پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مسابقات کشوری موتورریس

گزارش دومین راند مسابقات کشوری موتورریس

صدای دلنشین انجین‌های ژاپنی‌ در آزادی   به نقل از مجله تخت گاز 22خرداد امسال اولین دوره از مسابقات کشوری موتورریس به میزبانی استان تهران برگزار شد. مسابقه‌ای که در آن 44 شرکت‌کننده از استان‌های مختلف حضور داشتند. حالا دومین راند از مسابقات کشوری موتورریس نیز در 23 مرداد برگزار شد. مسابقه‌ای که نسبت به […]

javankhodro
چهارشنبه - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

صدای دلنشین انجین‌های ژاپنی‌ در آزادی

 

به نقل از مجله تخت گاز

22خرداد امسال اولین دوره از مسابقات کشوری موتورریس به میزبانی استان تهران برگزار شد. مسابقه‌ای که در آن 44 شرکت‌کننده از استان‌های مختلف حضور داشتند. حالا دومین راند از مسابقات کشوری موتورریس نیز در 23 مرداد برگزار شد. مسابقه‌ای که نسبت به دور قبل شرکت‌کنندگان بیشتری در آن حضور داشتند. دومین دوره از مسابقات کشوری موتورریس با حضور تیم‌های مختلف از استان‌های تهران، شیراز، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان و البرز در پیست سرعت مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. در این مسابقه که گرمای هوا تأثیر قابل توجهی برکیفیت آن گذاشته بود حدود 53 شرکت‌کننده به صورت تیمی و انفرادی حضور داشتند. نکته قابل توجهی که در این دوره از مسابقات می‌توان به آن اشاره کرد وجود اسپانسرهای مختلف و حمایت آنها از شرکت‌کنندگان بود. حتی برخی از این اسپانسرها با تشکیل تیم، وارد مسابقات شده بودند. این موضوع باعث افزایش انگیزه و بالا رفتن سطح رقابت میان شرکت‌کنندگان می‌شود. شاید بتوان این موضوع را تنها نکته مثبت و قابل قبول در این سری از مسابقات محسوب کرد.

مسابقات کشوری موتورریس

شروعی جالب برای 125CCها

مسابقه با تأخیری قابل توجهی آغاز شد. با پخش آیات قرآن کریم و سرود ملی دومین راند از مسابقات موتورریس قهرمانی کشور آغاز شد. اولین کلاس 125ccها بودند. کمترین هیجان نیز در این کلاس بود. برخلاف مسابقه قبلی که شور و هیجان بیشتری در این کلاس مشاهده شد، در این دوره از مسابقات موضوع خاصی در کلاس 125cc به چشم نمی‌خورد. 14شرکت‌کننده از استان‌های تهران، اهواز و خراسان رضوی حضور داشتند. حسین برومند با شماره 51 تنها نماینده تیم خراسان رضوی در این کلاس بود. از آنجایی که تایم‌گیری برای کلاس 125سی‌سی انجام نگرفت، مسابقه با سبک جدیدی از استارت، آغاز شد. موتورها بعد از آن‌که یک دور پشت سر خودرو مارشال دور پیست را طی کردند به صورت اریب روی خط استارت قرار گرفتند. درحالی‌که در مسابقه قبلی تمامی شرکت‌کنندگان به صورت موازی روی خط استارت قرار داشتند. اما در این مسابقه کلاس 125سی‌سی با شروع متفاوتی همراه بود. شرکت‌کنندگان بعد از آن‌که موتورهای خود را روی جک قرار دادند حدود50 متر از موتورهایشان فاصله گرفته و به عقب رفتند. بعد از آن با روشن شدن چراغ سبز به سمت موتورها حرکت کردند. در این بخش شرکت‌کننده‌ای که از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار بود می‌توانست سریع‌تر به موتورسیکلت خود برسد و مسابقه را زودتر آغاز کند. خوشبختانه در کلاس 125سی‌سی اتفاق خاصی برای شرکت‌کنندگان رخ نداد. در این کلاس همانند مابقی کلاس‌ها استفاده از دستکش، کلاه ایمنی، لباس و کفش ایمنی برای تمامی شرکت‌کنندگان الزامی است. در کلاس 125سی‌سی این‌بار جواد جوهری از استان تهران توانست جایگاه اول را به اختصاص دهد. بعد از جوهری نیز محمدرضا ارجمند و کیانوش مسعودی‌نیا از استان تهران توانستند به ترتیب روی سکوی دوم و سوم قرار بگیرند. این درحالی بود که مصطفی کهنی از تهران و سید حسین برومند از خراسان رضوی نتوانستند از جایگاه اول و دومی خود که در مسابقه قبلی کسب کرده بودند، دفاع کنند.

مسابقات کشوری موتورریس

شیطنت‌های 250سی‌سی

14شرکت‌کننده در این کلاس شرکت داشتند. داریوش شکیلی از استان اصفهان و مهدی غربی از استان شیراز نیز در میان این شرکت‌کنندگان حضور داشتند. البته حضور علیرضا هاشمی دبیر اسبق هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران با موتور‌KTM Duke200 قابل تحسین بود. وی در دور قبلی مسابقات علی‌رغم افتادن روی زمین در دورهای آغازین توانست راند اول مسابقات موتورریس کشور را در جایگاه اول به پایان برساند. هاشمی در دومین دوره نیز با رقیبانی جدید روبه‌رو بود. مهدی جابری، مهدی غربی و صحاب قاسمی 3 شرکت کننده‌ای بودند که در روز تایم‌گیری جایگاه اول تا سوم را در اختیار داشتند. جابری در روز تایم‌گیری توانست با ثبت زمان 1.06.61 درجایگاه اول خط استارت قرار بگیرد. مهدی غربی با یک ثانیه و صحاب قاسمی به 2 ثانیه اختلاف جایگاه دوم و سوم را برای خط استارت کسب کردند. نکته حائز اهمیت این کلاس حضور سهند دلداده و مهدی جابری است، چرا که هر 2 همیشه درکلاس 1000سی‌سی شرکت داشته‌اند. اما این دو موتورسوار با موتورهای جدید خود در کلاس 250سی‌سی حضور یافتند.

البته برخی از موتورهای شرکت‌کنندگان این کلاس از حد استاندارد 250 سی‌سی بیشتر بودند. حتی در این خصوص علیرضا هاشمی گفت: «بچه‌هایی که از کلاس بالاتر وارد کلاس 250سی‌سی شدند هم از پتانسیل بالایی برخوردار بودند و هم دارای موتورهای قدرتمندتری. حتی برخی از موتورها نیز دارای توان بیشتری نسبت به سطح استاندارد کلاس250‌سی‌سی بودند. به همین خاطر در طول مسابقه ایجاد اختلاف بین شرکت‌کنندگان باعث کاهش هیجان مسابقه شد. وی هم‌چنین به این موضوع اشاره کرد که قبل از شروع مسابقه توضیحات تیم فنی در خصوص افزایش قدرت و حجم انجین برخی از شرکت‌کنندگان کلاس 250‌سی‌سی مورد توجه تیم برگزار کننده قرار نگرفت.» هاشمی در ادامه علت این موضوع را ضعف مدیریتی تیم برگزارکننده عنوان کرد و افزود: «اگر تیم برگزارکننده نتواند موتورهای مخصوص کلاس 250‌سی‌سی را در این کلاس جای دهد، نمی‌توان به آن مسابقه از دید مثبت نگاه کرد. حضور موتورهای قوی‌تر در کلاس 250‌سی‌سی به نوعی باعث دلسرد شدن دیگر شرکت‌کنندگان بود. به‌خصوص آن‌که برخی از شرکت‌کنندگان در طول مسابقه به راحتی جلو می‌افتادند، مجدداً به عمد عقب می‌آمدند و در برخی موارد هم حرکات موزون انجام می‌دادند تا قدرت خود را نشان دهند. درحالی‌که در موتورسواری مهارت حرف اول را می‌زند. مسابقه‌ ‌خوب زمانی برگزار می‌شود که تمامی موتورسیکلت‌ها در یک حجم سیلندر و قدرت حضور یابند. در این وضعیت می‌توان مهارت و کنترل واقعی شرکت‌کنندگان را دید.» دبیر سابق هیأت موتورسواری استان تهران در آخر گفت: «متأسفانه نبود مدیریت منسجم باعث همین بی‌برنامگی‌ها در برگزاری مسابقه می‌شود. این مشکلات دست‌به‌دست هم می‌دهد تا رشته موتورسواری مخصوصاً موتورریس پیشرفت قابل توجهی پیدا نکند.»

مسابقات کشوری موتورریس

در کلاس 250سی‌سی نیز تنها علیرضا هاشمی بود که از دور رقابت خارج شد. وی در طول مسابقه برای نزدیک شدن به دیگر موتورها مجبور بود از مهارت ترمزگیری استفاده کند و در حین ورود به پیچ‌ها دیرتر ترمز بگیرد. اما در پیچ انتهایی مسیر400متر ترمزگیری با کمی تأخیر همراه بود ولی به دلیل ترمزگیری به موقع نفر جلویی هاشمی مجبور شد تا کمی بیشتر ترمز بگیرد. وی برای جلوگیری از برخورد با موتورهای پیش‌رو ترمزگیری بیشتری انجام داد و کنترل موتور از دستش خارج شد. در این کلاس مهدی جابری با موتور Benelli خود توانست جایگاه اول را کسب کند. سهند دلداده با کاوازکی و صحاب قاسمی با هیوسانگ توانستند جایگاه دوم و سوم را از آن خود کنند.

بوی خوش سنگین سوارها

بعد از پایان کلاس 250 سی‌سی نوبت به 600 سی‌سی‌ها رسید. کلاس 600 نیز با 15 شرکت‌کننده آغاز شد. البته امین بردبار از تیم شیراز به خاطر وضعیت نامناسب اسکان از مسابقات انصراف داد. در روز تایم‌گیری مهدی نعیمی از استان خراسان رضوی با زمان 52.609 ثانیه در جایگاه اول خط استارت قرار گرفت. مجتبی امیری و مرتضی عرب‌زاده نیز در جایگاه دوم و سوم خط استارت قرار داشتند. جواد باقری در کنار مهدی نعیمی از استان خراسان‌رضوی شرکت داشتند. هم‌چنین جواد چراغی و مهدی غربی نیز از استان شیراز در کلاس 600 سی‌سی حضور یافتند. از همان ابتدای مسابقه نیز مهدی نعیمی با موتور یاماها R6 خود از دیگر رقبا پیشی گرفت. نعیمی از همان ابتدا فاصله خود را با مجتبی امیری، جواد باقری و مرتضی عرب‌زاده افزایش داد. به طوری‌که در تمامی دورها رقابت برای کسب جایگاه دوم و سوم بین امیری، باقری و عرب‌زاده شکل گرفت. البته مهارت موتورسوارها نیز ستودنی بود. ولی کلاس600 سی‌سی برای موتورهای هوندا رپسول چندان هم خوشایند نبود. در این کلاس هیچ‌یک از موتورهای هوندا رپسول نتوانستند مقام قابل توجهی کسب کنند. در کلاس 600 سی‌سی مهدی نعیمی به راحتی توانست جایگاه اول را به‌دست آورد و زودتر از دیگر رقبا از خط پایان عبور کند. مجتبی امیری نیز از تیم رپیدوریس با موتور سوزوکی GSX600R نفر دوم این کلاس شد. جواد باقری نیز از استان خراسان رضوی بر سکو سوم این کلاس قرار گرفت.

مسابقات کشوری موتورریس

با پایان کلاس600 سی‌سی نوبت دومین بخش از حرکات نمایشی رسید. سامان قنبری از موتورسواران با استعداد این رشته دقایق طولانی را در مسیر مشخص شده به انجام حرکات نمایشی پرداخت. سامان قنبری حرکات نمایشی زیبایی را از خود نشان داد. حرکاتی که در کمتر برنامه‌ای مشاهده شده بود. حرکاتی که نشان از قدرت بالا، تسلط و مهارت بسیار زیاد این موتورسوار بود. پایان‌بخش برنامه قربانی نیز حرکت پشتک‌وارو روی موتور بود که بسیار مورد تشویق تماشاچیان قرار گرفت.

سلاطیـن جاده‌ها آمدند

باشروع کلاس 600 سی‌سی، رفته‌رفته بر جمعیت علاقه‌مندان و تماشاچیان افزوده می‌شد. اما با شروع کلاس1000 سی‌سی ظرفیت جایگاه تماشاگران به خوبی تکمیل شده بود. این کلاس علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. جوانانی که از صدای اگزوز موتورهای سنگین لذت می‌برند. در این کلاس 16شرکت‌کننده از استان‌های شیراز، خراسان رضوی، البرز و تهران حضور داشتند. مهدی جابری در روز تایم‌گیری با ثبت زمان 50.741 ثانیه در خط اول استارت قرار گرفت. ساسان اکبری، علی آرین و مهدی عزیزی دیگر نفراتی بودند که درخط استارت از جایگاه دوم تا چهارم قرار داشتند. با شروع مسابقه مهدی جابری و ساسان اکبری به‌خوبی خود را از دیگر شرکت‌کنندگان رها و فاصله قابل توجهی با آنها ایجاد کردند. در طول مسابقه نیز حمید محسنی با هوندا CBR سفیدرنگ خود توانست فاصله خود را با نفرات پشت سرش حفظ کند و جایگاه سوم را در اختیار بگیرد. در پایان این رقابت نیز مهدی جابری توانست جایگاه اول کلاس 1000 سی‌سی را کسب کند. پشت سر وی نیز ساسان اکبری در جایگاه دوم ایستاد و حمید محسنی در جایگاه سوم.

مسابقات کشوری موتورریس

گله‌مندی تیم شیراز

سعید زارعی، دبیر کمیته ریس استان شیراز در پایان این مسابقه صحبت‌های کوتاه در خصوص نحوه میزبانی و برگزاری مسابقه داشت. وی بزرگ‌ترین مشکل این مسابقه را عدم هماهنگی میان تیم برگزاری دانست. حتی خاطرنشان کرد با وجود تغییرات جدید در بخش مدیریتی فدراسیون، هم‌چنان مشکلات پابرجا است. زارعی در خصوص نحوه اسکان تیم 7نفره‌ای شیراز گفت: «با وجود نامه‌نگاری‌های از قبل صورت گرفته میان هیأت شیراز و فدراسیون اما زمانی که تیم شیراز به تهران رسید خبری از محل اسکان و حتی پارکینگ برای قرار دادن موتورهای مسابقه نبود. ما مجبور شدیم با زحمت‌های زیادی که آقای بهنام ده‌ پهلوان کشیدند برای یک شب در سالن تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی بخوابیم. سالنی که به هیچ عنوان برای استراحت موتورسواران مناسب نبود. در حالی‌که از هرنفر مبلغ 20هزار تومان برای یک شب دریافت شده بود. حتی روزها وقتی می‌خواستیم آب‌های معدنی درون یخچال را استفاده کنیم، متأسفانه برخی افراد آنها را زودتر از موتورسواران برداشته بودند.»

دبیر کمیته ریس استان شیراز در ادامه گفت: «ما روز سه‌شنبه وارد تهران شدیم و مجبور بودیم هرروز صبح محل اسکان تیم را تغییر دهیم. این موضوع باعث نارضایتی بچه‌ها شده بود و به همین خاطر امین بردبار از شرکت در این مسابقات صرف نظر کرد. این مشکلات در دوره‌های قبلی نیز مشاهده شده بود. اما هر سری که ما به تهران می‌آییم این مشکلات بیشتر می‌شود.» زارعی در ادامه گفت: «بهترین دورانی که شاهد هماهنگی خوب میان تیم برگزاری و شرکت‌کنندگان بودیم، دوران ریاست آقای خداپرست در فدراسیون و فعالیت آقای بیژن خراسانی و علیرضا هاشمی بود. این بزرگواران به خوبی توانستند نظم و هماهنگی خوبی را در رشته موتورسواری ایجاد کنند.»

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • reza | 30/05/1394 در 10:49

    همش پارتی بازیه

کیوسک مطبوعاتی