پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فورد موستانگ

چرا فورد موستانگ بولیت اینقدر معروف است؟!

بی شک اگر جزو علاقه مندان به خودرو باشید، غیر ممکن است که نام موستانگ بولیت (Bullitt) را نشنیده باشید. یک فورد موستانگ GT سبز رنگ که به عنوانه یکی از جاودانه ترین مدل های موستانگ در طول تاریخ شناخته می شود. اما چرا موستانگ بولیت تا این حد معروف و نمادین است؟ در اکتبر […]

امیر
جمعه - ۳ فروردین ۱۳۹۷

بی شک اگر جزو علاقه مندان به خودرو باشید، غیر ممکن است که نام موستانگ بولیت (Bullitt) را نشنیده باشید. یک فورد موستانگ GT سبز رنگ که به عنوانه یکی از جاودانه ترین مدل های موستانگ در طول تاریخ شناخته می شود. اما چرا موستانگ بولیت تا این حد معروف و نمادین است؟

در اکتبر سال 1968 میلادی، علاقه مندان به سینما، فیلمی به نام بولیت را مشاهده کردند که در حدود 10 دقیقه از فیلم به تعقیب و گریز یک دستگاه موستانگ GT فست بک سبز رنگ به رانندگی استیو مک کویین توسط دو دستگاه دوج چارجر تعلق داشت. این تعقیب و گریز بین خودروهای عضلانی با موتورهای نیرومند 8 سیلندر و غرش های مهیب، دریفت های متعدد و پرش در خیابان های شیبدار سانفرانسیسکو، یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های خودرویی در طول تاریخ سینما را رقم زد.

موستانگ بولیت

در ژانویه سال 1968 میلادی، کمپانی وارنر برادرز، تعداد دو دستگاه موستانگ GT فست بک را برای استفاده در این فیلم خریداری کرد که از شماره شاسی 8R02S125558 (مخففأ 558) و 8R02S125559 (مخففأ 559) بهره می بردند.

موستانگ با کد شاسی 558 در حقیقت خودرو بدلکاری بود و تمامی پرش ها و دریفت های خیابان های سانفرانسیسکو با این خودرو انجام شد درحالیکه موستانگ با کد شاسی 559، به صحنه هایی تعلق داشت که استیو مک کویین در آنها مشاهده می شد. بنابراین بیشتر مدت زمان این 10 دقیقه، به موستانگ 558 اختصاص داشت که پس از اتمام فیلمبرداری راهی گورستان خودرو شده و شاسی 559 را تنها باقی گذاشت تا ارزشی وصف ناپذیر پیدا کند. البته شایان به ذکر است که موستانگ مورد بحث با کد 559 سال گذشته از گورستان خودرو راهی تعمیرگاه شده و بازسازی شد.

موستانگ بولیت قدیمی

در اواخر سال 1968 بود که Robert Ross یکی از کارمندان وارنر برادرز، موستانگ 559 را خریداری کرد و تا سال 1970 در تملک داشت. در همان سال بود که یک کارآگاه پلیس نیوجرسی به نام Frank Marranca این موستانگ را به قیمت شش هزار دلار خریداری کرد که به ارزش سال 2017، معادل 42 هزار دلار است.

کابین فورد موستانگ قدیمی

چهار سال بعد، او موستانگ 559 را با همان قیمت سابق به Robbie Kiernan، همسر Robert فروخت و Kiernan این موستانگ را به عنوان خودرو روزمره اش مورد استفاده قرار می داد. در همان سال بود که استیو مک کویین تصمیم گرفت موستانگ بولیت 559 را که خودش رانده بود، در تملک بگیرد اما Robert و Kiernan پیشنهاد او را رد کردند و در دسامبر سال 1977، بار دیگر به او پیشنهاد داد.

مک کویین در نامه ای به آنها نوشته بود: «من ترجیح میدم که این موستانگ را با همان شرایطی که به هنگام فیلمبرداری داشت در خانواده نگه دارم تا اینکه آنرا بازسازی کنم! من موستانگ دیگری شبیه به همان موستانگ بولیت را برایت پیدا خواهم کرد، اگر که بعد مالی این موستانگ برایت مهم نیست. در غیر اینصورت بهتر است که آنرا فراموش کنیم.» و از قضا همین اتفاق هم افتاد.

موتور فورد موستانگ قدیمی

در سال 1979 میلادی، Robbie پلاک شخصی Bulitt را برای این موستانگ دریافت کرد و به عنوان هدیه سالگرد ازدواج به همسرش Robert هدیه داد. بنابراین موستانگ بولیت به عضوی از خانواده آنها تبدیل شد و آنها ابتدا به کنتاکی و سپس به تنسی مهاجرت کردند. در سال 2001، رابرت و فرزندش شان، اقدام به بازسازی این موستانگ کردند و در سال 2015 بود که شان، راجع به عشق و علاقه خانواده اش به این موستانگ را برای فیلم سازان هالیوودی بازگو می کند.

او در سال 2016 کار بازسازی بولیت را به اتمام رساند و در تاریخ چهارم ژوئن همان سال، برای اولین بار پس از سالها، موتور آنرا استارت زده و جانی تازه را در آن دمید. یک سال بعد، شان این موستانگ بولیت بازسازی شده را برای اولین بار به مولی مک کویین؛ نوه استیو مک کویین نشان داد و حدود یک ماه پیش که نسخه بولیت بار دیگر پس از گذشت 50 سال برای نسل جدید موستانگ معرفی شد، شان موستانگ بولیت شخصی پدرش را روی استیج در کنار موستانگ بولیت جدید پارک کرد.

و این بود داستان فورد موستانگ بولیت؛ یکی از معروفترین و خاص ترین موستانگ های به تولید رسیده در طول تاریخ.

نویسنده : سامیار راشد

مقایسه پیکاپ های آمریکایی/ مقایسه شورولت کلورادو ZR2، فورد F-150 رپتور و دوج رم 2500 پاورواگن

فورد / از تعقیب و گریز در سان‌فرانسیسکو تا دیترویت

فورد تودور 1928 در قاب هات‌راد

فروش موفقیت آمیز فورد F-150 EcoBoost

رونمایی فورد از فیوژن اسپرت 2017

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی