پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان

بانک مرکزی در خصوص تامین ارز با قطعه سازان همکاری نمی کند

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، پس از قطع تخصیص ارز نیمایی و جایگزینی ارز اشخاص و ارزهای صادراتی برای قطعه‌سازان، بانک مرکزی در تامین این ارزها هم با قطعه‌سازان همکاری نمی‌کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه قطعه ‌سازان در تامین ارز اشخاص و ارزهای صادراتی […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۰ تیر ۱۳۹۹

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان، پس از قطع تخصیص ارز نیمایی و جایگزینی ارز اشخاص و ارزهای صادراتی برای قطعه‌سازان، بانک مرکزی در تامین این ارزها هم با قطعه‌سازان همکاری نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه قطعه ‌سازان در تامین ارز اشخاص و ارزهای صادراتی هم به شدت دچار مشکل هستند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه بانک مرکزی تخصیص ارزی را تایید نمی‌کند، نمی‌توانیم ارز تهیه کنیم. پس از حذف تخصیص ارز نیمایی و اینکه در پروسه دریافت ارز اشخاص و ارزهای صادراتی قرار گرفتیم، متاسفانه بانک مرکزی این را هم تایید نمی‌کند.

وی در این راستا اشاره کرد: این نیز یک سیاست‌گذاری جدید است که وقتی یک نفر فروشنده ارز و دیگری خریدار آن است و معامله با قیمت توافقی انجام می‌شود، نهاد مالی- اقتصادی همچون بانک مرکزی به وسط بیاید و کار شکنی کند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: لذا کماکان به صورت قطره‌چکانی این ارز تامین می‌شود و دلیل اصلی اینکه تعداد خودروهای ناقص در دو خودروسازی مجدد افزایشی پیش می‌رود، دقیقا به سبب همین مشکل تامین ارز است. عموما قطعاتی که ارزبری دارند، قطعات الکترونیکی هستند که نبود آن‌ها باعث شده عموما خودروها با کسری روبرو شوند و تجاری و قابل عرضه نباشند. تولید مکانیکی خودروسازان با همان روزانه ۲۰۰۰ دستگاه انجام می‌شود اما به دلیل اینکه قطعات الکترونیکی نیازمند ارز هستند و ارز آن‌ها تامین نمی‌شود، خودروها قابل تجاری‌سازی نبوده و بر تعداد خودروهای ناقص افزوده می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: این موضوع دو تاثیر اصلی دارد. از سمت صنعت قطعه‌سازی، نقدینگی دائما در حال کاهش است، چراکه فروشی انجام نمی‌شود که پول آن بازگردد؛ از سمت بازار نیز وقتی عرضه خودرو کم می‌شود، تلاطم و التهاب در بازار ایجاد می‌شود؛ بنابراین هر دو صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی درگیر شده‌اند.

بیگلو اشاره کرد: باوجود جلسات مکرر و متعدد و همچنین همکاری که وزارت صمت داشته است، بانک مرکزی هنوز نتوانسته مشکل تخصیص ارز را رفع کند که بسیار جای تعجب و تاسف دارد. از همان اسفندماه تاکنون پنج ماه است که وعده می‌دهند اما “وعده که برای ما قطعه و مواداولیه نمی‌شود” تا بتوان تولید را پیش برد.

وی تصریح کرد: به هرحال مجدد در حال برگشت به روزهایی هستیم که در سال گذشته هر خودروساز قریب به ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص داشت. اکنون هم مجدد همین اتفاق در حال افتادن است و تعداد خودروهای ناقص خودروسازان به دلیل عدم تخصیص ارز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

آغاز اصلاح قراردادهای قطعه سازان

چالش اصلی صنعت خودرو قیمت تمام شده است

فروش قطعات همچنان با دلار 11 هزار تومانی صورت می گیرد

قرارگیری قطعه سازان در یک دعوای دولتی/ اصلاح قرداد قطعه ساز با خودروساز منوط به اصلاح قیمت خودرو!

استخدام 1000 نفر نیرو متخصص، تکنسین و کارگر خطوط تولید در کروز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی