پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیستم رادیاتور خودرو

چطور علت کم شدن آب رادیاتور خودرو را پیدا کنیم؟

همانطور که می دانید پیشرانه خودرو در سرعت های بالا حرارت زیادی تولید می کند که اگر این حرارت کاهش نیابد به دیگر بحش های موتور آسیب وارد می کند از این رو سیستم رادیاتور خودرو وظیفه خنک کردن بخش های مختلف موتور را بر عهده دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو موتور خودرو […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

همانطور که می دانید پیشرانه خودرو در سرعت های بالا حرارت زیادی تولید می کند که اگر این حرارت کاهش نیابد به دیگر بحش های موتور آسیب وارد می کند از این رو سیستم رادیاتور خودرو وظیفه خنک کردن بخش های مختلف موتور را بر عهده دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

موتور خودرو در سرعت های بالا میزان زیادی حرارت تولید می کند و این حرارت باید کاهش یابد.

به این علت که حرارت تولید شده به قسمت های مختلف موتور آسیب جدی وارد می کند. از این رو سیستم رادیاتور خودرو وظیفه خنک کردن بخش های مختلف موتور را بر عهده دارد.

یکی از مشکلات رایج رادیاتورها، کم شدن آب آن است. در حالت معمول آب رادیاتور هر سال یک بار باید تعویض شود. اما اگر به طور غیر عادی آب رادیاتور کم شود، باید علت آن را تشخیص داده و در صدد رفع آن برآمد.

از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا روش هایی را معرفی کنیم تا با انجام آن ها از کم شدن آب رادیاتور بتوان جلوگیری کرد.

چک کردن درب رادیاتور

باید دانست یکی از عوامل کم شدن آب رادیاتور در برخی از خودروها همانند پژو 405، خراب بودن درب رادیاتور است. درب رادیاتور از دو سوپاپ فشار و خلا تشکیل شده است. کارکرد این دو سوپاپ سبب آن می شود تا آب رادیاتور بخار نشود. حتی در صورت سالم بودن درب رادیاتور، اگر در جای خودش به درستی بسته نشود هم سبب نشت آب رادیاتور به بیرون و کم شدن آن می شود.

چک کردن شلنگ های رادیاتور

شلنگ های رادیاتور به مرور زمان دچار فرسودگی و خوردگی می شود و در این حالت نشتی آب رادیاتور و کم شدن آن را در پی دارد. از این رو برای جلوگیری از کم شدن آب رادیاتور چک کردن شلنگ ها به منظور سالم بودن آن ها ضروری است.

چک کردن فن خودرو

اگر بنا به عللی فن خودرو دچار مشکل و خرابی شده باشد و نتواند به درستی حرارت موتور خودرو را کاهش دهد، در این حالت اتفاقی که می افتد جوش آوردن موتور است که سرریز شدن آب رادیاتور یکی از پیامدهای آن است. پس برای جلوگیری از چنین پیامدی، چک کردن مرتب قن خودرو الزامی است.

چک کردن قمقمه آب رادیاتور

وظیفه قمقمه آب این است در مواقعی که آب درون رادیاتور کم باشد، رادیاتور برای جبران این کمبود آب، از آب ذخیره در قمقمه استفاده می کند. اگر قمقمه آب رادیاتور دچار خرابی شده باشد هم می تواند سبب کم شدن آب رادیاتور شود. زیرا ترک برداشتن بدنه قمقمه و یا بسته نشدن درست درب آن سبب تخلیه آب آن می شود و در این صورت رادیاتور با کمبود آب مواجه می شود. پس چک کردن این قطعه هم می تواند جلوی کم شدن آب رادیاتور را بگیرد.

چک کردن سیلندر

بروز مشکلاتی از جمله بلوک شدن سیلندر و یا تغییر شکل سرسیلندر از جمله عللی است که می تواند سبب کم شدن آب رادیاتور شود. به این حالت که آب رادیاتور به درون سیلندر و یا خارج از مجرای آب در سیلندر نشت می کند و همین مساله سبب کم شدن آب آن می شود. برای جلوگیری از کم شدن آب رادیاتور به علت خرابی سیلندر و سرسیلندر چک کردن آن برای اطلاع از خرابی آن ضروری است.

چک کردن ترموستات

اگر ترموستات خودرو خراب شده باشد، آب رادیاتور از قسمت زیرین آن به بیرون نشت می کند. وظیفه ترموستات این است که دمای موتور را تا میزان تعادل آن کاهش دهد. میزان دمای تعادل برای کارکرد مفید موتور در حدود 95 درجه است و در صورت خرابی ترموستات، میزان دمای موتور به شدت بالا می رود و پیامد آن جوش آوردن موتور و سرریز شدن آب رادیاتور است. به این منظور چک کردن ترموستات و هم چنین استفاده از ضد یخ مرغوب برای جلوگیری از خرابی آن که کم شدن آب رادیاتور را در پی دارد، امری ضروری است.

چک کردن واترپمپ

واترپمپ در خودرو آب و ضد یخ را به سوی موتور پمپاژ کرده و سبب کم شدن دمای آن می شود. در صورت خرابی واترپمپ دمای موتور به شدت افزایش می یابد و قابل کنترل نمی شود. اگر واترپمپ خراب شود پیامد آن جوش آوردن موتور و سرریز آب رادیاتور است. به این منظور و برای جلوگیری از کم کردن آب رادیاتور چک کردن واترپمپ به منظور اطمینان از سالم بودن آن امری لازم است.

هواگیری رادیاتور

یکی از روش های ساده برای جلوگیری از کم شدن آب رادیاتور هواگیری آن است. زیرا در صورت هواگیری نکردن رادیاتور، بالا رفتن سریع دمای موتور را موجب می شود که همین علت سوختن سرسیلندر را در پی دارد که به دنبال آن آب رادیاتور کم می شود. از این رو هواگیری منظم رادیاتور که کاری نسبتا ساده است می تواند تا حد زیادی از خراب شدن سرسیلندر و هم چنین سوختن واشر سرسیلندر و هم چنین کم شدن آب رادیاتور جلوگیری کند.

استفاده از ضد یخ باکیفیت

باید بدانیم یکی از علل کم شدن آب رادیاتور استفاده از ضد یخ بی کیفیت در رادیاتور است. پس ریختن ضد یخ مرغوب و استاندارد به درون رادیاتور روشی است که با آن می توان از کم شدن آب رادیاتور جلوگیری کرد.

ریختن زردچوبه در آب رادیاتور خودرو

گاهی اوقات آب رادیاتور به دلیل وجود سوراخ هایی کوچک در بدنه رادیاتور یا شلنگ های آب کاهش پیدا می کند. در این اوقات پیدا کردن مشکل کار دشواری است. در صورتی که به سلامت سرسیلندر، واتر پمپ و سایر ادوات مربوط به سیستم گردش آب خودرو اطمینان دارید، می توانید با ریختن مقداری زردچوبه در آب رادیاتور راه سوراخ های ریز احتمالی در رادیاتور و شلنگ های آب را مسدود کرد و جلوی کم شدن آب را گرفت یا شدت کاهش آب را کاهش داد.

کلام آخر

مطالبی که بیان شد روش های ساده ای هستند که با انجام آن ها می توان از کم شدن آب رادیاتور جلوگیری کرد. همین روش های ساده که انجام آن ها زمان و هزینه زیادی را نیاز ندارد، می تواند ضمن جلوگیری از کم شدن آب رادیاتور از بروز خسارات به هنگام افزایش حرارت موتور که آسیب دیدن جدی قطعات مختلفی از موتور می شود را پیشگیری کند. از این رو به رانندگان عزیز توصیه می شود چنانچه خود قادر به انجام این روش ها هستند آن ها را انجام دهند و در غیر این صورت خودرو را نزد یک تعمیرگاه معتبر برده تا روش های مورد نظر انجام شود.

انتهای پیام/

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

ساعت فعالیت تعمیرگاه های خودرو اعلام شد

کرونا، تب عرضه روغن موتور تقلبی در بازار را بالا برد

فراوانی بیش از اندازه روغن موتور تقلبی در بازار/ رشد 40 درصدی روغن موتور خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محمدرضا سابقی | 02/03/1401 در 12:28

    سپاس فراوان از اطلاعات خوب و جامعی که ارائه نمودید.

کیوسک مطبوعاتی