پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه بسترن B30 و چری آریزو5

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

در اینجا سراغ 2 سدان چینی موفق رفته ایم. سدان های تازه وارد به بازار ایران که از نظر طراحی پخته تر نسبت به هم قطاران خود به شمار می روند. چری آریزو 5 و بسترن B30 که هریک نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارند اما نسبت به دیگر خودروهای چینی، ویژگی های […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۳ دی ۱۳۹۶

در اینجا سراغ 2 سدان چینی موفق رفته ایم. سدان های تازه وارد به بازار ایران که از نظر طراحی پخته تر نسبت به هم قطاران خود به شمار می روند. چری آریزو 5 و بسترن B30 که هریک نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارند اما نسبت به دیگر خودروهای چینی، ویژگی های مثبت شان به ویژگی های منفی شان می چربد.

بروزرسانی:

افزایش قیمت چند میلیونی محصولات چری

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

روزهای اولی که چینی ها قدم در راه خودروسازی گذاشتند و یعی می کردند خود را در بازارهای مختلف عرضه کنند، همواره به دلیل ضعف در طراحی، ایمنی، مسائل فنی و کیفیت مورد سرزنش قرار می گرفتند. طراحی خودروهای چینی به کپی کاری ناقص از خودروهای مطرح دنیا و کیفیت پایین ساخت و مشخصات فنی نچندان جذاب محدود می شد. اما اگر منصف باشیم، پیشرفت چینی ها در خودروسازی موشکی بوده و حالا محصولات شان کم و بیش نسبت به برچسب قیمتی شان می ارزند. اما هنوز هم نمی توان گفت چینی ها به حد کمال رسیده اند. هنوز هم خیلی از آن ها فاصله زیادی با جهانی شدن دارند. در اینجا اما سراغ 2 سدان چینی موفق رفته ایم. سدان های تازه وارد به بازار ایران که از نظر طراحی پخته تر نسبت به هم قطاران خود به شمار می روند. چری آریزو 5 و بسترن B30 که هریک نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارند اما نسبت به دیگر خودروهای چینی، ویژگی های مثبت شان به ویژگی های منفی شان می چربد.


چری آریزو 5

چری آریزو 5

چری آریزو 5 به‌عنوان سدانی متوسط در رقابت با بسترن B30 ، رنو سیمبل و با کمی اغماض، کیا سراتو سایپا حضور دارد و با گذشت مدتی از عرضه‌اش در بازار، حالا سوال‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. در ایستگاه آخر تغییرات چری A5، آریزو۵ به‌عنوان برگ برنده چری معرفی شده است. این خودرو در نمایشگاه گوانگجو ۲۰۱۵ به نمایش در آمد. طراحی آریزو۵ از خودرویی کانسپت با نام آلفا ۵ که مثل دیگر خودروهای کانسپت طراحی عجیبی نداشت، الهام گرفته شده و تنها تغییراتی جزیی در قسمت جلو و عقب نسبت به نسخه مفهومی دارد. چراغ‌های LED و جلوپنجره مشبک 6 ضلعی اسپرت، مواردی هستند که ما را به یاد نسل جدید کیا سراتو (فورته) می‌اندازند.

چری آریزو 5

در نمای جانبی، شباهت زیادی با هیوندای اکسنت مشاهده می‌شود و نمای عقب، ترکیبی از هیوندای اکسنت و نسل قبلی هیوندای سوناتا (وای اف) ارزیابی می‌شود که اتفاقا خیلی شسته رفته و هماهنگ با سایر بخش‌ها طراحی شده. در مجموع باید گفت آریزو 5 جهش مناسبی میان خودروهای چینی در بخش طراحی بدنه به شمار می رود و همین ظاهر متناسبش می تواند آن را یک پله بالاتر از بسترن قرار دهد. چراکه طراحی اش به مراتب جوان پسندتر و جذاب از بسترن ارزیابی می شود.

چری آریزو 5

مشخصات فنی چری آریزو 5

با علم به این‌که نباید انتظار آن‌چنانی از قابلیت‌های فنی یک سدان کلاس C چینی داشته باشیم، پشت فرمان آریزو۵ قرار می‌گیریم، اما آریزو5 زمان کمی نیاز دارد تا سرنشینان را سورپرایز کند. مواردی هم‌چون گرافیک اسپرت صفحه کیلومترشمار و استارت دکمه‌ای فریبنده هستند. همچنین آریزو5 از امکانات مناسبی نسبت به قیمت اش برخوردار است که همین مورد می تواند روی نظر علاقه مندان به آپشن تاثیر بگذارد. نسخه عرضه شده آریزو5 در ایران یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری را در دل خود جای داده که توانایی تولید ۱۱۶ اسب‌بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همچنین اگر بیشتر به توانایی های فنی اهمیت می دهید، می توانید سراغ نسخه توربو آریزو5 بروید که به تازگی در بازار عرضه شده ست.

چری آریزو 5

شتاب‌گیری آریزو5 با توجه وزن 1.4 تنی اش قابل قبول به نظر می رسد. اگر کمی شیطنت کرده و قبل از پیچ پدال گاز را تا انتها فشار دهید، آریزو تا مرز منحرف شدن می‌رود، اما عملکرد دقیق و به‌موقع سیستم کنترل پایداری به‌خوبی از پس کنترل خودرو بر می‌آید. البته ابعاد مناسب لاستیک‌ها و چسبندگی مناسب آنها با زمین نیز در مانورها بی‌تاثیر نیست. فرمان هم در این میان عملکرد دقیقی دارد اما در پیچ‌های تند کمی کم‌فرمانی چاشنی سواری با آریزو۵ می‌شود.

شاید شتاب اولیه چنگی به دل نزند، اما کشش مناسب پیشرانه هنگام سوار بودن چند سرنشین و روشن بودن کولر مناسب حس می‌شود. البته اگر بخواهید تغییر دنده را بر عهده گیرباکس CVT بگذارید، شاید افت کشش را بیشتر حس کنید. همچنین در مانور اسلالوم وزن سنگین بدنه به پایداری بیش‌تر کمک می‌کند.

فاو بسترن B30

فاو بسترن B30

گروه خودروسازی بهمن با پشتوانه تجربه موفق آسا، برادر کوچک‌ترش یعنی B30 را نیز با قیمتی پایین‌تر و در سگمنتی متفاوت‌تر در ایران عرضه کرده است. B30 در نمایشگاه خودرو مشهد به‌صورت رسمی رونمایی شد و باتوجه به این‌که محصولی تازه وارد به بازار است، در تمام نمایشگاه‌های مهم خودرویی حضوری پررنگ دارد. این سدان جمع‌وجور بر پایه پلت‌فرم فولکس‌واگن (BORA) شکل گرفته و جالب است بدانید این پلت‌فرم در ساخت سدان محبوب فولکس‌واگن یعنی جتا نیز مورد به‌کاررفته است که این مورد خود بر توانمندی این خودرو صحه می‌گذارد.

فاو بسترن B30

مشخصات فنی فاو بسترن B30

این خودرو سدان از یک پیشرانه 1.6 لیتری برخوردار است که سقف توان‌اش به 107 اسب‌بخار و گشتاورش به 155 نیوتن‌متر می‌رسد. در این پیشرانه به‌جای تسمه‌تایم از زنجیر موتور استفاده شده که باعث کاهش صدای موتور و استهلاک می‌شود و دیگر لازم نیست این قطعه مصرفی را هر چند هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید. اما گیرباکس B30 با آسا مشترک است و همان 6 سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن با کد F21 با پیشرانه سری 4GB فاو جفت می‌شود. البته این گیرباکس نسبت به قبل تغییراتی کرده و به‌روزتر از گیرباکس آسا شده که در نهایت باعث عملکرد سریع‌تر و کاهش 17 میلی‌ثانیه‌ای زمان تعویض دنده شده است.

فاو بسترن B30

B30 با طول 4625 و فاصله محوری 2630 میلی‌متر، نسبت به رقبایی نظیر برلیانس سری 300 و جیلی GC6 بزرگ‌تر است و فضای کابین جادارتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. B30 از سال 2015 وارد بازار چین و با سبک جدید طراحی محصولات کمپانی فاو طراحی شده است.

فاو بسترن B30

تعلیق B30 در جلو از نوع مک‌فرسون مستقل و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه‌مستقل است که با تکیه بر ساختار متراکم؛ ابعاد کوچک و وزن سبک، پاسخگویی سریع؛ ظرفیت ضربه‌گیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخ‌های جلو و میل موجگیر دوسره با اثربخشی بیش‌تر، پایداری مناسبی در رانندگی به ارمغان می‌آورد. هم‌چنین B30 به فرمان الکتریکی EPS ساخت شرکت آلمانی مجهز شده که در سرعت‌های بالا ایمنی بیش‌تر و در سرعت‌های پایین راحتی بهتری را به ارمغان می‌آورد.

فاو بسترن B30

از دیگر سیستم‌های کنترل حرکتی B30 می‌توان به کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی BA، کنترل کشش TCS و کنترل حرکت در سربالایی HHC اشاره کرد. هم‌چنین شاسی B30 با فولاد مقاوم تقویت شده و این سدان موفق شده 5 ستاره ایمنی موسسه C-NCAP را در کارنامه خود ثبت کند و یکی از ایمن‌ترین خودروهای ساخت داخل بین رقبای خود لقب بگیرد. به‌منظور اطمینان و افزایش ایمنی سرنشینان، خودرو B30 از شاسی تقویت‌شده‌ ساخته شده. استفاده از فولادهای با استحکام بسیار بالا (Ultra High Strength Steel) و بالا (High Strength Steel) روی ساختمان 3H تقویت شده؛ به‌خصوص در ستون A، ستون B، تیرهای پایه‌ای درب‌ها، کف قسمت جلو و درب‌ها ایمنی خودرو را افزایش داده است.

از فولاد با استحکام بسیار بالا در ابعاد وسیعی در بدنه خودرو استفاده شده که بدنه مستحکمی را ایجاد کرده است. ساختار 3H در بدنه، مرکز اصلی جذب انرژی ناشی از ضربه است؛ به‌طوری‌که می‌تواند انرژی جنبشی بزرگ ناشی از ضربه را توسط قسمت‌های مختلف بدنه جذب کند. بنابراین ضربه به‌طور قابل‌توجهی جذب شده و از تغییر شکل و فرم قطعات جلوگیری و ایمنی سرنشینان را به‌طور کامل تامین می‌کند.

بررسی سانگ یانگ رکستون G4 در آستانه ورود به بازار/مثلث قدرت، قابلیت های آفرودی و قیمت منطقی

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

دنا پلاس توربو به زودی عرضه می شود + جدول مشخصات فنی

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

پژو 301 به چرخه تولید داخل می پیوندد + بررسی فنی 301 در ایران

خاص تر از رقبا/ هیوندای ولاستر بخریم یا کیا ریو هاچ بک؟

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

سربلند مثل ایکس تریل / مروری بر عملکرد شاسی بلند نیسان در تست های تصادف

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی