لکسوس نسل جدید IS را با چند روز تاخیر به تازگی معرفی کرده است. IS بیست سال است که در سبد محصولات لکسوس حضور دارد. سدانی جمع و جور که همواره رقبای گردن کلفتی نظیر ب ام و سری 3 و مرسدس بنز کلاس C را در مقابل خود داشته است. این بازار خطرناک با این رقبای نامدار هیچ وقت به لکسوس IS اجازه عرض اندام آنچنانی را نداده، اما نمی توان از محبوبیت این سدان ژاپنی هم گذشت.
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
نسل سوم لکسوس IS در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد و حالا برای مدل ۲۰۲۱ بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرده است. هرچند این یک نسل کاملاً جدید نیست اما سدان کامپکت لکسوس مورد فیسلیفت و بازنگری گستردهای قرار گرفته تا شاید بتواند بیشتر از قبل توجهات را به خود جلب کند. با توجه به اینکه IS جدید روی همان پلتفرم قبلی ساخته شده، تغییر شگرفی در ظاهر آن به چشم نمی خورد، اما بااینحال در بخش جلویی، آن جلوپنجرهٔ دوکیشکل معروف لکسوس با فرمی جدید و طرح داخلی سهبعدی، تغییر جذابی برای این مدل جدید به شمار می رود.
لکسوس سعی داشته تا با اعمال ظاهری جدید و ویژگیهای پیشرفته در داخل و خارج IS، مصرفکنندگان را به خرید این خودرو ترغیب کند. تغییرات ظاهری لکسوس IS نسبت به نسل قبلی چندان محسوس نیستند و اصول طراحی لکسوس در این نسل ثابت باقی مانده است. جلوپنجره مشبک بزرگ همچنان مشخصه اصلی بخش جلویی این خودرو است که به سبک خودروهای اسپرت لکسوس، اکنون تیزتر و کشیدهتر از قبل شده است.
این جلوپنجره توسط چراغهای جدیدی احاطه شده که برخلاف قبل، دیلایتهای LED بهصورت یکپارچه درون آنها کار شده و این کار ظاهر مدرنتر و سطح بالاتری به خودرو بخشیده است. هرچند پروفیل جانبی IS جدید تا حد زیادی نسبت به قبل دستنخورده باقیمانده اما طراحان با بازطراحی رکابها و درها، استفاده از رینگهای ۱۸ اینچی بزرگتر و خط شخصیت پایینتر که به سمت گلگیرهای عقب جریان یافته، سعی در ایجاد نمای جدیدی داشتهاند.
در قسمت عقب سدان کامپکت لکسوس هم شاهد سپر جدید و همینطور چراغهای جدیدی هستیم که با یک نوار LED نازک به هم متصل شدهاند. در نمای عقبی نیز لکسوس IS مدل 2021 به چراغهای چرخان LED مجهز است که قادر هستند تا در هر زاویهای عمل نورپردازی را انجام دهند.
لکسس IS جدید را در 2 نسخهٔ F Sport و عادی ارائه کرده که نسخه اسپرت در کابین و بدنه از ویژگیهای منحصربهفردی برخوردار است. بهعنوانمثال، این نسخه در بیرون از سپرهای اسپرتتر، جلوپنجرهٔ منحصربهفرد، اسپویلر عقب، سیستم اگزوز اسپرت، دیفیوزر و رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی سود میبرد. علاوه بر این، خریداران میتوانند پکیج هندلینگ پویا را هم سفارش دهند که سیستم تعلیق تطبیقی متغیر و رینگهای ۱۹ اینچی فورجکاری شدهٔ BBS به رنگ مشکی مات را ارائه میکند.
این پکیج همچنین قاب فیبر کربنی آینههای جانبی و اسپویلر عقب فیبر کربنی را هم به همراه دارد. لکسس IS F Sport در داخل نیز از صندلیهای اسپرت با گرمکن و تهویه، گرمکن غربیلک فرمان، پدالهای آلیاژی، پارکابیهای فولاد ضدزنگ و رو دریهای خاص برخوردار است.
به دیگر درب صندوق هم بهطور کامل از نو طراحی شده است. از لحاظ اندازه نیز IS جدید کمی بزرگتر از قبل شده بهگونهای که حالا ۳۰ میلیمتر کشیدهتر، ۳۰ میلیمتر عریضتر و ۵ میلیمتر بلندتر شده اما فاصلهٔ محوری ۲,۸۰۰ میلیمتری آن هیچ تغییری نکرده است.
هرچند تغییراتی بیرونی IS مدل ۲۰۲۱ چشمگیر و کلی هستند، اما بهروزرسانیهای داخلی آن چندان قابلتوجه نبوده و فرم و طراحی کلی داشبورد و کنسول مرکزی بدون تغییر باقیمانده است.
بااینحال، در اینجا تغییراتی جزئی مثل تبدیل دریچههای تهویهٔ طرفین داشبورد به نمونههای دایرهای و حذف تریم روی جعبهداشبورد به چشم میخورد. همچنین نمایشگر هشت اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم برای دسترسی بهتر، ۷۶ میلیمتر به راننده نزدیکتر شده است.
برای IS جدید همچنین یک نمایشگر ۱۰.۳ اینچی جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم قابل سفارش است که از اپل کارپلی، اندروید اتو و آمازون الکسا پشتیبانی میکند. این نمایشگر بزرگتر به پکیج ناوبری هم مجهز است و میتوان در کنار آن، سیستم صوتی پریمیوم لوینسون ۱۸۰۰ واتی با ۱۷ بلندگو را نیز سفارش داد.
هرچند بسیاری از قطعات داخلی IS مدل ۲۰۲۱ از نسخهٔ قبلی گرفته شده اما برای این سدان لوکس ژاپنی تجهیزات زیادی مثل صندلیهای برقی جلو با تودوزی NuLuxe، کنترل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقهای و سیستم دسترسی هوشمند با استارت دکمهای در نظر گرفته شده است.
در پیشرانههای IS مدل ۲۰۲۱ تغییری صورت نگرفته و لکسس همان موتورهای قبلی را برای سدان کامپکت جدید خود ارائه کرده است. این یعنی زیر کاپوت مدل IS300 دیفرانسیل عقب یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار میگیرد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند که از یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته برخوردار است که چندین پارامتر پرفورمنس مختلف را کنترل میکند تا دندهٔ بهینه را انتخاب کند.
مدل IS300 چهارچرخ محرک علیرغم نام یکسان با مدل قبلی، از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به سامانهٔ چهارچرخ محرک عقب محور تحویل داده میشود؛ و نهایتاً مدل IS350 نیز به موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۳۱۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. نسخهٔ دیفرانسیل عقب این مدل که از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند، ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه نسخهٔ چهارچرخ محرک به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است و برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۵.۷ ثانیه زمان نیاز دارد.
سیستم تعلیق IS هم کاملاً اصلاح و به بازوهای آلومینیومی فورجکاری شده مجهز شده که ۱۸ درصد از نمونههای فولادی قبل سبکتر هستند؛ اما صرفاً در این قسمت کاهش وزن صورت نگرفته زیرا نوار تثبیتکنندهٔ جدید و کمکفنرهای جدید هم به ترتیب نسبت به قبل ۱۷ و ۲۰ درصد سبکتر شدهاند. همچنین کمکفنرها هم به سوپاپهای جدیدی مجهز شدهاند که سرعت فوقالعادهای داشته و به جزئیترین مشکلات جاده پاسخ میدهند.
در بخش ایمنی هم IS مدل ۲۰۲۱ به نسخهٔ ارتقاء یافتهٔ سیستم ایمنی لکسس (Lexus Safety System+) مجهز شده است. در این سیستم دوربین جلو و رادار موج میلیمتری بهبود یافته و حالا خودرو بهتر میتواند عابرین پیاده، دوچرخهسواران و دیگر وسایل نقلیه را ببیند. از دیگر سیستمهای این پکیج ایمنی هم میتوان به سیستم پیش از برخورد، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، دستیار اضطراری فرمان، کروز کنترل راداری پویا، نوربالای هوشمند، دستیار تشخیص علائم جاده، هشدار عبور و مرور عقب و پایش نقاط کور اشاره کرد.
منبع: مجله پدال
دیدگاه خود را بنویسید