پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

GAC امپو

هر آنچه می خواهید از GAC امپو بدانید / خط و نشان چینی اسپرت در بازار کشور

تقریباً یکی دو دهه قبل بود که بازار خودروی جهان آرام آرام با اخباری جسته و گریخته از حضور بازیگرانی جدید در عرصه جهانی روبهرو شد که حکایت از آغاز ماجراجویی خودروسازان چینی در بازار بین المللی داشت.

javankhodro
شنبه - ۹ دی ۱۴۰۲

به گزارش پايگاه خبری جوان خودرو؛


در آن روزگار اما کمتر کسی خودروهای زشت، کم توان، بی کیفیت و عمدتاً کپی کاری شده خودروسازان چینی را به عنوان مطلبی جدی جهت رقابت در نظر می
گرفت و تصور میشد این خودروها در نهایت بتوانند بازار کوچکی در بین کشورهای محدود پیدا کنند. اما در مدت زمانی بسیار کوتاه چینیها، این مردمان ریزنقش سخت کوش به دنیا ثابت کردند که به هیچ عنوان نباید جمعیت یک و نیم میلیاردی منتها علیه شرق آسیا را دست کم گرفت.

امروزه خودروسازان چینی نه تنها سلطان بلامنازع در بازار کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه هستند بلکه با جرأت و جسارت تمام به بازارهای خاص و بسیار پر طمطراقی مانند حاشیه خلیج فارس، اروپا و حتی آمریکای شمالی هم راه پیدا کرده اند. خودروهای چینی حالا نه تنها دیگر به ندرت مورد تمسخر قرار میگیرند بلکه منتقدین مطرح دنیا با احترام به نقد و بررسی آنها پرداخته در برخی موارد حتی کرهایها و ژاپنیهای هم رده را به چالش کشیده و بازارشان را تهدید میکنند. به گونهای که عملاً برندهای خوشنام ژاپنی، کرهای و حتی اروپایی و آمریکایی برای نباختن جدی به چینیها، با خودروسازان مطرح چینی وارد شراکت شده و شرکتهای مشترکالمنافع یا جوینت ونچرهای تجاری مختلف تشکیل دادهاند. از آن جمله میتوان به مشارکتهای فولکسواگن با فاو، بیامو با برلیانس، میتسوبیشی و هیوندای با بسیاری از چینیها و موارد دیگر اشاره کرد.

یکی از شرکتهای مطرح خودروساز در چین که طی یکی دو دهه اخیر موفق شده با بسیاری از نام آوران صنعت و بازار خودرو همچون تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، هینو و ایسوزو همکاری نموده و خود را چند سر و گردن بالاتر از چینیهای دیگر به بازار عرضه کند، شرکت گروه خودروسازی گوانگجو است که با نام تجاری اصلی جی اِی سی(GAC) و زیر برندهایی چون آیون(AION) و ترامپچی(Trupchi) امروزه در بسیاری از بازارهای جهانی مطرح شده است.

GAC امپو

جی اِی سی اِمپو از زیر برند ترامپچی، یک خودرو در سگمنت سدان کامپکت(چیزی در ابعاد بیامو سری3 یا تویوتا کرولا) است که اخیراً به عنوان پرشتابترین سدان وارداتی توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه وارد کشور شده است و طی روزهای آینده قابل سفارش در سامانه خودروهای وارداتی خواهدبود. امپو به گفته شرکت سازنده با هدف رقابت تن به تن با هوندا سیویک si طراحی و تولید شدهاست. البته شاید به نظر برسد ادعایی بس گزاف و دور از ذهن است اما وقتی به اعداد و ارقام خروجی قدرت موتور این خودرو نگاهی میاندازیم به عدد جالب توجه 261 اسب بخار برای سری R400 T که مجهز به موتور 2 لیتری توربو است بر میخوریم که به همراه گشتاور 400 نیوتن متری آن به راحتی میتواند سیویک si با خروجی 200 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر را در افق محو کند.

اگر با خواندن اعداد بالا به شدت هیجان زده شده، سریع پولها را آماده کرده اید که در اولین فرصت ممکن یک دستگاه از این خودوری قدرتمند را ابتیاع کنید تا در اتوبانها بخش قابل توجهی از آلمانی سوارها را به چالش بکشید باید بگویم اندکی دست نگه دارید چراکه این خودرو به دلیل محدودیتهای قیمتی در تریم سادهتر یا بهتر بگویم ضعیفتر ، یعنی از سری 270T وارد شدهاست که البته با وجود داشتن موتور و گیرباکس ضعیفتر اما همچنان حرفهای زیادی برای گفتن در بازار ایران خواهد داشت.

جی اِی سی امپو 270T از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با تکنولوژی GDI به قدرت 167 اسب بخار (اعلام در برخی منابع ۱۷۷ اسب بخار) و گشتاور 270 نیوتن متر بهره می برد که این توان را از طریق یک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر به چرخهای جلو منتقل میکند. این خودرو حدوداً 1400 کیلوگرمی طبق ادعای کارخانه جی اِی سی میتواند ظرف مدت کمتر از 7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که همین امر آن را به پرشتابترین سدان وارداتی حال حاضر بازار ایران تبدیل میکند.

GAC امپو

البته امتیاز 270T میزان مصرف سوخت حدود ۶ لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش است که اگر ادعای کارخانه سازنده صحیح باشد یعنی با یک باک 47 لیتری پر میتواند 789 کیلومتر را بپیماید!

GAC امپو

با دقت در طراحی خارجی امپو میتوان نشانه هایی از خودروهایی همچون هیوندای النترا، کیا K5 و حتی مرسدس بنز و لکسوس دید اما در عین حال نمیتوان آن را یک طرح کپی خواند چرا که درواقع برای طراحی این خودرو ترکیبی از زبانهای جدید طراحی مطرح و مطلوب بازار درنظر گرفته شده و این المانها به گونهای درکنار هم قرار گرفتهاند که یک پارچگی و همسو بودن طرح تا حدود بسیار قابل قبولی حفظ شده و شما با یک طرح چهل تکه و از هر دری سخنی مواجه نخواهید بود.

GAC امپو

در نمای جلو بیشتر از هرچیز یک جلو پنجره بزرگ شش ضلعی به چشم میخورد که بیننده را بی اختیار به یاد زبان طراحی سالهای اخیر هیوندای می اندازد اما با قرار گرفتن خطوط مختلف به خصوص حضور دو عدد ورودی هوای بزرگ در دو گوشه پایین جلو پنجره جهت انتقال هوا به چرخها چهرهای تهاجمیتر و هیجانیتر به این خودرو داده شدهاست. چراغهای جلو که دارای تکنولوژی الایدی هستند طرحی مشابه با زبان جدید طراحی مرسدس بنز داشته که با قرارگرفتن در کنار خطوط حجیم طولی درِ موتور، المانهای تهاجمی در طراحی جلوی این خودرو را تکمیل نموده اند.

GAC امپو

در نمای عقب با یک خودروی فست بک مواجه هستیم که در نوع خود طرفداران یا منتقدان خاص خود را دارد اما بازار جهانی به این طراحی روی خوش نشان داده است. با نگاه به نمای عقب امپو بی اختیار طرح کیا K5 یا جگوار XF به ذهن متبادر میشود اما درواقع جیاِیسی امپو شبیه به هیچکدام نیست و زبان طراحی ویژه خود را دارد. زیر سپر عقب نیز یک فلاپ مشکی وجود دارد که دو خروجی اگزوز دوبل از هر طرف سپر خارج شده آنهم با سر اگزوزهای گرد استیل که به واقع ترکیب خوبی در قسمت عقب خودرو ایجاد کردهاست.

GAC امپو

در نمای کنار آنچه بیش از همه به چشم میآید خطوط تیز طولی به همراه رینگهای 18 اینچی است که به اضافه فستبک بودن خودرو به شما القاء میکند که با یک خودروی تند و تیز مواجه هستید که البته با وجود اینکه سری 270T قوای پیشرانه کافی دارد اما همواره با خود فکر خواهید کرد که ایکاش سری R400T هم وارد میشد.

در فضای داخلی با یک طراحی جسورانه مواجه هستید. یک کلاستر یک پارچه با سیستم مولتیمدیا و طراحی دو رنگ داشبورد با خطوط پیوسته و صلب طولی به همراه نورپردازی داخلی، فضایی اسپرت و کاملاً خلوت را برای شما به ارمغان آوردهاست. این خلوتی شاید به ظاهر جالب توجه به نظر آید اما باعث شده بیشتر دکمهها و عملگرها به داخل مانیتور و سیستم مولتیمدیا منتقل شود که باعث سختتر شدن کار با آنها بخصوص در حین رانندگی خواهد شد.

GAC امپو

از لحاظ امکانات تقریباً چیزی از رقبا کمتر ندارد و لیستی بلندبالا از امکانات را به همراه دارد که از مهمترین آنها میتوان به پدل شیفتر، صندلی 4حالته برقی شاگرد، سردکن صندلیهای جلو، ترمز اضطراری، کروزکنترل هوشمند تطبیقی، هشدار برخورد از روبرو، رادار تابلوخوان، نوربالای هوشمند، رادار بین خطوط، دریچه تهویه مطبوع ردیف دوم، فیلتر ضد غبار کابین (PM1.0)، ایربگ 6 نقطهای، اتوهلد، شارژر وایرلس، کیت تغییر صدای اگزوز و صندوق بار 543 لیتری اشاره نمود.

GAC امپو

از رقبای این خودرو در بازار ایران میتوان به آریزو6 جیتی، هونگچی H5، کیامسی J7، چانگان یونی وی و دانگ فنگ شاینمکس اشاره نمود. البته با توجه به واردات خودروهای کرهای و اروپایی با نسخههای پایه و کم آپشن شاید اغراق آمیز نباشد اگر بگوییم میتواند با خودروهایی مانند هیوندای النترا، کیا کی5 و اشکودا اکتاویا نیز رقابت داشته باشد. البته باید دید شرکت راسا موتور خاورمیانه چه برچسب قیمتی را برای جیاِیسی امپو در سامانه خودروهای وارداتی اعلام میکند تا بتوان شدت رقابت در این سگمنت بازار را به درستی تخمین زد. (فروش این خودرو از فردا در سامانه خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد)

GAC امپو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی