اگر علاقه چندانی به خرید خودروهای صفرکیلومتر رده متوسط بازار نداشتبه باشید و از طرفی تمایل به خرید خودرویی خوش دست داشته باشید و چندان ابایی از مراجعه به تعمیرگاه نداشته باشید، می توانید یک راست سراغ کیا ریو یا ۲۰۶ صندوق دار بروید. این سدان ها هریک نقاط قوت و ضعف خاص خود را […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:
پژو 206 به عنوان یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای ارزان قیمت بازار ایران در چند سال اخیر به شمار می رود. 206 اما یک هاچ بک جمع و جور مناسب خانواده های کم جمعیت است که فضای کابین و صندوق بار محدودی را در اختیارتان قرار می دهد. ایران خودرو اما با رویکرد اینکه دایره مخاطبان 206 را گسترش دهد و آن را به خودرویی مناسب خانواده ها نیز تبدیل کند، نسخه صندوق دار 206 را به بازار فرستاد. 206 صندوق دار در نمای ظاهر جذابیت های ظاهری نسخه هاچ بک را دارد اما قسمت عقب بدنه اش آنچنان که باید با دیگر بخش ها هماهنگ نیست. ارتفاع قرارگیری صندوق بار باعث شده تا دید به عقب نیز چندان مناسب نباشد.
در کل اما باید گفت طراحی 206 صندوق دار نسبت به ریو مدرن تر و جذاب تر است. فضای کابین بخشی است که توپ را در زمین 206 می اندازد. کیفیت بهتر متریال کابین، طراحی و رنگ بندی جذاب تر و امکانات بهتر باعث شده تا 206 صندوق دار از نظر فضای داخلی یک سر و گردن بالاتر از ریو قرار گیرد. فضای صندلی های عقب اما تفاوت آنچنانی با نسخه هاچ بک ندارد و افراد قد بلند را از نظر فضای پا دچار مشکل می کند.
ایران خودرو برای کابرد خانوادگی تری 206 صندوق دار، تعلیق عقب را دوباره طراحی و مهندسی کرده تا سواری راحت تری داشته باشد. 206 صندوق دار در انواع مدل های V10, V8, V9, V1, و V20 در ایران تولید و به بازار عرضه شده است. این مدل ها تفاوت هایی از نظر پیشرانه، گیرباکس و سطح تجهیزات با یکدیگر دارند. اما در حال حاضر ایران خودرو تنها مدل V8 را تولید می کند که به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ مجهز شده که فارغ از حجم بیشتر نسبت به پیشرانه ریو، تکنولوژی بالاتری نیز دارد که برای آن قدرت بیشتری را به همراه داشته.
پیشرانه 206 صندوق دار 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که برای این سدان سبک وزن کاملا مناسب به نظر می رسد. نکته قابل توجه دیگر اینجاست که تعمیر 206 نسبت به تعمیر ریو جا افتاده تر و رایج تر است و لوازم یدکی در دسترس تری از ریو در بازار ایران دارد.
کیا ریو:
ریو یکی از بیحاشیهترین و معقولترین خودروهایی است که تابهحال در کشور مونتاژ شده و طرفدران زیادی دارد. البته مدت زیادی از تولید آخرین سری ریو میگذرد اما هنوز هم بهعنوان یک انتخاب مناسب در رده خودروهای ارزانقیمت بهشمار میرود. طراحی ظاهری و داخلی فوق ساده باعث شده ریو اکثر قشر جوان جامعه را در دایره مخاطبان خود نداشته باشد و بیشتر مناسب افراد پا به سن گذاشته و مصارف روزمره به نظر برسد. درست برعکس 206 که حتی در مدل صندوق دار نیز ظاهری نسبتا جذاب و قابل قبول برای خریداران جوان دارد. تعمیرات آن و وضعیت تامین لوازم جانبی و بازار خریدوفروشاش از 206 بهتر نیست، اما نمی توان در این زمینه ایراد مهمی به ریو وارد کرد. ریو از این نظر یکی از کم دردسرترین انتخاب های دست دوم در بازار ایران است.
در رنگبندی کابین دقتی به خرج داده نشده و برای پوشش کنسول جلو و رودریها، از رنگ توسی روشن استفاده شده که نسبت به پوشش تیره کابین 206 چندان جذاب نیست. همچنین کیفیت قطعات پلاستیکی استفاده شده داخل کابین چنگی به دل نمیزند اما مسلما نسبت به خودرویی همچون پراید، وضعیت بهتری در کیفیت دارد و از نظر کیفیت یک سر و گردن از 206 پایین تر است. درب صندوق بار و درب باک بنزین توسط اهرمی از داخل کابین باز میشوند. داخل کابین نیز سعی شده فضاسازی خوبی برای گذاشتن اشیا کوچک انجام شود و از این نظر خودرویی کاربردی بهشمار میرود. کابین ریو گنجایش ۵ نفر را دارد، اما اگر راحتی همه سرنشینان مد نظر باشد، یکی از سرنشینان عقب باید حذف شود. یکی از نقاط قوت این خودرو تنظیم برقی هر 4 شیشه بهصورت برقی است. قاب دور دکمههای شیشه بالابرها نقره ای رنگ است و طراحی مناسبی دارد. اما ای کاش بهتر بود آیینههای جانبی نیز به صورت برقی تنظیم میشد.
قابلیتهای فنی کیا ریو نیز مانند طراحی آن، کاملا مناسب افرادی است که شور و حال جوانی را پشت سر گذاشته اند! موتور ۱.۵ لیتری این خودرو ۹۷ اسببخار قدرت تولید میکند. که برای رفت و آمدهای روزمره و استفاده از کولر، کاملا مناسب به نظر میرسد. اما از حالت کنده شدن هنگام شتاب گیری که در خودرویی همچون ۲۰۶ به چشم میخورد، خبری نیست.
هندلینگ و فرمان پذیری ریو در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر با پروتون ویرا برابر است. البته کوچک بودن ابعاد لاستیکها باعث شده تا فرمان کمی گیج باشد که این مشکل با نصب لاستیکهای بزرگتر تا حدی مرتفع میشود. نبود ترمز ABS در این خودرو باعث شده تا در هنگام ترمز گیری بیشتر دقت به خرج دهید، چون از این نظر چندان قابل اطمینان نشان نمیدهد. در کل باید گفت ریو خودرویی بسیار کم هزینه است و لازم نیست پول زیادی خرجش کنید. همچنین مصرف سوخت این خودرو نیز کاملا مناسب و مقرون بهصرفه برای تررد در شهرهای شلوغ است.
بنده هم مثل شما دوستان ماشین های مختلفی همچون سمند ای اف سون صفر ورنا صفر فولکس گل دست دوم دوو ماتیز و 405 و ریو دست دوم و غیره رو داشتم، در مورد ورنا که فقط بگم طلا بود، و ریو بعد ورنا رده دوم هست، البته در پیچ های جاده ریو بهتر از ورنا، و اینکه ریو و ورنا علت ارزانیشان کوچک و علاقه مردم ایران به خودرو بزرگ و ظاهر بین بودن هست،وگر نه ریو و ورنا به هیچ عنوان قابل مقایسه با پژوها و سمند نیستند، چه فنی چه سواری