پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه خودرو تهران-شهر آفتاب-1

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 17/ جزییات برگزاری مهترین رویداد خودرویی کشور

اهمیت ویژه صنعت خودرو ایران و ظرفیت های بالقوه اش باعث شده تا نمایشگاه خودرو تهران در منطقه به عنوان یکی از مهمتیرن و پر سر و صداترین رویدادهای خودرویی مطرح شود و در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد. نمایشگاه خودرو تهران برای دومین سال متوالی در شهر افتاب برگزاری می شود و این […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

اهمیت ویژه صنعت خودرو ایران و ظرفیت های بالقوه اش باعث شده تا نمایشگاه خودرو تهران در منطقه به عنوان یکی از مهمتیرن و پر سر و صداترین رویدادهای خودرویی مطرح شود و در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد. نمایشگاه خودرو تهران برای دومین سال متوالی در شهر افتاب برگزاری می شود و این در حالی است که نسبت به سال گذشته پیشرفت های بسیاری را تجربه کرد و تکامل یافته است. با نزدیک شدن به این رویداد مهم خودرویی، گفت و گویی با جناب آقای علیرضا عاجزی (مدیر برگزاری نمایشگاه خودرو تهران) داشتیم تا بیشتر در جریان جزییات برگزاری این نمایشگاه قرار گیریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

صنعت و بازار خودرو ایران همیشه از مهمترین و پر بحث ترین سوژه ها بوده و رقابت گسترده و تعداد قابل توجه فعالان این صنعت باعث شده تا همیشه در کانون توجهات باشد. با توجه به این ویزگی منحصر به فرد، انتظار اینکه نمایشگاه ها و رویدادهای خودرویی در کشور بیشترین توجهات را به سمت خود جلب کند دور از ذهن نیست. سال ها پیش نمایشگاه بین المللی خودرو در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در شمال تهران و اتوبان چمران برگزار می شد. اما معضلاتی که مهمترین آن ها ایجاد ترافیک در مسیرهای منتهی به نمایشگاه بود، باعث شد تا نمایشگاه خودرو برای سال های از تهران کوچ کند. البته این اتفاق سبب شد تا نمایشگاه های خودرو در نقاط مختلف کشور قوت بگیرند و پربارتر شوند. اما از هر زاویه ایکه نگاه کنید، به این نتیجه می رسید که هیچ یک از این نمایشگاه ها، علی رغم تمتم نقاط قوت شان، اهمیت نمایشگاه بین المللی خودرو تهران را ندارند.  برپایی سایت نمایشگاهی شهر آفتاب با استانداردهای روز صنعت نمایشگاهی نظیر سالن های بزرگ با سقف های بلند، در مجاورت شهر تهران باعث شد تا زمزمه بازگشت نمایشگاه خودرو به تهران به گوش برسد. سرانجام در آخرین روزهای بهمن ماه سال 95، نمایشگاه خودرو پس از 11 سال به تهران بازگشت و در شهر آفتاب میزبان علاقه مندان و فعالان صنعت خودرو شد. از آنجایی که این نمایشگاه پس از سال ها در تهران برگزار می شد، کسی تصور واضحی از حجم استقبال از آن نداشت. اما نمایشگاه خودرو تهران فقط یک روز زمان نیاز داشت تا خودش را به فعالان صنعت خودرو، رسانه و بازدیدکنندگان ثابت کند. در همان روز نخست حجم بازدید از نمایشگاه تمام معادلات را بر هم زد و در 2 روز آخر که پنجشنبه و جمعه بود، بیش از یک میلیون نفر از مهمترین رویداد خودرویی کشور بازدید کردند که به نوعی یک رکورد در تقویم نمایشگاهی کشور را به ثبت رساند. در روزهای آخر اگر می خواستید خودتان را به غرفه ها ماشین ها به نمایش درآمده برسانید، باید از سدی از جمعیت عبور می کردید. تعداد زیادی رونمایی در این نمایشگاه برگزار شد و بسیاری از محصولات جدید شرکت های خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش درآمدند. این استقبال گسترده باعث شد تا با به پایان رسیدن نمایشگاه خودرو تهران 95، گمانه زنی ها برای دور بعدی در سال 96 قوت بگیرد. تا اینکه در تابستان 96 برگزار کنندگان نمایشگاه خودرو تهران خبر از برگزاری دومین دوره در آذر ماه 96 دادند. مثل همیشه پیش از برگزاری یک رویداد مهم خودرویی، سوالات در مورد شرکت های حاضر در نمایشگاه خودرو تهران افزایش یافت. رسانه های تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مخاطبان را از مهمترین اتفاقات و رویدادهایی که قرار است در شهر آفتاب رخ دهد آگاه کنند. بدون شک مهمترین چیزی که میان این اخبار و آمارها به چشم می خورد، حضور گسترده تر شرکت های داخلی و خارجی در این نمایشگاه است. شرکت هایی که پارسال در نمایشگاه خودرو تهران غایب بودند، امسال اسمشان در صف اول شرکت کنندگان به چشم می خورد. خودروسازان بزرگی مثل ایران خودرو و سایپا نیز که سال گذشته حضور حداقلی داشتند، امسال با تمام توان خود در شهر افتاب حاضر می شوند و در این میان نکات جالب دیگری نظیر حضور مستقل برخی برندهای خودرویی خارجی در این نمایشگاه که حتی داخل کشور نمایندگی ندارند به چشم می خورد.

نمایشگاه خودرو تهران

روز ویژه خبرنگار (PRESS DAY)، ارمغان تهران اتوشو برای صنعت نمایشگاهی کشور:

نمایشگاه خودرو تهران امسال مفصل تر از سال گذشته و از تاریخ 6 ایل 10 آذر ماه 96 در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان بازدیدکنندگان و علاقه مندان صنعت خودرو است. مهمترین انتقادی که به برگزاری نمایشگاه های خودرویی در کشور وارد بوده و هست، فاصله استانداردهای برگزاری این نمایشگاه ها با رویدادهای خودرویی از این دست در کشورهای خارجی است. امسال اما برگزر کنندگان نمایشگاه خودرو تهران تمام توان خود را به کار بسته اند تا این فاصله را کاهش دهند. شاید بتوان مهمترین قدم در این راه را، انتخاب روز پیش از بازگشایی نمایشگاه به روی عموم مردم، به عنوان روز خبرنگار برشمرد. در نمایشگاه های بین المللی که در کشورهای خارجی برگزار می شود، روز اول به صورت اختصاصی به مدیا و خبرنگاران اختصاص می یابد تا فارغ از ازدحام بازدیدکنندگان بتوانند به پوشش خبری نمایشگاه و تهیه گزارش بپردازند که قطعا این اتفاق می تواند بر کیفیت خبرهای منتشر شده از نمایشگاه تاثیر مثبتی بگذارد. این اتفاق در میان کل نمایشگاه های خودرویی که در کشور برگزار می شود منحصر به فرد است. در نمایشگاه های دیگر نه تنها این استانداردها برای رسانه ها در نظر گرفته نمی شود، بلکه حتی در برخی از آن ها نظیر نمایشگاه خودرو تبریز، شاهد کارشکنی هایی در روند فعالیت خبرنگاران و رسانه ها بودیم که نظیر آن را در دور افتاده ترین کشورهای دنیا هم نمی توانید پیدا کنید!

علیرضا عاجزی

((برای اطلاع بیشتر از جزییات و شرایط برگزاری دومین دوره نمایشگاه خودرو تهران، با آقای علیرضا عاجزی، مدیر برگزاری نمایشگاه خودرو تهران به گفت و گو نشستیم))

جناب آقای عاجزی از ویژگی های کلی نمایشگاه امسال و تفاوت هایش با سال گذشته بریمان بگویید:

نمایشگاه خودرو تهران امسال در فضایی گسترده تر از سال گذشته و فضایی بالغ بر 80 هزار متر مربع برگزار می شود. 48 برند خودرویی فعال  اعم از واردکنندها و خودروسازان در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه در تاریخ 6 الی 10 آذر ماهو همه روزه از ساعت 10 صبح الی 18 میزبان بازدیدکنندگان است.  از مهمترین خودروسازان حاضر در این نمایشگاه می توان به گروه خودروسازی سایپا با تمام زیر مجموعه هایش، گروه صنعتی ایران خودرو، ماموت، کرمان موتور، گروه بهمن و مدیران خودرو اشاره کرد.

پرس دی یا همان روز ویژه خبرنگار چه شرایطی خواهد داشت و با توجه به اینکه برای اولین بار است که در این ایران شاهد این اتفاق هستیم، چه تدابیری برای آن در نظر گرفته اید؟

روز 5 آذر ماه یعنی یک روز پیش از بازگشایی نمایشگاه به روی عموم بازدیدکنندگان، به صورت ویژه به خبرنگاران، تشکل ها، مهمان های خارجی، مقامات کشوری و فعالان صنعت خودرو اختصاص داده شده. در این روز بازدید عمومی از نمایشگاه ممکن نیست و رونمایی ها در این روز اتفاق می افتد. همچنین روز 6 آذر ماه که به عنوان تعطیل رسمی در نظر گرفته شده، تغییری در روند برگزاری نمایشگاه ایجاد نمی کند و با برنامه های مرتبط با اصول عقیدتی و مذهبی در این روز میزبان بازدیدکنندگان هستیم.

در سایر نمایشگاه های خودرویی که در کشور برگزار می شود، خبرنگاران برای پوشش دادن رونمایی ها دچار دردسر می شوند. به طور مثال چند شرکت رونمایی های مهم خودرو را همزمان با یکدیگر برگزار می کنند و این اتفاق دست و پای خبرنگاران را برای پوشش این رویدادها می بندد. برای امسال چه فکری به حال تایم برگزاری رونمایی ها شده است؟ همچنین با توجه به اینکه عموم بازدیدکنندگان نیز به دیدن رونمایی خودروهای جدید علاقه دارند، علاوه بر روز ویژه خبرنگار، این رونمایی ها در حضور بازدیدکنندگان نیز انجام خواهد شد؟

ما 4 الی 5 ساعت را برای روز ویژه خبرنگاران در نظر گرفته ایم. با برنامه ریزی هایی که انجام شده، سعی شده به هر رونمایی 20 الی 30 دقیقه زمان داده شود و با توجه به اینکه تعداد رونمایی ها زیاد است، سعی کرده ایم با هماهنگی دقیق از تداخل آن ها جلوگیری کنیم. به شرکت ها نیز پیشنهاد کرده ایم برای جذابیت بیشتر نمایشگاه و غافلگیری بازدیدکنندگان، علاوه بر روز خبرنگار، رونمایی از محصولات جدیدشان را با برنامه های ویژه در حضور عموم مردم نیز برگزار کنند.

نمایشگاه امسال چه تفاوت هایی با سال گذشته خواهد داشت و پیش بینی می کنید امسال چند نفر از تهران اتوشو بازدید کنند؟

در نمایشگاه خودرو امسال شاهد حضور مستقل برخی شرکت های خارجی هستیم. به طور مثال هایما و چانگان که در ایران شریک تجاری دارند، برای بهتر دیده شدن و معرفی جدیدترین دستاوردهای خود تصمیم گرفته اند به صورت مستقل و در غرفه ای جدا در نمایشگاه شرکت کنند. همچنین ولوو نیز که در ایران نمایندگی رسمی ندارد، به صورت مستقل در نمایشگاه امسال شرکت خواهد کرد و فولکس واگن با جدیدترین محصولات اش، در نمایشگاه خودرو تهران اولین حضور خود را در نمایشگاه های خودرویی کشور تجربه خواهد کرد. سال گذشته حدود 1 میلیون و 460 هزار نفر از نمایشگاه خودرو تهران بازدید کردند و پیش بینی ما برای امسال، قطعا تعداد بیشتر بازدیدکنندگان از سال گذشته است.

سال گذشته در کنار سالن های اصلی، سالن هایی به نمایشگاه خودروهای کلاسیک اختصاص داده شده بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. امسال حضور کلاسیک ها در نمایشگاه خودرو تهران به چه صورت است؟

همچون سال گذشته همزمان با نمایشگاه خودرو تهران، نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت های کلاسیک و ماکت های کلکسیونی نیز برگزار می شود. سال گذشته این نمایشگاه در 2 سالن برگزار می شود، اما امسال با حذف غرفه های لوازم جانبی و قطعات خودرو، فضای بیشتری به این نمایشگاه خودروهای کلاسیک اختصاص داده شده و بازدیدکنندگان می توانند در 4 سالن از دیدن خودروهای آنتیک و ماکت های کلکسیونی لذت ببرند. امسال حضور موتورسیکلت های کلاسیک به مراتب بیشتر از سال گذشته است.

در کنار سالن های اصلی و غرفه ها با اتفاقات مخصوص خودشان، چه برنامه های جانبیی برای جذابیت بیشتر نمایشگاه در نظر گرفته اید؟

طی هماهنگی هایی که با کمیته آفرود فدراسیون اتومبیلرانی و هیئت تهران انجام شده، امسال برنامه های ویژه ای برای خودروهای آفرود و خودروهای تیونینگ در حاشیه برگزاری نمایشگاه داریم. همچنین مثل سال گذشته فضایی برای تست درایو خودروهای حاضر در نمایشگاه در نظر گرفته شده و شرکت ها با تعیین وقت قبلی می توانند فرصت تست درایو محصولات جدیدشان را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.

جناب آقای عاجزی امسال برای خدمات دهی به بازدیدکنندگان، از امکانات رفت و آمد گرفته تا فضای پارکینگ ها و امکانات نمایشگاه چه تدابیری در نظر گرفته اید. سال گذشته مشکلاتی در برنامه ریزی ها خط یک مترو وجود داشت و در روزهای شلوغی نمایشگاه، ازدحام در پارکینگ نمایشگاه مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان پدید آورده بود.

امسال با هماهنگی های انجام شده با شهرداری تهران، سعی شده سازمان دهی بهتری به امکانات حمل و نقل عمومی برای عزیمت بازدیدکنندگان به نمایشگاه انجام شود. خط یک مترو (تجریش-فرودگاه امام خمینی) به 2 دستگاه قطار کمکی در ایام نمایشگاه مجهز می شود. همچنین 4000 پارکینگ به فضای کلی پارکینگ نمایشگاه اضافه شده تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود. چرا که سال گذشته تعدادی از پارکینگ ها نیمه کار بودند و اهمیت نمایشگاه خودرو تهران باعث شد تا ساخت آن ها با سرعت ببیشتری  پیگیری شود.

همچون سال گذشته، پایگاه خبری جوان خودرو پوشش کامل نمایشگاه خودرو تهران و گزارش رونمایی ها و رویدادهای مهمترین اتفاق خودرویی کشور را در اختیار مخاطبان و همراهان خود قرار می دهد. همچنین امسال می توانید اخبار ویدئویی نمایشگاه خودرو تهران را در جوان خودرو دنبال کنید و فیلم رونمایی ها و رویدادهای جانبی نمایشگاه را در پایگاه خبری ما مشاهده کنید.

 

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 16/ سوغات فرانسوی آرین موتور برای ایرانی ها

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره ۱۵/ حضور کرمان موتور با سبد کامل محصولات هیوندای

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 14/ همایش خانواده فولکس واگن ایران در روز چهارم نمایشگاه

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره ۱۳/ نمایش محصولات و دستاوردهای جدید بی وای دی در غرفه کارمانیا

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 12/ خودرو فرمول وان رنو در پیت استاپ تهران

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 11/ تویوتا و لکسوس هم شهر آفتابی شدند

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 10/ 5 آذر ماه روز افتتاحیه و بازدید اختصاصی خبرنگاران و فعالان صنعت خودرو

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 9/ مگان جدید گل سرسبد رنو در نمایشگاه

نمایشگاه خودرو تهران (آذر ۹۶)-شماره 8/ حضور مستقل خودروسازان خارجی در مهمترین رویداد خودرویی ایران

نمایشگاه خودرو تهران (آذر ۹۶)-شماره ۷/شهر آفتاب میزبان ستاره‌های مرسدس بنز

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 6/ جنس نمایشگاه جور شد ((قطعی شدن حضور 48 برند معتبر))

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره ۵/ آیا بورگوارد BX7 مهمان شهر آفتاب می‌شود؟

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 4/حداقلی های پارسال، پر سر و صداهای امسال

نمایشگاه خودرو تهران (آذر ۹۶)-شماره ۳/ جزییات برگزاری دوره جدید در حاشیه رونمایی از پوستر نمایشگاه

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 2/ رونمایی از پوستر نمایشگاه در مراسمی ویژه

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 1/انتظار برای پاییز خودرویی در آفتاب

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی