پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس ، سوپر اسپرتی برای بیابان ها + تاریخچه

لامبورگینی اوروس بالاخره آمد. اوروس مورد ستایش برخی است و مورد نکوهش برخی دیگر. برخی همچون متمولین حاشیه خلیج فارس، اوروس را با توجه به قدرت و شتاب عالی و قابلیت های خارج از جاده، یک خودرو ایده آل می دانند و برخی هم بر این عقیده اند که لامبورگینی در مسیر غلطی گام برداشته […]

امیر
پنجشنبه - ۹ فروردین ۱۳۹۷

لامبورگینی اوروس بالاخره آمد. اوروس مورد ستایش برخی است و مورد نکوهش برخی دیگر. برخی همچون متمولین حاشیه خلیج فارس، اوروس را با توجه به قدرت و شتاب عالی و قابلیت های خارج از جاده، یک خودرو ایده آل می دانند و برخی هم بر این عقیده اند که لامبورگینی در مسیر غلطی گام برداشته و پیشینه غنی سوپراسپرت سازی خود را خدشه دار کرده است.

اما پیشینه شاسی بلند لامبورگینی به دهه 70 میلادی باز می گردد، زمانی که با مدل چیتا کار خود را آغاز کرد و با LM002 قصد داشت که عنوان خودرو رسمی ارتش ایالت متحده را به از آن خود کند که به شکست منجر شد. آیا اوروس شکست دیگری برای لامبورگینی تلقی می شود یا اینکه نقطه عطفی در طول تاریخ این برند خواهد بود؟!

 لامبورگینی اوروس

لامبورگینی در زمان رونمایی اوروس، اعلام کرد که LM002 الهام بخش پنج بخش از اوروس بوده است. لامبورگینی در ساخت اوروس بسیار مصمم بوده و اگر شما هم ویدئوهای آنرا دیده باشید، این موضوع برای شما ثابت خواهد شد. بنابراین در همین ابتدای امر باید گفت که هدف لامبورگینی فقط فروش بیشتر و در نتیجه سودآوری نبوده بلکه هدفش واقعأ عرضه یک شاسی بلند همه فن حریف بوده است.

اگر اوروس را در سایه LM002 ببینید، در می یابید که لامبورگینی از یک تلاش شکست آمیز در بیش از سه دهه پیش، مسیر سخت و دشواری را پیموده تا لباس فاخر لامبورگینی را بر تن یکی از بهترین و پیشرفته ترین ساخته های گروه خودروسازی فولکس واگن بکند.

لامبورگینی اوروس

بیش از نیم قرن از روزهای اولیه لامبورگینی می گذرد که در آن زمان به عنوان خودروهایی صرفأ زیبا و چشمگیر شناخته می شدند. این روزها، لامبورگینی در زیر سایه گروه خودروسازی فولکس واگن، با چاشنی کیفیت و قابلیت اطمینان و دوام آئودی، دوران طلایی خود را سپری می کند. غیر ممکن است کسی پیدا شود که بتواند تولیدات لامبورگینی را مورد انتقاد قرار دهد و بی شک اوروس هم از این قاعده مستثنی نیست.

یک شاسی بلند غول پیکر و جادار با ظرفیت پنج سرنشین، کیفیت فوق العاده، طراحی خیره کننده، موتور نیرومند و عملکرد اسپرت، می تواند گواهی بر این مدعی باشد. اما آیا اوروس رویه افراطی را در دنیای شاسی بلندها در پیش نگرفته است؟

بیایید از ظاهر آن شروع کنیم. پورشه کاین، بنتلی بنتایگا و آئودی Q7 هر سه بر روی پلتفورم MLB گروه خودروسازی فولکس واگن ساخته می شوند که حالا استخوانبندی اوروس را تشکیل می دهد. اوروس ضمن حفظ اصالت کانسپت خود که بیش از پنج سال و نیم پیش معرفی شده بود، از تغییرات ظاهری متعددی در جهت زیباتر و خشن تر شدن بهره می برد ضمن اینکه بزرگتر و عریض تر شده است.

لامبورگینی اوروس

نمای جلو با چراغهای باریک و خشن و نوار باریک معروف لامبورگینی، به وضوح یک گاو خشمگین را به تصویر می کشد. کل نمای جلو را یک جلوپنجره بزرگ و عریض با شبکه بزرگ لانه زنبوری و تعداد زیادی بالچه به اشکل مختلف و در ارتفاع های متفاوت، آنرا به یک سوپراسپرت شبیه کرده است تا یک شاسی بلند. اما هر چه که بیشتر به سمت عقب حرکت می کنیم، “لامبورگینی” بودن آن مشهود تر می شود. شیشه باریک عقب در کنار نوار باریک مشکی رنگی که چراغها را در دل خود جای داده و چهار خروجی اگزوز بزرگ و یک دیفیوزر بزرگ، یک لامبورگینی اصیل را روایت می کند.

اوروس ضمن حفظ شیب کوپه مانندی که در ب.ام.و X6 هم می توان مشاهده کرد، از ظاهر عضلانی و سبک طراحی تیز و برنده لامبورگینی بهره می برد. سرنشینانی با قد بیش از 180 سانتی متر هم در کابین احساس راحتی می کنند. ضمن اینکه صندوق بار با ظرفیت قابل توجه 600 لیتر، حتی فضایی بیش از کفایت را برای بار چهار سرنشین حتی برای یک سفر طولانی در اختیار قرار می دهد.

حتی با وجود رینگ های 21 اینچی پهن، اوروس بازهم از فضای قابل توجهی در کابین بهره می برد. البته بی شک بسیاری از خریداران به سراغ رینگ های 23 اینچی آپشنال خواهند رفت که زیبایی آنرا دو چندان می کند.

مشخصات فنی لامبورگینی اوروس :

قلب تپنده تنها سوپراسپرت آفرود می تواند 641 اسب بخار نیرو و 627 پوند فوت گشتاور را تولید کرده تا بتواند این هیبت سنگین وزن را در زمان قابل توجه 3.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند و تا 105 کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد. جیپ گرند چروکی Trackhawk به قدرت 707 اسب بخار، با زمان یکسان در شتابگیری صفر تا صد، 16 کیلومتر بر ساعت از اوروس آهسته تر است و همین امر، اوروس را به سریعترین شاسی بلند دنیا تبدیل می کند.

همین موتور، به نظر منتقدین، یکی از نقاط ضعف اوروس است زیراکه طرفداران لامبورگینی انتظار یک موتور 12 سیلندر یا حداقل 10 سیلندر را داشتند اما همان موتوری که برای بنتلی کانتیننتال جی تی و آئودی RS6 استفاده می شود، نیروبخش اوروس هم می باشد که چیزی نیست جز یک واحد 8 سیلندر خورجینی 4 لیتری تویین توربو. این موتور یکی از موارد انتقاد اوروس بوده که به عقیده بسیاری اصالت آنرا زیر سؤال می برد. این موتور پر توان و پر سر و صدا، بیشتر گشتاور خود را در دورهای پایین تولید می کند که از این حیث بیشتر به یک آفرود شباهت دارد تا یک سوپراسپرت.

لامبورگینی اوروس

اوروس علیرغم سود جستم از پلتفورم سبک وزن آلومینیومی، 2.2 تُن وزن دارد و در اینجاست که می توان به شتاب تحسین بر انگیز آن پی برد. در حالت معمول، گشتاور به نسبت 40 به 60 بین اکسل جلو و عقب تقسیم می شود. این درحالیست که این نسبت متغیر بوده و می توان تا 70 درصد از گشتاور را به چرخهای جلو و یا تا 85 درصد را به چرخهای عقب منتقل کرد. اوروس در مسیرهای بیابانی و ناهموار دچار بیش فرمانی می شود و عقب آن اندکی می لغزد اما در مسیر آسفالته، همچون خزنده ای بر روی سطح مسیر می چسبد. و از نظر قدرت ایستایی هم هیچ خودرویی بر روی این کره خاکی به پای اوروس نمی رسد زیراکه دیسک های 440 میلی متری در جلو و 370 میلی متری در عقب، بزرگترین ترمزهایی هستند که برای یک خودرو تولیدی استفاده شده است.

سیستم تعلیق تطبیق پذیر نیز در کنار یک سیستم تثبیت کننده الکترومکانیکی، بهترین عملکرد را چه بر روی جاده و چه در مسیرهای ناهموار به ارمغان می آورد.

این تعلیق که برای بنتلی بنتایگا و آئودی SQ7 هم استفاده شده است، در عبور از پیچ ها معجزه می کند. اوروس بخشی از هندلینگ معجزه آسای خود را باید مدیون فرمانپذیری چهار چرخ خود باشد که چرخهای عقب را تا سه درجه می چرخاند و مجازأ فاصله بین محورها را در سرعت های پایین تا 60 سانتی متر کاهش و در سرعت های بالا تا 60 سانتی متر افزایش می دهد.

دکمه استارت، همچون سایر ساخته های لامبورگینی، در زیر پوششی مخفی شده تا کاکپیت جنگنده ها را در ذهن تداعی کند. در سمت چپ این دکمه، اهرمی بزرگ و چغر قرار گرفته که می توان حالت رانندگی آنرا تغییر داد. چهار حالت استاندارد استرادا، اسپرت، کورسا و Neve (مخصوص سطوح برفی) در کنار دو حالت آپشنال تِرا (مخصوص مسیرهای آفرود) و سابیا (مخصوص سطوح شنی) بر روی این اهرم به چشم می خورد که در هریک، صدای موتور و همچنین عملکرد دیفرانسیل ها، سیستم تعلیق، فرمان، گیربکس ها و پدال گاز تغییر می کند.

لامبورگینی اوروس

سیستم تعلیق در سه حالت Neve، تِرا و سابیا مرتفع می شود در حالیکه ارتفاع آن در دو حالت اسپرت و کورسا، کاهش می یابد.

علیرغم موقعیت قرارگیری راننده در ارتفاع بالا، او احساس می کند که در ارتفاع به مراتب پایین تری قرار دارد. شاید پیش از نشستن بر روی صندلی های اوروس، فکر کنید که این شاسی بلند اسپرت، از نظر ارگونومی، کابوسی بیش نیست و از ضعف هایی همچون نقطه کور متعدد و صندلی های خشک و ناراحت بهره می برد اما سخت در اشتباهید.

کابین اوروس کاملأ از هویت یک لامبورگینی برخوردار بوده و از نظر سخت افزاری نیز پشتش به آئودی با سیستم های پیشرفته و بی نقصی که دارد، گرم است. دو نمایشگر بر روی کنسول میانی، دقیقأ از سدان سوپرلوکس آئودی A8 برداشته شده اند و نشاندهنده های دیجیتال نیز از نظر تکنولوژیک، حجت را بر اوروس تمام می کند.

بنابراین اوروس شاید اشتراکات زیادی را با آئودی Q7، بنتلی بنتایگا و پورشه کاین داشته باشد اما از نظر تکنولوژیک، یک سر و گردن بالاتر از آنها قرار می گیرد.

با تمامی این تفاسیر، می توان گفت که لامبورگینی و البته گروه خودروسازی فولکس واگن، امید زیادی را به موفقیت اوروس بسته اند و بی شک نقطه عطفی در طول تاریخ این برند ایتالیایی خواهد بود و تغییر و تحول عظیمی را در مسیر آتی آن ایفا خواهد کرد.

لامبورگینی اوروس ظاهرأ و باطنأ یک شاهکار است. لامبورگینی در سال 2016، تعداد 3500 دستگاه خودرو را تولید کرد و اوروس 230 هزار دلاری قرار است که تا سال 2019، آمار تولید لامبورگینی را به بیش از دو برابر افزایش دهد.

پدر جد اوروس

در دهه 80 میلادی، لامبورگینی خودرو نظامی ای را تولید می کرد که از قلب تپنده سوپراسپرت وقت این برند؛ کونتاش بهره می برد. این خودرو که LM002 نام دارد به عنوان جد اوروس شناخته می شود.

 لامبورگینی اوروس

شاید LM002 ظاهری بسیاری هندسی و مکعبی داشته باشد اما در زمان معرفی، این لامبورگینی، پدیده ای در دنیای شاسی بلندها و آفرودها به شمار می رفت. یک شاسی بلند چغر و جان سخت ایتالیایی با ظاهری متفاوت و مهیج و البته سریع و نیرومند. این DNAهای LM002 مستقیمأ به اوروس نیز راه یافته اند.

تا به امروز، همه شاسی بلندهای به اصطلاح “اسپرت” از طراحی نه چندان اسپرتی بهره می بردند زیرا که در حقیقت شاسی بلندهایی بودند که به لطف استفاده از موتوری نیرومند، اسپرت تر و مهیج تر شدند اما اوروس در حقیقت سوپراسپرتی بوده که برای بیابان ها آماده شده است.

این آفرود جان سخت چهار چرخ محرک، از موتور نیرومند 450 اسب بخاری بهره می برد و تقریبأ 3 تُن وزن داشت. بی جهت نبود که مشاهیر و چهره های سرشناسی همچون مایک تایسون، تینا تِرنِر، سیلوستر استالونه و بسیاری دیگر، یک دستگاه LM002 را داشتند.

لامبورگینی اوروس

اما داستان از دهه 70 میلادی آغاز شد، زمانی که لامبورگینی تصمیم گرفت خودرویی را برای ارتش ایالت متحده طراحی کند و بسازد. با توجه به معیارهای مورد نیاز وزارت دفاع ایالت متحده، خودرویی محور عقب با موتور 8 سیلندر کرایسلر خلق شد و چیتا نام گرفت.

اما مشکل در اینجا بود که لامبورگینی چیتا، از همه نظر ضعیف ظاهر شد و از هیچ نظری نتوانست انتظارات ارتش ایالت متحده را برآورده کند. موتور 8 سیلندر سنگین وزن چیتا در عقب نصب شده بود و به شدت هندلینگ آنرا خدشه دار کرد. علاوه بر این، ارتش آمریکا نمی توانست چیتا را وارد آمریکا کند و طراحی ظاهری آنهم مشکل داشت.

در اینجا بود که چیتا شکست خورد و جایگاهی که می کوشید بدست بیاورد را به هامر تقدیم کرد. اما این فقط چیتا نبود که شکست خورد؛ بلکه شکست چیتا به نوعی باعث شکست لامبورگینی هم شد و ضربه ای اساسی را به اعتبار و ذهنیت مردم از این برند سوپراسپرت ساز ایتالیایی وارد نمود.

لامبورگینی در سال 1981 با اعمال تغییراتی بر روی چیتا از جمله نصب موتوری جدیدتر، خودرویی را با نام LM001 خلق کرد که مخفف عبارت Lamborghini Militaria 1 بود. اما LM001 بازهم خودرویی به غایت ضعیف و ناموفق ظاهر شد.

لامبورگینی اوروس

طراحان برای آخرین بار کوشیدند تا از چیتا، خودرویی موفق را خلق کنند. اینبار آنها تصمیم گرفتند موتور را در جلو نصب کنند و بجای موتور کرایسلر از موتور نیرومند 12 سیلندر 5.2 لیتری سوپراسپرت کونتاش برای آن استفاده کنند. این خودرو جدید LM002 نام گرفت.

هدف از توسعه LM002 بازهم جلب کردن نظر ارتش ایالت متحده بود اما موتور آن با شش کاربراتور، در میدان نبرد جز دردسر را نمی توانست به همراه داشته باشد. بنابراین لامبورگینی بطور کل هدفش را عوض کرد و LM002 را برای خیابان ها آماده نمود.

مشخصات و برخی امکانات لامبورگینی اوروس :

این شاسی بلند تغییر کاربری یافته، از چرم مرغوب ایتالیایی برای صندلی ها و داشبورد، کف پوش هایی ضخیم، پنجره های الکتریکی، سیستم صوتی با اسپیکرهای تعبیه شده در سقف، سیستم تهویه مطبوع و تایرهای سفارشی اسکورپیون بهره می برد. اگر موتور 12 سیلندر کونتاش هم نمی توانست خریدار را ارضا کند، یک موتور 12 سیلندر 7.2 لیتری که نیروبخش قایق سرعتی های آن زمان بود نیز بصورت آپشن عرضه می گردید.

وقتی که درب های سنگین و زمخت LM002 را باز می کنید وارد محیطی می شوید که می توان تشخیص داد ریشه در خودروهای نظامی دارد. کنسول میانی بسیار بزرگ که تقریبأ هم عرض یکی از صندلی هاست، می تواند گواهی بر این مدعی باشد که سر دنده بزرگ و چغری که رو به راننده هم شیب دارد، در کنار دریچه های بزرگ سیستم تهویه و همچنین فرمان بزرگ را نباید از قلم انداخت.

لامبورگینی اوروس (2)

وقتی موتور آنرا استارت می زنید، با چشمان بسته بی شک احساس می کنید که سوار سوپراسپرت کونتاش شده اید زیرا که قلب تپنده کونتاش در سینه LM002 می تپد اما وقتی که چشمانتان را باز می کنید، متعجب می مانید.

شاید هدف لامبورگینی از استفاده از چرخهای بزرگ 325 میلیمتری، فقط زیبایی بوده اما حقیقتأ این تایرها در مسیرهای آفرود، توانایی خوبی را از خود به نمایش گذاشتند. شاسی استیل لوله ای با تعلیق مستقل، کاملأ عملکردی قابل پیش بینی را دارد که از آن انتظار نمی رفت. 450 اسب بخار نیرو و گشتاوری که از دور 1000 موتور قابل دسترسی است، عملکرد خوبی را ارائه می دهد. اما این موتور 12 سیلندر برای جابجایی وزن 3 تُنی LM002 تشنه بنزین است، بسیار تشنه!

لامبورگینی با اوروس به جمع قدبلندها آمد

محصولات هیبریدی لامبورگینی می آیند

نگاهی به لامبورگینی آونتادور با دستکاری نوویتک

لامبورگینی هوراکان در ناوگان پلیس ایتالیا

اوروس لامبورگینی شاسی بلند هیبریدی

دیدار با لامبورگینی کانتاش در تهران

رونمایی لامبورگینی از چنتناریو خشمگین در آمریکا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی