پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

افتتاحیه خط تولید 301

عبور از مونتاژ کاری / تولید انبوه 301 از سال آینده آغاز می شود

مراسم افتتاحیه خط تولید آزمایشی خودروی 301 با حضور سورنا ستاری و مدیرعامل ایران خودرو و مقاماتی از مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در حاشیه این مراسم سورنا ستاری و هاشیم یکه زارع در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ دادند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۸

مراسم افتتاحیه خط تولید آزمایشی خودروی 301 با حضور سورنا ستاری و مدیرعامل ایران خودرو و مقاماتی از مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در حاشیه این مراسم سورنا ستاری و هاشیم یکه زارع در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه افتتاح خط تولید آزمایشی پروژه ملی 301 در جمع خبرنگاران بیان کرد: خوشبختانه طی یکی 2 سال اخیر تو حوزه توسعه شرکت های دانش بنیان اقدامات خوبی صورت گرفته است به اعتقاد من، باید خودمان دانش طراحی و ساخت را داشته باشیم و تا زمانی که ما نتوانیم در موضوع طراحی و ساخت قطعات و پلت فرم ورود کنیم نمی شود محصولی صد در صد دانش بنیان ارائه کرد به این علت که مغز کار در این است که ما دانش طراحی و ساخت را داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

وی در این راستا ادامه داد: ما دیگر از بحث مونتاژکاری در صنعت خودرو عبور کرده ایم و خوشبختانه، بعد از خروج پژو از ایران، 301 بزودی وارد بازار می شود. هم اکنون این محصول 60 درصد داخلی سازی شده و با همت همکاران اگر این عدد به 80 درصد برسد این خودرو به بازار عرضه می شود.

این مقام مسئول تشریح کرد: اگر قرار است که ما دانش داشته باشیم باید بتوانیم طراحی کنیم نمی شود وقتی که ما تحریم هستیم به سراغ چینی ها برویم و در زمانی هم که تحریم نیستیم به سراغ برند های اروپایی برویم. صنعت خودروی کشور باید برای خودش هویت داشته باشد که هم اکنون به این هوبت دارد می رسد، در این صنعت ما افراد تحصیل کرده و خوبی داریم در بخش قطعه سازی دانش ساخت و ظرفیت مناسبی داریم منتها در این موضوع، بحث راهبرد مورد توجه است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اینکه چه زمانی صنعت خودروی ما به موضوع طراحی و ساخت خودرو می رسد اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف، تمامی عوامل به اراده و فرهنگی که باید در کشور و صنعت نهادینه بشود بازمی گردد تا زمانی که به این فکر باشیم که پلت فرمی از خارج از کشور وارد شود و در داخل مونتاژ گردد دیگر اسم آن صنعت نیست بلکه نام آن کارخانه است بله کارخانه هم تولید و اشتغال دارد اما صنعت برای دانشگاهی ها تولید و اشتغال می کند.

پژو 301

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه  در خصوص اینکه ایران خودرو تا چه اندازه دیگر به پژو فرانسه وابسته نیست توضیح داد: با توجه به قردادی که این شرکت با پژو داشت که مقرر شده تا با همکاری 2 خودروساز، خودرهای 208، 301 و 2008 تولید شود و خروج آن از کشور تولید و ادامه فعالیت دچار مشکل شد اما ایران خودرو با توجه به اینکه 301 در تیراژ بالا قرار بود که تولید شود این گروه بدون اتکا به پژو، 301 را تا 60 درصد داخلی سازی کرده و در شروع تحویل به مشتریان این عدد 80 درصد خواهد رسید همچنین این خودرو در فاز اول، 100 هزار عدد در سال تولید می شود و طی 4 سال میزان تولید این محصول به 250 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

وی در این راستا ادامه داد: در بحث داخلی سازی اتفاقات خوبی در دستور کار قرار گرفته و از شما در خواست می کنم که هروقت این موارد به نتیجه رسید ما آن را به اطلاع می رسانیم.

یکه زارع همچنین در رابطه که چرا 301 با نام پژو وارد بازار می شود اشاره کرد: بهرحال محصول متعلق به پژو است اگرجه داخلی سازی 80 درصدی اتفاق افتاده اما در شهریور ماه پلت فرمی که متعلق به ایران است با نام ایرانی معرفی خواهد شد البته لازم به ذکر است که ما می توانیم این خودرورا بدون نام پژو تولید بکنیم اما به جهت تبعات حقوقی درصدد انجام این کار نیستیم.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به میزان سرمایه گذاری در خط تولید و دیگر بخش ها اعلام کرد: سرمایه گذاری در خط بدنه حدود 36 میلیون یورو بوده در این بخش حدود 14 میلیون یوره که در مجموع این اعداد به 50 میلیون یورو می رسد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی