پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو فولکس واگن

بحران جهانی در زنجیره تامین خودرو

کمبود تراشه های خودروسازی در زنجیره تامین خودرو و افزایش قیمت آن سبب شده تا صنعت خودرو جهان با چالش بسیار جدی رو به رو شود و بسیاری از خودروسازان مجبور به کاهش تولید و یا تعطیلی شوند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو طی هفته گذشته بسیاری از کارخانه های بزرگ خودروسازی نظیر جنرال […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

کمبود تراشه های خودروسازی در زنجیره تامین خودرو و افزایش قیمت آن سبب شده تا صنعت خودرو جهان با چالش بسیار جدی رو به رو شود و بسیاری از خودروسازان مجبور به کاهش تولید و یا تعطیلی شوند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

طی هفته گذشته بسیاری از کارخانه های بزرگ خودروسازی نظیر جنرال موتورز و شرکت فورد به علت کمبود تراشه مجبور به تعطیلی تعدادی از کارخانه های خود شده اند. البته انسداد کانال سوئز بر شدت این موضوع دامن زده و در همین راستا فورد اعلام کرد که این شرکت با تعطیلی یک هفته ای چندین کارخانه خود را در شیکاگو ، کانزاس سیتی و میشیگان شده است.

جنرال موتورز پیش بینی کرده است که کمبود تراشه در سال جاری سود شرکت را تا 2 میلیارد دلار کاهش می دهد.

شرکت فورد هم برای شوک افت سود خود در همین مقیاس آماده می شود. به نظر می رسد علاوه بر جنرال موتورز و فورد، شرکت های نیسان ، فولکس واگن، گروه استالنتیس که با ادغام PSA و FCA تشکیل شده است و شرکت هیوندای به دلیل کمبود تراشه متحمل خسارات زیادی شده اند.

لذا تحت تأثیر کمبود تراشه های خودروسازی ، خودروسازان بزرگ دنیا مجبور به کاهش تولید شده اند.

رسانه های ژاپنی اخیراً گزارش دادند که هوندا ، یکی از خودروسازان این کشور ، در اوایل فوریه فعالیت خود را در یک کارخانه بزرگ در ژاپن به مدت 5 روز متوقف کرد.

علاوه بر این ، بسیاری از کارخانه های مزدا در سراسر جهان تولید خود را کاهش داده اند. 3 شرکت خودروسازی دیگر یعنی تویوتا ، نیسان و سوبارو نیز اخیراً کاهش تولید اجباری را تجربه کرده اند.

با این حال ، کاهش تولید به دلیل “کمبود تراشه” تنها مشکلی نیست که شرکت های خودروساز با آن روبرو هستند.

آنچه که وضعیت این شرکت های خودروسازی را بدتر می کند این است که در حال حاضر تولیدکنندگان تراشه های اتومبیل در حال افزایش قیمت تراشه ها هستند. این بدان معناست که هزینه شرکت های خودروسازی نیز افزایش می یابد و در نتیجه سود این خودروسازان کاهش می یابد.

البته ژاپن تنها کشوری نیست که به دلیل “کمبود تراشه” دچار مشکل شده است. در حقیقت ، غول های خودروسازی جهان مانند جنرال موتورز ، فورد و دایملر و فولکس واگن در ایالات متحده نیز به دلیل عدم عرضه کافی تراشه مجبور به کاهش تولید شده اند.

قطعا کمبود تراشه و افزایش قیمت آن می تواند بر روی قیمت تمام شده خودرو در بازار جهانی تاثیر گذار باشد و هزینه تولید خودرو در همه کشورها را افزایش دهد.

موضوعی که جا دارد تا در صنعت خودروسازی کشور نیز توجه شود وگرنه هزینه واردات قطعات و تولید بازهم افزایش می یابد و تامین آن به سختی صورت می گیرد و نهایتا قیمت تمام شده بالا می رود.

انتهای پیام/

با شیوه قیمت گذاری شورای رقابت تنها 80 درصد رانت نصیب دلالان شد

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در صنعت خودرو کشور

صیانت از سرمایه گذاری داخلی صنعت خودرو و قطعه سازی در الویت است

اسناد بالادستی باید در صنعت خودرو تعیین کننده تصمیم ها باشد

رقابت شورای رقابت با قیمت وارداتی ها/ تبعات قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی