پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

غول چراغ جادو!/ بررسی مرسدس‌ بنز GLE43 کوپه در تهران

مرسدس‌ بنز GLE در میانه راه نسل سوم ML در سال 2015 به بازار آمد. علی‌رغم این تغییر نام و به‌روزرسانی عمیق، فلسفه ML همان چیزی که بود باقی ماند. دقیقا مثل تغییر نامی که برای CL کلاس اتفاق افتاد و نام آن به S کلاس کوپه تغییر پیدا کرد. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

مرسدس‌ بنز GLE در میانه راه نسل سوم ML در سال 2015 به بازار آمد. علی‌رغم این تغییر نام و به‌روزرسانی عمیق، فلسفه ML همان چیزی که بود باقی ماند. دقیقا مثل تغییر نامی که برای CL کلاس اتفاق افتاد و نام آن به S کلاس کوپه تغییر پیدا کرد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در بعضی فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینیم که برای جوش دادن در و تخته به یکدیگر، با یک جراحی پلاستیک ساده یک نفر را به شخصی دیگر تبدیل می‌کنند! همه ما با دیدن چنین اتفاقی دست کارگردان را می‌خوانیم و اگر اهل مسخره‌بازی باشیم به او می‌خندیم. جالب است بدانید این اتقاق در دنیای ماشین‌ها هم افتاده است. کار کار آلمانی هاست! با این‌که علاقه زیادی به مرسدس‌بنز و ماشین‌های جذابش دارم و همه مدل‌های آن را به تفکیک کد اتاق می‌شناسم، اما این خودروساز آلمانی راهی را پیش گرفته که دیگر من هم از کارهایش سر در نمی‌آورم! تا همین چند سال پیش خیلی راحت می‌توانستیم با مشاهده نام خودرو به مدل آن پی ببریم. اما حالا، هرچه به اسم‌ها نگاه می‌کنیم، متوجه نمی‌شویم منظور کدام مدل است و از آن طرف هرچه به خودرو نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم درک کنیم که چه اسمی دارد! داستان مرسدس‌بنز مورد بررسی ما هم از همین قرار است. شاسی‌بلندی که هم‌زمان با شروع راه‌ورسم جدید مرسدس‌بنز در نام‌گذاری محصولات‌اش متولد شد.

مرسدس بنز GLE از کجا آمده است؟

مرسدس‌ بنز GLE در میانه راه نسل سوم ML در سال 2015 به بازار آمد. علی‌رغم این تغییر نام و به‌روزرسانی عمیق، فلسفه ML همان چیزی که بود باقی ماند. دقیقا مثل تغییر نامی که برای CL کلاس اتفاق افتاد و نام آن به S کلاس کوپه تغییر پیدا کرد. اما هم‌چنان یک گرندتورر لوکس باقی ماند. هم‌زمان با این تغییر نام و فیس‌لیفت ML، مرسدس‌ بنز نسخه کوپه این شاسی‌بلند محبوب را نیز به سبد محصولات‌اش اضافه کرد و نام آن را GLE کوپه گذاشت. خودرویی که هم‌اکنون پیش‌روی ما و شماست و به‌صورت گذر موقت وارد کشور شده است. GLE کوپه در همان مسیری گام بر می‌دارد که ب ام و X6 آغازگر آن بود. شاسی‌بلندهای کوپه که در قرن 21 به صنعت خودروسازی معرفی شدند و طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به سمت خود جذب کردند.

البته سابقه ML کلاس به سال‌ها پیش از ظهور X6 بازمی‌گردد. نسل اول ML در اواسط دهه 90 میلادی شکل گرفت. مطابق با تفکر مرسدس، باید یک شاسی‌بلند لوکس متوسط خلق می‌شد. برای همین طرح و پلت‌فرم این خودرو آماده شد. ابتدا قرار بود M کلاس نام بگیرد، اما با توجه به ثبت نشان تجاری M توسط ب‌ام‌و، نام‌اش را ML گذاشتند. ایرانی‌ها با نسل دوم ML که در سال 205 معرفی شد آشنایی بیش‌تری دارند. پای این اتاق در سال‌های فعالیت شرکت ستاره ایران در دهه 80 شمسی به ایران باز شد.

نسل سوم ML نیز در سال 2011 معرفی شد. هم‌زمانی ورود این خودرو به ایران و ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی باعث شد تعداد محدودی از آن به کشور راه پیدا کند. نمونه فیس‌لیفت این اتاق هم که هرگز به‌صورت رسمی به ایران وارد نشد و شانس ایرانی‌ها برای دیدن GLE و GLE کوپه در خیابان‌ها، تنها به همین خودروهای گذر موقت محدود شد.

ظاهر GLE کوپه هارمونی مناسبی دارد و هم‌چون محصولات جدید مرسدس‌بنز آن‌چنان از اصالت فاصله نگرفته است. این خودرو با اقتباس از کانسپت COUPE SUV طراحی و در نمایشگاه دیترویت 2015 معرفی شده است. البته باید قبول کرد که ظاهر مدل کوپه با توجه به حجم و انحناء و شکل تخم مرغی عقب باب میل هر سلیقه‌ای نیست. چراغ‌های عقب بی‌شباهت به چراغ‌های S کلاس کوپه نیستند و در قسمت جلو رد پای E کلاس در ظاهر GLE به چشم می‌خورد. البته این شباهت دور از ذهن هم نیست. چراکه همیشه ML میان شاسی‌بلندهای مرسدس‌بنز، نقشی مشابه نقش E کلاس در بین سدان‌های این کمپانی را داشته است.

ویژگی‌های ظاهری خاص GLE در خودرو مورد بررسی ما با کیت بدنه جذاب AMG ترکیب شده تا همه‌چیز بسیار چشم‌نواز باشد. خروجی‌های دوبل اگزوز در 2 طرف سپر عقب، ورودی‌های بزرگ هوا روی سپر جلو، جلوپنجره تک‌خط AMG و رینگ‌های منحصربه‌فرد 22 اینچی با عرض 325 میلی‌متر در عقب و 285 میلی‌متر در جلو دست به دست هم داده‌اند تا این غول سیاه‌رنگ حسابی جذاب و پرابهت به نظر برسد. حتما می‌پرسید چرا از واژه غول استفاده کردیم؟ تمام شاسی‌بلندهای مرسدس‌بنز با پسوند GL نام‌گذاری می‌شوند و E در نام تجاری این خودرو نشانه متوسط بودن آن است. اما درواقع طول حدود 5 متری (4803 میلی‌متر)، عرض تقریبا 2 متری (1926 میلی‌متر) و ارتفاع 1.8 متری باعث شده تا GLE مورد بررسی ما در خیابان‌ها متوسط و جمع‌وجور به نظر نرسد. حتی جالب است بدانید ابعاد GLE در نسل جدیدش که حدود 3 سال پیش معرفی شده، رشد هم پیدا کرده و تپل‌تر شده است.

کابین متعلق به دوره مرسدس بنز با طرح‌های دوست داشتنی!

علی‌رغم این‌که 6، 7 سالی از عمر GLE کوپه می‌گذرد هنوز هم می‌توان زیبایی آن را تحسین کرد و گفت غبار کهنگی به چهره آن ننشسته است. این ویژگی داخل کابین خودرو مورد بحث ما هم قابل لمس است. چیدمان کابین متعلق به همان زمانی است که می‌شد طراحی مرسدس‌بنز را دوست داشت. داخل کابین هم‌چنان جزییات مکانیکی و دوست‌داشتنی وجود دارد و مثل بنزهای جدید پر از مانیتور و صفحه لمسی نیست. البته اگر به طرح‌های مدرن علاقه بیش‌تری داشته باشید، قطعا این ترکیب کابین به نظرتان کهنه می‌رسد. اما از آن‌جایی که می‌دانم اکثر ماشین‌بازها میانه‌ای با این همه گجت دیجیتالی داخل کابین یک خودرو ندارند، می‌توانم بگویم این سبک کابین برای ماشین‌بازها دوست‌داشتنی‌تر است.

فرمان اسپرت و زیبای GLE شباهت زیادی به فرمان S کوپه دارد. صفحه آمپر جذاب آنالوگ همان المان هیجان‌انگیزی است که از کابین مرسدس‌بنزهای جدید خداحافظی کرده و در نسل جدید GLE نیز جای خود را به نمایش‌گر معروف 12.3 اینچی داده است. علی‌رغم این‌که کنسول میانی با ماوس سیستم کامند خیلی جذاب و مدرن به نظر می‌رسد، قسمت مرکزی کنسول جلو اما جلوه‌ای ساده و نسبتا کهنه دارد و مدت‌هاست مرسدس‌بنز از این سبک نمایش‌گرها در محصولات‌اش استفاده نمی‌کند. هم‌چنین می‌توان گفت نمایش‌گر MBUX 8 اینچی در کابین GLE مورد بررسی ما جانمایی دلچسبی هم ندارد. اما در بخشی دیگر، دکمه‌های تنظیم صندلی با همان فرم مکانیکی و کلاسیک‌شان بسیار جذاب و اصیل هستند. دنده پشت فرمان هم که قند در دل یک عشق بنز آب می‌کند. در مورد خودرویی در رده پریمیوم صحبت می‌کنیم که آپشن‌های عجیب از نظر ما، برایش کاملا عادی است. پس صحبت کردن از آپشن‌هایی مثل کروزکنترل، گرمکن صندلی و… حین بررسی این خودرو جذابیتی ندارد.

اما در این میان هستند آپشن‌هایی که عملکردشان برایمان جالب است. مثلا GLE کوپه از گرمکن مخزن آب شیشه‌شوی و تیغه برف پاک‌کن سود می‌برد که در فصل‌های سرد می‌تواند حسابی کاربردی باشد. شیشه‌های این خودرو ضدبخار و ضدنویز هستند. برای این خودرو تنها امکان سفارش سیستم صوتی هارمن کاردون یا B & O را دارید. البته اینها تنها بخشی از آپشن‌های جذاب این شاسی‌بلند لوکس هستند. یکی دیگر از امکانات کاربردی و دوست‌داشتنی GLE، سیستم تهویه مطبوع 3 نقطه‌ای اتوماتیک است. این سیستم به راننده، سرنشین کناری و سرنشینان عقب این امکان را می‌دهد که تنظیمات اختصاصی خود را داشته باشند.

مرسدس‌بنز GLE با ویل‌بیس 2900 میلی‌متری کابین جادار و راحتی دارد. البته قوس سقف در قسمت عقب می‌تواند برای افراد قدبلند مشکل ایجاد کند. اما درمجموع کابین این شاسی‌بلند لوکس کاملا راحت ارزیابی می‌شود. هم‌چنین به لطف صندوق بار بزرگ، این خودرو در کنار ظاهر فانتزی، بسیار کاربردی است. با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، فضای 1642 لیتری در اختیارتان قرار می‌گیرد که بزرگ‌تر از پورشه کاین و ب‌ام‌و X5 به‌عنوان هم‌رده‌های این خودروست.

خبری از پیشرانه 4 سیلندر در نسخه‌های بنزینی نیست!

اما به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این شاسی‌بلند قلدر می‌رسیم. پیشرانه پرقدرتی که زیر کاپوت ورم‌کرده آرام گرفته و با یک دکمه بیدار می‌شود. این پیشرانه 6 سیلندر با آرایش خورجینی به 2 توربوشارژر مجهز شده و با کد M276DE30RED شناخته می‌شود. پیشرانه 3 لیتری مرسدس‌بنز می‌تواند 367 اسب‌بخار قدرت و 520 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که بسیار هیجان‌انگیز است. این پیشرانه در GLE43 با یک گیرباکس 9 سرعته اتوماتیک هوشمند با نام انحصاری 9G-Tronic جفت می‌شود و توان آن توسط سیستم دودیفرانسیل 4MATIC به هر 4 چرخ انتقال می‌یابد. GLE43 با تکیه بر این نیروگاه پربازده علی‌رغم جثه 2150 کیلویی، می‌تواند ظرف 5.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد.

رفتار GLE روی آسفالت یکسان نیست. راننده می‌تواند بسته به نوع شرایط سبک رانندگی و رفتار خودرو را تغییر دهد. در حالت رانندگی اسپرت‌پلاس ارتفاع خودرو کاهش می‌یابد و فنربندی برای کاهش ارتجاع سفت‌تر می‌شود. تعویض دنده‌ها در بالاترین دور ممکن انجام و سیستم‌های کنترلی غیرفعال می‌شوند. این در حالی است که در حالت معمولی، با تکنولوژی‌های هوشمندی مثل هشدار خروج از خط، دستیار ماندن در خط، کروزکنترل تطبیقی، ترمز خودکار و… جلو اشتباهات راننده گرفته می‌شود.

این نسل از GLE کوپه از نظر ایمنی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با افتخارات‌اش در تست‌های متعدد، خیال سرنشینان را راحت می‌کند. شاسی‌بلند مورد بحث ما توانسته در تست تصادف NHTSA 5 ستاره ایمنی، تست تصادف euroNCAP 5 ستاره ایمنی و در تست تصادف IIHS امتیاز Good را در کارنامه خود ثبت کند. در انتها از مالک محترم خودرو جهت همکاری با مجله تخت‌گاز صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

نوشته: میلاد میرعابدینی / عکس: بهزاد اویسی

تیغ کند مرسدس!/ نگاهی به نسل جدید مرسدس بنز CLA در ایران

بررسی مرسدس بنز C کلاس W204 و تمام مدل هایش در ایران

مینی رنج روور!/ بررسی فنی رنج روور ایووک

هر گردی گردو نیست!/ داستان یک مرسدس بنز افسانه ای

یک روح در 2 بدن!/ مقایسه کیا سراتو 2017 و هیوندای النترا 2017

گوزن وحشی در پیست آزادی! / گزارش اولین تست درایو لاماری ایما

به یاد سانتافه!/ با فیدلیتی پرایم محصول جدید بهمن موتور بیشتر آشنا شوید

جنتلمن شماره 8 / تست رانندگی و بررسی فونیکس تیگو 8 پرو

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140 ملقب به اتاق تانک!

پلیس بازنشسته!/ بررسی مرسدس‌ بنز C کلاس W203 (ملقب به پلیسی)

ملاقات با مرسدس بنز SL350 با کیت بدنه SLR

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی