پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پراید

میراث‌داران آینده / چه خودروهایی می‌توانند کاندیدای جایگزینی پراید باشند

پس از توقف تولید پراید، خودرویی پر فروش بازار خودرو کشورمان خودروهای بسیاری کاندیدای جایگزینی پراید شدند. در این مطلب قصد داریم تا با تعدادی از این کاندیداتورها آشنا شویم. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو جایگزین پراید! این 2 کلمه شاید واژه‌هایی بسیار ساده به نظر برسند اما مفاهیم بسیاری را در خود […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

پس از توقف تولید پراید، خودرویی پر فروش بازار خودرو کشورمان خودروهای بسیاری کاندیدای جایگزینی پراید شدند. در این مطلب قصد داریم تا با تعدادی از این کاندیداتورها آشنا شویم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

جایگزین پراید! این 2 کلمه شاید واژه‌هایی بسیار ساده به نظر برسند اما مفاهیم بسیاری را در خود نهفته دارند. زمانی‌که پیکان بازنشسته شد دست‌کم یک خودرو هم‌ رده از نظر قیمتی در بازار یافت می‌شد. اما پراید در حالی بازنشسته شد که فاصله قیمتی تیبا به ‌عنوان نخستین گزینه جایگزینی این خودرو با آن به نسبت بالاتر است و از طرفی این مدل، خود نیز یک پراید توسعه‌یافته محسوب می‌شود! شاید در دوره‌ای که پیکان بازنشسته شد بازار با وجود تجربه دوران بسته نیمه دوم دهه 70 و اوایل دهه 80 می‌توانست به یک پیکان توسعه‌یافته یعنی آردی و روآ روی خوش نشان بدهد اما امروز دیگر باوجود انواع خودروهای مدرن، جایگزین پراید نمی‌‌تواند از مشتقات همین خودرو باشد. پس برای جایگزینی قطعی پراید باید به‌دنبال خودرویی به نسبت مدرن و دست‌کم طراحی و ساخته شده طی یک دهه گذشته، با قیمتی برابر یا کم‌تر از پراید و ظاهر امکانات به‌روز بگردیم. در این نوشتار سعی داریم خودروهایی که شاید بتوانند با بومی‌سازی‌هایی مانند تغییر برند و برخی آپشن‌ها و امکانات در بازار ایران نقش جایگزین پراید را ایفا کنند، معرفی کنیم. البته پیش‌تر نام خودروهایی چون رنو کوئید یا چانگان بِنی را به‌عنوان جایگزین پراید شنیده‌ایم و در این مطلب قصد داریم گزینه‌های دیگری را پیشنهاد بدهیم. هرچند برخی خودروها که در هر صورت با قیمت بالاتری عرضه خواهند شد مانند فولکس‌واگن آمئو و هوندا امیز از این لیست کنار گذاشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: خداحافظ پراید!/ پراید در مقایسه با جانشین خود تیبا، چه وضعیتی دارد؟

شورولت بیت

شورولت بیت

شورولت از آن برندهایی است که ایرانیان آن را با خودروهای بزرگ و قدرتمند و البته پرمصرف می‌شناسند. اما شورولت خودروهای کوچک نیز دارد. مخصوصا از زمانی‌که مالکیت دوو را در اختیار گرفت و مدل محبوب ماتیز را تحت برند خود به تولید رساند.

یکی از خودروهای کوچک شورولت که اتفاقا نسخه سدان نیز دارد مدل بیت است. این خودرو در بازارهایی چون هند و آمریکای لاتین حضور دارد و با مناسب‌سازی، برای بازار ایران می‌تواند گزینه خوبی باشد. شورولت بیت نیز بیش‌تر با پیشرانه‌ای 1.2 لیتری در محدوده قدرت 80 اسب‌بخار شناخته می‌شود.

چانگان آلسوین (1)

چانگان آلسوین

نسل دوم سدان کامپکت چانگان آلسوین سال 2018 و در نمایشگاه پکن چین، رونمایی شد و طراحی ظاهری آن تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به نسل اول که نمونه‌ای تقلیدی به حساب می‌آمد داشت. ظاهر این خودرو از چهره خانواده ایدو الگوبرداری شده و با قیمتی البته بالاتر از پراید اما قابل مناسب‌سازی برای بازار ایران می‌تواند یکی از جایگزین‌های پراید به حساب بیاید.

خودرویی با ظاهر و باطن نسبتا روزآمد و جذابیت‌های بالا برای بازار کشورمان. این خودرو 2 پیشرانه 1.4 و 1.5 لیتری دارد که هر 2 قدرتی در محدوده 100 اسب‌بخار به تولید می‌رسانند. البته شاید اگر این خودرو بتواند خود را به ‌قیمت پراید برساند، نیاز باشد این پیشرانه‌ها با گزینه‌ای ضعیف‌تر جایگزین شوند.

داتسون گو (6)

داتسون گو

داتسون به‌عنوان زیرمجموعه ارزان‌ساز نیسان می‌تواند محصولی با نام گو و یا مشتقات این خودرو هاچ‌بک با نام Redi_GO، سدان On-Do و مدل‌های دیگری از این دست و قیمت‌های زیر 5 هزار دلار به بازار کشورمان عرضه کند. خودروهایی که حتی می‌توانند لوگو نیسان را نیز همراه داشته باشند و باتوجه به اشتراکات فنی بسیار با انواع محصولات رنو مانند کوئید و مدل‌هایی از لادا مانند گرتا و کالینا در طراحی و استفاده از برندهای گوناگون انعطاف زیادی دارند.

هم‌چنین عرضه انواع آنها در بازارهای هم‌جوار ایران مانند روسیه، قزاقستان و لبنان می‌تواند کار را برای عرضه‌شان آسان‌تر کند. خودروهای خانواده GO از پیشرانه‌های کم‌حجم مختلفی بهره می‌برند که مشهورترین آنها 1.2 لیتر حجم دارد.

هیوندای آئورا (2)

هیوندای آئورا

یک هیوندای همیشه در ایران می‌فروشد. حال اگر قرار باشد یک هیوندای به‌روز عنوان ارزان‌ترین خودرو بازار ایران را با خود یدک بکشد چه می‌شود؟ بله درست حدس زدید، تقاضا چندین برابر عرضه خواهد شد.

این سدان کوچک با ظاهری نه‌چندان زیبا اما مدرن، برای بازار هند طراحی شده و از پیشرانه‌های یک لیتری توربو و 1.2 لیتری تنفس طبیعی در محدوده قدرت 80 اسب‌بخار بهره می‌برد و با حذف برخی آپشن‌های غیرضروری و مناسب‌سازی برای بازار ایران، این پتانسیل را دارد که به‌عنوان یک خودرو ارزان وارد بازار شود و حتی جای پراید هم‌وطن را بگیرد.

بیشتر بخوانید: باشگاه ریزه ها ! / بهترین پیشرانه های زیر 1000 سی سی در جهان کدامند ؟

سوزوکی سلریو (6)

سوزوکی سلریو

نام این خودرو سوپرمینی حدود 5 سال پیش نیز در رسانه‌ها به‌عنوان یک گزینه ارزان برای جایگزینی پراید مطرح شد. خودرویی که در هند توسط ماروتی و در تایلند توسط خودروسازی محلی مونتاژ می‌شود و به‌هرحال با بهره از برند سوزوکی و عنوان کشور ژاپن، بالقوه می‌تواند مدلی موفق به حساب بیاید.

خودرویی با پیشرانه‌هایی در محدوده یک لیتر و قدرتی در حدود 70 اسب‌بخار. این خودرو در حد و اندازه‌های هیوندای i10، ام‌وی‌ام 110، کیا پیکانتو و دوو ماتیز است اما مسلما می‌تواند برای بازار کشورمان تغییراتی را در راستای کاربرد بالاتر و قیمت پایین‌تر تجربه کند.

تاتا تیگور (1)

تاتا تیگور

در هند قانونی وجود دارد که طبق آن به خودروهای با طول کم‌تر از 4 متر مالیات کم‌تری تعلق می‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از خودروسازان برای ساخت یک محصول اقتصادی سعی می‌کنند خودرویی با طول کم‌تر از 4 متر تولید کنند. حتی نمونه‌های سدان یا صندوق‌دار!

تاتا تیگور نیز به‌عنوان نمونه سدان هاچ‌بک تیاگو از جمله همین خودروهاست. خودرویی که با ظاهر نسبتا به‌روز و بهره از پیشرانه 1.2 لیتری با قدرت کمی بیش از 80 اسب‌بخار می‌تواند در دسته جایگزین‌های پراید قرار بگیرد.

انتهای پیام/

خداحافظ پراید!/ پراید در مقایسه با جانشین خود تیبا، چه وضعیتی دارد؟

مقایسه کیا پیکانتو و هیوندای i10 / فسقلی های جذاب!

مینیمالیسم! / با بودجه 200 میلیون تومانی، کیا پیکانتو بخریم یا میتسوبیشی میراژ؟

مقایسه میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 / قهرمانان جذاب ترافیک

ارزان ترین خودرو در آمریکا چه قیمتی است؟

باشگاه ریزه ها ! / بهترین پیشرانه های زیر 1000 سی سی در جهان کدامند ؟

GT-R بدون محدودیت/ با گران قیمت ترین و خاص ترین محصول نیسان آشنا شوید

کراس‌اوور چینی متفاوت/ تجربه رانندگی با چانگان CS35

بررسی شورولت بولت/ هاچ بک جذاب الکتریکی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی