پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لامبورگینی‌

گزارش اختصاصی مجله تخت‌گاز از گالاردو اسپایدر

سالی که نکوست از لامبورگینی‌اش پیداست   به نقل از مجله تخت گاز دردنیای سوپراسپرت‌ها خودروسازان اروپایی با وجود رقیبان آمریکایی و آسیایی، بازار و جایگاه ویژه‌ای کسب کرده‌اند. برندهای مطرح آمریکا نظیر کادیلاک، فورد، شورولت، دوج و… درکنار تولید خودروهای روزمره و شهری مدل‌های اسپرت و قدرتمند را نیز تولید می‌کنند. در آسیا نیز […]

javankhodro
جمعه - ۲۷ شهریور ۱۳۹۴

سالی که نکوست از لامبورگینی‌اش پیداست

 

به نقل از مجله تخت گاز

دردنیای سوپراسپرت‌ها خودروسازان اروپایی با وجود رقیبان آمریکایی و آسیایی، بازار و جایگاه ویژه‌ای کسب کرده‌اند. برندهای مطرح آمریکا نظیر کادیلاک، فورد، شورولت، دوج و… درکنار تولید خودروهای روزمره و شهری مدل‌های اسپرت و قدرتمند را نیز تولید می‌کنند. در آسیا نیز خودروسازان کمی نظیر نیسان به رقابت با سوپراسپرت‌ها رفته و با عرضه مدل GTR چالش بزرگی به راه انداخته است. در اروپا برندهای مطرح و بزرگی هم‌چون فراری، لامبورگینی، مک‌لارن، بوگاتی و پاگانی حضور دارند. تخصص آنها طراحی و ساخت خودروهای سوپراسپرت است. اصلا کاری به خودروهای تولید انبوه و روزمره ندارند. مشتریان‌ آنها ویژه و خاص هستند. در این میان کمپانی بوگاتی پرچم‌دار خودروهای سوپراسپرت یا Hypercars است. فراری و لامبورگینی نیز از قدیمی‌های این بازار هستند و رقابت دیرینه‌ای باهم دارند. علاقه‌مندان خودرو در ایران بین دو برند فراری و لامبورگینی بحث‌ و نظرهای زیادی دارند. در این چندسال اخیر مدل‌های مختلفی از برند فراری و لامبورگینی به‌صورت گذرموقت وارد کشور شده است. برخی از این مدل‌ها توسط خبرنگاران و نویسندگان نشریات خودرویی مورد آزمایش و بررسی فنی قرار گرفته است. درسال جدید  2 دستگاه لامبورگینی گالاردو با فاصله زمانی کمتر از 1ماه به صورت گذرموقت وارد کشور شدند. فرصتی پیش آمد تا خبرنگار ماهنامه گزارش بازار با هر 2 دستگاه لامبورگینی وارد شده ملاقاتی داشته باشد. به همین خاطر در این شماره به سراغ نسخه گالاردو اسپایدر رفتیم. نسخه‌ای که با تغییرات ظاهری و فنی به خوبی دیگران را مجذوب خود می‌کند.

لامبورگینی‌

وقتی گالاردو متولد شد

سال 2003 بود که فرزند جدیدی در دهکده سنت‌آگاتا متولد شد. لامبورگینی بعد از معرفی مدل مورسیه‌لاگو در سال2001 و عرضه آن درسال2002 تصمیم گرفت محصول جدیدی با نام GALLARDO روانه بازار کند. هدف از عرضه گالاردو به‌دست آوردن سهم بازار سوپراسپرت‌های هم کلاس نظیر فراری 360 بود. گالاردو از سال 2003 تولید و به عنوان مدل 2004 عرضه شد. نسخه‌های اولیه گالاردو با پیشرانه 10سیلندر 5لیتری با توان 500اسب‌بخار و510 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌شدند. اما درسال 2005 نسخه‌ای با نام Gallardo SE عرضه شد که توان پیشرانه‌اش به 520 اسب‌بخار افزایش یافته بود. درنمایشگاه لس‌آنجلس سال 2006 نیز لامبورگینی از نسخه Spyder رونمایی کرد. نسخه‌ای که سقف برزنتی آن درفضای پشت سر راننده و جلوی پیشرانه قرار می‌گرفت. تا سال 2013 نسخه‌های متعددی از گالاردو تولید شد. آخرین نسخه به عنوان مدل 2014 روانه بازار جهانی شد. طول عمر گالاردو 10سال بود. پس از آن جانشن لایق و قدرتمندتری با نام هوراکان وارد گود مبارزه شد. تمامی این اتفاقات در شهر بلونیا رخ داد. شهری که در کشور ایتالیا قرار دارد و محلی برای عاشقان برند لامبورگینی به حسا می‌آید.

چهارمین گالاردو اسپایدر در ایران

تاریخ ورود اولین لامبورگینی گالاردو به ایران مربوط می‌شود به اواخر سال84. اما اولین گالاردو اسپایدر در زمستان سال 88 وارد کشور شد. رنگ آن همانند نمونه‌ مورد آزمایش زرد بود. با این تفاوت که اولین گالاردو اسپایدر بخش عمده‌ای از داخل کابین زردرنگ بود. برخی از علاقه‌مندان به خودرو که پیگیر ورود چنین خودروهایی هستند، به اشتباه نمونه مورد آزمایش را همان نسخه‌ای دانستند که سال 88 وارد کشور شد. اما باید بگوییم که علاوه بر رنگ‌بندی داخلی، سال ساخت و شماره شاسی این 2 خودرو کاملاً متفاوت است. به غیر از این 2 گالاردو اسپایدر در سال‌ 90 نیز 2 دستگاه گالاردو مشکی و آبی اسپایدر به صورت گذرموقت وارد کشور شدند. نمونه‌ آبی رنگ با سقف برزنتی سرمه‌ای مدت‌زمان کوتاهی را در ایران ماند. حالا نوبت به چهارمین گالاردو Spyder رسیده است. گالاردویی که در شرایطی وارد ایران شد که قوانین جدید برای خودروهای گذرموقت تصویب شده. در قانون جدید خودروهایی که از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد می‌شوند تنها می‌توانند به مدت یک‌ماه به صورت گذرموقت در ایران تردد کنند. گویا خبری از تمدید پلاک نیست. شاید این قانون دلیل قانع‌‌کننده‌ای برای کاهش ورود خودروهای گذرموقت به ایران باشد.

لامبورگینی‌

زرد قناری، ماتادور واقعی

قرار بود قبل از سال 94 وارد ایران شود و عیدی خوبی به دوست‌داران لامبورگینی در ایران بدهد. اما به علت انجام برخی تغییرات روی خودرو توسط شرکت نیتروتیونینگ‌سنتر واقع در دبی، ورود گالاردو زردرنگ با چندماه تأخیر همراه بود. خودرویی که در دبی تغییرات مختلفی در بخش ظاهری و فنی پیدا کرده بود. ظاهر گالاردو همانند دیگر سوپراسپرت‌ها خشن و در عین حال جذاب است. در طراحی گالاردو اسپایدر خط‌وخطوط تندوتیزی استفاده نشده، اما وجود هواکش‌های چندضلعی جلو، چراغ‌های کشیده رو به عقب که انگار روی گلگیرها قرار دارند در کنار کوتاه بودن کاپوت جلو حس رانندگی اسپرت و پرهیجان را به همراه دارد. اصلا با هر نگاهی که به محصولات لامبورگینی می‌اندازید آدرنالین خونتان ترشح می‌شود. این ویژگی یک ماتادور واقعی است. قبل از آنکه صدای پیشرانه را بشنوید حتماً هیجان خاصی در وجودتان شکل می‌گیرد.

به نقل از مجله تخت گاز

لامبورگینی‌

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های ظاهری لامبورگینی گالاردو با نسخه مورسیه‌لاگو، نحوه باز شدن درها است. در مورسیه‌لاگو درها به‌صورت عمودی و با زاویه 90درجه باز می‌شوند. در حالی‌که در نسخه‌های استاندارد گالاردو درها به صورت 90درجه افقی باز می‌شوند. اما گالاردو اسپایدر مورد آزمایش از لولای در خفاشی یا همان پروانه‌ای استفاده کرده بود. نصب این لولا و پمپ‌ها باعث شده بود که زاویه‌ باز شدن درها به صورت اریب و 45درجه باشد. علاوه بر این تغییر آینه‌های جانبی نیز با فیبرکربن پوشانده شده است. دیفیوزر استاندارد عقب نیز با مدل فیبرکربنی تعویض شده است. این تمام تغییرات صورت گرفته روی گالاردو اسپایدر مورد نظر نیست. زمانی‌که این گالاردو را از نزدیک ملاحظه کنید رنگ زرد بدنه در کنار باله بزرگ و پهن انتهایی خودرو به خوبی جلب توجه می‌کند. در گالاردو مورد آزمایش باله کوچک انتهایی خودرو برداشته شده است. نمونه‌ دیگری از این باله توسط شرکت مذکور ساخته شده و درجای خود قرار گرفته است. در کنار ساخت باله کوچک، این شرکت یک باله بزرگ را طراحی و تولیده کرده. باله‌ای که از جنس فیبرکربن بوده و روی باله انتهایی قرار گرفته است. درطراحی چنین باله‌هایی باید تمامی نکات آیرودینامیک خودرو درنظر گرفته شود. زیرا میزان نیروی روبه‌پایین در سرعت‌های بالا تأثیر زیادی بر کنترل هرچه راحت‌تر خودرو دارد.

لامبورگینی‌

برای آنکه صدای پیشرانه و سیستم اگزوزها شنیدنی‌تر شود کاتالیزورهای استاندارد حذف شده‌اند. به جای این کاتالیزورها از نمونه‌های کوچک‌تر ساخته شده توسط شرکت FOX استفاده شده است. این کاتالیزورها علاوه بر افزایش صدای خروجی اگزوزها به میزان 12الی 15 اسب‌بخار به قدرت پیشرانه اضافه می‌کند. لازم به‌ذکر است که نسخه‌ استاندارد گالاردو اسپایدر دارای520 اسب‌بخار قدرت در 8000 دوربردقیقه و510 نیوتن‌متر گشتاور در 4500 دوربردقیقه است. در کنار این کاتالیزورها نیز برای تنفس هرچه بهتر پیشرانه از 2 فیلتر هوای جدید نیز استفاده شده است. این فیلتر هوا تاحدودی روی شتاب‌گیری هرچه بهتر خودرو تأثیر می‌گذارد اما میزان مصرف سوخت را نیز بالا می‌برد. در بخش دیگر نیز سیستم EPC با برنامه‌ریزی مجدد و استفاده از کرک‌های دیگر شرکت‌ها مجدداً نصب شد. با نصب مجدد EPC تعویض دنده در حالت Sport کمی تغییر می‌کند اما زمانی‌که می‌خواهید پیشرانه را روشن کنید با کمی تأخیر مواجه خواهید شد. گالاردو اسپایدر در بهترین شرایط می‌تواند در مدت زمان 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتربرساعت دست پیدا کند. هم‌چنین در زمانی که سقف برزنتی را جمع کرده‌اید این زمان به 4.4ثانیه افزایش پیدا می‌کند. حداکثر سرعت نسخه استاندارد 314 کیلومتر در حالت سقف بسته و 307 کیلومتر در حالت سقف باز است.

لامبورگینی‌

رانندگی در تهران

نوبت به رانندگی با این گاو دوست‌داشتنی ایتالیایی می‌رسد. باورود به کابین و قرار گرفتن پشت فرمان کاملاً درون صندلی‌های اسپرت و گود فرو می‌روید. با گذشت چند سال از عمر خودرو هم‌چنان کیفیت قطعات و دکمه‌های قابل قبول است. بخش‌های زرد رنگ صندلی و داشبورد نیز تعویض شده. نباید انتظار داشت بعد از چندسال استفاده و کارکرد37 هزار کیلومتری، خودرو مثل روز اول نو و تمیز باشد. اما می‌توان به جرأت گفت این گالاردو در نوع خود بی‌نظیر است. سوئیچ را در جای مخصوص قرار داده و پیشرانه را روشن می‌کنیم. صدایی که درحین روشن شدن پیشرانه 10سیلندر به گوشتان می‌رسد کاملا متفاوت است. روی کنسول مرکزی یک دایره آلومینیومی قرار دارد که روی آن 3 دکمه تعبیه شده. اگر می‌خواهید همه چیز تحت کنترل سیستمECU لامبورگینی باشد بهتر است قبل از حرکت دکمه A را بزنید. در این حالت وضعیت جعبه‌دنده 6سرعته اتوماتیک E-Gear در حالت خودکار قرار می‌گیرد و باتوجه به نحوه رانندگی شما دنده‌ها را بدون دخالت راننده تعویض می‌کند. صندلی‌ برقی، آینه‌های جانبی و مرکزی را تنظیم می‌کنیم. قبل از حرکت نیز سقف برزنتی که به‌صورت برقی جمع می‌شود، را در محفظه مخصوص جای می‌دهیم. همه‌چیز برای رانندگی پرهیجان آماده است. در خودروهای سوپراسپرت نظیر لامبورگینی برای آنکه جعبه دنده را در حالتD یا به اصطلاح حرکت قرار دهید تنها باید چند ثانیه (کمتر از 3ثانیه) اهرم تعویض‌دنده در پشت فرمان را نگه دارید. در این حالت عدد A1 روی صفحه کیلومترشمار نمایان می‌شود.

لامبورگینی‌

به آرامی پدال گاز را فشار می‌دهیم و وارد اتوبان مورد نظر می‌شویم. وضعیت جعبه دنده در حالتA قرار دارد به همین خاطر تعویض دنده‌ها در دورهای بین 3500 تا 4500 صورت می‌گیرد. اما در ادامه مسیر وقتی پدال گاز را فشار دادم شاهد عکس‌العمل خوب جعبه دنده بودم. باز هم در این حالت بدون فشار دادن اهرم تعویض دنده، جعبه‌دنده به‌صورت خودکار وارد عمل شد. در ادامه با فشردن پدال تعویض دنده سمت راست ترجیح دادیم تعویض دنده‌ها را خودمان انجام دهیم. در این وضعیت جعبه‌دنده با درنظر گرفتن شرایط و نوع رانندگی دنده مناسب را درگیر می‌کند و عدد دنده را روی صفحه میانی کیلومترشمار و دور موتور نشان می‌دهد. اما در این حالت دیگر حرف A برایتان ظاهر نمی‌شود و فقط عدد دنده درگیر مشخص می‌شود. حالا این شما هستید که می‌توانید در هر دور موتوری دنده‌ها را تعویض کنید. وارد اتوبان نیایش شدیم. قبل از آنکه به ترافیک مسیر شرق به غرب برسیم چندباری برای شتاب‌گیری اقدام کردیم. واقعاً صدای پیشرانه و اگزوزها شما را وسوسه می‌کند تا تعویض دنده‌ها در دورهای بالاتر صورت بگیرد. هرچقدر به Redline نزدیک می‌شوید صدای پیشرانه و اگزوزها طنین‌انداز و پرابهت‌تر می‌شود. رسیدن به سرعت‌110 و 120 کیلومتر در گالاردو چندان دور از انتظار نیست. تنها باید مراقب خودروهای پشت سر باشید که در حین رانندگی مشغول فیلم‌برداری از خودرو هستند. زیرا ترمزهای برمبو در لامبورگینی از عکس‌العمل بالاتری برخوردار است و درصورت ترمز ناگهانی امکان وقوع حادثه و برخورد خودروهای پشت سر افزایش می‌یابد.

برای خودروهایی نظیر لامبورگینی و فراری ترافیک سم واقعی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید صفحه کلاچ خودرویی نظیر لامبورگینی زودتر از موعد به پایان نرسد حتماً در ترافیک جعبه‌دنده را در حالت خلاص یا N قرار دهید. کار خیلی سختی هم نیست فقط باید چندلحظه هر دو اهرم تعویض دنده پشت فرمان را هم‌زمان نگه دارید. برای حرکت مجدد نیز باید اهرم سمت راست را برای چند لحظه نگه دارید تا جعبه‌دنده، دنده1 را درگیر کند. هم‌چنین اگر در سرازیری پرترافیک قرار گرفتید می‌توانید وضعیت جعبه‌دنده را در حالت N قرار دهید تا کمترین فشار به صفحه کلاچ وارد شود. این موضوع یکی از مهم‌ترین ایرادات خودروهایی نظیر فراری و لامبورگینی است. درطول مدت زمان رانندگی با گالاردو اسپایدر ایراد و نقص قابل توجهی نخواهید یافت. شاید ابعاد آینه‌های جانبی نسبت به برادر بزرگ‌تر گالاردو یعنی مورسیه‌لاگو کمی میدان دید شما را کمتر کند. اما به هیچ عنوان نگران نباشید. هر خودرویی جرأت نمی‌کند برای زور‌آزمایی در کنار یک لامبورگینی قرار بگیرد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که برای درگیر کردن دنده عقب تنها باید از دکمه تعبیه شده در سمت چپ داشبورد که با حرفR مشخص شده استفاده کنید.

به نقل از مجله تخت گاز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی