پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

اگر تشنه پیشرانه های حجیم باشید و قدرت موتور مهمترین معیارتان در انتخاب خودرو باشد، ناچارید سراغ دست دوم ها بروید. چرا که با وضع محدودیت های گمرکی در سال های اخیر، از سال 2013 به بعد پای اینگونه خودروها از بازار ایران بریده شده است. این بار سراغ 2 سدان بزرگ در گروه دست […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

اگر تشنه پیشرانه های حجیم باشید و قدرت موتور مهمترین معیارتان در انتخاب خودرو باشد، ناچارید سراغ دست دوم ها بروید. چرا که با وضع محدودیت های گمرکی در سال های اخیر، از سال 2013 به بعد پای اینگونه خودروها از بازار ایران بریده شده است. این بار سراغ 2 سدان بزرگ در گروه دست دوم ها می رویم. تویوتا آریون و نیسان تیانا که روزگاری در بازار ایران برای خود برو بیایی داشتند و حالا در سایه مدل های جدید و فیس و افاده بیشتر قرار گرفته اند. آریونی که هنوز هم در رنج قیمت کلاس خودش در بازار ایران رقیبی از نظر ویژگی های فنی و توان پیشرانه ندارد و با اختلاف رقبایش را پشت سر می گذارد. از سوی دیگر هم تیانایی به میدان آمده که یکی از بزرگ ترین کابین ها و راحت ترین سواری ها را برایتان به ارمغان می آورد و جان می دهد برای مسافرت های خانوادگی چند نفره.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

تویوتا آریون

تویوتا آریون

اگر از آن دسته افرادی هستید که مدت زیادی یک خودرو را نگهداری می‌کنید و طرفدار پیشرانه‌های حجیم و پرقدرت هستید، باید بگوییم که تویوتا آریون یکی از با دوام‌ترین، جادارترین و پرقدرت‌ترین سدان‌های خانوادگی دست‌دوم پیش روی شماست. البته از نظر دوام و کیفیت رقیبی قدرتمند به نام تیانا را در مقابل خود می بیند و از این نظر باید گفت و با تیانا در یک کفه ترازو قرار می گیرد. اما در بحث فنی آریون آنقدر پرتوان است که بدون خواندن مشخصات فنی تیانا، می توانید روی آن خط بکشید و یک راست سراغ آریون بروید.


می خوای ماشین بخری؟ کارشناسی رنگ و عقد قولنامه رو اینجا انجام بده …
حتی اگر پول کم داری بهت کمک می کنند که بخری! (کلیک کنید)


تویوتا آریون (9)

تویوتا آریون نخستین‌بار در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. این سدان بزرگ در بعضی کشورها با نام کمری نیز شناخته می‌شود و مخصوص بازار استرالیا طراحی شده و بعدها به بازار خاورمیانه نیز راه پیدا کرده است. در بازار دست‌دوم خودرو کشورمان، تویوتا آریون نسل اول با کد اتاق XV40 در مدل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ یافت می‌شود. در سال ۲۰۱۱ این نسخه جای خود را به نسل دوم داد که در تعداد محدودتری به ایران آمد و بلافاصله قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی گریبانش را گرفت! آریون نسل اول رقبایی نظیر هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۹ و کیا کادنزا را در مقابل خود می‌بیند. ظاهرش مثل مردهای محافظه‌کار طراحی شده و آن‌قدر زیبا و هماهنگ است که خیلی از طرفداران‌اش هرگز با چهره نسل دوم کنار نیامدند. بدنه‌ای عضلانی با چراغ‌های درشت که در مدل‌های فول‌آپشن (سفارش عمان) به بال عقب نیز مجهز شده است و 2 خروجی اگزوز روی سپر عقب‌اش، خبر از ذاتی پرقدرت و ناآرام  می‌دهد.

بد نیست بدانید آریون یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌ها را میان سدان‌های خانوادگی دارد. حتی در صندلی‌های عقب حس می‌کنید فضا بیش از آن‌چه نیاز دارید بزرگ است. دکوراتیو کابین نسبت به رقبای کره‌ای ساده‌تر است. اما برگ‌برنده‌ای به نام کیفیت و دوام فوق‌العاده باعث شده پس از سال‌ها کارکرد، دچار افت کیفیت نشود. البته رنگ‌بندی بی روح کابین در مدل‌هایی که کابین‌شان با رنگ طوسی تزیین شده مورد انتقاد است و رنگ و رو رفتگی قطعات نقره‌ای رنگ کابین بعد از چند سال از مشکلات شایع آریون به‌شمار می‌رود. همان‌طور که اشاره شد، فول‌ترین نسخه آریون نمونه‌های سفارش عمان است.

این نسخه شاید در بعضی موارد از رقبای کره‌ای کم بیاورد، اما می‌توان آن‌را مدل فول تویوتا کمری دانست. روکش چرمی صندلی‌ها، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع دوگانه، سنسور نور و باران، صندلی‌های برقی، شیشه‌شو چراغ‌های جلو و پرده عقب برقی مواردی هستند که شما را نسبت به پرداخت این مبلغ برای خرید آریون دلگرم می‌کنند. البته در این میان عدم جمع شدن آینه‌ها به‌صورت برقی، آپشنی که در دنا هم به چشم می‌خورد، دور از انتظار است.

تویوتا آریون-موتور

مشخصات فنی تویوتا آریون

مهم‌ترین نقطه قوت و برگ برنده آریون در رقابت با سایر هم‌کلاسی‌هایش، پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با کد 2GRFE است. نام این پیشرانه آشنا به نظر می‌رسد، درست حدس زدید! این پیشرانه ۲۶۸ اسب‌بخاری همان پیشرانه‌ای است که در دل لکسوس RX350 و ES350  جا خوش کرده. پس آریون در ظاهر یک تویوتا و در باطن یک لکسوس پرقدرت است. گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متری آریون و وزن کم‌ترش از رقیبی مثل آزرا، تجربه‌ای مثال‌زدنی در شتاب‌گیری با این ژاپنی درشت‌هیکل برای شما رقم می‌زند.

البته در مقایسه با آزرا، عملکرد گیرباکس ۶ سرعته آریون چندصدم ثانیه کندتر است، اما در طول حرکت به‌هیچ‌وجه متوجه تعویض دنده‌ها نخواهید شد و هرموقع اراده کنید، گیرباکس با معکوس‌هایش شما را روسفید می‌کند. هم‌چنین سواری آریون نسبت به آزرا خشک‌تر و اسپرت‌تر است، اما هندلینگ فوق‌العاده و چسبندگی بهتر از آزرا شما را به این خشونت علاقه‌مند می‌کند.

تویوتا آریون

آریون کاملا تحت کنترل و به اصطلاح «توی دست» حس می‌شود، اما صندلی‌‌هایش آن‌طور که باید سرنشینان را دربرنمی‌گیرند. نکته جالب این‌که دکمه‌ای برای خارج کردن سیستم کنترل پایداری ESP آریون وجود ندارد و خارج کردن این سیستم کنترلی با فرایندی نسبتا پیچیده و با بازی با پدال ترمز و اهرم ترمز پارک پایی از مدار خارج می‌شود و در این حالت حس بهتری از شتاب‌گیری را منتقل می‌کند.

آریون خودرویی ایمن با ۴ ستاره ایمنی از موسسه euroNCAP و ۶ عدد ایربگ است. هزینه نگهداری آن زیاد نیست و یکی از کم‌استهلاک‌ترین و بادوام‌ترین خودروهایی است که می‌توانید در این قیمت خریداری کنید. البته قطعات فنی آن نسبتا گران است چرا که در دل خود قوای محرکه لکسوس را جای داده است. این نکته را نیز فراموش نکنید که آریون نسبت به رقبای کره‌ای بازار خریدوفروش ضعیف‌تری دارد و از این نظر وضعیتی مشابه تیانا در بازار ایران دارد.

نیسان تیانا

نیسان تیانا

پارس‌خودرو تولید خودروهای باکیفیت و با اسم‌ورسمی را در کارنامه خود دارد. یکی از معروف‌ترین محصولات این خودروساز نیسان ماکسیما بود که با تکیه بر ویژگی‌های مثبت فراوان توانست سال‌ها به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سدان‌های متوسط در بازار خودرو کشور حضور داشته باشد. اما با ظهور رقبای رنگارنگ کره‌ای وقت آن رسیده بود که ماکسیما با سدان هم‌قدوقواره اما مدرن‌تر و به روزتر از خودش جایگزین شود. از این‌رو پارس‌خودرو اواخر سال 1388 و در آستانه پایان تولید ماکسیما، خبر از ورود خودرویی جدید داد و در سال 1389 اولین پارت نیسان تیانا به کشور وارد شد. پس از آن نیز تیانا روی خط تولید پارس‌خودرو رفت تا تولیدش در داخل کشور، عاملی باشد برای کاهش و رقابتی‌شدن قیمت آن.

در بازار خودروهای دست دوم، نسخه وارداتی تیانا در مدل‌های 2009 تا 2012 و مدل مونتاژ آن توسط پارس‌خودرو در مدل 1390 تا 1392 یافت می‌شود.  تیانا نخستین‌بار در سال 2003 در ژاپن معرفی شد. تولید نسل اول تا سال 2008 ادامه داشت و در سال 2009 جای خود را به نسل دوم داد. تیانا در بازار استرالیا و نیوزلند با نام ماکسیما و در بازار آمریکا با نام آلتیما شناخته می‌شود. این سدان متوسط لوکس بر پایه پلت‌فرم  D نیسان تکوین یافته بود که با پلت‌فرم خودرویی نام‌آشنا نظیر رنو لتیتود مشترک بود.

