پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فروکش هیجان/ بررسی لکسوس RX200t

لکسوس RX200t خودرو مورد بحث ماست. موتور شاسی بلند محبوب لکسوس آب رفته تا بتواند در ایران حضور داشته باشد. البته لکسوس همچنان مدل RX350 با موتور حجیم‌تر را تولید می‌کند. شاید هیجان رانندگی با RX200t نسبت به مدل مجهز به موتور ۶ سیلندر کاهش یافته باشد، اما هنوز هم می‌تواند نقش یک شاسی بلند […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

لکسوس RX200t خودرو مورد بحث ماست. موتور شاسی بلند محبوب لکسوس آب رفته تا بتواند در ایران حضور داشته باشد. البته لکسوس همچنان مدل RX350 با موتور حجیم‌تر را تولید می‌کند. شاید هیجان رانندگی با RX200t نسبت به مدل مجهز به موتور ۶ سیلندر کاهش یافته باشد، اما هنوز هم می‌تواند نقش یک شاسی بلند هیکلی لوکس را به خوبی بازی کند. بگذریم از اینکه کش و قوس‌های واردات خودرو در مدت اخیر و در نهایت ممنوع شدن آن به طور کامل، نتیجه‌ای جز پرواز قیمت ماشین‌های خارجی نداشته و حضور مجدد چنین خودروهایی در بازار ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. RX200t نیز ازین پرواز جا نمانده و از دسته خودروهای ۴۰۰،۵۰۰ میلیونی، به کلاس میلیاردی‌ها کوچ کرده است!

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

ضخیم شدن دیواره قلب یا همان هیپرتروفی قلب، یک بیماری ژنتیکی و اکتسابی است و تقریبا بین یک درصد افراد جامعه شایع است. ضخیم شدن دیواره قلب باعث کوچک شدن حفره بطن چپ شده و باعث اختلال در عملکرد پمپاژ قلب می شود. حتما بعد از خواندن این چند جمله، بار دیگر با شک نگاهی به جلد مجله می‌کنید و با خود می‌گویید نکند اشتباها به جای مجله خودرو، مجله پزشکی خریده‌ایم! شک نکنید، شما راه را درست امده‌اید. اما متاسفانه بعضی قوانین آنقدر عجیب و غریب هستند که می‌توان آن‌ها را به بیماری تشیه کرد. عارضه‌ای به اسم ممنوعیت واردات خودروهای با حج موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی، باعث شد تا قلب بسیاری از ماشین‌های پرطرفدار و قدرتمند حاضر در بازار ایران کوچک شود. مثلا مدل جدید  ب ام و سری ۷ که پیش از این با موتورهای ۸ و ۶ سیلندر حجیم عرضه می‌شد، حالا تنها با پیشرانه ۲ لیتری در بازار ایران حضور دارد. یکی دیگر از مثال‌های بارز این اتفاق، لکسوس RX معروف است. شاسی بلند لوکسی که پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری و قدرتمندش باعث شد خریداران ایرانی یک دل نه ۱۰۰ دل عاشق‌اش شوند. اما با وضع این قانون، پای RX محبوب برای مدتی از ایران بریده شد تا در نهایت با موتور کوچک‌تر و کم توان‌تر اما منطبق با قوانین گمرکی ایران، دوباره به میدان برگردد. لکسوس RX200t خودرو مورد بحث ماست. موتور شاسی بلند محبوب لکسوس آب رفته تا بتواند در ایران حضور داشته باشد. البته لکسوس همچنان مدل RX350 با موتور حجیم‌تر را تولید می‌کند. شاید هیجان رانندگی با RX200t نسبت به مدل مجهز به موتور ۶ سیلندر کاهش یافته باشد، اما هنوز هم می‌تواند نقش یک شاسی بلند هیکلی لوکس را به خوبی بازی کند. بگذریم از اینکه کش و قوس‌های واردات خودرو در مدت اخیر و در نهایت ممنوع شدن آن به طور کامل، نتیجه‌ای جز پرواز قیمت ماشین‌های خارجی نداشته و حضور مجدد چنین خودروهایی در بازار ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. RX200t نیز ازین پرواز جا نمانده و از دسته خودروهای ۴۰۰،۵۰۰ میلیونی، به کلاس میلیاردی‌ها کوچ کرده است!

پیشینه لکسوس RX و سابقه آن در ایران

سابقه RX به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. لکسوس در سال ۱۹۹۸ نخستین نسل RX را به‌عنوان شاسی‌بلندی متوسط معرفی کرد. اما ایرانی‌ها با نسل دوم RX که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ تولید می‌شد آشنایی دارند. RX اولین‌بار با این اتاق به ایران آمد. این یک شروع برای لکسوس قدبلند در بازار ایران بود. می‌توان گفت RX با نسل سوم‌اش (مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۵) در بازار ایران به اوج محبوبیت رسید. البته این محبوبیت تنها به بازار ایران ختم نمی‌شود و این مدل RX در بیش‌تر بازارها فروش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۲ لکسوس برای حفظ محبوبیت RX، ظاهر آن را دست‌خوش تغییراتی کرد. اما مدل فیس‌لیفت در ایران اقبال بلندی نداشت و حوالی سال ۲۰۱۳ با ممنوع اعلام شدن واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، پای آن از ایران بریده شد. لکسوس RX در این سال‌ها با پیشرانه‌های کم‌حجم بیگانه بود. با معرفی نسل چهارم RX در نمایشگاه خودرو نیویورک سال ۲۰۱۵ با کد AL20، داغ دل علاقه‌مندان RX در ایران تازه شد. چرا که برای این مدل نیز هم‌چون گذشتگان‌اش پیشرانه‌هایی حجیم تعریف شده بود و این ویژگی جلو حضورش در بازار ایران را می‌گرفت. اما این پایان ماجرا نبود، مدتی پس از معرفی نسل چهارم RX, لکسوس اعلام کرد شاسی‌بلند  محبوب‌اش را با پیشرانه کم‌حجم‌تر و مدرن‌تر نیز عرضه خواهد کرد. پیشرانه‌ای ۲ لیتری مجهز به سیستم پرخوران، که‌ می‌توانست برگ‌برنده RX برای حضور در بازار ایران باشد. چیزی نگذشت که در نمایشگاه خودرو تهران سال ۹۵، ایرتویا RX جدید را به معرض نمایش گذاشت و مدتی بعد فروش آن را آغاز کرد. RX با قیمت حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان پیش فروش شد. نکته جالب این بود که مشتریان RX در ایران، حق انتخاب تیپ مورد نظر خود را نداشتند و ایرتویا اعلام کرده بود هر تیپی که به دست‌اش رسید، طبق نوبت به مشتریان تحویل می‌دهد و مبلغ تکمیل وجه را بر اساس سطح تجهیزات خودرو دریافت می‌کند! انواع مدل‌های ۳، ۵ و ۷ کلید در بازار ایران عرضه شد. رادارهای بعضی خودروها مثل ب‌ام‌و و لکسوس در ایران به کلید معروف شده که تعداد کلیدها خبر از تنوع رادارهای خودرو مورد نظر می‌دهد. تعدادی محدود نیز مدل F اسپرت با ظاهری جذاب‌تر و جزییاتی متفاوت در طراحی کابین به ایران آمده است. مدل مورد بررسی ما، از نوع ۳ کلید است و از تریم تزیینی عادی بهره می‌برد. این شاسی‌بلند  لوکس که با قیمتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان به مشتری تحویل داده شده، حالا بیش از یک میلیارد تومان در بازار قیمت دارد!

طراحی ساختارشکن

یک خودرو ساختارشکن پیش‌رویمان قرار دارد که انرژی زیادی برای طراحی آن خرج شده. آکیو تویودا چند سال پیش گفته بود، خودروهای لکسوس نیاز به جذابیت بیش‌تری دارند. اما حالا داستان کاملا متفاوت است و تلاش طراحان لکسوس بازخورد مثبتی داشته. این زبان طراحی را نخستین‌بار در مدل NX دیدیم. اما RX با طراحی متعادل‌تر و منطقی‌تر، طیف گسترده‌تری از سلیقه‌ها را به خود جذب می‌کند. لکسوس در طراحی NX، این ریسک، یعنی به کار بردن خطوط تند و تیز در طراحی با زبانی مدرن را پذیرفت و انصافا موفق هم شد. اما در طراحی RX، لکسوس علی‌رغم استفاده از این سبک، در میانه حرکت کرده تا مخاطبان RX را بیش‌تر کند. فراموش نکنید که با شاسی‌بلندی طرف هستیم که در نسل گذشته فروش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. پس باید به لکسوس حق داد که در طراحی آن دست به عصا حرکت کند و بی‌گدار به آب نزند. فرم کلی بدنه مدل جدید بی‌شباهت به نسل قبلی نیست و این استایل هم‌چنان حفظ شده است. که این نشان از تاکید لکسوس بر اصالت RX دارد. ویژگی‌ای که سال‌ها پیش کارشناسان معتقد بودند لکسوس با آن بیگانه است. گلگیرهای عضلانی از ویژگی‌های چشم‌گیر طراحی نسل چهارم لکسوس RX به‌شمار می‌روند و یکی از نکات منحصربه‌فرد در طراحی این مدل، فرم خاص لچکی و ستون عقب است که باعث می‌شود با مشاهده این قسمت احساس کنید سقف شناور است! بر خلاف NX، چراغ‌های RX جدید به‌صورت یک‌تکه طراحی شده، اما گرافیک آن از سبک همیشگی لکسوس در چراغ‌های جلو پیروی می‌کند. در قسمت عقب نیز چراغ‌ها مشابه لکسوس RC طراحی شده‌اند و خط L شکل در چراغ‌های عقب به چشم می‌خورد که میان تمام محصولات جدید لکسوس مشترک است.

نسل چهارم لکسوس RX 4890 میلی‌متر طول، 1895 میلی‌متر عرض و 1690 میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله میان 2 محورش نیز به 2790 میلی‌متر می‌رسد. طول این نسخه نسبت به نسل قبلی ۵ اینچ بیش‌تر است و فاصله بین ۲ محور آن نیز ۲ اینچ نسبت به قبل کش آمده. همین ویژگی باعث شده انتظار کابینی جادارتر و راحت‌تر را نسبت به قبل داشته باشیم.

راحت، جادار، باکیفیت

الحق که RX انتظارمان را پاسخ می‌دهد و فضای کاملا بزرگ و جادار در اختیار است. برخلاف بیش‌تر خودروهای این سگمنت، RX از صندلی‌های کوچک ردیف سوم بی‌بهره است. اما نسبت به قبل، علاوه بر راحتی بیش‌تر، فضای صندوق بارش نیز افزایش یافته است. با این حال با صندوق بار آن‌چنان بزرگی روبه‌رو نیستیم. 466 لیتر نهایت بضاعت RX در این قسمت است. در عوض صندلی‌ها کاملا بزرگ و راحت هستند و در هر 2 ردیف فضای کافی برای سر، پا و شانه‌ها وجود دارد. هم‌چنین فضاسازی‌های هوشمندانه‌ای داخل کابین انجام شده که می‌توانید وسایل اضافی را داخل آنها قرار دهید. از جالب‌ترین این فضاسازی‌ها می‌توان به نگهدارنده فنجان با قابلیت تنظیم عمق اشاره کرد!

صندلی عقب به‌وسیله یک دکمه در عقب تا می‌شود. اما تا کردن آن از ردیف دوم نیازمند تلاش و کوشش و قلق‌گیری اهرم مخصوص است. برخلاف ظاهر بیرونی ساختارشکن، RX جدید کابینی معقول‌تر و عامه‌پسندتر از قبل دارد. اگر با چهره ساختارشکن‌اش کنار نمی‌‌آیید، پشت فرمان می‌تواند برایتان بهترین زاویه باشد. به عقیده نگارنده، کسنول شیب‌دار نسل قبلی RX تنها قسمتی از پیکره خودرو بود که نمی‌‌توانستید در نظر اول به آن علاقه‌مند شوید. حالا یک کنسول ایستاده پیش‌رویمان قرار دارد که بخش مرکزی آن به سمت راننده متمایل شده تا ارگونومی و راحتی کار کردن با ابزارک‌ها به اوج خود برسد. یک صفحه نمایش 12.3 اینچی بالای کنسول جلو قرار گرفته و درمجموع می‌توان گفت، نحوه قرارگیری این صفحه نمایش و چیدمان کنسول بی‌شباهت به خودروهای آلمانی نیست. البته دریچه‌های سیستم تهویه نسبتا ساده طراحی شده‌اند. نکته جالب این‌جاست که دریچه کناری سمت شاگرد با سایر دریچه‌ها متفاوت است. یک ساعت آنالوگ لوکس تکمیل‌کننده زیبایی‌های کنسول RX جدید به‌شمار می‌رود.

نام لکسوس با کیفیت فوق‌العاده گره خورده و این ویژگی داخل کابین RX جدید کاملا تجلی پیدا کرده است. کیفیت عالی بخش‌های چرمی کابین لذت‌بخش است. در قسمت‌هایی از کنسول جلو از فلز استفاده شده و بخش‌های پلاستیکی کابین نیز جنسی نرم و بسیار باکیفیت دارند. کابین مدل مورد بررسی با رنگ‌بندی تیره و روشن، تضاد جالبی با رنگ مشکی بدنه دارد. البته جذابیت‌های کابین در مدل F اسپرت به مراتب از مدل عادی بیش‌تر است. چراکه جزییاتی مثل دوخت رنگی، غربیلک اسپرت‌تر فرمان و صفحه کیلومترشمار متفاوت را شامل می‌شود. در مدل پیش‌رو، صفحه پشت‌آمپر شباهت فراوانی به لکسوس NX دارد. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و به گرمکن و تهویه نیز مجهز شده‌اند. تنظیمات صندلی راننده به لطف بهره از سیستم حافظه یک‌پارچه با آینه‌ها و فرمان، در چند حالت قابل ذخیره است. پنجره‌های کوچک کناری و ضخامت ستون C احساس تنگی فضا را به سرنشنیان منتقل می‌کنند. اما زاویه عالی خروج و ورود به خودرو شما را به خودش علاقه‌مند می‌کند. RX از سیستم باز شدن درها و استارت بدون کلید بهره می‌برد و در صندوق بارش نیز به‌صورت برقی باز و بسته می‌شود.

یکی از ایرادهایی که همواره نسبت به رقبای آلمانی به محصولات لکسوس وارد بوده، عملکرد ابتدایی و نسبتا سخت سیستم اطلاعات و سرگرمی است. جوی‌استیک لمسی (REMOTE TOUCH) سیستم اطلاعات و سرگرمی RX بیش از حد حساس است و گاهی اوقات شما را به اشتباه می‌اندازد. هم‌چنین ترتیب برخی منوها واقعا غیرمنطقی است و کار کردن با آن صبر و حوصله فراوانی می‌طلبد. کیفیت صفحه نمایش و سرعت پردازش آن دلچسب است، اما باید قبول کرد لکسوس از این نظر به پای رقبای آلمانی نمی‌‌رسد. از دیگر موارد جذاب در فهرست آپشن‌های RX می‌توان به ترمز پارک الکتریکی، سقف پانوراما، سیستم دید 360 درجه مجهز به 4 دوربین، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه برای سرنشینان جلو مجهز به دریچه مخصوص برای سرنشینان عقب، سیستم هدآپ‌دیسپلی (HUD-نمایش اطلاعات روی شیشه جلو) و سیستم صوتی قدرتمند مارک لوینسون (همه RX‌های موجود در ایران از این آپشن برخوردار نیستند) اشاره کرد.

فروکش هیجان پشت فرمان/ مشخصات فنی لکسوس RX200t

همیشه لکسوس RX را شاسی‌بلندی قدرتمند با موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری می‌شناختیم که به راحتی از پس رقبایش برمی‌آمد. اما در مدل جدید که مجوز عرضه در بازار ایران را دریافت کرده، پیشرانه آب رفته و چندان نمی‌‌توان روی قدرت‌اش حساب باز کرد.

پیشرانه 4 سیلندر 1998 سی‌سی RX به توربوشارژر مجهز شده و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VVT-IW بهره می‌برد. نتیجه کار 238 اسب‌بخار قدرت است که در دور 4800 تا 5600 به‌دست می‌آید و ماکزیمم گشتاور 350 نیوتن‌متری نیز در دور 1650 تا 4000 به هر 4 چرخ منتقل می‌شود. این پیشرانه وظیفه از جا کندن جثه 1890 تا 1995 کیلویی (متغیر نسبت به سطح تجهیزات) RX را بر عهده دارد. ترکیب توان پیشرانه و وزن بدنه در این شاسی‌بلند  لوکس چندان هیجان‌انگیز نیست و نتیجه آن، کمی کم‌تر از 10 ثانیه زمان لازم برای شتاب‌گیری اولیه‌اش است. RX200t 9.2 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و سقف سرعت‌اش روی 200 کیلومتربرساعت به‌صورت الکترونیکی محدود شده است. شاید این مدل از نظر قدرت به پای نسل قبلی نرسد، اما کاملا کم‌مصرف و مقرون‌به‌صرفه است و در هر 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود 8.1 لیتر بنزین از باک 72 لیتری آن کم می‌شود. این پیشرانه از نوع دوانژکتوری است. یعنی سیستم MPI و GDI را باهم دارد. این اتفاق باعث می‌شود سوپاپ‌های هوا هم‌چون موتورهای GDI در طولانی‌مدت جرم نگیرند.

لکسوس rx200t

یکی دیگر از نقاط ضعف RX200t نسبت به رقبای اروپایی، گیرباکس از مدافتاده و نسبتا قدیمی 6 سرعته آن است. البته در مدل‌های قدرتمندتر، این گیرباکس جای خود را به نمونه 8 سرعته می‌دهد که عملکردی به مراتب بهتر دارد. این گیرباکس 6 سرعته مدام سعی دارد دنده‌ها را سبک کند و در بعضی مواقع نسبت به معکوس دادن بی‌میل است. هم‌چنین RX این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید برای رانندگی یکی از حالت‌های اکو، اسپرت و نرمال را توسط اهرم دوار کنسول میانی انتخاب کنید.

لکسوس rx200t

سوار بر یک لکسوس مدرن هستیم. انتظار داریم کابین کاملا ساکت و ایزوله باشد. اما در سرعت‌های بالا، نویزهای جاده تا حدی لمس می‌شود. وقتی با RX200t به دل جاده‌های مارپیچ می‌زنیم، کمی آشفتگی در حرکات بدنه نظرمان را به خودش جلب می‌کند. کنترل بدنه در پیچ‌ها نسبت به رقبا ضعف دارد و حرکات گهواره‌ای ارمغان این ویژگی RX200t به‌شمار می‌رود. لکسوس در مورد RX جدید به سیستم تعلیق کاملا مستقل که میان سواری نرم و هندلینگ مناسب توازن برقرار کرده، تاکید دارد. به لطف بهره بردن از سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر سواری RX هم در مسیرهای ناهموار هم در جاده‌های صاف کاملا نرم و آرامش‌بخش است. اما در بحث پایداری ایرادهایی به RX جدید وارد است و در عمل نمی‌‌توان حرف‌های لکسوس را قبول کرد. فرمان برقی RX به سرعت حساس است و عملکردی متناسب دارد. اما بعضی پاسخ‌هایش بی‌حس است. جثه RX درشت است و در نگاه اول تردد با آن در شهرهای شلوغ کمی ترسناک به نظر می‌رسد. اما مانور دادن با RX در فضاهای محدود و خیابان‌های باریک به لطف شعاع گردش 11.8 متری مناسب است.

لکسوس rx200t

قلعه ایمن

RX جدید در بحث ایمنی جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌‌گذارد. این نسخه به بسته ایمنی لکسوس با نام+ SAFETY SYSTEM مجهز شده که سامانه‌هایی از جمله، اخطار برخورد از جلو، هشدار انحراف از مسیر، نوربالای اتوماتیک، کروزکنترل تطبیقی و ماندن در خط حرکت را شامل می‌شود. البته مدل مورد بررسی از نوع 3 کلید است و 4 رادار از مدل فول‌آپشن کم‌تر دارد. هم‌چنین نسل چهارم RX در تست‌های تصادف توانسته 5 ستاره ایمنی euroNCAP را در کارنامه خود ثبت کند. ایمنی RX در برخورد با عابر 79 درصد، برای کودکان 82 درصد و برای بزرگسالان 91 درصد ارزیابی شده است.

لکسوس rx200t

سخن آخر

مهم‌ترین رقیب لکسوس RX200t در بازار ایران، چه از نظر اندازه بدنه چه از نظر قیمت، ولوو XC90 به‌شمار می‌رود. در حال حاضر این 2 از شاسی‌بلند‌های میلیاردی بازار عجیب‌وغریب ایران به‌شمار می‌روند. RX شاسی‌بلندی خاص‌تر و کم‌استهلاک‌تر از XC90 ارزیابی می‌شود، اما در بحث فنی و قابلیت‌های پیشرانه، میدان را به رقیب سوئدی واگذار می‌کند. RX شاسی‌بلندی اسپرت برای سریع رفتن در جاده‌های مارپیچ نیست، اما سواری نرم و صندلی‌های راحت‌اش با فضای جادار کابین دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در مسافرت‌ها به آن علاقه‌مند شوید.

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: آریا محسنی

سرد یا معتدل؟! مقایسه ای میان لکسوس RX200t و ولوو XC90

بررسی فنی لکسوس IS دست دوم/ نئو کلاسیک!

جت‌ها سینه خیز می‌روند!/ مقایسه ب ام و 740e، جنسیس G90، لکسوس LS500 و لینکلن کانتیننتال

پرچم دار جدید لکسوس / قایق لوکس لکسوس معرفی شد

لکسوس RC فیس لیفت در نمایشگاه پاریس رونمایی معرفی شد

مقایسه لکسوس NX، ب ام و X1 و DS7 / برگ برنده DS7 در مقایسه با رقبا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی