سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن

سنسور اکسیژن به عنوان یکی از سنسور های موجود در موتور خودرو می باشد که خرابی آن باعث افزایش مصرف سوخت و درست کار نکردن موتور می شود. در این مقاله ما میخواهیم با سنسور اکسیژن آشنا و علائم خرابی آن را بررسی کنیم.

شگردهای عجیب وکیل بابک زنجانی برای مشتریان شرکت های خودرویی!

 

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید در هر خودرویی از گذشته تا امروز کنترل و چک شود مصرف سوخت است. مخصوصاً در شرایط امروز که بحران مصرف سوخت به عنوان یکی از مهم‌ترین عامل‌ها در زمینه فروش یک محصول از یک شرکت است. اما مصرف سوخت در هر خودرویی به عوامل مختلفی وابسته بوده که می‌توان آنها را به شاخه‌های گوناگونی دسته‌بندی کرد. به طور مثال یکی از این شاخه‌ها طراحی خودرو و رفتار هوا با بدنه خودرو در زمان حرکت است. اما مهم‌ترین بحثی که در این هفته قصد داریم تا به آن بپردازیم بحث نسبت هوا به سوخت بوده که در هر خودرویی تعیین‌کننده بخش اعظمی از مصرف سوخت است. این نسبت هوا به سوخت توسط سنسوری به نام اکسیژن کنترل می‌شود.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن

این سنسور که در خودروهای مختلف عملکرد تقریباً یکسانی دارد می‌تواند در میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر بسیار زیادی بگذارد. اما برای اینکه بتوانیم بیشتر به این موضوع بپردازیم باید ابتدا وظیفه سنسور اکسیژن و ساختمان آن را شرح داده تا بتوانیم عیوب به وجود آمده از ناحیه این سنسور را بررسی کنیم.اولین سنسور اکسیژن در سال 1976 بر روی VOLVO 240  به کار رفت. پس از آن هنگامی که قوانین مربوط به آلاینده‌ها در ایالت کالیفرنیا کاهش این مواد مضر را لازم دانست، خودروهای موجود در کالیفرنیا در سال 1980 از این سنسور استفاده کردند. کمی بعد قوانین فدرال در مورد آلاینده‌ها، نصب سنسور اکسیژن بر روی تمامی خودروها و کامیون‌های سبک ساخته شده در سال 1981 را اجباری کرد و اکنون با توجه به قوانین جدید آلایندگی و لزوم کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها.

بسیاری از خودرو‌ها به بیش از یک سنسور اکسیژن مجهز هستند. (برخی پژو 206 در تیپ‌های پنج و شش مجهز به دو سنسور اکسیژن هستند) سنسور اکسیژن شبیه یک ژنراتور کار می‌کند و هنگامی که به اندازه کافی گرم شود‌ از خود ولتاژ تولید می‌کند. قسمتی از سنسور که در درون مانیفولد دود قرار دارد‌، یک حباب سرامیکی زیرکونیومی است که انتهای آن روی پوسته مانیفولد پیچ می‌شود. قسمت بیرونی حباب با یک لایه متخلخل از جنس پلاتین پوشیده شده و در درون آن دو نوار پلاتینی وجود دارد که به عنوان الکترودها به کار می‌روند. قسمت بیرونی حباب در معرض گازهای داغ مانیفولد دود قرار دارد. اما در درون حباب‌، سنسور (الکترود) بین هوای محیط و دود اگزوز قرار گرفته است. در سنسورهای اکسیژن قدیمی یک سوراخ کوچک در پوسته ضخیم سنسور وجود داشت که هوا از طریق آن وارد سنسور می‌شد. در سنسورهای جدید تنفس از میان کانکتور سیم‌ها انجام می‌شود و این فضای کم بین عایق‌بندی و سیم‌‌ها‌ محلی مناسب برای نفوذ هوا به درون سنسور است. بنابراین نباید هرگز روی کانکتورهای سنسور اکسیژن را روغنکاری و چرب نمود زیرا این امر سبب مسدود شدن جریان هوا می‌شود. این روش نسبت به روش قدیمی ترجیح داده می‌شود، زیرا خطر کثیف شدن یا گرفتگی توسط آب که می‌تواند از درون سنسور را کثیف یا معیوب کند‌، کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط:

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

علائم خرابی سنسور سرعت خودرو

علل ریپ زدن خودرو در هنگام حرکت چیست؟

علائم خرابی کمک فنر خودروی خود را بشناسید

با گیربکس های دبل کلاچ مهربان باشیم!

سنسور دمای آب خودرو و عملکرد آن

اختلاف میزان اکسیژن بین اگزوز و هوای محیط ‌در درون سنسور اکسیژن سبب تولید ولتاژ نسبت جریان در میان حباب سرامیکی می‌شود. هرچه اختلاف اکسیژن بیشتر باشد‌، ولتاژ تولیدی سنسور نیز بیشتر خواهد بود. به طور نمونه یک سنسور اکسیژن هنگامی که مخلوط سوخت غنی است و اکسیژن محترق نشده کمی دراگزوز وجود دارد‌، ولتاژی در حدود 0.9 ولت تولید می‌کند. زمانی که مخلوط سوخت رقیق است‌، ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حدود 0.2 ولت می‌رسد. هنگامی که مخلوط سوخت و هوا بالانس شده یا در نقطه‌ای ثابت در حدود 14.7 : 1 قرار گرفته‌، سنسور ولتاژی در حدود 0.45 ولت را تولید می‌کند.

اما محل نصب سنسور اکسیژن بر روی مانیفولد دود است. این سنسور وظیفه دارد تا نشان دهد که میزان اکسیژن محترق نشده در اگزوز یا به عبارتی آلاینده‌های اگزوز‌، چقدر است. بررسی میزان اکسیژن در اگزوز یکی از راه‌های اندازه‌گیری مخلوط سوخت و هوا است. اگر مخلوط هوا به سوخت محترق شده، سوخت غنی (اکسیژن کمتر‌) یا رقیق (‌اکسیژن بیشتر‌) باشد‌، سنسور اکسیژن این تغییرات را به واحد کنترل الکترونیکی ECU گزارش می‌دهد. نسبت هوا به سوخت در حالت ایده ال 14.7 به یک است. یعنی به ازای یک سی‌سی سوخت باید 14.7 سی‌سی هوا مخلوط شود تا مخلوط به درستی بسوزد و آلایندگی آن در حداقل باشد. همچنین میزان قدرت ایجاد شده نیز به حداکثر برسد. اما این نسبت هوا به سوخت در شرایط مختلف باید تغییر کند. به طور مثال در هوای سرد و هوای گرم یا در هوای کم فشار یا پر فشار این نسبت تغییر می‌کند. غنی یا رقیق بودن مخلوط سوخت و هوا نسبتی بسیار حساس است و تحت تاثیر عواملی زیادی هستند.عوامل بسیاری در این موضوع تاثیر‌گذارند. به طور مثال‌: درجه حرارت هوا‌، درجه حرارت مایع خنک‌کننده موتور، موقعیت دریچه گاز‌، جریان هوا و بار موتور که برای اندازه‌ گیری تمامی این عوامل‌، سنسورهای دیگری وجود دارند. اما اندازه‌گیری اصلی تغییراتی که در مخلوط سوخت به وجود می‌آید توسط سنسور اکسیژن انجام می‌شود. بنابراین بروز هر نوع مشکلی در سنسور اکسیژن می‌تواند کل سیستم را از شرایط عادی خارج کند.

گزارش خودرو

قبل از اينکه سنسور عمل نمايد بايد در حدود 300 درجه سلسيوس گرم گردد(در حدود 600 درجه فارنهايت ) و بهترين عملکرد را در حدود دمايی 1400 درجه فارنهايت دارا می باشد.لذا به خاطر اين موضوع است که محل قرار گيری آن را اگزوز در نظر گرفته اند.تا قبل از اينکه دمای سنسور به دمای نامی عملکرد برسد،واحد کنترل الکترونيکی خودرو به صورت Open Loop عمل کرده بطوريکه ECU بدون اينکه فيدبکی داشته باشد ، فقط اطلاعات را از سنسور اکسيژن گرفته و مقادير قابل کنترل را برای تنظيم نسبت هوا به سوخت اصلاح می نمايد .در هنگام شروع که موتور سرد است،ميزان نسبت هوا به سوخت کمی در حالت غليظ کار می کند .

از آنجائيکه سنسور اکسيژن برای انجام عملکرد صحيح بايد پيش گرم شود ، برخی واحد های جديد تر شامل يک هيتر دوازده ولتی بوده تا اينکه سنسور را هر چه سريعتر به دمای عملکرد برسانند زيرا در غير اينصورت همانطوريکه قبلا توضيح داده شد تا زمانيکه سنسور به دمای عملکرد نرسد، موتور به صورت Open Loop کار کرده که از نظر مصرف سوخت مقرون به صرفه نيست .اين سنسورها میتوانند با تعداد سيم هايی که از اين واحد خارج می شوند ،شناسايی گردند اگر سنسوری يک سيم داشته باشد ،اين سنسور فاقد هيتر است .اگر دارای سه سيم باشد،يکی از آنها برای سيگنال بوده و دو سيم ديگر برای هيتر استفاده شده است .برخی ديگر دارای چهار سيم بوده که يکی از آنها برای سيگنال های محيط اطراف (جلوگيری از اثرات نويز و افزايش دقت اندازه گيری)و دو تای ديگر برای هيتر می باشد.در اين حالت سيم سيگنال در مقابل اثرات جانبی محافظت شده و شکل ظاهری آن شبيه آنتن تلويزيون به صورت تو در تو و هم محور،کشويی می باشد.

این سنسور کوچک ئمی‌تواند عیوب زیادی را در کارکرد موتور ایجاد کند که در ادامه به اختصار به مرور آن‌ها می‌پردازیم.یکی از مهم‌ترین عیوبی که در خودروهای انژکتوری به وجود می‌آید بالا بودن مصرف سوخت است. البته باید این عیب را عیبی نسبی ذکر کرد. نسبی بودن آن نیز از این موضوع ناشی می‌شود که گاهی افراد در مقطع زمانی خاصی رانندگی متفاوتی داشته و به صورت نا‌خوداگاه سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. بعد احساس می‌کنند مصرف سوخت خودرویشان بالا رفته است. این در حالی است که بالا رفتن مصرف سوخت از تغییر نحوه رانندگی آنهاست. اما گاهی بی‌دلیل و بدون پیمودن مسافت بیشتر و یا تغییر نحوه رانندگی مصرف خودرو بالا می‌رود. بیشترین عاملی که می‌توان به آن مشکوک شد سنسور اکسیژن بوده که بسیار تاثیر‌گذار است. در این مواقع توصیه می‌کنم ابتدا مصرف سوخت خودرو را دقیق کنترل کنید. سپس به شتابگیری خودرو کشش آن نیز توجه کنید. اگر سنسور اکسیژن خراب باشد خودرو تنبل بوده و دیر شتاب می‌گیرد و حتی در برخی ECU  ها مثل J34P که بر رو یخودرو های 206 تیپ 2 و 3 نصب شده است باعث اختلال در عملکرد موتور دریچه گاز برقی خودرو می شود . در این مواقع دستگاه عیب‌یاب به خودرو متصل شده و کنترل می‌شود. اگر خطای سنسور اکسیژن به صورت ماندگار داده شد متوجه می‌شوید که سنسور خراب است و باید تعویض شود. برای تعویض سنسور اکسیژن دقت کنید انواع مختلفی سنسور اکسیژن برای هر خودرویی وجود دارد.  سنسور‌های ارزان قیمت در بسیاری مواقع درست کار نکرده و معلوم نیست در کجا تولید می‌شوند. به همین دلیل شما متحمل هزینه گزافی بی‌دلیل و بدون اثر شده‌اید. پس در خرید و تعویض سنسور دقت فراوانی کنید.گاهی دور موتور خودرو دارای نوسان بوده  و بسیار دیر بالا می‌آید. نوسانات دور موتور اگر در حالت معمول باشد مربوط به  عدم تنظیم موتور صحیح است که توضیح آنها از حوصله این بحث خارج است. اما اگر در هنگام شتابگیری این موضوع پیش بیاید، به گونه‌ای که دور موتور در دنده دو و سه و گاهی چهار بسیار دیر بالا آمده و خودرو دیر شتاب می‌گیرد، به گونه‌ای که باید پدال گاز را تا انتها بفشارید تا خودرو شتاب بگیرد، این مشکل نیز مربوط به سنسور اکسیژن می‌شود و باز هم سنسور باید تعویض شود. البته اگر خودرو فیلر گیری نشده باشد نیز این عیب تشدید می‌شود. همچنین کثیف بودن انژکتور‌ها نیز از دیگر دلایل این عیب است. در مجموع اگر سنسور را تعویض می‌کنید انژکتور‌ها را نیز بشویید تا به درستی پاشش کنند.

بسیاری از خودرو های جدید تولید شده داری 2 سنسور اکسیژن هستند ، یکی قبل از مخزن کاتالیست و دیگری بعد از مخزن کاتالیست . ECU با دریافت دو گزارش از این دو سنسور هم میزان سوخت را بهتر کنترل می کند و هم از صحت و کیفیت کاتالیست اطلاع پیدا می کند . اصلاحات خودرو ها با استاندارد Uro 4 دارای دو سنسور اکسیژن هستند و خودرو های 206 / 207 که میخواهند کروز کنترل نصب کنند میبایست مجهز به سنسور دوم شوند .

منبع : ATC

علائم خرابی سنسور دور موتور و عملکرد آن

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

زمان تعویض فیلتر بنزین خودرو

تسمه تایم خودرو و زمان تعویض آن

زمان تعویض روغن گیربکس یا واسکازین خودرو

روغن ترمز خودرو و زمان تعویض آن

علائم و زمان تعویض شمع خودرو

بهترین موقع برای تعویض لاستیک خودرو

عیب یابی و دلایل کمبود گرمای بخاری خودرو در فصل سرما

5 دلیل مهم برای زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!
  1. Reza

    ممنون بابت اطلاعات ومطلب مفید وارزشمند شما درمورد سنسور اکسیژن.من تعمیرکار هستم تاحالا متنی به این خوبی وکاملی درمورد سنسور اکسیژن خودرو ندیده بودم.اطلاعات منو درمورد سنسور اکسیژن کامل کرد

    • پویا

      اگر دود سیاهم داشته باشیم از سنسور اکسیژنه؟ ازچا اگر نیست؟ واقعا خستم کرده سوزن و موتورو انژکتورو هممچی و عوص کردم ردیف کردم بازم دود سیاهه خشک میده ک یکی گفت سنسوره ک دگ باور ندارم

  2. آرمین۳۸

    با سلام.
    چند روزه چراغ چک ماشین بعد از تقریبا نیم ساعت کارکردن ماشین روشن میشه دستگاه زدم گفتن سنسور اکسیژن مشکل داره. دوبار سنسور رو عوض کردم ولی هنوز چراغ روشن میشه برقکار گفت اشکال از ای سی یو هست اونم چک کردم ولی ای سی یو هم مشکلی نداشت. کلافه شدم نمیدونم چکار کنم اگه کسی اطلاعات داره بهم بگه ممنونم

    • عارف

      نگفتید مدل ماشینتون چی هستش ، اکثر یورو چهار ها دوتا سنسور اکسیژن دارن یکی قبل کاتالیز و یکی بعد اون اکه کاتالیز خراب بشه مقادیر این دو سنسور باهم یکی میشه و چراغ چک روشن میشه

    • محمد

      احتمالا اشکال در کاتالیست ماشینه، باید کاتالیست رو عوض کنی. من هم چنین مشکلی دارم

  3. مجید

    سلام واقعاخیلی مطالب مفیدی وکاملوبدون نقصی ذکرکردین.یه سوال داشتم میشودسنسوراکسیژن ماشین دیگروروروی ماشین دیگه انداخت؟مثلا۲۰۶به مگان.وفرق سنسوراکسیژن اولی (قبل کاتالیزور)بادومی چیست؟واگردوتاش هم خراب باشه اگراولی رودرست کنیم بازجواب نمیده حتمابایددوتاش هم عوض بشه؟

    • مرتضی

      باسلام
      مطالب خیلی کامل بود
      فقط ی سوال دارم من ماشینم تقریباًصفر هست (ساینا)بد کار میکرد وچراغ چک ماشین هم روشن شده بود بعد از دیاگ زدن تو نمایندگی گفتن سنسور اکسیژن بالایی خرابه؛خریدم عوض کردیم
      بعد ازچند روز دوباره ماشین بد کار میکرد؛بردم نمایندگی گفتن سنسور پایینی هم باید عوض کنی جفت سنسورها باید ی مارک باشه ؛من هنوز عوض نکردم سنسور پایینی رو حالا چیکار کنم؟
      ماشین اول که میخوام استارت بزنم ؛با دو استارت روشن میشه بزور و بد کار میکنه تا ماشین داغ بشه علت رو میخاستم بدونم؟ تشکر

  4. امین

    سلام پژو 405,با ايسيو اس ست چند تا سنسور اکسیژن داره مدل ماشین 92هستش

  5. Ali

    سلام.سنسور اکسیژن اگ خراب باشه ماشین کپ میکنه خوب گاز نمیخوره یا موقع فشار دادن گاز خفه میکنه و مصرف بنزین تا حدودی بالا میره..اگ این علائم رو داره یا سنسور مناسب تعویض نشده یا مکانیک وارد نبوده در تعویض.باید پیش ی دیاگ زن خوب و دستگا ب روز رفت ک ببینه کدوم سنسوز خطا داره یا سنسور بالایی یا پایینی ک تو دستگا نشون میده بعد اقدام ب تعویض کن. در صورتی ک دستگا خطای سنسور های دیگ رو نده

    • faramarz

      با سلام اگه سنسور خراب باشه ماشین عطسه میکنه و بیشتر مواقع مثلا پشت چراغ قرمزها گاز نمیخوره باید ی بار ماشین خاموش و دوباره روشن بشه.بسشترم در دور بین 2000تا 3000 هستش

    • Behzad

      سلام.نقش سنسور اکسیژن پایینی در ۲۰۶ چیه؟ اگه نباشه مشکل پیش میاد آیا؟

  6. ali

    سلام ماشینم سمنده امروز فیش سنسور اکسیژن رو در آوردم و دوباره جا زدم ولی دیگه هرکاری کردیم روشن نشد لطفا اگه میدونید مشکلش چیه راهنمایی کنید

  7. سید مهدی

    با سلام و عرض ادب
    من یه ساینا مدل ۹۶ دارم ، همون موقع بنزین سوپر زدم و بخاطر سربالایی تو جاده دور موتور ماشین رو بالا بردم و بلافاصله بعد از آن صدای موتور تغییر کرده و تازگی گرمای موتور زیاد شد ، در حالت درجا لرزش خفیفی داره صدایی شبیه تاپ تاپ میده ، سوزن انژکتور شستشو دادم ، شمع هاروهم چک کردن ، فیلتر بنزین تعویض کردم ، دیاگ هم زدن گفتن خودرو سالم و باگی نداره ، آب رادیاتور کم نمیکنه ، روغن موتور رنگ و ویسکوزیته طبیعی داره . دو هفته پیش کولر ماشین روشن می کردم آمپر می رفت بالا و چراغ آمپر روشن می شد و موتور گاز نمی خورد انگار خفه کرده باشه .ممکنه دمای احتراق خیلی زیاد به سنسور اکسیژن آسیب رسونده باشه ؟ یا قطعاتی داخلی موتور آسیب دیده باشه؟

  8. عارف جمشیدی

    سلام خواهشا راهنمایی کنید . 206 تیپ 2 دارم بعضی وقتا دود آبی میکنه بعد قط میشه بعد از 5 ثانیه. دائم نیست میگن سنسور اکسیژن ربط داره اگه خراب باشه. آیا ربط داره؟

  9. ابراهیم ارژنگ

    سلام خسته نباشید ماشین من پژو پارس tu5هست موتور ماشینم خیلی گرم میشه دور تا دور سنسور خیلی خیلی داغ میشه در حد که قرمز میشه

  10. محمد

    سلام 405 مدل 96 دارم چندوقتی هست انگار ی ماشین بکسل داری اینجوری میره یا ی چیزی جلو فیلتر هوارو گرفته خیلی کند شده مصرف سوختش هم یکم بالا رفته. گاهی اوقات هم خیلی خوب میره. پمپ بنزین تست کردم گفت فشارش عالیه شمع سوزنی داره کاتالیزور خالیه دستگاهم زدم میگه همچیزش درسته. مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنید

  11. رستمی

    ممنون از راهنمایی شما. منم به این نتیجه رسیدم اول سوزن انژکتور ها رو بشورم اگه شتاب درست نشد سنسور اکسیژن رو تعویض کنم

  12. ali

    سلام ال90 مدل 89 سنسور اکسیژن داره یا نه؟ چون من چیزی روی کاتالیست و بعد از ان ندیدم

  13. ناصر

    باسلام چراغ چک من روشن باطری سازگفت مال سنسور فالت راپاک کردباز تکرارشداما مصرف سوخت بالانیست مشکل نداره میش سنسور تمیزکرد واستفاده کرد

  14. حاج فینا

    ماشین من دل میزد +دود سیاه اگزوز+ روشن شدن چراغ چک+ اول با مکس گاز می‌خورد بعدش کاملا گاز خور نداشت…
    سنسور اکسیژن عوض کردم + دیاگ و ماشین مثل اولش شد

  15. حاج فینا

    کوئل چک کن + درچیه گاز

  16. کاظم

    با سلام ماشینم پرایده تو دور پایین ماشین کپ میکنه گاز نمیخوره ولی تو دور بالا هیچ مشکلی نداره چراغ چک هم اصلا روشن نمیشه تو دور پایین گاز نمیخوره ولی پاتو زیاد رو گاز فشار بدی تو دور بالا خوب میشه ممنون میشم کسی راهنمایی کنه مشکل از سنسور اکسیژنه یا سنسور سرعت که رو گیربکسه

  17. وحید

    سلام دوستان سنسور اکسیژن ماشین برادرم خراب شده میگن چون ماشینو حل دادین روشن کردین اینطوری شده میخوام بدونم درسته یا دروغ میگه.
    واقعا نیاز دارم به این جواب خواهش میکنم جواب بدین

  18. بهزاد

    سلام،میشه سنسور پایینی رو بجا سنسور بالایی استفاده کرد؟
    در ۲۰۶