پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تایر-لاستیک خودرو

وصول مطالبات تایرسازان به قیمت گرو گرفتن تولید خودرو

شنیده‌ها خبر از عدم همکاری تعدادی از تولیدکنندگان تایر با خودروسازان در روزهای پایانی سال دارد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو شنیده‌ها خبر از عدم همکاری تعدادی از تولیدکنندگان تایر با خودروسازان در روزهای پایانی سال دارد. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر وزارت صنعت توانسته با افزایش عمق داخلی سازی […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

شنیده‌ها خبر از عدم همکاری تعدادی از تولیدکنندگان تایر با خودروسازان در روزهای پایانی سال دارد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

شنیده‌ها خبر از عدم همکاری تعدادی از تولیدکنندگان تایر با خودروسازان در روزهای پایانی سال دارد. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر وزارت صنعت توانسته با افزایش عمق داخلی سازی در قطعات مختلف، تولید روزانه خودرو در کشور را افزایش دهد به حدود 4 هزار دستگاه در روز برساند.

شنیده‌ها خبر از عدم همکاری تعدادی از تایرسازان بزرگ داخلی در تامین تایر مورد نیاز خودروهای تولیدی، آن هم پیش پای بازار سنتی شب عید دارد.

در این خصوص بعضی از کارشناسان عقیده دارند، برخی از تولید کنندگان تایر با توجه به شرایط تولید در ماه پایانی سال فرصت را غنیمت شمرده و به بهانه وصول مطالبات قبلی خود فشار خود را بر خودروسازان افزایش دادند.

این در شرایطی است که خودروسازان نیز برای سفارش های جدید خود به تولید کنندگان تایر، پیشنهاد پرداخت نقدی برای خرید های جاری خودرا مطرح کرده اند.

با این حال شرکت های تولید کننده تایر، ادامه همکاری با خودروسازان را منوط به دریافت مطالبات قبلی خود دانسته اند. حتی شنیده می شود، برخی از تولیدکنندگان تایر در اقدامی هماهنگ چنین تصمیمی را در دستور کار خود دارند و به همین دلیل می توان پیش بینی کرد، در صورت ادامه این روند، تولید خودرو با کاهش محسوسیدر روزهای پایانی سال مواجه شود. زیرا یک خودرو می تواند در صورت عدم تامین قطعه ای چون صندلی و حتی قطعات الکترونیکی به تولید برسد و منتظر تامین قطعه تا تجاری سازی باقی بماند. اما آیا می توان خودرو را بدون تایر تولید کرد؟

در روزهایی که دلال ها در بازار خودروی ایران جولان می دهند، عدم همکاری تعدادی از تولید کنندگان تایر آن هم به شکلی هماهنگ و گسترده با زنجیره تامین خودرو کشور، می تواند خطری بزرگ برای مصرف کنندگان واقعی خودرو باشد.

البته همه ماجرا این نیست. زیرا تایرسازان جزو تولید کنندگانی در کشور هستند که ارز دولتی قابل توجه ای برای تامین مواد اولیه در اختیارشان قرار می گیرد. با این حال علاوه بر مسائل مطرح شده در این گزارش، تولید کنندگان تایر در تامین بازار داخلی نیز عملکرد قابل دفاعی ندارند. نکته جالب توجه این که، اگر سری به بازار آزاد تایر بزنید، می توانید محصولات سازندگان داخلی را به هر میزان خریداری کنید. اما سهمیه نمایندگان فروش تایرسازان داخلی آنقدر کم است که در کمتر از نصف روز به اتمام می رسد.

از دوران آغاز تحریم ها علیه کشور و اختصاص ارز 4200 تومانی به حوزه های مختلف در تولید و واردات، همواره تولید کنندگان تایر از اختصاص ارز به واردکنندگان تایر گله مند بودند. زیرا آنها معتقد هستند تولید کنندگان داخلی می تواند بازار کشور را تامین کنند و این به جز حضور انحصاری در تامین تایرهای خودروسازان است. اما حالا با کمرنگ تر شدن نقش واردکنندگان این کالای مصرفی به بازار، گویا سر بزنگاه شده است و به همین دلیل تولید کنندگان تایر با یک تاکتیک هماهنگ شده، فشار به خودروسازان را افزایش داده اند تا مطالبات خود را به هر قیمت و روشی که شده از خودروسازان آن هم در این روزهای حساس تولید دریافت کنند.

فریدون احمدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو در این خصوص گفت: بزرگترین عامل مشکلات، ارز دولتی است که برخی از تولیدکنندگان دریافت می کنند. ارز با نرخ دولتی نباید به تایر سازان و تولیدکنندگان ارائه شود به این علت که این عامل خود سبب ایجاد رانت و فساد در این صنعت و بازار تایر شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به عدم رقابتی بودن بازار تایر ایران گفت: اگر بازار رقابتی باشد، بدون شک چنین مشکلاتی نخواهیم داشت. هر چند تولید کنندگان تایر حق دارند مطالبات خود را پیگیری کنند اما، میزان نقدینگی در بخش تولید نیز کاهش یافته است و در شرایط فعلی باید طوری حرکت کنیم که مانعی برای تولید پیش نیاید.

حالا با اخباری که از منابع غیر رسمی در این خصوص شنیده می شود، شاید بتوان گفت بخشی از مافیای صنعت خودرو در حال نمایان شدن است. زیرا تولید کنندگان خودرو در ایران طبق قوانین وزارت صنعت موظف به استفاده از تایرهای ایرانی در خودروها هستند و همین موضوع باعث شده یک انحصار مافیایی در این حوزه به وجود بیاید.

انتهای پیام/

چطور لاستیک با نرخ دولتی بخریم/ سهمیه سالانه هر خودرو ۲ حلقه لاستیک دولتی

لزوم تعیین نرخ واحد برای لاستیک های تولید داخل

بیش از 70 درصد تایر مورد بازار نیاز از داخل تامین می شود

علت کمبود تایر در بازار چیست؟ / لزوم پیگیری وزارت صمت در خصوص چرایی کمبود تایر در بازار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی