به احتمال فراوان ازهفته آینده (هفته پایانی آبان ماه) ایران خودرو تولید دومین محصول پسابرجامی و مشترک خود با پژو را آغاز میکند، تولیدی که البته آزمایشی به حساب میآید. پژو 301 در حال حاضر به عنوان خودرویی کاملا وارداتی به شمار می رودف اما نمونه تولید داخل آن با قیمت زیر 100 میلیون تومان […]
در صورت موفقیتآمیز بودن تولید آزمایشی پژو 301، تولید انبوه این خودرو به احتمال فراوان از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد تا دومین خودرو پسابرجامی ایران خودرو وارد سبد محصولات این شرکت شود. هرچند هنوز تصمیم قطعی و نهایی در مورد قیمت 301 گرفته نشده، با این حال طبق اخبار رسیده از ایرانخودرو، این محصول در بازه قیمتی 70 تا 80 میلیون تومان عرضه خواهد شد. البته ظاهرا ایرانخودروییها قصد دارند در صورت امکان، قیمت پژو 301 را به زیر 70 میلیون تومان برسانند که این موضوع بستگی مستقیم به عواملی مانند نرخ ارز و تورم بخشی صنعت خودرو دارد.
در حال حاضر مدل وارداتی پژو ۳۰۱ در کشور عرضه شده که با قیمتی حدود ۹۴ میلیون تومان به دست مشتریان رسیده است، با این حال با توجه به داخلیسازی این محصول در فرآیند تولید در ایرانخودرو، شاهد کاهش قیمت آن خواهیم بود. گفته میشود این محصول با داخلیسازی بیش از ۴۰ درصد به تولید خواهد رسید که اگر این اتفاق رخ بدهد، امکان عرضه آن در بازه قیمتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان نیز وجود خواهد داشت. در حال حاضر ایرانخودروییها ظاهرا تولید پژو ۲۰۰۸ را بهعنوان اولین محصول پسابرجامی و مشترک خود با پژو آغاز و ۱۶ هزار دستگاه از این محصول را نیز پیش فروش کردهاند. آن طور که مسوولان ایرانخودرو اعلام کردهاند، دیگر محصول تولیدی مشترک با پژو در کشور پس از ۲۰۰۸ و ۳۰۱، مدل ۲۰۸ است.
با انعقاد قرارداد میان پژو و ایرانخودرو، محصولات جدید این شرکت در ایران عرضه میشوند. از میان مدلهای جدید پژو، فعلا 2008 داخل کشور مونتاژ میشود و 301 و 508 بهصورت وارداتی به ایران میآیند. پژو 301 با هدف جایگزینی 405 و پارس به ایران آمده و به گفته مدیران ایرانخودرو بهزودی تولیدش در کشور آغاز میشود و در حال حاضر خودروساز وطنی در حال تولید آزمایشی آن است. 301 قرار بود با قیمتی حدود 60 میلیون تومانی در بازار عرضه شود، اما سرانجام در زمان فروش با برچسب قیمت 95 میلیون تومانی در بازار عرضه شد و این قیمتگذاری معادلات را برهم زد. البته پیشبینی میشود با داخلیسازی 301 قیمت آن نیز کاهش پیدا کند و شرایط بهتری در این سگمنت پررقیب داشته باشد.
301 در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد و در شعبه پژو-سیتروئن در اسپانیا تولید میشود. پژو 301 بر پایه پلتفرم مشترک با سیتروئن الیزه و DS3 شکل گرفته و از نظر ابعاد، طراحی و ساختار اقتصادی و حتی امکانات رفاهی، 301 شباهت فراوانی به سیمبل دارد. مدل 2017 این سدان جمعوجور دستخوش تغییراتی شده که از مهمترین آنها میتوان به فرم متفاوت چراغ و جلوپنجره اشاره کرد. البته نسخه عرضه شده در ایران، مدل 2016 پیش از فیسلیفت است. طراحی کابین ساده اما در بعضی قسمتها نسبت به سیمبل جذابتر است. فضای کابین نیز به لطف ابعاد منطقی بدنه مناسب است و از مهمترین مزیتهای آن میتوان به صندوق بار جادار 640 لیتری اشاره کرد. 301 در بحث ایمنی توانسته 3 ستاره ایمنی EURONCAP را در کارنامه خود ثبت کند که از این نظر نسبت به رقبای چینی که ایمنی آنها توسط موسسههای اروپایی سنجیده نمیشود برتری دارد.
مهمترین نقطه قوت 301 که البته باتوجه به وضعیت رقبایش باید این ویژگی را داشته باشد، بهرهبردن از شبکه گسترده خدمات پسازفروش ایرانخودرو است. شاید بهتر بود نسخه فیسلیفت 301 در بازار عرضه میشد، اما باتوجه به اینکه اکسنت همچنان با همان شکل و شمایل قبلی در ایران مونتاژ میشود و سایپا مشغول تولید نسل قبلی سراتو بوده و خبری از نسخه فیسلیفت آن در کشور نیست، این اتفاق چندان نمیتواند رنگوبوی یک ایراد را به خود بگیرد.
پیشنهاد نهایی
301 یک سدان خانوادگی ساده و قابل قبول است که میتواند جایگزین مناسبی برای سدان های از مد افتادهای مثل 405 و پرشیا باشد. البته باید به قیمت گذاری آن نیز توجه کرد. چرا که 301 در سگمنتی قرار گرفته که گزینههای متنوعی در بازار ایران دارد.
کلاس: سدان متوسط
پیشرانه: 4 سیلندر
حجم موتور: 1.6 لیتر
قدرت: 114 اسببخار در 6050 دور
گشتاور:150 نیوتنمتر در 4000 دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1190 کیلوگرم
مصرف: 6.6 لیتری
شتاب: 12.1 ثانیه
باک: 50 لیتر
امکانات
ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه، تهویه مطبوع برقی، چراغهای هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیشههای برقی جلو و عقب، صندلیهای راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع، روکش صندلی نیمه چرمی، کروزکنترل و محدود کننده سرعت
دیدگاه خود را بنویسید