همکاری دوباره هیوندایی با کرمان موتور را باید بزرگ ترین همکاری پسابرجامی یک خودروساز بزرگ جهانی با یک شرکت غیر دولتی در ایران به حساب اورد. حاصل این همکاری تولید محصولاتی مثل مدل های هاچ بک شهری چون i10 و i20 و همچنین مدل اکسنت است. البته در آینده نیز محصولات دیگری از این برند […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:
سراتو و اکسنت هر دو در محدود قیمتی کم تر از 100 میلیون تومان قرار می گیرند. در نتیجه رقابت این دو خودرو با هم بسیار نزدیک است. از نظر نمای ظاهری هر دو خودرو دارای المان های مشخص هستند که به خوبی رعایت شده است. در سراتو که باید آن را متعلق به سبک طراحی نسل قبل خودروهای کیا دانست، سعی در سادگی و پویایی خطوط حرف اول را می زند. این خودرو هیجان کم تری را به بیننده القا می کند اما در مقابل هیوندایی می تواند هیجان را با خطوط شکسته به شما نشان دهد. در کل در نمای ظاهری اکسنت هم طراحان بلندپروازی نکرده اند اما در مجموع اکسنت می تواند امتیاز بیشتری نسبت به سراتو کسب کند.
در نگاه اول سراتو خودروی بزرگ تری دیده می شود و احساسا می کنید که باید فضای کابین بزرگ تری داشته باشد. اما در عمل می توان گفت فضا کابین این دو خودرو یکسان است. در بخش متریال داخلی هر دو خودرو تعریف مشخصی دارند. حفظ کیفیت و کاهش هزینه. از این رو قطعات پلاستیکی با کیفیت معمولی در بخش هاییاز کابین هر دو خودرو دیده می شود. کابین اکسنت مدگرایانه تر است و سراتو هم سادگی و پویایی خوبی دارد. شاید در این بخش کمی سلیقه باعث انتخاب نهایی شود.
اکسنت یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر دارد که می تواند 128 اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاورش هم به 156 نیوتن متر می رسد. این قدرت با استفاده از گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال می یابد. شاید یکی از ویژگی های اکسنت هم همین گیرباکس باشد زیرا هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد. سیستم تعلق اکسنت نرم تر از سراتو عمل می کند و فرمان دقیقی دارد. هر چند سراتو با توجه به پیشرانه 2 لیتری و سیستم تعلیق خشک تر می تواند در خروج از پیچ ها اسپرت عمل کند. این مهم به لطف گیرباکس اتوماتیک 6 سرعته این خودرو و البته پیشرانه قدرتمند تر نسبت به اکسنت حاصل می شود. زیرا سراتو دارای یک پیشرانه 2 لیتری با قدرت 156 اسب بخار و 194 نیوتن متر گشتاور است. خب به طبع مصرف سوخت این پیشرانه نیز بیش از اکسنت خواهد بود زیرا اکسنت در سیکل ترکیبی 7.6 لیتر سوخت مصرف می کند و سراتو 7.7 لیتر ( احتمالا نزدیک به 8 لیتر در شرایط عملی).
هیوندای اکسنت دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مثل سیستم های ترمز و پایداری EBD-VSM-ESC-TCS-ABS-OCS، فرمان با نیروی کمکی برقی با تنظیم ارتفاع/ دکمه های کاربردی بر روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع دستی، روکش چرمی/ کمربند های پیش کشنده، آینه های تاشو برقی با گرمکن/ مه شکن جلو/ بالابرهای جلو وعقب برقی/ سانروف و کامپیوتر سفر/ کروز کنترل/ سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC است.
از طرفی سراتو هم دست پر امده و در بخش سیستم های هدایتی قدرت کمکی هیدرولیکی/ مجهز به سنسور سرعت/ فرمان تلسکوپی/ تنظیم دستی را ارائه می کند. یستم تهویه مطبوع این خودرو به صورت اتوماتیک تنظیم می شود. تنظیم صندلی ها درستی است اما پشت سری ها دارای سیستم فعال هنگام تصادف هستند. همچنین تنظیم برقی اینه ها با گرمکن/ شیشه بالا بر جلو و عقب برقی/گرمکن شیشه عقب و کروز کنترل از دیگر تجهیزاتی هستند که سراتو به شما عرضه می کند.
در پایان باید گفت انتخاب بین این دو خودرو کار سختی است. زیرا اگر به دنبال چهره به روز و جدید باشید، اکسنت انتخاب درستی است. از طرفی کیفیت سواری این خودرو هم از سراتو بهتر است. اما سراتو قابلیت های حرکتی خوبی دارد و بخصوص در حالت تیپ ترونیک می تواند لذت رانندگی را انتقال بدهد. اما اگر همه مزایا و معایب این دو خودرو را در نظر بگیرید، باید گفت اکسنت با اختلاف کمی پیروز این مقایسه است.
دیدگاه خود را بنویسید