پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا سلتوس و کی ام سی ایکس5

جدال شرقی در بازار ایران / مقایسه کیا سلتوس با KMC X5

اين روزها تنوع خودروهاي بازار روي شيب افزايش است. از يک سو خودروسازان داخلي در همکاري با شرکاي چيني در حال بروزرساني محصولات قبلي و معرفي محصولات جديد هستند، از يک سو پاي برخي خودروهاي وارداتي مثل محصولات جديد کيا، بعد از سال‌ها ممنوعيت واردات خودرو به کشور باز شده است

javankhodro
دوشنبه - ۹ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

 

در شرايطي که خودروهاي چيني پيشرفت چشمگيري را در طراحي، فهرست امکانات رفاهي و قابليت هاي فني تجربه کرده‌اند، تقابل آن ها با خودروهاي وارداتي با قابليت هاي مشابه مي تواند جذاب باشد. يکي از تقابل‌هايي که در اين شرايط شکل گرفته، تقابل کي‌ام‌سي X5 و کيا سلتوس است. اين دو اتومبيل از نظر ابعاد بدنه در يک سگمنت قرار مي‌گيرند. هر دو قابليت‌هاي فني تقريبا مشابهي دارند و از همه جالب تر اينکه قيمت شان در خارج از کشور تقريبا يکسان است. کيا سلتوس با اين مشخصات قيمت حدودا 18 هزار دلاري در خارج از کشور دارد و براي خريد کي‌ام‌سي X5 که در چين با نام سهول  X6 شناخته مي‌شود بايد حدود 17 هزار دلار هزينه کنيد. پس دو خودروي هم قيمت، هم کلاس و شبيه هم اما از دو دنياي متفاوت در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

 

کيا سلتوس

همان طور که در مقدمه هم اشاره شد، بعد از چند سال توقف واردات خودرو، کيا اولين برندي است که محصولات آن دوباره به صورت وارداتي در کشور عرضه مي‌شود و شرکت کوشا خودرو پاي چند مدل از محصولات جديد اين شرکت کره‌اي را به ايران باز کرده است. سلتوس يکي از نخستين محصولات کياست که در پارت اول عرضه به ايران آمده است. اتومبيلي کاملا بروز که در کلاس کراس‌اوورهاي کوچک قرار مي‌گيرد. سلتوس يک نام يوناني است، اما با توجه به قابليت هاي اين اتومبيل نحيف، به نظر نمي‌رسد بتواند به افسانه تبديل شود! کيا سلتوس بر روي پلت فرمي مشترک با هيونداي کونا ساخته شده و يک پکيج فني قابل قبول شامل هندلينگ خوب با ارتفاع سواري بالاتر، کابين جادارتر و حتي با تکنولوژي‌هاي بيشتر در مقايسه با کونا ارائه کرده است.

سلتوس در سال 2019 به سبد کراس‌اوورهاي محصولات کيا اضافه شد و از نظر ابعاد از کيا سونت بزرگتر و از کيا اسپورتيج کوچکتر است. کيا، سلتوس را در دو سايت کره جنوبي و هندوستان توليد مي‌کند. نمونه ساخته شده در کره جنوبي براي بازار آمريکاي شمالي و نمونه ساخته شده در هندوستان براي بازار آسيا در نظر گرفته شده است. بر اين اساس نمونه عرضه شده در ايران همان نسخه ساخته شده در هندوستان است. جالب است بدانيد سلتوس در اروپا عرضه نشده است.

کیا سلتوس 2023

کيا سلتوس با سه پيشرانه چهار سيلندر دو ليتري ، چهار سيلندر 1.6 ليتري توربو و چهار سيلندر 1.6 ليتري تنفس طبيعي در دو نسخه تک و دو ديفرانسيل عرضه شده؛ حال ضعيف‌ترين مدل سلتوس، يعني نمونه مجهز به پيشرانه 1.6 ليتري تنفس طبيعي براي بازار ايران انتخاب شده است. با توجه به هم اندازه بودن سلتوس با بسياري از کراس‌اوورهاي موجود در بازار، اين کراس‌اوور وارداتي در بحث فني در برابر رقباي چيني اش که اکثرا از پيشرانه‌هاي 1.5 ليتري توربوشارژ بهره مي برند، حرف زيادي براي گفتن ندارد.   پيشرانه تنفس طبيعي سلتوس قطعا دردسر کمتري نسبت به پيشرانه‌هاي توربوشارژ دارد و نگهداري از آن راحت‌تر است، اما حداکثر 123 اسب بخار قدرت و 151 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند که در مقايسه با کي‌ام‌سي X5 و بسياري از کراس‌اوورهاي چيني بازار ضعيف‌تر به نظر مي‌رسد. همچنين سلتوس‌هاي وارد شده به ايران از نوع تک ديفرانسيل بوده و عليرغم فهرست قابل قبول امکانات رفاهي، تنها به دو ايربگ مجهز شده‌اند.

کیا سلتوس 2023

از جمله مهمترين امکانات رفاهي سلتوس مي‌توان به رينگ‌هاي آلومينيومي 17 اينچي، کروز کنترل، حالت‌هاي مختلف رانندگي، سيستم تهويه مطبوع دستي، سيستم چندرسانه‌اي به همراه نمايشگر هشت اينچي با اندرويد اتو و اپل کارپلي، سيستم ورود و استارت بدون کليد، استارت موتور از راه دور، تريم چرمي کابين، سانروف، سيستم کنترل پايداري و دوربين دنده عقب اشاره کرد.  طول، عرض و ارتفاع اين خودرو به ترتيب برابر با 4315 ميليمتر، 1800 ميليمتر و 1620 ميليمتر است و از نظر ابعاد بسيار نزديک به ميتسوبيشي ASX است. فاصله بين دو محور سلتوس 2.61 متر است و از نظر فضاي کابين مي‌توان گفت خيلي کابين بزرگ و جاداري ندارد و صندلي‌هاي عقب آن براي افراد قد بلند چالش ايجاد مي‌کند. همچنين فضاي صندوق عقب سلتوس 433 ليتر است که براي استفاده يک خانواده چهار نفره در مسافرت ها مناسب به نظر مي‌رسد. آن‌چه در فرآيند توليد سلتوس براي خودروساز کره‌اي اهميت داشته، اقتصادي بودن آن و مصرف سوخت پايين است. کيا سلتوس در سيکل ترکيبي به ازاي 100 کيلومتر پيمايش، 6.7 ليتر بنزين مي‌سوزاند که رقمي مطلوب براي استفاده روزمره به حساب مي‌آيد.

کیا سلتوس 2023

 

KMC X5

جک S5‌ از جمله خودروهاي چيني موفق در بازار ايران است که از سال 1393 توسط کرمان موتور در ايران عرضه شد و فروش خوبي را هم تجربه کرد. از سال 1400 نيز نسخه بروز شده آن با نام جک S5 فيس‌ليفت به بازار ايران عرضه شد که در بحث فني هم دستخوش تغييرات قابل توجهي قرار گرفته بود. کرمان موتور مي‌خواهد همچنان از محبوبيت و جايگاه اين کراس‌اوور در سبد محصولاتش استفاده کند و حالا قرار است دومين فيس‌ليفت S5 را با نام کي‌ام‌سي X5 به بازار عرضه کند. البته اين يک فيس ليفت ساده نيست و X5 تفاوت‌هاي ظاهري اساسي با مدل قبلي دارد و اين محصول جديد، صرفاً در قسمت فريم درها و پنجره‌ها و برش چراغ عقب روي گلگير، با مدل قديمي شباهت دارد.

اتومبيل مورد بحث ما در چين با نام سهول X6 شناخته مي شود. توليد اين خودرو با برند سهول از سال 2022 ميلادي آغاز شده است و از اين نظر، محصول کاملا جديدي به شمار مي رود.  برند سه‌هول (Sehol) در سال 2020 و با نام اوليه سول (SOL) تاسيس شد. قرار بود اين برند به عنوان کمپاني حاصل از شراکت ميان جک و فولکس‌واگن، به توليد خودروهاي برقي روي پلتفرم‌هاي متعلق به جک مشغول شود. پس از مدتي و با تغيير تصميم خودروساز آلماني، فولکس‌واگن در يکي از شهرهاي چين به ساخت محصولات برند خود روي پلتفرم MEB مشغول شد بنابراين برند SOL به حال خود رها شد. شرکت جک تصميم گرفت با تغيير نام اين برند به SEHOL و ادغام آن با دو برند ديگر زيرمجموعه خود، چند مدل خودروهاي برقي و بنزيني را معرفي کند. اين شرکت تاکنون 9 خودرو معرفي نموده که همگي براساس محصولات جک شکل گرفته‌ اند. سهول X6 از همان خانواده‌اي است که قبلا، دو محصول ديگرش (يعني کراس‌اور K7 و سدان J7) را در ايران ديده بوديم. سهول X6 نسخه به‌روز شده جک S5 است؛ همان طور که اشاره شد تغييرات ظاهري اعمال شده در کي‌ام‌سي X5 نسبت به S5 اساسي هستند، اما در بحث فني، تغيير شگفت انگيزي را شاهد نيستيم.

KMC X5

ابعاد X5 طول، عرض، ارتفاع و فاصله ميان محورها به ترتيب 4.505 و 1.85 و 1.698 و 2.66 متر است و از نظر فضاي کابين، شرايطي مشابه جک S5 دارد. در اين محصول جديد همان جعبه دنده شش سرعته دوکلاچه تر که در S5 فيس ليفت هم مورد استفاده قرار گرفته بود، با پيشرانه جفت شده است. حالت تيپ ترونيک از گيربکس شش سرعته دو کلاچه جک در نمونه KMC X5 حذف شده و صرفاً حالت S قابل انتخاب است. KMC X5 در بحث فني تقريباً با جک S5new يکسان است، با اين تفاوت که مپ پيشرانه آن تا حد زيادي مشابه KMC J7 خواهد بود. اين يعني X5 برخلاف S5new که از پيشرانه 1.5 ليتري توربو GDI در حالت يورو پنج تنها 161 اسب بخار قدرت دريافت مي‌کرد، اکنون از اين پيشرانه تواني معادل 172 تا 180 اسب بخار و گشتاور حدود 280 تا 300 نيوتن متري را دريافت خواهد کرد.

KMC X5
KMC X5 علاوه بر ظاهر مدرن و کاملا بروز، کابين زيبا و خوش ترکيبي هم دارد. داشبورد خودرو کاملاً تغيير کرده و غربيلک نيز به‌روزرساني شده است. اکنون کلاستر X5 ديجيتالي شده است و مانيتور آن نيز حالتي ايستاده با ابعادي بزرگ دارد. يک نکته جالب در کابين اين اتومبيل، حذف اهرم تعويض دنده و استفاده از يک کنترلر چرخان براي تغيير وضعيت دنده است.

همچنين امکانات ايمني و رفاهي مثل دوربين 360 درجه، اتوهلد و سقف پانوراميک به KMC X5 اضافه شده است. از امکانات مشترک ميان جک S5 new و KMC X5 هم مي توان به مواردي همچون چهار کيسه هوا، رينگ آلومينيومي، فرمان کمکي برقي، نمايشگر لمسي، ترمز پارک برقي، تهويه اتوماتيک، گرم‌ کن صندلي هاي جلو، استارت دکمه اي و ورود بدون کليد، کروز کنترل، صندلي برقي راننده با حافظه، دي لايت و اشاره کرد.

KMC X5

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی