کلاس S به عنوان لوکس ترین و بزرگترین سدان مرسدس بنز، نخستین بار در سال ۱۹۵۴ با مدل پونتون معرفی گردید و تا امروز، همواره معیاری برای سنجش خودروهای کلاس خود بوده است. یکی از ویژگی های بارز بنز S کلاس این است که تا به امروز تمام مدل های آن وارد کشور شده اند و همواره مورد توجه قشر مرفه و ثروتمند جامعه بوده است.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
اولین باری که به طور رسمی از نام S کلاس برای این سری از محصولات بنز استفاده شد، به سال ۱۹۷۲ و مدل W116 بر میگردد. این مدل قبل از پیروزی انقلاب و در دوران شاهنشاهی وارد کشور می شد و در سال ۱۹۷۹ جای خود را به نسل جدیدش، یعنی اتاق W126 داد. این مدل نخستین خودرویی بود که به کیسه های هوا مجهز شده بود. همچنین سیستم فنربندی هیدروپنوماتیکی، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک از دیگر تجهیزات شاخص این خودرو بودند.
مدل مورد بحث ما اما، نسل سوم بنز S کلاس است که با نام اتاق W140 شناخته می شود. این نسل از S کلاس نخستین بار در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۹۹۸ ادامه پیدا کرد. البته تعداد واردات این مدل به ایران، نسبت به نسل های سابق و آینده اش کمتر بود و اکثر W140 های وارد شده به کشور در آن سال ها از نوع سفارتی، تشریفاتی و دولتی بودند. البته تعداد محدودی از این مدل نیز به صورت شخصی وارد کشور شد.
در طراحی بدنه W140 تمام فاکتورهای یک بنز اصیل وجود دارد و بسیار شیک و با صلابت است. مرسدس بنز زبان طراحیاش را در این مدل تغییر داد و W140 را بر اساس اصول ایرودینامیک طراحی کرد. برای این مدل از ترکیب دو رنگ بدنه استفاده می شد و همین عامل آن را از سایر برادرانش متمایز کرد. نسل سوم S کلاس روی شاسی ۵.۲ متری شکل گرفت و از بزرگ ترین اتاق هایی که تا کنون برای محصولات بنز استفاده شده است بهره می برد.
از این رو داخل کشور به این خودرو لقب بنز اتاق تانک داده شد و هنوز هم به مالکان این بنز غول پیکر لقب تانک سوار اطلاق می شود! W140 همان خودرویی است که پرنسس دایانا را به کام مرگ فرستاد. همچنین از معدود خودروهایی است که همچنان در گارد و تشریفات دولتی بعضی از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در برحه ای از زمان این مدل به عنوان یکی از خودروهای ناوگان تاکسیرانی آلمان خدمت می کرد!
برای نسل سوم بنز S کلاس طیف گسترده ای از پیشرانه های ۲.۸ لیتری تا ۶ لیتری در نظر گرفته شده بود، که قادر بودند از ۱۹۳ تا ۴۱۴ اسب بخار قدرت تولید کنند. نمونه های وارد شده به کشور از نوع ۶،۸ و ۱۲ سیلندر هستند. که البته تعداد نمونه های ۱۲ سیلندر ( S600 ) بسیار انگشت شمار است و اکثرا به صورت دولتی و برای خدمت در ناوگان تشریفات وارد کشور شدند. نمونه های رایج تر اما از انواع S280 (۶سیلندر) و S500 ( 8 سیلندر) هستند. S500 که از یک پیشرانه ۵ لیتری با کد M119 بهره می برد، قادر است ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید کند.
S کلاس هایی که پسوند SEL را با خود به همراه دارند، از طول بیشتر بدنه ( به اندازه ۱۰ سانتی متر) برخوردارند و این طول بیشتر بدنه در فضای پای بسیار بزرگ ردیف عقب و طول بیشتر درب های عقب خود را نشان می دهد. کابین S کلاس فوق العاده بزرگ و راحت است و در طراحی کابین از خط مشی تجمل گرایی در آن سال ها پیروی کرده است.
با نشستن در کابین این خودرو، حال و هوای دهه ۹۰ میلادی برای شما تداعی خواهد شد. پوشش صندلی های از جنس چرم طبیعی است و در کنار چوبکاری های فوق العاده با کیفیت، فضای بسیار لوکسی را به نمایش می گذارد. البته در مدل های پایه با امکانات محدودتر، پوشش چرمی جای خود را به پوشش جیر برای صندلی ها داده است. عایق بندی کابین این مدل فوق العاده است و حتی برای آن از شیشه های دوجداره استفاده شده است.
در مدل های فول آپشن، تنظیمات صندلی های جلو به صورت برقی در 10 جهت انجام می شود. همچنین بخاری W140 این قابلیت را دارد تا هنگام خاموش بودن پیشرانه نیز کار کند و کابین را گرم کند. در این مدل از بنز S کلاس از سامانه کنترل پایداری الکترونیکی ESCاستفاده شده است و هندلینگ فوق العاده با وجود ابعاد بزرگ بدنه، یکی از مهمترین ویژگی های اتاق تانک است.
S500از یک گیرباکس ۴ سرعته خودکار بهره می برد که با وجود گذشت ۲۰ سال از عمر آن، همچنان بی نقص و دقیق عمل می کند. البته در شتاب های اولیه مکث قابل توجهی در دور گرفتن خودرو مشاهده می شود. یکی دیگر از مهمترین ویژگی های اتاق تانک، سواری بسیار نرم و کم تکان آن است. این مدل از سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و تعلیق ۵ اتصالی در عقب بهره می برد. همچنین S کلاس های سفارشی به سیستم فنربندی هیدروپنوماتیکی مجهز شده اند.
با توجه به ابعاد بسیار بزرگ بدنه، W140 خودرویی مناسب تردد هر روزه در شهر شلوغی مثل تهران نیست. همچنین مصرف سوخت آن نیز پس از سال ها کارکرد رقم بالایی را نشان می دهد. هزینه تعمیرات و نگهداری این مدل نسبت به خودروهای وارداتی زمان خودش یک سر و گردن بالاتر است اما لوازم جانبی و قطعات فنی آن کم و بیش در بازار و خیابان چراغ برق یافت می شود. اما اگر می خواهید با بودجه زیر ۱۰۰ میلیون تومان همچنان یک خودروی مجلل و با ابهت سوار شوید و سرتان را بالا بگیرید، S کلاس W140 یکی از بهترین گزینه هاست و با ویژگی ها و ظاهر خاصش، باعث می شود تا دردسرهای نگهداریش را فراموش کنید.
کلاس خودرو:سدان مجلل
گیرباکس:۴ سرعته اتوماتیک
محور متحرک: دیفرانسیل عقب
تعداد سیلندر: ۸ سیلندر
حجم موتور: ۵ لیتر
قدرت: ۳۳۵ اسب بخار
گشتاور: ۴۸۰ نیوتون متر
وزن: ۲۱۰۰ کیلوگرم
مصرف ترکیبی: ۱۴ لیتر
امکانات: تنظیم برقی صندلی های جلو، شیشه های دو جداره، آیینه ها و شیشه های برقی، سانروف، سامانه کنترل پایداری
هنگام رانندگی با اتاق تانک، می توانید با غرور سر خود را جلوی همه بالا بگیرید! W140 آنقدر ابهت و کلاس دارد که هنوز هم پس از سال ها به عنوان خودروی تشریفات استفاده می شود.
رو این ماشین کراش زدممم🥹❤️