آشنایی با 6 سیلندر های 2 چرخ/ رقابت چشم بادامی ها این بار بر سر قدمت

پیشرانه ۶ سیلندر در موتورسیکلت مانند خودرو معمول نیست و اگرچه تعدادشان هم زیاد نیست اما این دسته از موتورسیکلت ها از تاریخچه خوبی برخوردارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

اگرچه موتورسیکلت ها فضای زیادی برای قرارگیری پیشرانه ندارند اما این برخی از شرکت ها موتورسیکلت از پیشرانه های چند سیلندری داخل فریم استفاده می کنند.

موتورسیکلت هایی که هر کدام از پیشرانه های 2 سیلندر استفاه می کنند، نسخه‌های موازی و خوابیده و خورجینی هر کدام تجربه‌ی سواری و عملکرد بی ‌نظیری ارائه می‌دهند البته این فهرست تنها به این تعداد منتهی نمی شود بلکه شما می توانید به آن گزینه‌های سه‌سیلندر و چهار سیلندر خطی و خورجینی چهار‌سیلندر را نیز اضافه کنید.

حالا بیایید این فهرست را اندکی جذاب تر کنیم بهره گیری از پیشرانه های 6 سیلندر در موتورسیکلت امری غیر معمول بوده در حالی که در صنعت خودروسازی بسیار از این سیستم استفاده می شود.

در این میان برخی افراد بر این باورند که این نوع پیشرانه به‌طور هم‌زمان اضافی و غیرضروری و شگفت‌انگیز به‌نظر برسد؛ اما این پیشرانه‌ها به‌ طور طبیعی متعادل هستند و نرم کار می‌کنند.

برای بررسی جزئیات بیشتر این پیشرانه ها بیایید تا با تعدادی از موتورسیکلت هایی که از پیشرانه 6 سیلندر برخوردارند آشنا شویم.

هوندا گلد وینگ

هوندا گلد وینگ

بعید می دانم فهرستی از موتورسیکلت ها را تهیه کنیم و محصولی از هوندا در آن قرار نگیرد، موتورسیکلت هوندا گلد وینگ از جمله محصولات 6 سیلندر بوده البته این موتورسیکلت در ابتدا با پیشرانه‌ی چهارسیلندر تخت عرضه شد، هوندا در سال ۱۹۸۷ به نسل چهارم آن دو سیلندر دیگر اضافه کرد؛ درنتیجه، پیشرانه‌ی ۱،۵۰۰ سی‌سی تخت ۶ سیلندر مانند پورشه به‌دست آمد. از آن زمان تاکنون، پیشرانه‌ی ۶ سیلندر جزء اصلی هوندا گلد وینگ محسوب می‌شود و اکنون حجم آن به ۱،۸۰۰ سی‌سی افزایش یافته است.

پیکربندی پیشرانه تخت گلد وینگ با موتورسیکلت تورینگ تمام‌ اندازه کاملا سازگار است. تمام وزن پیشرانه در پایین فریم قرار می‌گیرد که باعث می‌شود گلد وینگ باتوجه ‌به اندازه ‌اش هندلینگ خوبی داشته باشد. این موتورسیکلت می‌تواند با صدایی بسیار کم به سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در پیست دست یابد و بعد از آن نیز با اندک فشاری روی پدال ترمز، در زمانی بسیار کوتاه بایستد.

ب ام و کی 1600

ب ‌ام ‌و K 1600

ب ‌ام ‌و در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به‌دلیل حجم جا به‌ جایی پیشرانه‌های ۶ سیلندر ​در اکثر خودرو های خود به‌ شهرت رسید. در سال ‌های اخیر، این موضوع به ‌دلیل تلاش برای افزایش کارآیی تغییر و در نتیجه حجم جا به ‌جایی محصولات کاهش یافته است؛ اما تا حدی این میراث موجود در موتورسیکلت K ۱۶۰۰ همچنان ادامه دارد.

این نکته را باید در نظر گرفت که تمام سیلندر های ب ‌ام ‌و K 1600 در یک ردیف قرار می ‌گیرند و با زاویه‌ی ۵۵ درجه به جلو تمایل دارند تا وزن آن مانند موتورسیکلت هوندا پایین نگه داشته شود.

ب ‌ام ‌و ادعا می‌کند این پیشرانه با ۵۵ سانتی‌متر عرض، باریک‌ترین پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی محسوب می ‌شود که تاکنون ساخته شده است.

هوندا CBX

هوندا CBX

اکثر قریب به اتفاق افراد اولین موتوری که پس از شنیدن پیشرانه 6 سیلندر به ذهنشان خطور می کند هوندا CBX است. شکل پیشرانه این محصول در نوع خودش جالب توجه است به این ترتیب که بر خلاف پیشرانه ب ام و، پیشرانه هوندا CBX از طرف فریم موتور سیکلت بیرون زده که البته این بیرون زدگی تنها 2 اینچ عریض تر از پیشرانه CB750 است.

گزارش خودرو

اگرچه این اولین موتورسیکلت تولیدی ۶ سیلندر هوندا بود که تاکنون ساخته شده است، ریشه‌های آن به مدل‌های مسابقه‌ای RC دهه‌ی ۱۹۶۰ برمی‌گردد.

هوندا در ابتدا CBX را به‌عنوان موتورسیلکت اسپرت ساخت. وقتی این مدل در سال ۱۹۷۸ معرفی شد، موتورسیکلت‌ ها به بدنه ‌های ظریف برای کلاس سوپر بایک نیازی نداشتند؛ زیرا در آن دوران هنوزهم مدل‌های naked مانند CB750 در کانون توجه بودند.

در سال ،۱۹۸۱ این روند تغییر کرد و CBX-B به موتورسیکلت اسپرت تورینگ تبدیل شد. شاید همین موضوع بود که مسیر آینده ‌ی هوندا را برای تولید گلد وینگ پیش‌گویی و ترسیم کرد.

کاوازاکی Z1300

کاوازاکی Z1300

کاوازاکی موتورسیکلت ۶ سیلندر خود را با نام Z1300 تنها یک سال پس از CBX،  معرفی کرد، شاید در نگاه اول این موتورسیکلت نسخه‌ای کپی از هوندا CBX با چراغ جلو مربعی به‌نظر برسد؛ اما این موضوع حقیقت ندارد. همان‌طورکه از نام آن مشخص می‌شود، Z۱۳۰۰ حجم جابه‌جایی ۱،۳۰۰ سی‌سی داشت که بزرگ‌تر از حجم ۱۰۰۰ سی‌سی CBX بود. افزون‌براین، موتورسیکلت کاوازاکی از پیشرانه‌ی آب‌خنک بهره می‌برد؛ درحالی‌که CBX از هوا برای خنک‌کاری استفاده می‌کرد. ازنظر سیستم انتقال قدرت نیز، کاوازاکی از سیستم چرخ‌دنده‌ای برخوردار بود؛ اما CBX سیستم انتقال قدرت زنجیری داشت. روی کاغذ به‌نظر می‌رسد موتورسیکلت کاوازاکی Z۱۳۰۰ بهتر باشد.

به هر دلیلی، موتورسیکلت‌‌های کاوازاکی به‌اندازه‌ی هوندا محبوب نبودند. کاوازاکی نیز با افزودن شیشه‌ی محافظ جلو و باربند و قاب بازطراحی‌شده برای تحمل وزن اضافی آن را به موتورسیکلت تورینگ یا مسافرتی تبدیل کرد. در اروپا، کاوازاکی آن را با نام وویجر (Voyager) عرضه کرد و این اولین‌باری بود که شرکت ژاپنی از این نام برای موتورسیکلت‌های تورینگ خود استفاده می‌کرد. دوران حضور و تولید Z1300 طولانی‌تر از CBX بود و تا سال ۱۹۸۹ تولید آن ادامه داشت؛ درحالی‌که CBX در سال ۱۹۸۲ با توقف تولید مواجه شد. نام وویجر هنوزهم زنده است و موتورسیکلت کاوازاکی ولکان ۱۷۰۰ وویجر امروز در بازار عرضه می‌شود.

بنلی Sei 750

بنلی 750 Sei

افتخار ساخت اولین موتورسیکلت 6 سیلندر متعلق به ایتالیایی ها و Benelli 750 Sei است

موتورسیکلت Sei در سال ۱۹۷۲ معرفی و تا سال ۱۹۷۸ در تعداد محدودی ساخته شد؛ درست در همان سالی که هوندا CBX را عرضه کرد. حجم جابه‌جایی پیشرانه‌ی بنلی در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ از ۷۵۰ به ۹۰۰ سی‌سی افزایش یافت.

بااین‌همه، وقتی پیشرانه را نگاه کنید، به تفاوت آن با هوندا CBX پی خواهید برد. این موتورسیکلت کاملا مبتنی‌بر CB500 است و فقط دو سیلندر به پیشرانه اضافه شده تا حجم جابه‌جایی را به ۷۵۰ سی‌سی برساند.

همچنین، به‌جای چهار کاربراتور در هوندا، پیشرانه‌ی ۶ سیلندر بنلی Sei از سه کاربراتور ۲۴ میلی‌متری Dell’Orto VHB استفاده می‌کند.

آلترناتور موتورسیکلت بنلی از موقعیت عقب پیشرانه در هوندا به‌سمت چپ میل‌لنگ تغییر یافته است. همین موضوع باعث می‌شود برخی تصور کنند آیا هوندا در واقع ایده‌ی CBX را از بنلی گرفته یا خیر.

انتهای پیام/ منبع: زومیت

قدرتمند ترین موتورسیکلت های جهان را نام ببرید!/ از دامون برقی تا کاوازاکی 1400 سی سی

بررسی فنی موتورسیکلت زونتس R250 / همگام با آقای ترنسفورمرز!

زمانی‌که بهترین سمفونی نواخته می‌شود!/ بررسی موتورسیکلت سمفونی از کمپانی SYM

ظاهر مازراتی، باطن چانگان! / هرآنچه می خواهید از موتورسیکلت فیدل 3 بدانید

کپی آسیایی از زنبور ایتالیایی/ نگاهی به موتورسیکلت کاوان 125 سی‌سی

بازار تشنه اسکوترها / بررسی اسکوترهای خوش قیمت در بازار ایران

کاراکتری کوچک برای نامی بزرگ/ نگاهی به موتورسیکلت کاوازاکی Z1000 مدل 2010

تنها با یک کلیک!/ تجربه 3000 کیلومتر رانندگی با هوندا کلیک

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

محله بروبیا!/ سوار بر موتورسیکلت هوندا CBR با خط‌کشی HRC

تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!