرو از این بخش: 4.3 از 5

این مدل سوزوکي در ميان خودروهاي اين کلاس از بزرگ‌ترین صندوق‌عقب برخوردار است و در آن فضای کافی جهت نشستن 5 نفر وجود دارد. در این میان باید قدردان فاصله زیاد بین دو محور آن نیز بود زیرا موجب شده که فضای کافی جهت جاگیری زانوهای سرنشینانی با قامت 6 فوت (بیش از 180 سانتی‌متر) هم در پشت این خودرو مهیا شود.
گنجایش صندوق بار این خودرو 254 لیتر است که سه لیتر بیشتر از فضای موجود در فولکس‌واگن UP!، اشکودا CITIGO و سئات MII می‌باشد و دو لیتر هم بیشتر از پرچم‌دار پیشین این کلاس یعنی هیوندای i10 است.

سوزوکی سلریو

 

هزینه‌های نگهداری

امتیاز خودرو از این بخش: 4 از 5

قریباً بیشتر خودروهای این کلاس از هزینه‌های نگهداری پایینی برخوردارند و سوزوکی سلریو هم از این قاعده مستثنی نیست.از ماه آوریل سال 2015 میلادی، نسخه DUAL JET این خودرو در دسترس خریداران قرار گرفت که از مصرف سوختی معادل 3.6 لیتر برخوردار بوده و خروجی گاز CO2 در آن معادل 84 G/KM است. همین امر به‌نوبه خود این مدل را به‌عنوان کارآمدترین خودرو در این کلاس جای می‌دهد و بی‌گمان نسخه استاندارد سوزوکی سلریو هم در بیشتر مواقع خودرویی کم‌خرج و باصرفه است.تمامی نسخه‌های سوزوکی سلریو پس از طی سه سال از آغاز خرید،39 درصد از ارزش اولیه خود را حفظ می‌کنند و این موضوع بیشتر از همه شامل حال تیپ‌هایی می‌گردد که بهایشان از 8,000 پوند کمتر است. این امر همچنین بدان معناست که بیشتر مبلغ ناشی از خرید این خودرو به‌مرورزمان به خریدار آن بازمی‌گردد و بیمه و هزینه‌های سرویس نازل و ارزان آن کمترین تأثیر را بر مبلغ موجود در کیف پولتان باقی می‌نهند.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOEXPRESS»
کاربردی بودن خودرو
تجهیزات استاندارد
هزینه‌های نگهداری پایین
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOEXPRESS»
کابین ارزان (منظور مواد مورد استفاده است)
فرمان سردرگم (نه‌چندان دقیق)
قابلیت اطمینان مشکوک

مشخصات فني:

تعداد سیلندر: 3 عدد
حجم موتور: 998 سی‌سی
توان: 67 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه (در سایت سوزوکی عدد 68 ذکر شده است)
گشتاور: 90 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 13 ثانیه (نسخه DUAL JET) – 13.5 ثانیه (نسخه استاندارد) و 16.4 ثانیه (نمونه با گیربکس AMT)
حداکثر سرعت: 154 کیلومتر بر ساعت
نسبت تراکم موتور: 11.0 (نسخه استاندارد) و 12.0 (نسخه DUAL JET)
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات به همراه فنرهای مارپیچ
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی به همراه فنرهای مارپیچ
مصرف سوخت ترکیبی در هر 100 کیلومتر مسافت: 4.3 لیتر (نسخه استاندارد) و 3.6 لیتر (نسخه DUAL JET)
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
ترمز عقب: کاسه‌ای
استاندارد آلایندگی: یورو 6
نوع جعبه‌دنده: 5 دنده دستی – 5 دنده AMT و گیربکس CVT

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 3600/1600/1530 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2435 میلی‌متر
وزن: 835 الی 845 کیلوگرم
حجم باک: 35 لیتر
گنجایش صندوق بار: 254 لیتر
سایز تایرهای جلو و عقب: 185/65 R 14
ارتفاع از کف زمین: 145 میلی‌متر (نسخه استاندارد) و 135 میلی‌متر (نسخه DUAL JET)

ایمنی

کسب سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
6 عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کمکی حرکت در سراشیبی‌ها HILL HOLDER
کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
قفل ایمنی کودک
کیت تعمیر تایر
و…

برخی از تجهیزات ارائه شده در این خودرو

فرمان الکتریکی
سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT)
تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو
4 عدد اسپیکر (بلندگو)
سیستم صوتی + CD + MP3 + پورت USB و اتصالات بلوتوث،RDS
نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)
شیشه‌های عقب و جلو برقی
نمایشگر تعویض دنده
سیستم دزدگیر IMMOBLIZER()
نمایشگر دمای بیرون
قفل مرکزی با ریموت
نگه‌دارنده فنجان برای سرنشینان جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع + فیلتر هوای داخل
آینه‌های برقی جانبی
و…

قیمت

در بریتانیا: 6,999 الی 9,799 پوند
در هندوستان: 390,000 الی 571,000 روپیه (6,120 الی 8,960 دلار آمریکا)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی