مقصر گرانی خودرو ، خودروسازان نیستند / قیمت گذاری دستوری و کاهش ارزش پول ملی چالش اصلی بازار خودرو

دلیل افزایش قیمت در بازار خودرو ، گرانی خودرو نیست بلکه به دلیل بی‌ارزش شدن پول ملی است. از طرفی خودروساز برای تأمین خودروی بازار باید مواد اولیه خودرو را با قیمت جدید تهیه کند، وقتی نقدینگی وجود ندارد باید چه کند؟

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

عبدالله بابایی کارشناس حوزه خودرو در خصوص وضعیت صنعت خودرو اظهار داشت: اگر دولت از تولید حمایت کند به اشتغال کمک کرده است و این مهم درنهایت به نفع جامعه و دولت تمام می‌شود.صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع تولیدی غیرنفتی است که می‌تواند ارز آوری و اشتغال‌ زایی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد ازاین‌رو حمایت از این صنعت باید بسیار بیش از گذشته رخ دهد.

این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از روند ادامه قیمت‌ گذاری دستوری در صنعت خودرو گفت: اگر همچنان به دنبال قیمت‌گذاری دستوری باشیم، خودروساز زیان می‌بیند و نمی‌تواند توسعه و کیفی سازی را انجام دهد. بنابراین انتقادهای بعدی از کاهش کیفیت خودرو نمی‌تواند منطقی باشد.

وی تاکید کرد: اگر این مشکل را از جلوی پای خودروساز بردارند یعنی اعلام کنند قیمت گذاری آزاد اما شما مکلفی خودروی خوب تولید کنید که البته معنی خودروی خوب، لاکچری با قیمت پراید نیست! آن زمان می توان هم از خودروساز انتظار بهترین تولید را داشت و هم می توان از کم کاری احتمالی وی در تولید کیفی انتقاد کرد.

بابایی در مورد ادامه حواشی بازار خودرو گفت: متاسفانه ارزش پولی کشور ما با چالش رو به رو است و هرچه پول بی ارزش تر شود حاشیه بازار خودرو و سایر کالاهای سرمایه ای بیشتر خواهد شد.
این کارشناس تصریح کرد: وقتی خودروساز و قطعه ساز شکاف قیمتی بین هزینه تولید و قیمت فروش را نتواند تأمین کند از میزان تولید خود کم خواهد کرد ‏یعنی دقیقا همین اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم کند.‏

گزارش خودرو

وی افزایش قیمت در بازار خودرو را طبیعی دانست و افزود: در حقیقت افزایش قیمت بازار خودرو به دلیل گرانی خودرو نیست بلکه به دلیل بی‌ارزش شدن پول ملی است یعنی عملاً اتفاق خاصی در قیمت تمام‌شده نیفتاده است البته قیمت خرید مواد اولیه افزایش‌ یافته و شاخص‌های دیگر هم گران‌تر شده اما قیمت محصول تولیدی نهایی تغییری نکرده و گرانی خودرو به صنعت ربطی ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو قطعه سازان را یکی دیگر از قربانیان قیمت ‌گذاری دستوری دانست و افزود: در بحران ارزی کشور قطعه سازها هم با چالش روبه ‌رو شدند و این بی‌انصافی است که قطعه ساز را از خودروساز جدا ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مواد اولیه برای قطعه ‌سازی‌ها و برای خودروها رشد کرده است اما خودرو قیمت ثابت دارد یعنی قیمت قطعه نیز نمی‌تواند رشد پیدا کند و این مهم این صنعت را با مخاطره روبه‌رو کرده و می‌کند.

بابایی افزود: ما قیمت واقعی را به خودروساز نمی‌دهیم و بعد به او خرده می‌گیریم که چرا بازار را تأمین نمی‌کند. خودرو ساز برای تأمین خودروی بازار باید مواد اولیه خودرو را با قیمت جدید تهیه کند، وقتی نقدینگی وجود ندارد باید چه کند؟ چه گونه مواد اولیه تأمین کند و خودرو بسازد؟ این مهم برای قطعه ساز هم یک دغدغه است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر اختلاف قیمت خودرو بین بازار و خودرو ساز بسیار زیاد است این در حالی است که قیمت تولید واقعی نیست و در اصل قیمت واقعی خودرو به جیب دلال‌ها می‌رود.

برنامه ویژه وزارت صنعت برای کنترل بازار خودرو

رفت و آمدهای وزارت صنعت، پروسه اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی را طولانی کرد

افزایش قیمت خودرو قطعی است

کاهش پلکانی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در انتظار تصویب طرح ساماندهی 

نوسان دست از سر بازار خودرو برنمی دارد!/ صعود دوباره دلار ضرب نزول ماشین را گرفت

جو روانی تصویب CFT در مجلس فتیله بازار خودرو را پایین کشید

در بازار خودرو همه فروشنده شده اند و خریداری وجود ندارد

 در بازار خودروهای دست دوم کیا اپیروس بخریم یا سیتروئن C5 ؟

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

تعمیرگاه تخصصی بهنام چری داتیس MVM x22 آمیکو

جک کرمان موتور

نظر شما !!