پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کارت سوخت

صفر تا صد چگونگی دریافت کارت سوخت

در این مطلب قرار است تا به چگونگی دریافت کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت از اولین مرحله تا آخرین ایستگاه آن بپردازیم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بعد از اینکه شرکت ملی پخش با انتشار نخستین اطلاعیه‌اش در سال 1398، خبر از آغاز دوباره ثبت نام کارت سوخت داد تب و تاب برای دریافت […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۱ فروردین ۱۳۹۹

در این مطلب قرار است تا به چگونگی دریافت کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت از اولین مرحله تا آخرین ایستگاه آن بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بعد از اینکه شرکت ملی پخش با انتشار نخستین اطلاعیه‌اش در سال 1398، خبر از آغاز دوباره ثبت نام کارت سوخت داد تب و تاب برای دریافت کارت سوخت یا فعال سازی مجدد آن، بالا گرفت.

در این مطلب قرار است تا به چگونگی دریافت کارت سوخت از اولین مرحله تا آخرین ایستگاه آن بپردازیم.

طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش تمامی مالکان خودرو و موتورسیکلت که کارت سوخت دارند، می‌توانند برای ثبت نام کارت سوخت به 3 روش اقدام کنند؛ یکی از روش ها برای ثبت نام مراجعه به سایت خدمات دولت همراه است، بهره گیری از اپلیکیشن تلفن همراه دولت همراه هم دیگری روشی است که می توان برای ثبت نام از آن استفاده کرد.

کد دستوری ستاره 4 مربع (*4#) هم روش سوم برای ثبت نام کارت سوخت خواهد بود.

دریافت کارت سوخت خودرو صفر

نکته ای که باید به آن توجه کرد این مورد است که اگر وسیله نقلیه شما صفر کیلومتر است نیازی به ثبت نام کارت سوخت نخواهید داشت و باید برای دریافت آن به دفاتر پست مراجعه کنید.

روش های ثبت نام کارت سوخت المثنی

اما در این میان برخی به علت مفقود شدن کارت سوخت و یا غیرقابل استفاده بودن آن باید به سراغ ثبت نام کارت سوخت المثنی بروند.

در این راستا هم می توانید 4 روش را انتخاب کنید:

  1. استفاده از اپلیکیشن دولت همراه
  2. استفاده از کد دستوری موبایل
  3. ثبت نام اینترنتی در سایت خدمات دولت همراه
  4. ثبت نام حضوری در دفاتر پلیس+10

در نظر داشته باشید که برای استفاده از روش دوم و دانلود اپلیکیشن دولت همراه، می توانید این برنامه را از اپلیکیشن های بازار، ایران اپس، مایکت، کافه بازار، پارس هاب و چارخونه دریافت و نصب کنید.

کار با تلفن همراه

طریقه ثبت نام کارت سوخت با تلفن همراه

برای ثبت نام دریافت کارت سوخت از طریق ستاره 4 مربع باید نکاتی را در نظر داشته باشید، ابتدا باید شخص اقدام کننده مالک وسیله نقلیه باشد سپس شخص اقدام کننده باید مالک سیم کارت باشد همچنین باید کد ملی شخص اقدام کننده با مشخصات مالک و دارنده سیم کارت، یکسان باشد نکته بعدی در این روش زمان انتخاب مراحل در این روش 45 ثانیه خواهد بود که در صورت اتمام این زمان از مراحل ثبت نام خارج می شوید.

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام کارت سوخت

شماره تلفن همراه حتما باید به نام مالک وسیله نقلیه باشد، کد ملی مالک، تاریخ تولید مالک، شماره شناسایی وسیله یا VIN، شماره 16 رقمی یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب و دریافت پیامک تایید عملیات ثبت نام.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کارت سوخت

افرادی که کارت سوختشان مفقود شده می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 برای در خواست کارت المثنی اقدام کنند اما برای دریافت آن باید مدارکی از جمله اصل یا کپی کارت، سند یا بنچاق، شناسنامه یا کارت ملی مالک، شماره ملی، بیمه نامه وسیله نقلیه، آدرس کامل پستی به همراه کدپستی، پرداخت فیش 10 هزار تومانی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران باید به همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است که در ثبت نام حضوری در دفاتر پلیس +10 باید حتما مالک وسیله نقلیه حضور داشته باشد در غیر این صورت باید وکالت نامه ای داشته باشید که در آن صراحتا عنوان کارت سوخت قید شده باشد.

سهمیه بندی بنزین-کارت سوخت

چطور وضعیت کارت سوخت را پیگیری کنیم؟

برای پیگیری از وضعیت کارت سوخت (مانند صادر شدن کارت سوخت) خود کافی است در قالب پیامک ( برای دارندگان موتورسیکلت) ابتدا حرف M ، سپس ستاره و بعد ازآن شماره VIN را به شماره 1101202040 ارسال کنید، همچنین دارندگان خودرو هم باید ابتدا حرف V، سپس ستاره، سپس شماره VIN را در قالب پیامک برای شماره 1101202040 ارسال کنند.

موتورسیکلت سواران توجه کنید

شرایط دریافت کارت سوخت موتور سیکلت با خودرو تفاوتی ندارد اما دارندگان این وسیله نقلیه در نظر داشته باشند که اگر عمر موتورشان بیش از 10 سال باشد نمی توانند برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند.

بنزین زدن موتورسیکلت

چطور پس از ثبت نام کارت سوخت خود را دریافت کنیم؟

اگر پس از ثبت نام کارت سوخت خود را دریافت نکرده اید باید با استفاده از شماره پلاک خود به سایت پلیس +10 به نشانی sokht.epolice.ir مراجعه کنید تا از وضعیت کارت سوخت باخبر شوید.

از طریق سایت فوق، می‌توانید کد رهگیری مرسوله پستی‌تان را ببینید. سپس با داشتن این کد، به سایت رهگیری مرسولات پستی به نشانی newtracking.post.ir مراجعه کنید و کد مرسوله پستی را درآنجا بزنید.

اگر اطلاعات مربوط به کد مرسوله شما در سامانه شرکت پست وجود نداشت با در دست داشتن مدارک زیر به اداره پست مراجعه کنید:

شناسنامه مالکیت یا سند (بنچاق) یا کارت شناسایی خودرو

مدارک شناسایی مالک خودرو (شناسنامه،کارت ملی،گذرنامه،گواهینامه)

حضور یا مراجعه مالک، ضروری نیست

کارت سوخت افرادی که بیش از یک خودرو دارند

این افراد باید در ازای هر دستگاه خودرو یا موتورسیکلت خود، تمامی مراحل ثبت نام را با کارت بانکی جدید (غیرتکراری) دوباره انجام دهند.

کارت سوخت

چگونگی فعال سازی رمز کارت سوخت

بسیاری از افراد میپرسند آیا کارت سوخت رمزدارد؟ جواب چه برای خودرو و چه برای موتورسیکلت بله است.

در نظر داشته باشید رمز پیش‌فرض کارت، چهار شماره آخر (چهار شماره سمت راست) کارت ملی مالک است.

اگر رمز را تغییر دادید و فراموش کردید، جهت بازیابی رمز کارت سوخت ابتدا با سامانه 09627 تماس بگیرید تا آدرس نزدیکترین مرکز بازیابی رمز عبور، به شما گفته شود.

آیا خودروهای عمومی ملزم به دریافت کارت سوخت هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوئیم بله! تمامی وسایل نقلیه عمومی و دولتی (شامل سواری، سنگین، وانت و موتورسیکلت) ملزم به دریافت کارت سوخت هستند. مالکین این خودروها فقط از طریق دفاتر پلیس+10 امکان ثبت نام دارند.

کارت سوخت

پس از تغییر مالکیت وسیله نقلیه تکلیف کارت سوخت آن چه می شود؟

لازم به ذکر است که کارت سوخت براساس شماره شناسایی VIN وسیله نقلیه صادر می‌شود. لذا اگر وسیله نقلیه‌ای خریده‌اید که کارت سوختش متعلق به مالک قبلی است، هیچگونه نیازی به ثبت نام مجدد ندارید.

البته در نظر داشته باشید که اگر مجددا ثبت نام کنید مشکلی بوجود نمی آید فقط کارت فعلی‌تان باطل شده و کارت المثنی جدید، صادر می‌شود. برای تغییر مالیکت کارت، کافی است با همکاری مالک سابق خودرو، به سایت خدمات دولت همراه مراجعه کرده و از قسمت ویرایش اطلاعات، مالکیت کارت سوخت را نیز تغییر دهید.

آیا مالک قبلی می‌تواند کارت را بسوزاند؟

خیر! طبق قانون، کارت سوخت متعلق به همان مالکی است که نامش در سند خودرو قید شده است. بنابراین مالک سابق، هیچ حقی دربرابر آن ندارد.

برای برخی از افراد این سوال وجود دارد که اگر کارت سوخت را گم کردیم باید چکار کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید تا طی 12 تا 24 ساعت، کارت مفقودی‌تان باطل شود.

کارت سوخت

خرید و فروش کارت سوخت غیر قانونی است!

خرید و فروش کارت سوخت غیر قانونی است و در صورت مشاهده پیگرد قانونی دارد.

انتهای پیام/

مردم نگران سوختن سهمیه سوخت خود نباشند

الفبای سوختگیری پس از سهمیه بندی بنزین/ الزام توجه به مراحل سوختگیری بنزین

تا به امروز به ازای هر وسیله نقلیه 2 نوبت کارت سوخت صادر شده است

سوخت‌گیری با نرخ آزاد و کارت سوخت شخصی امکان پذیر شد

چگونگی دریافت کارت سوخت برای خودرو صفر

بدون بیمه شخص ثالث از کارت سوخت هم خبری نیست

پرداخت وام به متقاضیان برای تعویض موتورسیکلت های فرسوده

چطور از کارت سوخت استفاده کنیم؟/ احتمال سوختن سهمیه بنزین در پی استفاده نادرست از کارت سوخت

سهمیه بنزینی برای مسافربرهای شخصی تعیین نمی شود

کپی آسیایی از زنبور ایتالیایی/ نگاهی به موتورسیکلت کاوان 125 سی‌سی

موتورسیکلت ها هم گاز سوز می شوند

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی