پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خرس روسی!/ هر آنچه می خواهید از یوآز پاتریوت بدانید

سروش دیزل مبنا یک خودروساز خصوصیست که چند ماهیست مونتاژ یوآز پاتریوت ، شاسی بلند 2 دیفرانسیل شرکت UAZ روسیه را در ایران آغاز کرده. پاتریوت در ابتدا برای استفاده های سازمانی و ارگان ها عرضه شد و پس از آن فروش اش برای مشتریان حقیقی انجام شد. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۹ اسفند ۱۴۰۰

سروش دیزل مبنا یک خودروساز خصوصیست که چند ماهیست مونتاژ یوآز پاتریوت ، شاسی بلند 2 دیفرانسیل شرکت UAZ روسیه را در ایران آغاز کرده. پاتریوت در ابتدا برای استفاده های سازمانی و ارگان ها عرضه شد و پس از آن فروش اش برای مشتریان حقیقی انجام شد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

این شاسی بلند بزرگ و 2 دیفرانسیل از شاسی مستقل بهره می برد و کاملا می توان به عنوان یک خودرو آفرودی روی آن حساب کرد. علاوه بر این ویژگی ها، می توان این خودرو را در دسته شاسی بلندهای Heavy Duty یا به اصطلاح خودمان جان سخت نیز قرار داد و با توجه به خرابی پایین و دوام بالا در شرایط سخت از آن استفاده کرد. همین ویژگی ها باعث شده تا پاتریوت از نظر ظاهری جذابیت خاصی نداشته باشد و فضای کابین آن مثل خیلی از شاسی بلندهای چینی تازه وارد به بازار ایران زیبا و مدرن طراحی نشده باشد.

مشخصات فنی یوآز پاتریوت

یواز پاتریوت به یک پیشرانه ۲٫۷ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز شده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی هیوندای به چرخ های عقب و جلو این شاسی بلند منتقل می شود. البته به تازگی عرضه پاتریوت مجهز به گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی پانچ آغاز شده و سروش دیزل فروش این خودرو را از روزهای ابتدایی بهمن ماه آغاز کرده است.

مصرف سوخت پاتریوت چندان اقتصادی نیست و مخصوصا هنگام روشن بودن کولر و در رانندگی بدون فشار، به بیش از 10،11 لیتر در 100 کیلومتر هم می رسد.

امکانات یوآز پاتریوت

یوآز پاتریوت با سطح تجهیزات مختلف در بازار جهانی عرضه شده، اما با توجه به جنس بازار ایران، سروش دیزل نمونه فول آپشن این شاسی بلند روسی را برای عرضه در کشورمان انتخاب کرده است. به همین دلیل تنوع امکانات پاتریوت در این کلاس را می توان قابل قبول دانست این خودرو از تجهیزاتی مثل  تهویه اتوماتیک و سیستم پرتاب باد مستقل ردیف دوم ، گرمکن صندلی های جلو و عقب به همراه گرمکن فرمان بهره می برد. به خاطر ذات روسی پاتریوت شاهد هستیم که از کامل ترین سیستم یخ زدا در شیشه جلو این شاسی بلند آفرودی استفاده شده است. کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی (حالت رانندگی آفرود)، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، شیشه ها و آینه های برقی، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، ۸ بلندگو، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، ژیروسکوپ دیجیتال، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، بلوتوث، اتصال مستقیم به تلفن همراه، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، کول باکس، سیستم ارتباط اضطراری SOS، محفظه بار زیر صندلی های عقب و… از جمله امکانات یواز پاتریوت سروش دیزل مبنا هستند.

در بحث ایمنی پاتریوت به دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمزهای دیسکی و کاسه ای عقب، سامانه ترمز ABS، EBD، BA، سامانه ضد واژگونی و مدیریت تعادل مجهز است. با وجود این امکانات تنها می دانیم که پاتریوت تست های تصادف و ایمنی جاده ای ECE (استاندارد جاده ای اروپا) را پشت سر گذاشته است و اطلاعاتی در مورد جزئیات نتایج تست ایمنی این خودرو در دسترس نیست.

چه چیزهایی یوآز پاتریوت را در مسیرهای خارج جاده ای متمایز می کند؟

پاتریوت 2125 کیلوگرم وزن دارد و می توان525 بار با آن حمل کرد. البته با توجه به ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق، در کاربری های نظامی پاتریوت، جرم اضافه تا دو تن هم اعلام شده است. با توجه به ساختار و وزن این خودرو، نمی توان روی سرعت بالا و شتاب آن حساب باز کرد و البته فلسفه ساخت پاتریوت هم یک شاسی بلند تند و تیز شهری نبوده است. اما نکته مهم در مورد این خودرو، نوع انتقال گشتاور، ضرایب جعبه دنده و دیفرانسیل آن است. با توجه به نوع ساختار جعبه دنده و دیفرانسیل، پاتریوت می تواند در دورهای میانی گشتاور خوبی را تولید کند و در جایگاه یک SUV با ساختار Heavy Duty، کاربری و مناسب ظاهر شود.

در سیستم تعلق و انتقال قدرت پاتریوت از دیفرانسیل های یک پارچه و فنرهای تخت سه لایه در بخش عقب طرف استفاده شده است. ساختاری مشابه خودروهایی چون تویوتا FJ80 که احتمال خرابی و ضریب استهلاک این شاسی بلند آفرودی را پایین می آورد. علاوه بر همه این ها، امکان نصب قفل دیفرانسیل عقب برقی به صورت سفارشی نیز در یوآز پاتریوت وجود دارد. این در حالیست که مدل مجهز به گیرباکس اتوماتیک، به صورت استاندارد از قفل دیفرانسیل برقی برخوردار است. مصرف سوخت پاتریوت چندان اقتصادی نیست و مخصوصا هنگام روشن بودن کولر و در رانندگی بدون فشار، به بیش از 10،11 لیتر در 100 کیلومتر هم می رسد.

پیشنهاد نهایی

اگر دنبال شاسی بلندی برای تردد روزمره شهری هستید که کابین راحت، ظاهری زیبا و امکانات زیادی داشته باشد، یوآز پاتریوت انتخاب مناسبی پیش رویتان نیست. اما اگر می خواهید یک شاسی بلند 2 دیفرانسیل بزرگ با شاسی مستقل برای تردد در مسیرهای خارج جاده ای، آفرود سنگین و شرایط سخت داشته باشید، پاتریوت گزینه مناسبی پیش روی شماست.

گوزن وحشی در پیست آزادی! / گزارش اولین تست درایو لاماری ایما

تغییرات زیر پوستی!/ از هایما S5 با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بیشتر بدانید

به یاد سانتافه!/ با فیدلیتی پرایم محصول جدید بهمن موتور بیشتر آشنا شوید

جنتلمن شماره 8 / تست رانندگی و بررسی فونیکس تیگو 8 پرو

گزارش تست فنی تیگو7 پرو در پیست آزادی، محصول جدید مدیران خودرو

مرد هزار چهره!/ راهنمای جامع خرید و آشنایی با مدل های مختلف کوییک

غولی که هیچ کس حریفش نبود!/ نگاهی به تویوتا لندکروزر در دهه 90 میلادی

بررسی فنی دوج رم 1500 / ایستاده بر سکو سوم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی