با توجه به افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید خریداران، این بار می خواهیم هیوندای ورنا را به عنوان یک سدان خانوادگی جمع و جور و خوش قیمت که از گیربکس اتوماتیک هم بهره می برد را معرفی کنیم. به روز شده: چگونه از طرح ویژه مدیران خودرو، ام وی ام کارکرده ارزان بخریم؟ […]
گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
اگر با بودجه حدود 150 تا 300 میلیون تومانی (قیمت به روز شده در آبان99) قصد خرید خودرویی خانوادگی داشته باشید، یا باید سراغ محصولات چینی رفته یا نسخه های دست دوم خودروهای داخلی را خریداری کنید. خودروهایی که فارغ از بودجه ای که برای خریدشان کنار می گذارید، باید به فکر هزینه های جانبی و تعمیرات آن ها نیز باشید. برای اینکه نا امید نشوید، می خواهیم هیوندای ورنا را به عنوان سدان خانوادگی جمع و جوری و خوش قیمت به شما معرفی کنیم که در این رنج قیمت خودروی کم استهلاک و بی دردسری به شمار میرود و از همه مهمتر اینکه مدل دنده اتوماتیک آن هم در بازار موجود است. هیوندای اکسنت در سال 1994 جایگزین اکسل شد. نسل دوم هیوندای اکسنت که در ایران با نام ورنا شناخته می شود، خودرویی است که بعد از توقف تولید دوو سیلو به خط تولید خودروسازی راین (زیر مجموعه کرمان خودرو) آمد.
اگر بخواهید در بازار خودروهای دست دوم سراغ ورنا بروید، این خودرو از مدل 1383 تا 1390 پیش روی شما قرار داد. قیمت ورنا برای نسخه های مدل پایین دنده ای با کارکرد بالا حدود 55 میلیون تومان شروع می شود و برای نسخه های اتوماتیک مدل بالا با کارکرد پایین و دارای بدنه سالم، تا حدود 130 الی 140 میلیون تومان هم بالا می رود. اگر میانگین قیمت نسخه های دست دوم ورنا را در بازار مقایسه کنیم، می توانیم این خودرو را از نظر قیمت، هم رده خودروهایی مثل پژو 405 slx صفر، پژو پارس و پژو 206 صندوق دار کارکرده و برلیانس سری 200 صندوق دار مقایسه کنیم.
ورنا قطعا ظاهر جذابی ندارد و بعد از گذشت حدود ۱۰ سال از عمرش، هر جذابیتی که داشته رنگ باخته و از نظر طراحی کابین و بدنه خودرویی قدیمی و از مد افتاده به شمار می رود. اما وقتی در این رنج قیمت قصد خرید خودرو دارید، باید وسواس های اینچنینی را کم کنید و بیشتر تمرکزتان را روی کارایی و استهلاک خودرو متمرکز کنید. ورنا از این جهت شما را راضی می کند. هیوندای در طراحی ورنا از خطوط تیز و زاویهدار استفاده کرده است.
چراغهای جلو کمی برآمده طراحی شدهاند و از سطح کاپوت کمی بالاتر است، این ویژگی در چراغهای عقب و نمای پشتی هم مشهود است. چراغهای عقب هم فرمی عمودی و کاملاً ساده دارند. از دیگر ویژگی های ظاهری ورنا، می توان به برجستگی طرفین درب کاپوت و سطح غیر صاف درب صندوق عقب اشاره کرد.
البته جلو پنجره کوچک میان چراغ های بزرگ جلو و جانمایی مبهم و اندازه بزرگ مه شکن سپر عقب، روی هماهنگی ظاهری ورنا تاثیر منفی گذاشته اند. چرخ های ورنا به صورت فابریک به رینگ آلومینیومی اسپرت مجهز نیستند و همچون خودروهای هم دوره مثل آوانته، زانتیا و مزدا 323 از رینگ فولادی و قالپاق برخوردار هستند.
علی رغم ابعاد جمع و جورش، فضای کابین برای یک خانواده ۴ نفره مناسب به نظر می رسد. ورنا با طول 4260 میلی متر، عرض 1680 میلی متر و ارتفاع 1395 میلی متر در دسته سدان های کوچک جای می گیرد. اما به لطف فاصله 2440 میلی متری بین محور جلو و عقب، فضای معقولی داخل کابین در اختیار سرنشینان قرار می گیرد.
در مجموع می توان گفت کابین ورنا، هم اندازه کابین پژو 206 ارزیابی می شود، اما به لطف صرفه جویی بیشتر در فضا، سرنشینان عقب راحتی بیشتری دارند. همچنین پشت فرمان ورنا تسلط کافی به محیط اطراف دارید. آیینه های بزرگ هستند و میدان دید مناسبی را در اختیارتان قرار می دهند. از سوی دیگر، پنجره های جانبی بزرگ باعث شده تا نقطه کوری در دید طرفین ورنا وجود نداشته باشد. این درحالی است که با قرارگیری پشت فرمان، به راحتی می توانید کا÷وت جلو را ببینید و پیدا بودن برجستگی لبه کاپوت می تواند در تنظیم فاصله با خودروی جلویی، راننده را کمک کند.
در مورد یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت که بیش از 10 سال از عمرش می گذرد، صحبت می کنیم. پس انتظار کیفیت دلچسب متریال کابین کمی بیجا به نظر می رسد. اما هیوندای ورنا علی رغم همه این ها، از نظر کیفیت، راضی کننده ارزیابی می شود. شاید پلاستیک های توسی رنگ خشک باشند و با کیفیت به نظر نرسند، اما دقت در مونتاژ این خودرو باعث شده تا بر خلاف بیشتر خودروهای وطنی، کابین بعد از گذشت چند سال، هنوز هم سر و صدای اضافی نداشته باشد.
آپشن های ورنا چشمگیر نیستند و تنها به چند مورد رایج خلاصه شده اند.این خودرو از کنسول وسط بهره نمی برد، اما برای راحتی، صندلی راننده به زیر آرنجی مجهز شده است و این مورد خیلی کاربردی به نظر می رسد. در نسخه اتوماتیک، آیینه های جانبی به صورت برقی تنظیم می شوند. هر 4 شیشه نیز برقی هستند.
این خودرو به سیستم صوتی با پخش CD مجهز شده، اما به دلیل کوچک بودن جای ضبط، قابلیت نصب مانیتور در کنسول جلو وجود ندارد. هیوندای ورنا از کولر مناسبی بهره می برد و کیفیت بالای سیستم کولر باعث شده تا روشن بودن آن تاثیر فاحضی روی عملکرد خودرو نداشته باشد. اما تنظیمات سیستم تهیوه به صورت دیجیتالی نیست.
شاید عجیب باشد، اما باید بگوییم هیوندای ورنا در بحث ایمنی از بسیاری از خودروهای چینی با قیمت متوسط، ایمن تر است. شاسی این خودرو مقاوم سازی شده و ورنا توانسته امتیاز 3 ستاره را در تست های ایمنی موسسه euroNCAP و 4 ستاره ایمنی در تست های NHTSA کسب کند.
قطعا این امتیازها که سال ها پیش توسط ورنا کسب شده اند، با خودروهای امروزی که مورد ارزیابی قرار می گیرند قابل مقایسه نیستند. اما در مقایسه با خودروهای چینی که به غیر از موسسه های چینی، توسط هیچ موسسه ایمنی بین المللی مورد ارزیابی قرار نگرفته اند، وضعیت مطلوب تری دارد. ورنا در جلو از ترمز دیسکی و در عقب از ترمز کاسه ای بهره می برد. ترمز این خودرو به سیستم ABS نیز مجهز شده است. ورنا از 2 ایربگ (راننده و سرنشین) بهره می برد.
در مورد ویژگی های فنی ورنا باید بگوییم این خودرو در نظر اول خیلی ساده و معمولی به نظر می رسد، اما کافی است با آن رانندگی کنید تا بر خلاف تصور، در دلتان جا باز کند. ورنا در ۲ نسخه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری به بازار آمده. در این میان مدل های ۱.۶ لیتری به گیرباکس اتوماتیک ۴ سرعته هم مجهز شده اند.
پیشرانه 1.6 لیتری ورنا ۱۰۴ اسب بخار قدرت در دور 5500 و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور در دور 3000 تولید میکند. این خروجی کاملا با وزن 934 کیلویی بدنه توازن داشته و این سدان اقتصادی اصلا تنبل به نظر نمی رسد و در عین مصرف سوخت پایین، کشش مناسبی دارد.
در شرایطی که قیمت بنزین بالا رفته و خودروهای پرمصرف در الویت خریداران نیستند، ورنا علی رغم تکنولوژی قدیمی موتور و بهره بردن از گیربکس اتوماتیک، مصرف سوخت بالایی به مالکش تحمیل نمی کند و به طور میانگین کمتر از 9 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می سوزاند. باک ورنا نیز 45 لیتر حجم دارد و با بررسی میدانی صورت گرفته طی رانندگی ترکیبی در شهر و جاده با دور موتور عمدتا بالا و خاموش بودن کولر، به این نتیجه رسیدیم که با هر باک این خودرو می توان مسیر حدود 400 کیلومتری را طی کرد.
گیربکس ورنا قدیمی است و خبری از تکنولوژی های جدید و حتی موارد پیش پا افتاده ای مثل دکمه برف و اسپرت هم روی آن نیست. اما تعویض دنده ها در این گیربکس بسیار نرم انجام می شود و حتی موقع معکوس دادن هم چیزی از تقه های مشابه گیرکس های رایجی مثل AL4 حس نمیکنید.
نکته بعدی معکوس دادن به موقع و هوشمند بودن گیرباکس نسبت به عملکرد پدال گاز است. در خودروهایی مثل 206 اتوماتیک و رنو ساندرو، برای اینکه گیرباکس معکوس بدهد، ناچارید پدال گاز را تا انتها فشار دهید. اما در این خودرو، یک سر گاز نرم لازم است تا گیربکس برای جبران افت کشش معکوس دهد. گیربکس ورنا از حالت های P, R, N.D, 2 و L برخوردار است که در حالت L می توانید خودتان دنده را عوض کنید.
در کنار نرمی گیرباکس، سواری ورنا نیز کاملا نرم و راحت است و همین ویژگی باعث می شود تا افراد میان سال از داشتن این خودرو لذت ببرند و به فکرد تعویض آن نباشند. به لطف این ویژگی کاربردی، ورنا در مسافت های طولانی اصلا خودروی خسته کننده ای به نظر نمی رسد و فرمان نرمش هم هنگام پارک کردن و مانور دادن در ترافیک های شهری، به داد راننده می رسد.
البته از نفوذ قابل توجه صدا به داخل کابین در دورهای بالا و عایق نسبتا ضعیف کابین که باعث نفوذ نسبی سرما و گرما می شود هم نباید گذشت. ورنا خودرویی کم استهلاک و کم خرج است. شاید لوازم فنی و بدنه آن از خودروهایی مثل ۲۰۶ و ریو گران تر و کمیاب تر باشد، اما به این سادگی ها خراب نمیشود و خبری از مشکلاتی که امروزه با خودروهای صفر تولید داخل دارید، در این خودرو نیست.
این خودرو پیشرانه ای مقاوم دارد که به موارد مصرفی مثل روغن و سرویس های دوره ای آنچنان حساس نیست. مثلا اگر روغن داخل موتور کم شود، می توانید با ان مسافت قابل توجهی را طی کنید. این در حالی است که موتور TU5 که به نوعی رقیب موتور ورنا به حساب می آید، با گذشتن از تایم تعویض روغن، سر و صداهای عجیبی از خود بروز می دهد. ورنا خودرویی نیست که به سادگی درگیر تعمیرات اساسی موتور شود. در حالی که خودروهای ارزان قیمت وطنی، مدت کوتاهی بعد از بیشرون آمدن از کارخانه، دچار مشکلات فنی عجیب و غریب می شوند.
اگر دنبال طراحی فانتزی و امکانات متنوع هستید، ورنا قطعا خودروی مناسبی پیش رویتا نیست. اما فراموش نکنید بیش از ۱۲۰ میلیون تومان برای خرید خودرو بودجه ندارید و در این رنج قیمت، ورنا از معدود خودروهای صندوق دار و اتوماتیک است که استهلاک پایینی دارد و راحتی سرنشنیان را تضمین می کند.
کلاس: سدان
پیشرانه: ۴ سیلندر
حجم موتور:۱.۶ لیتر
قدرت:۱۰۴ اسب بخار در 5500 دور
گشتاور:۱۴۳ نیوتن متر در 3000 دور
گیرباکس: ۴ سرعته اتوماتیک
وزن: 934 کیلوگرم
مصرف: بین ۸ تا ۹ لیتر (ترکیبی)
باک: 45 لیتر
شتاب:۱۱.۳ ثانیه (اعلامی کارخانه برای نسخه اتوماتیک)
حداکثر سرعت: 181 تا 189 کیلومتر بر ساعت
سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگو و پخش سی دی، آیینه جانبی برقی در مدل اتوماتیک، فرمان هیدرولیک، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب + سیستم ترمز abs، زیر آرنجی صندلی راننده، تنظیم صندلی ها جلو به صورت دستی، صندلی های پارچه ای، ۴ شیشه برقی، سیستم تهویه دستی، مجهز به کولر و بخاری
نکات مثبت:
سواری راحت، تعویض دنده های نرم و بدون تقه، استهلاک پایین، بهره بردن از گیرباکس اتوماتیک در این رنج قیمت
نکات منفی:
نفوذ صدای موتور به کابین، امکانات محدود، طراحی قدیمی، کیفیت معمولی متریال کابین، لوازم گران قیمت
نوشته: میلاد میرعابدینی
دیدگاه خود را بنویسید