پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنزین_پمپ بنزین

چالش های کیفیت بنزین همچنان ادامه دارد

پس از کش و قوس ها پای پرونده کیفیت بنزین به سازمان استاندارد باز شد تا نظر دقیق و کارشناسی در خصوص بنزین و کیفیت آن ارائه کند البته تا مدت طولانی گزارشات و نتیجه آزمایش ها محرمانه باقی ماند و اعلام نمی شد اما در آخرین اظهار نظر سازمان ملی استاندارد عنوان شد که […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

پس از کش و قوس ها پای پرونده کیفیت بنزین به سازمان استاندارد باز شد تا نظر دقیق و کارشناسی در خصوص بنزین و کیفیت آن ارائه کند البته تا مدت طولانی گزارشات و نتیجه آزمایش ها محرمانه باقی ماند و اعلام نمی شد اما در آخرین اظهار نظر سازمان ملی استاندارد عنوان شد که بنزین پتروشیمی مشکلی نداشته و می تواند در چرخه سوخت مجددا وارد شود. اما در روزهای اخیر دورباره کیفیت بنزین دوباره بر سر زبان ها افتاده و این بار معاون دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو

اولین بار در سال 93 رئیس سازمان محیط زیست وقت، بنزین تولیدی داخل کشور را سرطان زا دانست و خواستار توقف تولید آن شد.ابتکار در آن زمان گفت: میزان بنزن و ترکیبات آروماتیک سرطان زا در بنزین توزیع شده درتهران و کلان شهرها افزایش یافته و این خطری جدی برای سلامت مردم است و همان زمان طرحی را برای استفاده از بنزین وارداتی به جای بنزین داخلی را مطرح کرد.

اما واردات بنزین هم علاج کار نبود چرا که برخی از نمایندگان مجلس عنوان کردند کیفیت بنزین وارداتی به یورو2 هم نمی رسد! برخی دیگر از نمایندگان تصریح کردند که حتی یک لیتر بنزین یورو 4 هم به کشور وارد نشده و با این تفاسیر عملا طرح بنزین وارداتی به جای بنزین داخلی موثر نبود.

پس از کش و قوس ها پای پرونده کیفیت بنزین به سازمان استاندارد باز شد تا نظر دقیق و کارشناسی در خصوص بنزین و کیفیت آن ارائه کند البته تا مدت طولانی گزارشات و نتیجه آزمایش ها محرمانه باقی ماند و اعلام نمی شد اما در آخرین اظهار نظر سازمان ملی استاندارد عنوان شد که بنزین پتروشیمی مشکلی نداشته و می تواند در چرخه سوخت مجددا وارد شود.

اما در روزهای اخیر بحث کیفیت بنزین دوباره بر سر زبان ها افتاده و معاون دادستان کل کشور بعنوان مدعی العموم خواستار رسیدگی به موضوع کیفیت بنزین شده و برخی نمایندگان مجلس هم نسبت به کیفیت بنزین انتقادهایی داشتند و حتی سازمان ملی استاندارد که چندی پیش مهر تائید بر کیفیت بنزین زده بود این بار بهبود کیفیت بنزین را خواستار شد.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص کیفیت بنزین در جمع خبرنگاران عنوان کرد: با اینکه کیفیت بنزین تولیدی هر سال رو به افزایش است اما با استانداردهای روز فاصله دارد و هنوز نگرانی هایی در این خصوص وجو دارد.

وی ادامه داد: میزان اکتان بنزین 95 است که پایئین تر از حد استاندارد بوده همچنین در میان برخی نمونه های مورد آزمایش میزان گوگرد بالاتر از حد مجاز بوده اما بطور کلی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

اما برخلاف نظر منتقدان چندی پیش سعید مداح مروج مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت وگو با جوان خودرو اظهار داشت: روزانه 80تا85 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در 10 پالایشگاه کشور تولید می شود که با به مدار آمدن فازهای بعدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سایر پالایشگاه ها این میزان در سال آینده به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی افزود: براساس تکلیفی که دولت و سازمان محیط زیست تعیین کرده بودند الان درکلانشهرها (تهران،تبریز،شیراز،اراک،مشهد،اهواز،اصفهان) بنزین یورو 4 توزیع می شود.

وی تاکید کرد: هر نوع سوخت فسیلی با آزاد کردن انرژی، آلاینده نیز هست و طبیعت این نوع سوخت آزاد کردن هیدروکربن و انواع آلاینده ها است و از سال 90 با ارائه طرح های مختلف تلاش شده تا میزان آلاینده ها کاهش یابد ام اگر هدف ما کاهش آلودگی هوا است، نباید از بهبود عملکرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارتقای کیفی خودروها، بهبود فرهنگ عمومی، شرایط جوی و … غافل شویم.

با این وجود باید منتظر ماند و دید چالش های کیفیت بنزین کلان شهرها بویژه پائیتخت به کجا می انجامد و آیا به غیر از فرافکنی و صحبت های ضدونقیض آیا عملا اتفاقی برای کیفیت و استاندارد سازی بنزین تولیدی خواهد شد و یا این روند همچنان ادامه خواهد داشت و هر از چندگاهی بحث و جدل در این خصوص صورت می گیرد؟

دلیل توقف فعالیت دستگاه های کارتخوان در پمپ بنزین ها

نیمی از بنزین تولیدی داراری استانداریورو 4 است/ دلیل آلودگی چیست؟

کارت سوخت دوباره باز می‌گردد/برای اخذ کارت سوخت باید به کجا مراجعه کنیم؟

((نه)) مجلس به افزایش قیمت بنزین /قیمت حامل‌های انرژی ثابت می‌ماند

درخواست اینترنتی بنزین سیار هم آمد

با چراغ روشن بنزین چه مسافتی را می توان پیمود؟

روغن موتور های قلابی با ترکیب چسب و گازوئیل!

خودکفایی در تولید بنزین با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی