خیابان های شلوغ و کمبود جای پارک در شهرهای پرترافیک، شهروندان را مجاب به استفاده از خودروهای کوچک و جمع و جور می کند. این خودروها تا سال ها پیش جایی در سبد محصولات خودروسازها نداشتند، اما رفته رفته تنوع شان افزایش یافت و بازار به ان ها تمایل نشان داد. در سال های اخیر […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:
هیوندای i10
پس از لغو تحریمها قراردادهای خودرویی چشمگیری در سال 95 میان خودروسازان وطنی و کمپانیهای بزرگ خودروسازی منعقد شد. یکی از مهمترین این قراردادها، توافقی بود که کرمانموتور و هیوندای برای تولید 2 محصول جدید در ایران امضا کردند و هیوندای پس از سال ها دوباره به آغوش کرمان موتور بازگشت.
هیوندای i10 و هیوندای i20 دو خودرویی هستند که پس از از سرگیری همکاری کرمان موتور و هیوندای داخل کشور تولید می شوند. با این وجود میتوان گفت با صرف نظر از ترکیه و هند، ایران پس از موزامبیک و الجزایر، بزرگترین پایگاه مونتاژ هیوندای بهصورت CKD در جهان شناخته میشود. پس از این نظر باید گفت که i10 نسبت به پیکانتو شرایط متفاوتی در عرضه دارد. i10 در گروهی جذاب جای می گیرد که تنوع اعضایش روز به روز در حال افزایش است. سگمنتی که پیکانتو سابقه بیشتری از i10 در آن دارد.
هیوندای i10 بر خلاف پیکانتو، نخستین بار است که در ایران عرضه شده. i10 در سال 2008 به بازار آمد. نسل دوم این هاچبک مینی در نمایشگاه فرانکفورت 2013 معرفی شد. در ساخت نسل دوم از ویژگیهای مختلف کیا پیکانتو بهره زیادی گرفته شده است. 3 سال پس از تولید نسل دوم، هیوندای تصمیم گرفت ظاهر i10 را دستخوش تغییراتی جزیی کند. چندی پیش نسخه فیسلیفت i10 در نمایشگاه پاریس 2016 تحت عنوان مدل 2017 رونمایی شد. جالب اینجاست که کرمانموتور مدل فیسلیفت 2017 را برای عرضه در ایران انتخاب کرده. از تغییرات ظاهری نسخه فیسلیفت میتوان به جلوپنجره جدید، اضافه شدن پرژکتورهای دیلایت به 2 طرف جلوپنجره و رینگهای 14 اینچی با طرح متفاوت اشاره کرد.
i10 در مرکز طراحی هیوندای در اروپا (کشور آلمان) طراحی شده و در کشور ترکیه تولید میشود. از فضای کابین i10 باید به اندازه بدنهاش انتظار داشت. صندلیهای جلو راحت هستند اما صندلی ردیف عقب از نظر فضای پا و فضای عرضی شانهها به درد افراد قدبلند و درشتهیکل نمیخورد. درست وضعیتی که در پیکانتو نیز شاهد آن هستیم. در عوض i10 یکی از بزرگترین صندوق بارها را میان خودروهای A سگمنت یا همان خودروهای مینی دارد. حجم صندوق بار به 252 لیتر میرسد. فضای کابین i10 طراحی جالبی دارد و همچون سایر محصولات جدید هیوندای، به سیستم چند رسانهای جدید مجهز شده.
هیوندای، i10 را در 2 نسخه 3 و 4 سیلندر عرضه میکند. خوشبختانه مدل انتخاب شده برای عرضه در ایران از نوع 4 سیلندر 1.25 لیتری است که میتواند 86 اسببخار و 121 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. از نظر فنی i10 چیزی از پیکانتو کم ندارد. همچنین از میان 2 گیرباکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک، نمونه اتوماتیک برای بازار ایران انتخاب شده تا در خیابان های پرترافیک خبری از خستگی راننده نباشد.
کیا پیکانتو
طراحی ظاهری پیکانتو، علیرغم ابعاد کوچکش جذابیتهای زیادی دارد. در نسخه فیسلیفت سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره و گرافیک چراغهای عقب تغییر کردهاند. اما در مدل مجهز به بادیکیت اسپرت، وسعت تغییرات بیشتر است و سپرهای اسپرت با آبششهایی در طرفین، دیفیوزر عقب، ورودی بزرگ هوا در سپر جلو و رینگهای اسپرت ۱۵ اینچی دستبهدست هم دادهاند تا پیکانتو کاملا اسپرت و جذب به نظر برسد. همچنین کیفیت رنگ بدنه پیکانتو نسبت به i10 بهتر است.
برعکس نمای ظاهری که به جزییات آن توجه ویژهای شده، در فضای کابین شاهد طراحی ساده و معمولی هستیم. البته در مدل جدید جزییاتی در کابین بهمنظور جذابیت بیشتر تغییر کردهاند. بهطور مثال پدالهای گاز و ترمز به روکش استیل مزین شدهاند. در مدل اسپرت جدید، ترکیب رنگ قرمز و مشکی کابین بیشازپیش نظر سرنشینان را به خود جلب میکند. ارگونومی کابین مناسب است، اما کیفیت قطعات در بعضی قسمتها چنگی به دل نمیزند.
با این وجود کیفیت بعضی قسمتها نسبت به قبل بهبود داشته است. بهطور مثال، کیفیت قطعات نقرهایرنگ کابین جوری است که نمیتوان روی دوام آنها حساب باز کرد و برای پوشش داشبورد و پنل دربها نیز از متریالی ارزانقیمت استفاده شده است. البته کیفیت مونتاژ قطعات کابین دلچسب است و خبری از سروصداهای اضافی نیست. البته در این مقایسه این نکته را هم نباید فراموش کرد که پیکانتو در مقابل یکی از با کیفیت ترین خودروهای تولید داخل با 4 ستاره کیفی در کارنامه اش قرار گرفته است.
فضای صندلیهای جلو مناسب است و صندلی ردیف عقب نیز 2 نفر گنجایش دارد. در پشت صندلیهای ردیف عقب محفظه بار ۲۰۰ لیتری تعبیه شده که چندان کاربردی نیست و تنها برای قرار دادن کیف دستی و بارهای کمحجم مناسب به نظر میرسد. این مساله در مقابل صندوق بار جادارتر هیوندای یک نقطه ضعف به شمار می رود. نسخه فول ۲۰۱۷ از امکاناتی نظیر گرمکن صندلی های جلو و فرمان، ۶ ایربگ، آینههای تاشو برقی، سانروف، دیلایت، تهویه اتوماتیک و سنسور باران بهره میبرد.
یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که ۱۲۴۸ سیسی حجم دارد، مامور شده تا قوای محرکه این جارو برقی کوچک را تامین کند! تعریف خوب وزن ۸۵۰ کیلویی پیکانتو با قدرت ۸۵ اسبی پیشرانه باعث شده تا این کوچولو کرهای در ترافیکهای شهری تندوتیز و چابک نشان دهد و شتابگیری اولیهای در حد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ داشته باشد. در طول حرکت تعویض دندههای گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک به نرمی انجام میشود و فرمان نیز عملکرد نرمی دارد. برای افزایش پایداری از یک سیستم تعلیق سفت استفاده شده که حس شدن دستاندازها در کابین و سواری نسبتا خشکی را برای پیکانتو به ارمغان میآورد. مصرف ترکیبی پیکانتو رقمی کمتر از ۶ لیتر را نشان میدهد و همچون i10 از هاچ بک های کم مصرف قابل انتخاب به شمار می رود.
نتیجه گیری
همان طور که تا اینجا دستگیرتان شده، این هاچ بک های کوچک با توجه به فضای محدود کابین و صندوق بار چندان مناسب استفاده خانوادگی نیستند. اما اگر هر روز مجبور به تردد در خیابان های شلوغ هستید، پیکانتو و i10 می توانند یاری وفادار برایتان باشند. به راحتی برایشان جای پارک پیدا می شود و مصرف سوخت پایین شان باعث می شود تا زیاد در صف های پمپ بنزین وقت تلف نکنید.
دیدگاه خود را بنویسید