نیسان تیانا

طراحی تیانا ساده و به دور از زرق‌وبرق خودروهای کره‌ای است و همین سادگی باعث شده میان قشر جوان جامعه طرفدار کم‌تری داشته باشد. قبول داریم که نظر دادن در مورد طراحی خودرو به سلیقه افراد مربوط است، اما از هر زاویه ای که نگاه کنید، تیانا را نسبت به آریون معمولی تر حوصله سربر خواهید یافت. اما فضای جادار کابین و صندوق بار آن همان چیزی است که یک خانواده چند نفره در سفرهای دسته‌جمعی می‌خواهند. فضای مناسب صندلی‌های جلو و عقب جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد و ارتفاع مناسب سقف و فاصله محوری مناسب باعث شده سرنشینان ردیف عقب از نظر فضای پا و سر احساس کمبود نکنند.

نیسان تیانا-1 (1)

تیانا در 2 نوع HIGH  (XV) یا همان نسخه فول‌آپشن و MID  (XL) در ایران عرضه شد. مدل فول‌آپشن تیانا از امکانات متنوع و قابل‌قبولی هم‌چون زیرپایی برقی صندلی جلو، سردکن صندلی جلو، حافظه صندلی جلو، صفحه نمایش‌گر 5 اینچی لمسی ، سقف پانوراما و چراغ جلو مجهز به زنون بهره می‌برد که در مدل پایه به‌چشم نمی‌خورند. البته در این میان ایرادهایی نیز به تیانا وارد است.

عجیب است که خودرویی در این سطح قیمت به‌صورت فابریک از سنسور فاصله‌سنج و دوربین عقب بهره نمی‌برد. دید به اطراف مناسب است، اما با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، این 2 آپشن برای تیانا حیاتی هستند. هم‌چنین کیفیت چرم صندلی‌ها و بعضی قطعات کنسول درخور خودرویی در این کلاس بدنه و قیمت نیستند و لیست عجایب آنجا تکمیل می‌شود که می‌بینید درب کاپوت فاقد جک هیدرولیکی است!

نیسان تیانا-1 (2)

مشخصات فنی نیسان تیانا

از میان طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای تیانا، تیانا با پیشرانه 6 سیلندر 2.5 لیتری به ایران آمد. این پیشرانه با یک گیرباکس CVT جفت می‌شود که کندی آن باعث شده تیانا شتاب اولیه قابل قبولی نداشته باشد، اما به لطف گشتاور 228 نیوتن‌متری در دورهای بالا سرحال می‌شود و کشش مناسبی دارد. البته یک حالت L برای گیرباکس در نظر گرفته شده که در سربالایی‌ها به کمک راننده می‌آید تا خودرو با دنده سنگین‌تر حرکت کند. اگر چندان اهل هیجان در رانندگی نباشید، توان 182 اسب‌بخاری پیشرانه در تناسب با وزن 1550 کیلویی می‌تواند نیازهای شما را پاسخگو باشد.

تیانا بیش‌تر مناسب افراد میان‌سال با روحیه‌ای آرام است و سواری بسیار نرم و راحت‌اش اجازه تکان‌تکان خوردن پشت فرمان را به شما نمی‌دهد. هم‌چنین دور زدن با تیانا به لطف تناسب شعاع گردش 5.7 متری با طول 4.8 متری بدنه چندان کار سختی نیست و احساس می‌کنید که بدنه بزرگ‌اش تا حد زیادی تحت کنترل شماست.

نتیجه گیری

اگر از آن دسته افرادی هستید که مدت زیادی یک خودرو را نگهداری می‌کنید و طرفدار پیشرانه‌های حجیم و پرقدرت هستید، باید بگوییم که تویوتا آریون یکی از با دوام‌ترین، جادارترین و پرقدرت‌ترین سدان‌های خانوادگی دست‌دوم پیش روی شماست. از طرفی تیانا با کابینی جادار و سواری راحت به استقبال شما می آید. همچون آریون وحشی و پر قدرت نیست و بیشتر به درد افراد محافظه کار و میان سال می خورد. اما از نظر دوام و کیفیت چیزی از رقیبش کم ندارد و تا حدی در بحث آپشن و امکانات رفاهی از آریون جلوتر است.

 

برلیانس H200 خودروی خانواده/ نگاهی به مزیت های رقابتی برلیانس سری 200

بررسی فنی ام وی ام X33S / دنده سنگین ام وی ام برای عبور از سربالایی رقابت!

بررسی فنی جک j4 / جمع محصولات جک در سبد کرمان موتور جمع شد

بررسی فنی نیسان جوک / شاسی بلندی که خنده به لبتان می آورد!

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

داستر در پسا فیس لیفت!/ تست و بررسی میدانی رنو داستر 2016

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی