تب شاسی بلند سواری در سال های اخیر حسابی داغ شده و هر روز شاهد عرضه گزینه های متنوعی در این سگمنت پرطرفدار هستیم. البته با توجه به ترافیک روز افزون شهرهای شلوغف سواری با خودروهای درشت هیکل برای رفت و امد روزمره دست و پا گیر می شود. از طرفی آن دسته از علاقه […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:
تب شاسی بلند سواری در سال های اخیر حسابی داغ شده و هر روز شاهد عرضه گزینه های متنوعی در این سگمنت پرطرفدار هستیم. البته با توجه به ترافیک روز افزون شهرهای شلوغف سواری با خودروهای درشت هیکل برای رفت و امد روزمره دست و پا گیر می شود. از طرفی آن دسته از علاقه مندان به خودرو که به سواری اسپرت و قابلیت های مانور پذیری اهمیت می دهند، بیشتر وقت ها با خودروهای شاسی بلند به مشکل می خورند. اما زود قضاوت نکنید، در این سگمنت هم می توان گزینه هایی جمع و جور مناسب رفت و آمدهای روزمره با حس و حال رانندگی اسپرت را انتخاب کرد. جوک به عنوان کراس اوور عجیب و غریب و از طرفی پرطرفدار نیسان مدتی است که در بازار عرضه شده. تنوع گسترده تیپ ها و رنج قیمتی گسترده اش باعث شده تا خریداران با بودجه ها و سلایق مختلف را به سوی خود جلب کند و رضایمتندی مشتریان از عملکرد شرکت جهان نوین آریا نیز به محبوبیت جوک دامن زده است. از طرفی ایرتویا به تازگی پای جدیدترین کراس اوور تویوتا را همزمان با بازار جهانی به ایران باز کرده تا آن دسته خریداران خوش سلیقه با روحیه خاص و تمایز طلب را وسوسه کند. ما نیز تصمیم گرفتیم این 2 کراس اوور اسپرت ژاپنی را در مقابل یکدیگر قرار دهیم تا ببینیم کدام یک برای خرید گزینه منطقی تری به نظر می رسد.
نیسان جوک
شاید این روزها شکل و شمایل عجیب یک کراس اوور جمع و جور توجه تان را در خیابان به خود جلب کرده باشد. نیسان جوک، عضو جدید و البته با سابقه تر از تویوتا CH-R در بازار کراس اوورهای وارداتی است که با شکل و شمایل عجیب و غریب اش می خواهد جایگاه متفاوتی برای خود دست و پا کند. حضور نیسان در ایران به اواسط دهه 80 میلادی باز می گردد و شرکت پارس خودرو طی این سال ها محصولات گوناگونی از نیسان را در خط تولیدش داشته است. حالا مدتی است که شرکت جهان نوین آریا به عنوان نماینده نیسان در ایران شناخته می شود و 2 شاسی بلند این برند پرطرفدار ژاپنی از جمله جوک و ایکس تریل را در بازار ایران عرضه می کند. انصافا باید به عملکرد جهان نوین آریا در مدتی که از آغاز فعالیتش می گذرد نمره قبولی داد. از خوش قولی در تحویل خودروها گرفته تا در نظر گرفتن شرایط فروش متنوع برای خریداران و طرح های جالب فروش و تحویل خودرو و خدمات پس از فروش قابل قبول، از جمله مواردی هستند که جهان نوین آریا آن ها را در کارنامه خود ثبت کرده است.
نیسان جوک در ایران در سه نسخه اسپرت، پلاتینیوم و اسکای پک عرضه می شود. این سه مدل تفاوت هایی از نظر تجهیزات و امکانات دارند و از نظر سطح تجهیزات و توان پیشرانه می توان گفت نسخه اسکای پک نماینده ای مناسب برای قد علم کردن مقابل تویوتا CH-R به شمار می رود. این در حالی است که اختلاف قیمت جوک اسکای پک با نسخه توربو تویوتا C-HR به مرز 100 میلیون تومان هم می رسد و از این جهت برای برنده اعلام کردن آن حتی نیازی به ادامه مقایسه هم نیست! اگر بخواهیم تیپی از جوک که قیمتی نزدیک به C-HR دارد را انتخاب کنیم، باید به سراغ نسخه اسپرت با پیشرانه به مراتب قوی تر از C-HR و فهرست تجهیزات پربارتر برویم. این در حالی است که باز هم جوک اسپرت از نظر قیمتی از C-HR ارزان تر است.
نسخه اسپرت پیشرانه قوی تری از 2 مدل دیگر دارد و در نمای ظاهری از رینگ های 18 اینچی مشکی رنگ و لاستیک های پهن تر بهره می برد. (دو مدل دیگر از رینگ های 17 اینچی برخوردارند). جوک روی پلت فرم مشترک رنو نیسان به نام پلت فرم B ساخته می شود. وجه تمایز جوک با سایر رقبایش، طراحی عجیب و ساختار شکن است. چرغ ها فرم عجیب و غریبی دارند که مشابه هیچ خودرو دیگری نیست. همچنین علاوه بر فرم خاص پنجره عقب و جلوپنجره منحصر به فرد، این گلگیرهای عضلانی و برآمده هستند که توجه بیننده را به نیسان جوک جلب می کنند. یکی دیگر از مواردی که ظاهر تیپ پایه (اسکای پک) را از دو مدل دیگر مجزا می کند، عدم برخورداری از شیشه های دودی عقب است. در مقایسه با تویوتا CH-R باید گفت جوک طراحی صفر و یکی دارد. اما استقبال مناسب از جوک در بازار ایران و دیگر کشورها نشان داده مشتریان با اینگونه طراحی های خاص و متفاوت میانه خوبی دارند.
به پیروی از نمای ظاهری، کابین نیز طراحی خاصی دارد. این طراحی خاص در قسمت کنسول میانی که ظاهرش از روی بدنه و باک موتورسیکلت الهام گرفته شده و دستگیره منحصر به فرد درها خودش را نشان می دهد. در نسخه اسپرت می توانید کابین را با تریم رنگی براق تزیین کنید. همچنین نسخه پلاتینیوم به یک نمایشگر 5.8 اینچی در کنسول جلو مجهز شده که با استفاده از سیستم یکپارچه I-CON تنظیمات خودرو را کنترل می کند. علی رغم ابعاد جمع و جور جوک، این کراس اوور دوست داشتنی فضای مناسبی را داخل کابین در اختیارتان قرار می دهد و به لطف طراحی منطقی، فضای ردیف عقب صندلی هایش نیز همچون C-HR دلگیر نیست. صندوق بار نیز تنها 296 لیتر گنجایش دارد و تنها اندکی از رقیب اش نیز کوچکتر است. صندلی های اسپرت جوک در تیپ اسپرت و پلاتینیوم با پوشش چرمی تزیین می شوند و در نسخه اسکای پک همچون تویوتا CH-R تودوزی پارچه برای کابین جوک انتخاب شده. همچنین نسخه اسکای پک از امکاناتی نظیر گرمکن صندلی های جلو، رادارهای خروج از خط و نقطه کور، سنسور نور و باران و ورود به کابین بدون کلید بی بهره است. اما بر خلاف تویوتا از سانروف برخوردار است.
همان طور که اشاره شد، برای جوک دو پیشرانه انتخاب شده. نسخه اسپرت از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ به حجم دقیق 1618 سی سی با کد MR16DDT بهره می برد. توان این پیشرانه 190 اسب بخار است و گشتاور 240 نیوتن متری اش نیز به هر چهار چرخ منتقل می شود. اما در دو مدل دیگر، جوک یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 1598 سی سی با کد HR16DE را داخل کاپوتش جای داده. این پیشرانه 117 اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور 158 نیوتن متری اش تنها به دیفرانسیل جلو منتقل می شود.
البته گیرباکس استفاده شده در جوک در هر 3 تیپ ذکر شده یکسان است. این گریباکس CVT ایکس ترونیک وظیفه انتقال قدرت را در جوک ایفا می کند. به گفته شرکت وارد کننده، شماره شاسی نیسان جوک های شرکتی که با استاندارد اروپا تولید می شوند، با کد SJN آغاز می شود. اما شماره شاسی نسخه های وارد شده به صورت آزاد با کد JN1 آغاز شده که از مواردی نظیر مه شکن عقب بی بهره اند.
تویوتا CH-R
اعضای سگمنت کراس اوورهای جمعوجور با قیافه عجیبوغریب روزبهروز در حال افزایش هستند. پس از نیسان جوک، اینبار نوبت تویوتا C-HR است که توجه خریداران را به سوی خود جلب کند. تولید C-HR از سال 2016 آغاز شده و جالب اینجاست که بر خلاف رسم معمول، این کراس اوور اسپرت همزمان با بازارهای جهانی در ایران عرضه شده و ایرتویا C-HR را زودتر از موعد به مشتریان تحویل داده است. C-HR مثل جوک از یک طراحی رادیکالی برخوردار است. هرچقدر هم که با طراحیهای عجیبوغریب بیگانه باشید، به طراحی C-HR علاقهمند خواهید شد. گلگیرهای برجسته و ترکیب خطوط نرم و تیز روی بدنه، عنصر اصلی ظاهر C-HR را تشکیل میدهند.
فرم پنجره عقب مثل هیچ کراساوور دیگری نیست و شیب تندش شما را یاد خودروهای کوپه میاندازد. طراحی C-HR آنقدر هوشمندانه انجام شده که باید کلی براندازش کنید تا متوجه قرارگیری دستگیرههای درب عقب روی ستونها شوید. چراغهای عقب نیز شکلی شبیه بومرنگ دارند و چراغهای عریض جلو در همان نگاه اول به چشمان بیننده زل میزنند. البته این طراحی خاص برای C-HR کم هزینه هم نبوده و به طور مثال شیب سقف در قسمت عقب، سوار و پیاده شدن از کابین را در این قسمت دچار مشکل می کند.
برخلاف طراحی بدنه، چیدمان داخل کابین آنچنان ساختارشکن نیست. اما در هرنقطهای به نوآوری و مدرن بودن توجه شده است. تریم مشکیرنگ براق و نورپردازی زیبا در نسخه فولآپشن، مواردی هستند که نظر شما را به کابین C-HR جلب میکنند. همچنین پوشش 3 یعدی پنل درب ها هم از آن ویژگی های منحصر به فرد این ژاپنی تازه وارد به شمار می رود. کیفیت متریال کابین نسبت به محصولات دیگر تویوتا مثل RAV4 مناسبتر است. اما اگر بیشتر در جزییات کابین دقت کنید با قطعات پلاستیکی نیز مواجه خواهید شد که البته کیفیت بصری مناسبی دارند اما با دقت بیشتر کمی توی ذوقتان می زنند. چرا که از یک شاسی بلندی گران تر از 200 میلیون تومان بیشتر انتظار دارید.
البته فرم ستونهای عقب و شیب پنجره عقب باعث شده سرنشینان در صندلیهای عقب احساس خفگی و خود را در فضایی تاریک احساس کنند. این موضوع در غیاب سانروف و پوشش تیره سقف تشدید می شود. همچنین فضای پا و سر در ردیف عقب نیز معمولی است، اما فضای صندوق بار از رقیبی همچون نیسان جوک بیشتر است. در کل باید گفت تویوتا در C-HR فضای عقب را فدای جذابیت بدنه کرده است. البته دیزاین کابین از جوک عامه پسندتر است و اگر بخواهیم سطح تجهیزات اش را با جوک مقایسه کنیم، باید سراغ مدل های پایه یا میانی جوک برویم که اختلاف قیمت قابل توجهی با C-HR دارند.
تویوتا C-HR بر پایه پلتفرم TNGA ساخته میشود که با تویوتا پریوس جدید مشترک است. علاوه بر پیشرانههای بنزینی، نسخه هیبریدی C-HR نیز به بازار عرضه میشود. جالب است بدانید اکثر نسخههای در نظرگرفتهشده برای بازار اروپا هیبریدی هستند. در ایران نیز 2 نسخه بنزینی و هیبریدی C-HR عرضه شده. نسخه بنزینی به پیشرانه 4 سیلندر 1.2 لیتری توربوشارژ مجهز شده که می تواند 115 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در مقام مقایسه و با توجه به اینکه نیسان جوک نمونه هیبریدی در بازار ندارد، می توان تویوتا CH-R را از نظر توان پیشرانه با جوک اسکای پک با پیشرانه اتمسفریک مقایسه کرد.
نقطه مثبت این پیشرانه تویوتا به دست آمدن ماکزیمم گشتاور در دورهای پایین است. اما نسخه هیبرید که با قیمت پایین تری عرضه می شود، از یک پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور برقی 650 ولتی بهره می برد که سقف قدرت اش در مجموع به 122 اسب بخار می رسد. پیشرانه این شاسیبلند اسپرت با یک گیرباکس CVT مولتیدرایو جفت می شود و ای کاش با توجه به سبک اسپرت C-HR ، شیفترهای پشت فرمان نیز به آن اضافه می شد. C-HR با توجه به ذات اسپرتاش چسبندگی مناسبی دارد و میتوان گفت از نظر دینامیک یکی از بهترینهای کلاس خود بهشمار میرود. اما قیمت آن در بازار ایران کمی فراتر از حد انتظار است و همین مورد در مقابل رقبای دیگرف کار را برایش سخت می کند.
دیدگاه خود را بنویسید