پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فورد ماستنگ راش

ماستنگ اروپایی!/ نگاهی به نسل ششم فورد ماستنگ با کیت بدنه راش

در مورد فورد ماستنگ صحبت می کنیم. کمتر عشق ماشینی پیدا می شود که نام ماستنگ را نشنیده باشد. کوپه عضلانی آمریکایی که از آوریل 1964 بخشی از رویای ماشین بازها بوده و تا کنون 6 نسل از آن به بازار آمده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو اگر از یک علاقه […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۵ شهریور ۱۴۰۱

در مورد فورد ماستنگ صحبت می کنیم. کمتر عشق ماشینی پیدا می شود که نام ماستنگ را نشنیده باشد. کوپه عضلانی آمریکایی که از آوریل 1964 بخشی از رویای ماشین بازها بوده و تا کنون 6 نسل از آن به بازار آمده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اگر از یک علاقه مند پر و پا قرص خودروهای عضلانی آمریکایی یا به اصلاح پونی کارها سوال کنید که چرا سنگ این خودروها را به سینه می زنی، حتما در جواب اش، علاوه بر ویژگی های خاص ظاهری و روحیه قلدر معابانه ماسل کارها، به موتور V8 با غرش معروف شان هم اشاره می کند. ویژگی که دل هر عشق ماشینی را می برد. حالا به علم به این ماجرا، ظاهر خشن یک کوپه آمریکایی با هیکلی ورزشکاری  را تصور کنید که صدای سدان کم مصرف اروپایی بدهد.

فورد ماستنگ راش

اگر بخواهیم تصویرسازی مناسبی از این اتفاق داشته باشیم، باید ورزشکاری را مثال بزنیم که حسابی رو عضلات بدن اش کار کرده، اما وقت دعوا، زوری در بازوهای قطورش ندارد! یا یک اسلحه که از دور خیلی خطرناک به نظر می رسد و با ترس و لرز آن را دستتان می گیرید، اما وقتی ماشه اش را می چکانید، به جای تیر، به طرف مقابل آب می پاشد! البته برای اینکه روحیه تان عوض شود، اغراق را چاشنی طنز چند خطی مان کردیم. چون با یک پونی آمریکایی طرف هستیم که بر خلاف هم خانواده هایش، پیشرانه 4 سیلندر کوچکی را در زیر کاپوت برجسته اش جای داده، اما اصلا سر به راه و آرام نیست و خودش را در کل کل های گاه و بی گاه خیابانی خوب نشان می دهد.

فورد ماستنگ راش

خشونت با چاشنی سنت گرایی

در مورد فورد ماستنگ صحبت می کنیم. کمتر عشق ماشینی پیدا می شود که نام ماستنگ را نشنیده باشد. کوپه عضلانی آمریکایی که از آوریل 1964 بخشی از رویای ماشین بازها بوده و تا کنون 6 نسل از آن به بازار آمده است. نسل ششم موستانگ تفاوت های زیادی با قبل دارد. انگار طراحان این نسل موستانگ، سیگاری نبوده اند و مثل پارچه فروش ها عمل نمی کردند! چرا که به عقیده بسیاری، ظاهر این مدل موستانگ بیشتر به خودروهای اروپایی نزدیک شده و آن حالت قلدر معابانه نسل قبل را ندارد. نسل ششم موستانگ در دسامبر 2013 معرفی شد و از سال 2014 با مدل 2015 به بازار آمد. یعنی درست در سالگرد تولد 50 سالگی این اسب سرکش.

هیچوقت از علاقه مندان پر و پا قرص خودروهای آمریکایی نبوده ام و اروپایی ها را ترجیح داده ام. اما اگر از ماستنگ های جذاب دهه 60 میلادی فاکتور بگیریم، ظاهر این مدل پیش رو، بیش از هر ماستنگ دیگری مرا به خود جذب کرده است. عملکرد هوشمندانه فورد در مدرن کردن ظاهر ماستنگ با حفظ المان های سنتی قابل تحسین است. البته تمام این نظرات، مربوط به ماستنگ نسل ششم پیش از فیس لیفت است. فورد 4 سال بعد از رونمایی این اتاق، در ژانویه 2017 ظاهر ماستنگ را دستخوش تغییراتی کرد. این فیس لیفت ماستنگ که بیشتر قسمت جلو را در بر می گیرد، چندان به مذاق علاقه مندان اسب سرکش قصه ما خوش نیامد.

 

اما در مورد ظاهر نسخه پیش رویمان که مدل 2015 به شمار می رود، باید بگوییم، یک ترکیب متناسب و جذاب را به نمایش می گذارد. خشن، عضلانی و سنتی. بعضی ها می گویند، فورد برای طراحی این مدل ماستنگ از کوسه الهام گرفته است. جلوپنجره ذوزنقه ای شکل و کشیده جلو همان چیزی است که در برخورد اول با هر ماستنگی توجه تان را به خودش جلب می کند. چراغ های جلو نسبت به قبل باریک تر شده اند و حسابی عصبانی به نظر می رسند. 3گانه عمودی قرار گرفته در چراغ های عقب حسابی جلب توجه می کند. المانی کاملا سنتی که بیننده را به سال های دور می برد. در مجموع باید گفت، طراحان نسل ششم موستانگ، در عین در نظر گرفتن مد روز، این مدل را با نگاهی به گذشته طراحی کرده اند.

فورد ماستنگ راش

از طراحی نسل ششم ماستنگ گفتیم، اما نکته ای که در مورد نسخه پیش روی ما جلب توجه می کند، استفاده از کیت بدنه و خط کشی های مخصوص راش است. مالک ماستنگ مورد بررسی، در زمان سفارش خودرو، اجزای کیت بدنه راش و بعضی جزییات بخش فنی را سفارش داده تا به صورت فابریک روی این خودرو نصب شوند. کاپوت جلو با هود اسکوپر بزرگ متعلق به کم÷انی راش است. از دیگر جزییات مخصوص کیت بدنه راش می توان به هود گلگیر عقب و اسپویلر عقب اشاره کرد.

البته کیت بدنه راش در ماستنگ مورد بررسی کامل نیست. چرا که دیفیوز عقب و سپرهای جلو فابریک هستند. همچنین، ماستنگ مورد بررسی از رینگ های سفارشی 21 اینچی مدل های GT راش بهره می برد. رینگ هایی که در نظر اول، شما را عاشق این ترکیب ظاهری می کنند. ماستنگ مورد بررسی از نوع کانورتیبل بوده که به لطف استفاده از سقف پارچه ای جمع شونده، ظاهر جذاب تری از مدل کوپه دارد. ای سقف چند لایه کاملا عایق بوده و 2 برابر سریع تر از مدل قبلی باز و بسته می شود.

فورد ماستنگ راش

فضای کابین فورد ماستنگ

حتی اگر میانه ای با خودروهای آمریکایی نداشته باشید، بعید می دانم منظره ای که بعد از نشستن روی صندلی راننده پیش رویتان قرار می گیرد، نظرتان را جلب نکند. صندلی هایی که در ارتفاع پایین نصب شده در ترکیب با یک کاپوت بلند و برجسته، حس سواری با یک قایق موتوری سریع را القا می کنند. در طراحی کابین ماستنگ از کاکپیت هواپیما الهام گرفته شده و در عین مد گرایی و استفاده از جزییات مدرن، اصالت نیم قرنی کاملا حفظ شده و سبک داشبورد حال و هوای سال 1964 را تداعی می کند.

ماستنگ مورد بررسی تیپ پرمیوم و از نوع فول آپشن است. صندلی ها و فرمان پوشش چرمی دارند. البته اگر سر کیسه را شل می کردید، با پرداخت هزینه 1595 دلاری می توانستید از صندلی های اسپرت ریکارو بهره ببرید. صندلی های ماستنگ کاملا دربرگیرنده هستند و بالشتک هایی در کناره آن ها تعبیه شده تا کاملا بدن سرنشین را در پیچ ها حفظ کنند. در کنسول جلو یک نمایشگر 8 اینچی لسمی قرار گرفته و این خودرو به یک سیستم صوتی حرفه ای مجهز شده است.

شاسی های کنسول جلو حالتی مکانیکی دارند و کارکردن با آن ها حس سواری با یک خودروی اسپرت کلاسیک را منتقل می کند. فرم اهرم گیرباکس هم در نوع خود جالب است و سردنده کوتاه و کروی در رانندگی اسپرت شما را شیفته خودش می کند. فاصله میان 2 محور به 2.72 متر می رسد و کابین جاداری دارد. شاید بی راه نباشد اگر بگوییم ماستنگ کانورتیبل کابین جادارتری نسبت به کانورتیبل های اروپایی دارد.

دکمه استارت در پایین ترین قسمت کنسول جلو در یک قاب قرمز رنگ قرار گرفته است. وقتی پشت فرمان خوش دست و کوچک این فورد عصبانی قرار می گیرید و پدل شیفترهای پشت فرمان را که با قطعات اکسسوری بلندتر از حالت عادی شده اند را لمس می کنید، انگار ته دلتان قند آب می کنند! کاملا هیجان دارید که پیشرانه را بیدار کنید و با یک غرش مهیب سورپرایز شوید. اما دست نگه دارید، شما با یک ماستنگ 4 سیلندر طرف هستید.

 

 حاشیه های ماستنگ اکوبوست

پیش از هر چیز باید بگوییم فورد در نسل های دوم و سوم ماستنگ در سال های 1974 تا 1993 نیز از پیشرانه 4 سیلندر برای ماستنگ استفاده کرده است. پس امکان سفارش پیشرانه 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوشارژ برای نسل ششم ماستنگ، ربطی به فاصله گرفتن این خودرو از اصل خود که همان پیشرانه های 8 سیلندر قلدر باشد، ندارد. ارائه موتور 4 سیلندر برای نسل ششم ماستنگ، خبری بود که علاوه بر حاشیه هایش، بسیاری را شوکه کرد. فارغ از واکنش های تند مثبت و منفی به  پیشرانه 4 سیلندر ماستنگ، نسخه اکوبوست پاسخ کاملی برای بحران نفتی به شمار می رود.

موتور 4 سیلندر ماستنگ اکوبوست نخستین بار در لینکلن MKC مدل 2015 استفاده شده است. شاید موتور 4 سیلندر وسیله ای برای درهم ریختن آرزوهای شیفتگان خودروهای آمریکایی باشد، اما ماستنگ اکوبوست آنقدرها هم که فکر می کنید سر به زیر و آرام نیست. باید اعتراف کنیم که آرامش این پیشرانه در حد 4 سیلندرهای آئودی ارزیابی می شود و در مدل های عادی، علی رغم استفاده از سیستم کنترل فعال صدا، صدایی تو خالی و مصنوعی دارد. اما قصه در مورد مدل مورد بررسی متفاوت است.

فورد ماستنگ راش

به غیر از کیت بدنه راش که برای این ماستنگ سفارش داده شده، مالک خوش ذوق آن کیت کامل اگزوز راش را هم برای این اسب آمریکایی سفارش داده است. این کیت اگزوز کامل شامل داون پایپ، و سنتر تمام استیل می شود و منبع اگزوز راش هم کار را تمام می کند. با بیدار شدن پیشرانه، بر خلاف یک اکوبوست معمولی، حس خوبی می گیریم. صدای جذاب کیت اگزوز ماستنگ مورد بررسی بی بخاری پیشرانه را جبران می کند.

این پیشرانه هم مثل همه موتورهای توربو، زمانی برای گرم شدن توربوها نیاز دارد. اما به لطف بلوک و پوسته آلومینیومی پیشرانه با تکنولوژی سطح بالا و استفاده از انژکتور مستقیم و سیستم زمان بندی سوپاپ ها، این زمان در ماستنگ اکوبوست کاهش یافته است.

فورد ماستنگ راش

مشخصات فنی فورد ماستنگ اکوبوست

پیشرانه 4 سیلندر DOHC ماستنگ 2261 سی سی حجم دارد و به یک توربو کوچک مجهز شده است. با توجه به استفاده از توربو کوچک در یک خودرو سنگین، نباید انتظار مصرف سوخت پایینی را داشته باشید. ماستنگ اکوبوست در هر 100 کیلومتر به طور میانگین 12.4 لیتر بنزین مصرف می کند. این پیشرانه 310 اسب بخار قدرت در 5500 دور تولید می کند و ماکزیمم گشتاورش به 433.86 نیوتن متر در دور 3000 می رسد. نسبت تراکم این پیشرانه نیز 9.5 به یک اعلام شده است.

به لطف استفاده از سیستم اگزوز و کیت هوای راش و ری مپ شدن پیشرانه، قدرت موتور ماستنگ مورد بررسی 390 اسب بخار هم می رسد. (البته خودروی مورد نظر با دستگاه داینو تست نشده و قدرت اعلام شده با توجه به نمونه های خارجی که از این تجهیزات بهره می برند، محاسبه شده است.)

ماستنگ اکوبوست با پیشرانه 4 سیلندر استاندارد، می تواند ظرف 5.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96.6 کیلومتر در ساعت برسد. همچنین مسیر یک چهارم مایل را در 13.9 ثانیه و با سرعت 157.7 کیلومتر در ساعت می پیماید و سقف سرعت اش به 239.8 کیلومتر در ساعت می رسد. از این جهت ماستنگ اکوبوست عملکرد مشابهی با ماستنگ های GT  با موتور کایوت دارد.

فورد ماستنگ راش

با این تفاوت که، استفاده از موتور کوچک تر، وزن قسمت جلو را کاهش داده و باعث شده ماستنگ در پیچ ها عملکرد تند و تیزی از خود نشان دهد و در مجموع باید گفت نوع حرکات بدنه حس خودروهای اروپایی را دارد. البته این پیشرانه هم مثل سایر پیشرانه های توربو در تحویل قدرت موتور در دورهای اولیه لگ دارد و بوست توربو با نزدیک شدن به محدوده رد لاین افت می کند. اما اگر روی تاخیر توربو تمرکز نکنید، متوجه اش نخواهید شد.

برای این مدل از ماستنگ امکان سفارش گیرباکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک وجود داشته. در حالی که گیرباکس 10 سرعته اتوماتیک برای مدل فیس لیفت قابل انتخاب است. ماستنگ مورد بررسی به گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده که سرعت مناسبی در انتقال نیروی محرکه به محور عقب دارد و معکوس های سریعی هم می دهد.

فورد ماستنگ راش

در مورد کانورتیبلی حدودا 1.7 تنی صحبت می کنیم. اما کنترل بر بدنه در این خودرو کاملا مناسب است و وزن کم قسمت جلو باعث بهبود فرمان پذیری شده. باید بگوییم پیچ زدن با ماستنگ حس بد ناپایداری را منتقل نمی کند و در مجموع باید گفت این یک خودروی اسپرت آمریکایی با هندلینگ و ثبات دلچسب است.

استفاده از سیستم تعلیق مستقل در قسمت عقب باعث شده تا به شدت به کیفیت سواری نسل ششم ماستنگ علاقه مند شوید. فورد ماستنگ ساختار سختی دارد و عایق کابین آن قابل قبول است. این ویژگی با سواری راحت دست به دست هم می دهد تا عبور از مسیرهای ناهموار روی آرامش کابین تاثیر منفی نگذارد.

در پایان…

در زمان خرید، قیمت ماستنگ اکوبوست صفر کیلومتر پریمیوم 210 هزار درهم بوده، که سفارش کیت بدنه راش و بعضی تجهیزات فنی، 50 هزار درهم هزینه اضافی روی دست مالک خوش ذوق اش گذاشته است. این خودرو آخرین ماستنگی است که در سال 2016 و پیش از اعلام ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی به کشور، وارد منطقه آزاد انزلی شده است و به عنوان یکی از 4 ماستنگ نسل ششم استان گیلان، در شهر رشت تردد می کند. در انتها از آقای علی ممتاز، مالک محترم این خودرو، جهت همکاری با مجله تخت گاز تشکر می کنیم.

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: بهزاد اویسی

شرور یک میلیون دلاری!/ پروژه هیجان انگیز تیونینگ فورد ماستنگ 1965

وقتی فورد ماستنگ و لامبورگینی گالاردو باهم ترکیب می شوند!

بازگشت فورد ماستنگ باس 429 با 815 اسب بخار قدرت!

اسب رام نشدنی هنسی/ ماستنگ GT با 808 اسب بخار قدرت!

رقیب‌تراشی برای اسب بداخلاق/ مقایسه کادیلاک ATS 2.0T و فورد ماستنگ اکوبوست ۲۰۱۸

گذرموقت: ملاقات با آئودی A7 در تهران

فروکش هیجان/ بررسی لکسوس RX200t

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های 300 تا 400 میلیونی

گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با چری تیگو7 جدید

برادران کوئن!/ با بودجه 700 میلیونی، هیوندای سانتافه بخریم یا کیا سورنتو؟

تهاجم هیده یوشی!/ در بازار کراس اوورها، هیوندای توسان بخریم یا میتسوبیشی ASX؟

نوستالژی با طعم تکنولوژی/ تست و بررسی فولکس واگن بیتل کانورتیبل ABT

پیکاپ آسنا ، پیشتاز رقیبان/ پیمایش 160 کیلومتر با کم‌تر از 10 هزار تومان!

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

اَستونِ سنت شکن!/ DBX به عنوان نخستین شاسی بلند استون مارتین چه ویژگی هایی دارد؟

در رنج قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، سوزوکی گرند ویتارا بخریم یا کیا اسپرتیج؟!

ام وی ام X55 در یک قدمی بازار ایران/ جدیدترین محصول مدیران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

بازار گرم شاسی بلندها در سرمای رکود/ هیوندای سانتافه بخریم یا نیسان ایکس تریل؟

کیا سورنتو زیر ذره بین/ از شاسی بلند محبوب کیا بیشتر بدانید

غول مرحله آخر سانگ یانگ!/ از رکستون G4 بیشتر بدانید

جوک جدید نیسان!/ از نیسان جوک جدید بیشتر بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی