ون ها را باید فرزندان مینی بوس ها یا مینیباس ها دانست. البته شاید میدباسها نیز بهعنوان دیگر عضو والدین این خانواده قابل شناسایی باشند. هدف همه نمایندگان این کلاس از خودروها جابهجایی تعدادی در اندازه یک یا چند خانواده است. پس میتوان روی آنها بهعنوان وسیلهای برای تفریحات خانوادگی حساب کرد. اما گاه ونها […]
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو
در این نوشتار نگاهی کوتاه به ونهای شخصی در ایران خواهیم انداخت.
یکی از خودروهای اصلی این کلاس در دنیا، همین مدل ترنسپورتر است که توسط خودروسازی سینا برای مدتی محدود عرضه شد. فولکسواگن ترنسپورتر برای استفادههای کارگاهی و جابهجایی بیماران یکی از بهترین انتخابها در بازار بهشدت محدود ایران در این کلاس به حساب میآید.
ظرفیت 10+1 نفر، ESP، سیستم ترمز 4 چرخ دیسکی، 120 اسببخار قدرت و… از مشخصات این خودرو در نمونههای واردشده به ایران بهشمار میرود.
برای این کلاس از خودروها در نمونههای دست دوم بیش از سلامت بدنه، سلامت موتور و گیرباکس، سیستم ترمز و تهویه اهمیت دارد. بنابراین در هنگام خرید باید این موارد را به دقت مدنظر قرار داد.
این خودرو یک ون کوچک با قابلیت محدود حمل مسافر به حساب میآید. خودرویی که در ایران بیشتر برای جابهجایی مسافر و در فرودگاهها بهکار گرفته شد و نمونه وارداتی آن به ایران از یک موتور پایه گازسوز 2 لیتری با توان 109 اسببخار و 160 نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد.
این خودرو همچنین از یک گیرباکس دستی 5 سرعته و دیفرانسیل جلو سود میبرد. کدی به لطف ضرایب مناسب گیرباکس در تمامی دندهها بهرهمند از گشتاور مناسبی است و میتواند با مصرف 13 مترمکعب گاز در هر 100 کیلومتر، 440 کیلومتر را با 4 مخزن بپیماید.
تویوتا هایس بهعنوان یک ون بزرگ، مجهز و باکیفیت یکی از بهترینها و نماد این کلاس است که در بسیاری از نسلها در ایران حضور دارد.
این خودرو در آخرین نسل خود در کشورمان، از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری با توان 150 اسببخار و گشتاور 241 نیوتنمتر بهره میبرد و به گیرباکس 5 سرعته دستی مجهز است.
از هایس در موارد بسیار از حملونقل فرودگاهی تا نیازهای سازمانها، ارگانها، آمبولانس و شخصی استفاده میشود و میتوان این خودرو را ون همهکاره ایران دانست.
اتفاقا 2 نمونه چینی نیز بر اساس این خودرو ساخته و در بازار ایران توسط ایرانخودرو و سایپا مونتاژ میشوند.
ون هایس H2L یکی از جانشینان چینی هایس ژاپنی است که با اصالت برلیانس توسط گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارسخودرو مونتاژ میشود.
این خودرو همچنین با 3 نوع پیشرانه 2.7 و 2.5 لیتری به بازار عرضه شده است که به ترتیب 163، 145 و 132 اسببخار قدرت تولید میکنند و حداکثر گشتاور آنها به ترتیب 260، 222 و 219 نیوتنمتر اعلام شده. افزون بر این موارد این ون 10+1 نفره (که ظرفیت آن تا 14 نفر نیز عنوان میشود) از یک گیرباکس 5 سرعته دستی بهره میبرد.
خودرویی که با توجه به فضای زیاد و دسترسی به نمونههای صفر و کارکرد پائین گزینه خوبی برای مناسبسازی با توجه به نیازهای بیماران به حساب میآید.
ون وانا نمونه ایرانخودرویی هایس با اصالت یکی از زیرمجموعههای فوتون چین است. وانا از یک پیشرانه 2.4 لیتری 130 اسببخاری با گشتاور 200 نیوتنمتر بهرهمند است.
فضای سرنشینان این خودرو همانند هایس است و همان طرح داشبورد در این خودرو نیز مشاهده میشود.
وانا نیز مانند هایس و H2L از یک گیرباکس 5 سرعته دستی بهرهمند است. این خودرو با وجود قدرت کمتر نسبت به نمونه برلیانس طرفداران خاص خود را دارد و به نظر میرسد نام ایرانخودرو سبب شده فروش نسبتا مناسبی را در قامت یک تویوتا هایس سقف بلند و لوگو اسبنشان این کمپانی تجربه کند.
هیوندای H1 در برخی بازارهای جهانی با نام Sterex شناخته میشود. این ون از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری و 175 اسببخاری بهرهمند است.
گشتاور مناسب 23.2 کیلوگرممتر در دور 4200 برای این ون سبب میشود رقیبی سفت و سخت برای رقبای حاضر در بازار ایران باشد.
در خودروهای ون بیش از شتاب و توان موتور، گشتاور و به قول خودمانیتر زور موتور اهمیت دارد.
بنابراین یک ون بزرگ و پرزور همواره یکی از بهترین انتخابهاست. H1 از یک گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک نیز سود میبرد و یکی از بهترین گزینههای بازار محسوب میشود.
یکی دیگر از بهترین انتخابها در میان ونهای بازار ایران همین مدل هیوندای H350 است.
یک نمونه مدرن از ونها که در ویرایش مسافربری تا 16 مسافر را حمل میکند و از مشخصات فنی و امکانات مدرنی بهره میبرد.
این خودرو برخوردار از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ توربودیزل با حجمی برابر با 2.5 لیتر است. موتور H350 قادر به تولید قدرتی برابر با 167 اسببخار و گشتاوری برابر با 422 نیوتنمتر است و این نیرو تولیدی توسط یک گیرباکس 7 دنده به چرخهای عقب منتقل میشود.
هیوندای H350 در 4 مدل باری، ون، مسافربر و آمبولانس ساخته شده و یکی از معدود نمونه ونها در ایران با مدل 2018 است.
سواریترین ون حاضر در این نوشتار همین مدل کارنز از کمپانی کیا بهعنوان یک امپیوی کامپکت است.
خودرویی که 2 نسل از آن به بازار ایران عرضه شده و هر 2 ناموفق بودهاند. البته نمونه جدیدتر که از سال 2015 به بازار آمده با بهرهمندی از امکاناتی چون شیفتر پشت فرمان، گرمکن، سردکن و قابلیت حمل 7 نفر، گزینه مناسبی برای یک خانواده پرجمعیت ایرانی به حساب میآید.
کارنز از یک موتور 4 سیلندر GDi بهره میبرد و 166 اسببخار قدرت و 213 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بهره این خودرو از یک گیرباکس 6 سرعته تیپترونیک نیز آن را در رده ونهای مدرن ایران قرار میدهد.
این مدل ون از مرسدسبنز با مدل 2007 و بیشتر 2008 در بازار ایران به چشم میخورد و البته نمونههای کمکارکرد با ترخیص 2012 آن برای خرید کم نیستند.
همچنین ون مرسدس ویتو به تعداد اندک در کشورمان فیسلیفت شده و به قالب لیموزین در آمده است. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.2 لیتری بهره میبرد، گیرباکس اتوماتیک دارد و 11 نفره است. به هر حال وقتی مرسدسبنز ون هم بسازد، یک نمونه شاهکار و عالی برای مصارف متناسب خواهد ساخت.
این ون قدیمی و کمجان یکی از بدترین انتخابها در بازار این روزهاست. ونی با بهره از سیستم فنی پراید که هر بخش آن از یک خودرو به عاریت گرفته شده و متعلق به اوایل دهه 80 شمسی است.
کاروان تنها میتواند بهدلیل ارزانی و قطعات فنی ارزان و در دسترس گزینه مناسبی محسوب بشود اما در میان مشخصههای موردنیاز برای یک ون مناسب شاید بتوان گفت کاروان کمترین امتیاز ممکن را کسب میکند. پس خرید چنین محصولی را که در نمونههای پرکارکرد دستدوم موجود است، هرگز توصیه نمیکنیم.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید