پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هواپیما_ماهان_هواپیمایی ماهان

سه حادثه خطوط ماهان طی سه هفته گذشته

سه حادثه خطوط ماهان طی سه هفته گذشته اعتبار این شرکت هواپیمایی قدیمی را خدشه دار کرده است. این روزها اخبار میزان تاخیرات و سوانح هوایی شرکت هواپیمایی ماهان رو به افزایش است تا جایی که در سه هفته اخیر هواپیمایی ماهان سه حادثه را پشت سر گذاشته است، ضمن اینکه گذشته از حوادث هوایی، […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۵ آبان ۱۳۹۴

سه حادثه خطوط ماهان طی سه هفته گذشته اعتبار این شرکت هواپیمایی قدیمی را خدشه دار کرده است.

این روزها اخبار میزان تاخیرات و سوانح هوایی شرکت هواپیمایی ماهان رو به افزایش است تا جایی که در سه هفته اخیر هواپیمایی ماهان سه حادثه را پشت سر گذاشته است، ضمن اینکه گذشته از حوادث هوایی، اتفاقات نادر در پرونده این ایرلاین محبوب داخلی مشاهده می شود.

به گزارش تین نیوز، شرکت هواپیمایی ماهان نامی شناخته شده در کشور است که در سال های اخیر پروازهای بسیاری داشته است، اما طی هفته های گذشته افزایش تاخیرات پروازی و حوادث هوایی پی در پی این ایرلاین محبوب داخلی، بیشتر به گوش می رسد. در ادامه نگاهی داریم بر چند حادثه که منجر به تاخیر پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان شده است.

دلیل عجیب تاخیر 11 ساعته پرواز ماهان
بر اساس این گزارش مسافران پرواز  شماره 4595 شرکت هواپیمایی ماهان، که قرار بود ساعت 9.30 دقیقه صبح روز دوشنبه 27 مهر از فرودگاه کیش به سمت کرمان پرواز کنند، حدود 11 ساعت در فرودگاه کیش سرگردان بودند. دلیلی عجیب برای این تاخیر از سوی مسئول دفتر این شرکت هواپیمایی مستقر در فرودگاه کیش بیان شده است.

به گفته مسئول دفتر ماهان در فرودگاه کیش  به دلیل برخورد کلاغ با شیشه هواپیما، شیشه شکسته و به همین دلیل پرواز به تعویق افتاده است.

سقوط قطعات موتور بوئینگ 747 ماهان
همچنین یک هوایپمای مسافربری از شرکت ماهان روز پنجشنبه 23 مهر دچار نقص فنی و مجبور به فرود اضطراری در باند فرودگاه مهرآباد شد.

بر اساس این گزارش ساعت ۰۷:۳۰ روز 23 مهر یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ماهان لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد، دچار نقص فنی در موتور شد. خلبان این پرواز بلافاصله پس از بروز مشکل، از فرودگاه اجازه برگشت می‌‌خواهد که مجوز فرود آن در باند فرودگاه مهرآباد صادر می‌شود.

خلبان‌ پس از اخذ مجوز برگشت، در باند ۲۹ چپ مهرآباد به زمین می‌نشیند؛ مسافران حدود ۱۰ دقیقه در هواپیما روی باند ۲۹ چپ منتظر می‌مانند.
یک مقام مسئول در فرودگاه مهرآباد در تشریح نقص فنی به وجود آمده در موتور بوئینگ ۷۴۷ ماهان گفت: بررسی این مورد در حیطه اختیارات کمیسیون برسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری است.

آتش گرفتن موتور هواپیمای ماهان در آسمان
چند روز بعد از حادثه عجیبی که برای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت ماهان که از تهران عازم بندرعباس بود افتاد و موتور آن در جنوب غرب پایتخت از بدنه هواپیما جدا شد، آتش گرفتن و از کار افتادن موتور یکی دیگر از هواپیماهای این شرکت هواپیمایی خبرساز شد. اين حادثه به پرواز شماره 064 يكشنبه شب (26 مهر) هواپيمايي ماهان از دوبي به مقصد تهران بر مي‌گردد. به طوریکه ساعت22 روز يكشنبه دقايقي بعد از آنكه هواپيماي ايرباس ماهان با حدود 200 مسافر فرودگاه دوبي را به مقصد تهران ترك كرد، يكي از موتورهاي هواپيما دچار نقص فني شد و خلبان وقتي پي برد نقص اساسي در سيستم جلوبرنده موتور اتفاق افتاده تصميم به فرود اضطراري گرفت.

يكي از مسافران اين پرواز در اين‌باره می گوید حدود 10دقيقه از پرواز هواپيما مي‌گذشت كه هواپيما تكان‌هاي شديدي خورد. من كه كنار پنجره نشسته بودم يكي از موتورها را ديدم كه آتش گرفته بود. باورش سخت بود اما من شعله‌هاي آتش موتور را ديدم. من و بقيه مسافران خيلي ترسيده بوديم اما چند دقيقه بعد آتش خاموش شد وخلبان گفت يكي از موتورها از كار افتاده و در حال بازگشت به دوبي هستيم. وي ادامه داد: وقتي هواپيما فرود آمد آتش‌نشانان و امدادگران روي باند فرودگاه آماده بودند اما خوشبختانه حادثه ديگري اتفاق نيفتاد و هواپيما به سلامت فرود آمد و رفتار خوب مهمانداران و خدمه هواپيما باعث آرامش همه مسافران شد و يك روز بعد با پرواز جايگزين به تهران برگشتيم.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که به گفته کارشناسان صنعت هوایی کشور،  بار رواني ناشي از جدا شدن قطعات موتور هواپيماي بوئينك747 و سقوط آن در حوالي مناطق مسكوني جنوب غرب تهران و بالا رفتن تعداد سوانح هوايي و حوادث خطرناك موجب كاهش اعتبار صنعت هوايي كشور شده و نياز به انجام اقدامات پيشگيرانه در راستاي جلوگيري از تكرار اين نوع حوادث دارد، كه اين وظيفه بر عهده ساختارهاي نظارتي است.

زمین‌گیری هواپیمای ماهان در فرودگاه زابل
روند تاخیرات شرکت هواپیمایی ماهان در روزهای ابتدای فصل پاییز ادامه داشت تا جایی که منجر به ابطال پرواز شماره 1085 ماهان شد.

بر اساس این گزاش مدیر روابط عمومی فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان از ابطال پرواز شماره 1085 زابل- ایرانشهر – تهران شرکت هواپیمایی ماهان به دلیل نقص فنی خبر داد و گفت: 52 مسافر این پرواز ضمن معطلی چند ساعته، از سفر به تهران بازمانده‌اند.

به گفته حمیدرضا پارسا بر اساس برنامه پرواز شماره 1085 شرکت هواپیمایی ماهان باید ساعت 7:45 روز پنجشنبه 2 مهر وارد فرودگاه زابل و پس از آن برای سوارکردن 28 مسافر در ساعت 8:30 عازم ایرانشهر شود اما پس از فرود در فرودگاه زابل، به سبب نقص فنی زمین‌گیر شد.

وی با تأیید اینکه نقص فنی از موتور هواپیما بود، گفت: هواپیما این پرواز از نمونه BAE146 بود که به سبب رفع نشدن نقص فنی، در ساعت 17:30 پنجشنبه بدون مسافر و برای تعمیر به مقصد تهران پرواز کرد.

پارسا در ادامه با بیان اینکه این پرواز به کلی باطل شد، افزود: به سبب اینکه ابطال پرواز در مبدأ اتفاق افتاده، هیچ خسارتی به مسافران معطل مانده داده نشد.

سقوط اتوبوس حامل مسافران ماهان به دره سوادکوه
گذشته از حوادث هوایی پی در پی در سه هفته اخیر، اتفاقات نادر در پرونده این ایرلاین محبوب داخلی مشاهده می شود، از جمله سقوط اتوبوس حامل مسافران این شرکت هواپیمایی به دره سواد کوه در اردیبهشت سال جاری بود که 12 کشته و 18 زخمی برجای گذاشت.

بر اساس این گزارش سه شنبه اول اردیبهشت هواپیمای مسیر مشهد-ساری ماهان که به دلیل شرایط نامناسب جوی ناگزیر به نشستن در فرودگاه مهرآباد تهران شده بود، جمعی از مسافران خود را با اتوبوس عازم ساری کرد، اما این اتوبوس با سقوط به دره سوادکوه ۱۲ کشته و ۱۸ زخمی بر جای گذاشت.

به گفته رضا احمدی مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان مازندران ، پرواز شرکت هواپیمایی ماهان از مشهد به سمت ساری در حال حرکت بود که هواپیما به دلیل بدی آب و هوا نتوانست در ساری توقف کند،  به این ترتیب با تشخیص خلبان در فرودگاه ثانویه که فرودگاه مهرآباد بود نشسته و مسافران به سلامت پیاده شدند و تعدادی از مسافران از طریق اتوبوس به ساری منتقل شده‌‌اند، که متاسفانه اتوبوس مذکور در دره سقوط کرد.

یادآور می شود در حالیکه صنعت هوایی کشور آماده پساتحریم است اخبار متنوع از میزان تاخیرات و تعداد سوانح هوایی منتشر می شود. اگرچه نزدیک به چهار دهه شرکت های هواپیمایی ایران بدون دسترسی به هواپیماهای نو و تولیدکنندگان اصلی قطعات از طریق بازارهای ثانوی و بواسطه دلالان نیازهای خود را تامین کرده اند، اما در این میان کارشناسان صنعت هوایی کشور معتقدند تمام شدن تحریم ها برای ارتقای کیفیت پرواز و خدمات شرکت های هواپیمایی ضروری هست اما کافی نیست. به گفته کارشناسان در شرایط پساتحریم بدون مدیریت کارآمد منابع و درآمدها تغییری جدی در صنعت هوایی و تشرایط اقتصادی روی نخواهد داد.

آنچه مسلم است بايد بررسي شود كه چرا چنين اتفاقاتي در فواصل زماني بسيار كم در حال تكرار است، زیرا بالا رفتن تعداد سوانح هوايي و حوادث خطرناك موجب كاهش اعتبار صنعت هوايي و کاهش استقبال از مسافرت های هوایی می شود.

ممنوعیت توقف خودرو در خیابان های اطراف مهر آباد

آزاد سازی قیمت بلیط سبب گرانی آن نمی شود.

بوئینگ و ایرباس نو در ناوگان هوایی ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی