فیات 500 ، سوغات ایتالیایی در راه ایران

فیات نزدیک به چهاردهه است که در بازار خودرویی کشورمان نقش آنچنان پررنگی نداشته است و اگر هم خاطراتی از این محصول در ذهن ایرانیان است مربوط به محصولات دهه هفتادی آن می باشد.اما اکنون بعد از سال ها غیبت ، این بار فیات قصد دارد تا مدل نقلی و زیبای 500  را در ایران زمین ، در معرض فروش قرار دهد.

نسل اولیه این مدل در سال 1957 میلادی وارد ایران شد و تا 1975 در زنجیره تولید قرار داشت.این خودرو بسیار کوچک بوده است و طولی کمتر از سه متر دارد و از پیشرانه‌ای 2 سیلندر به گنجایش 479 سی‌سی بهره می‌برد.اما ، در پنجاهمین سالگرد معرفی این مدل، فیات تصمیم  گرفت تا با بهره گیری از اِلمان‌های مدرن طراحی و ارائه بدنه‌ای جدید بر پایه خودرویی قدیمی،به تولید مجدد این خودرو بپردازد. این خودرو با پیشرانه‌های 0.9 لیتری توربو TWIN AIR تا 1.2 و 1.4 لیتری (عادی، توربو، آبارث) به بازار عرضه می‌شود که به ترتیب توانی بین 69 تا 160 اسب‌بخار را دارا هستند. در سال 2009 میلادی مدل کانورتیبل فیات 500 معرفی گردید و هم‌اکنون این خودرو علاوه بر کشور ایتالیا در لهستان نیز تولید می‌شود.

فیات 500

در انتها ، مهم ترین نکته منفی این خودرو در ایران ، قیمت بسیار بالایی است که برای این مدل در نظر گرفته خواهد شد و جالب هم اینجاست که این مدل اگر در ایران عرضه شود ،از ضعیف ترین موتور برخوردار خواهد بود  و وجود تعداد کم نمایندگی های مربوط به فروش ، این خودرو را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

شاید تنها برگ برنده فیات 500 نسبت به رقبایش (در ایران) را بتوان ظاهر اختصاصی و بی‌همتای آن دانست که کمتر خودرویی را در بازار می‌توان یافت که شبیه به او باشد.

نکات مثبت:

  • جذاب و دل‌فریب
  • طراحی رو به گذشته آن
  • رانندگی لذت‌بخش
  • پیشرانه TWIN AIR

نکات منفی:

  • مدل‌های پایه آن از تجهیزات ابتدایی برخوردارند
  • خودرویی گران جهت خرید
  • قابلیت اطمینان ضعیف

فیات 500

مشخصات فنی

حجم موتور: 1242 سی‌سی
توان: 69 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 102 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد:13 ثانیه (گیربکس اتوماتیک)
حداکثر سرعت: 160 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با میله موج گیر
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز: جلو (دیسکی) – عقب (کاسه‌ای)
مصرف سوخت ترکیبی: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو 6
نسبت تراکم: 11.1
نوع جعبه‌دنده: 5 سرعته اتوماتیک با تکنولوژی DUAL LOGIC با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (تیپ ترونیک)

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 3546/1627/1488 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2300 میلی‌متر
وزن خالص: 865 کیلوگرم (نسخه هاچ‌بک) – 905 کیلوگرم (نسخه کروک)
حجم باک: 35 لیترایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
7 عدد کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم کنترل هرزگردی ASR
سیستم MSR: وظیفه این سیستم جلوگیری از گریپاژ موتور در طول زمان افزایش دور موتور است.
سیستم FPS: این سیستم جهت کاهش احتمال آتش‌سوزی در هنگام تصادف کاربرد دارد.
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
سیستم HBA & HILL HOLDER: سامانه HBA یک سیستم هیدرولیکی کمکی ترمز است که با سیستم HILL HOLDER و یا سامانه کمکی کنترل خودرو در سربالایی‌ها تکمیل می‌شود. سیستم HBA به صورت اتوماتیک میزان فشار در مدار ترمز را در شرایط اضطراری افزایش می‌دهد و سیستم HILL HOLDER هم یک سامانه اتوماتیک است که توقف و شروع به حرکت خودرو را در سربالایی‌ها بدون کمک و استفاده از اهرم ترمزدستی میسر می‌سازد.

فیات 500

تجهیزات

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB، AUX و IPOD و اتصالات بلوتوث (قابلیت خواندن پیامک و تشخیص صدای راننده)
غربیلک فرمان با روکش چرمی
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
شیشه‌های برقی حساس به مانع
آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن
صندلی‌ها با قابلیت تا شدن
خروجی برق 12V (برای سرنشینان جلو)
رینگ‌های آلومینیمی
6 عدد اسپیکر

و…

فیات 500

قیمت

در ایران: 91.7 میلیون تومان (ثبت‌نام در نمایندگی – تیپ لانچ یا LOUNGE)
قیمت در بریتانیا: 12,640 پوند (تیپ LOUNGE S/S با گیربکس دستی و پیشرانه 1.2 لیتری)
قیمت در آمریکا: 18,700 دلار (نسخه 1.4 لیتری با تنفس طبیعی)

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!