پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سعید گل محمدی (3)

مصاحبه با سعید گل محمدی، طراح سابق منصوری

گوشه گوشه صنعت خودروسازی سراسر جهان را که بررسی کنید، نام های ایرانی می درخشند. در این مطلب مصاحبه ای با سعید گل محمدی جوان ایرانی ای که سابقا در منصوری فعالیت می کرده و حالا کانفیگوراتور معتبر ترین خودروسازان دنیا را طراحی می کند، انجام داده ایم.   ((گفت و گو  اختصاصی پایگاه خبری […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

گوشه گوشه صنعت خودروسازی سراسر جهان را که بررسی کنید، نام های ایرانی می درخشند. در این مطلب مصاحبه ای با سعید گل محمدی جوان ایرانی ای که سابقا در منصوری فعالیت می کرده و حالا کانفیگوراتور معتبر ترین خودروسازان دنیا را طراحی می کند، انجام داده ایم.

 

((گفت و گو  اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو))

 

گوشه گوشه صنعت خودروسازی سراسر جهان را که بررسی کنید، نام های ایرانی می درخشند. از رضوانی خودروساز بنام آمریکایی و نادر فقیه زاده طراح ب.ام.و گرفته تا معتبر ترین تیونر دنیا؛ منصوری، همگی نام های شناخته شده ای در صنعت خودروسازی دنیا هستند. در این میان یک نام دیگر به چشم می خورد، نامی که در حال کسب اعتبار در میان خودروسازان بین المللی است؛ سعید گل محمدی. جوان ایرانی ای که سابقأ در منصوری فعالیت می کرده و حالا کانفیگوراتور معتبر ترین خودروسازان دنیا را طراحی می کند. فرصتی پیش آمد تا مصاحبه ای هرچند کوتاه را با ایشان داشته باشیم تا این ایرانی موفق را بتوانیم بهتر و بیشتر بشناسیم.

بیشتر بخوانید: صنعت خودرو جهان به این ایرانی‌ها می‌نازد!/ با چهره های نامدار ایرانی در صنعت خودروسازی آشنا شوید

سعید گل محمدی (1)

1- لطفا خودتان را معرفی کنید.

سعید گل محمدی هستم. 29 سال دارم و متولد مازندران هستم. چند سالی هست که در زمینه خودرو کار می‌کنم. لیسانس مکانیک دارم. در هنرستان هم طراحی صنعتی خوانده بودم. بعد از این‌که تحصیلات‌ام تمام شد یک مدت در زمینه خودرو کار کردم و بعد در همین زمینه وارد المپیاد ملی مهارت شدم که مختص افرادی است که تخصص فنی دارند و توانستم در سطح کشوری مدال برنز کسب کنم. سپس عضو تیم ملی شدم و به اردو تیم ملی المپیاد جهانی لایپزیک آلمان 2013 دعوت شدم.

2- چه شد که به منصوری وارد شدید؟

بعد از این‌که تصمیم گرفتم برای کار مهاجرت کنم، شروع به ارسال رزومه‌ام به شرکت‌های مختلف کردم و در نهایت توانستم رضایت چند شرکت را جلب کنم. آقای منصوری هم لطف کردند این فرصت را به من دادند. اتفاقا اولین مصاحبه‌ام با شخص کوروش منصوری بود. من به شرکت رفتم و با هم صحبت کردیم و استقبال کردند. پس از آن یاکوب جارویس، رییس دیزاین منصوری مصاحبه‌ای با من انجام دادند و به این صورت بود که همکاری با منصوری آغاز شد.

بیشتر بخوانید: میلیاردر عشق ماشین!/ مانی خوشبین و کلکسیونی از خاص ترین خودروهای جهان

سعید گل محمدی (2)

3- کمی درباره کار در کمپانی منصوری برایمان توضیح دهید.

این افتخار را داشتم که مدتی در کمپانی منصوری کار کنم و برایم خیلی مهم و ارزشمند بود. افراد بسیار قدرتمندی هم در زمینه دیزاین و هم در زمینه فروش و مشتری یابی و مخصوصا در زمینه اجرایی و تولید فیبرکربن در این کمپانی کار می‌کنند. پروژه‌هایی که در این کمپانی انجام می‌شود گاه بسیار سخت هستند زیرا از نظر زمانی فرصت بسیار محدود است و مشتری‌ها می‌خواهند که خودرویشان را سریع تحویل بگیرند. زمان فشرده و حساسیت زیاد، محیط کاری پراسترسی ایجاد می‌کند اما بدون شک تجربه خوب و ارزشمندی است.

4- از کوروش منصوری برایمان بگویید. او چگونه شخصیتی است.

شخصیت بزرگ و توانمندی دارند و در اداره امور و مدیریت مسائل مختلف بسیار توانمند است. چه بحث بیزینس، چه بحث جلسات مختلف با مشتری‌ها، چه در بحث اعمال نظر در دیزاین و غیره، همه تصمیمات با ایشان است. بسیار شخصیت قدرتمند و قوی و فوق‌العاده سخت‌گیر هستند چراکه توقع مشتریان منصوری بسیار بالاست و آقای منصوری هم باید با سخت‌گیری و حساسیت بالا، پروژه‌ها را به نحوی پیش ببرند که بتوانند نظر مشتریان را جلب کنند.

سعید گل محمدی (5)

5- بهترین خاطره‌ای که از منصوری دارید چیست؟

من خاطره خیلی خوبی از پروژه رولزرویس فانتوم دارم. برای این‌که بتوانم رضایت تیم را جلب کنم باید پروژه‌ای را انجام می‌دادم. بخش سپر جلو این خودرو یک قسمتی داشت که ما برای تولید آن از تکنولوژی SLS (پرینتر سه‌بعدی) استفاده می‌کردیم و کار پرچالشی بود که به‌خوبی و موفقیت انجام شد. این پروژه را من خودم به شخصه بسیار دوست دارم و خاطره خوبی را با آن تجربه کردم. اما بزرگ‌ترین درسی که من از کار در منصوری گرفتم، بحث کار تیمی بود. این‌که وقتی در تیم کار می‌کنید، هیچ منی وجود ندارد و فقط «ما» هستیم. اوایل که من در منصوری آغاز به فعالیت کردم، دید انفرادی داشتم و به مرور زمان یاد گرفتم که چگونه در تیم کار کنم. کار گروهی چیزی بود که آقای منصوری همیشه به من و همه یادآوری می‌کردند و درس بزرگی هم که از ایشان گرفتم این بود که می‌گفتند همیشه باید برای 5 سال آینده‌ات برنامه ریزی داشته باشی و بدانی که می‌خواهی چه کار کنی.

سعید گل محمدی (4)

6- به نظر شما بهترین خودرو تیونینگ شده در منصوری چی بود و چرا؟

من پروژه بوگاتی ویرون نسخه Diamond Edition را از نزدیک دیدم. این پروژه بسیار پروژه مهم و ارزشمندی بود چراکه منصوری اولین کمپانی‌ای بود که جرات کرد کل بدنه ویرون را از حالت فابریک خارج و یک بدنه کاملا جدید برای آن تولید کند. عوض کردن بدنه یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین خودروهای ساخت بشر، بدون شک کار آسانی نیست و از همه مهم‌تر پر از ریسک و چالش‌های متعدد است. پروژه‌های زیادی را در منصوری دیدم اما این بوگاتی از لحاظ دیزاین و تولید و مهندسی خیلی بالاتر از سایر پروژه‌ها بود.

بیشتر بخوانید: دانستنی های جالب از بوگاتی!/ برندی ایتالیایی از مادر فرانسوی و پدری آلمانی!

سعید گل محمدی (3)

7- در حال حاضر کجا مشغول به کار هستید؟

در حال حاضر در شهر اشتوتگارت زندگی و با کمپانی Accenture همکاری می‌کنم که کمپانی مادر Mackevision است. در سمت مدیر داده‌های محصول در این کمپانی کار می‌کنم. ما مستقیما با کمپانی‌های خودروسازی کار می‌کنیم و مستقیما در بخش کانفیگوراتور اکثر خودروسازان معروف فعال هستیم و به آنها مشاوره می‌دهیم؛ وب‌سایت‌های مختلف برایشان طراحی کرده و ساخته‌ایم. مرسدس، پورشه، ب‌ام‌و، لامبورگینی، فراری، مازراتی و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دیگر کانفیگوراتورهای خودرو خود را به ما سپرده‌اند. هم‌اکنون نیز در حال کار روی پروژه کانفیگوراتور فراری Roma هستم.

بیشتر بخوانید: مرسدس بنز c63 تیونینگ منصوری

8- به چند نرم افزار مسلط هستید؟

حدود 15 نرم‌افزار است که من روی آنها تسلط کامل دارم. هریک در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد مثلا طراحی بدنه، زمینه‌های مهندسی، نرم‌افزارهای کدگیری برای دستگاه CNC، در زمینه اسکنرهای سه‌بعدی و غیره. در طول این چند سال که در شرکت‌های مختلف کار کردم، هر شرکت به‌صورت تخصصی با یک نرم‌افزار کار می‌کند و باید آنها را بلد باشم.

9- نرم‌افزارها را چگونه یاد می‌گیرید؟ به کلاس می‌روید یا خودآموز به نرم‌افزار مسلط می‌شوید؟

چون پروژه‌ها زمان محدودی دارند و سریعا باید آنها را تحویل بدیم، زمانی برای یادگیری در کلاس آموزش نیست و خود آموز نرم‌افزارها را یاد می‌گیرم. هرجایی به مشکل بر بخورم نیز از ویدئو‌های آموزشی در اینترنت استفاده می‌کنم. در یکی از شرکت‌هایی که کار می‌کردم، یک تستی داشتم که تست قطعات خودرو بود. آن شرکت یک فلش مموری به من داد که داخلش نقشه‌ای از یکی از قطعات فراری با فرمت PLY بود. برای من چیز جدیدی بود که تابه‌حال کار نکرده بودم. تحقیق کردم که چه نرم‌افزاری این فرمت را می‌خواند. نرم‌افزار مربوطه را پیدا کردم و به‌صورت خودآموز یاد گرفتم. در آخر نیز توانستم آن پروژه را در مدت زمان محدودی که داشت تمام کنم و تحویل دهم.

بیشتر بخوانید: اصلاح چشمگیر نسل جدید فورد جی تی با تیغ جراحی منصوری

10- آیا تا‌به‌حال با یک تیم ایرانی داخل ایران پروژه‌ای انجام دادین؟

بله، حدود 6 یا 7 ماه پیش بود که با یک تیم ایرانی کار کردیم و کانفیگوراتور بوگاتی شیرون را ساختیم که تجربه خوب و مفیدی بود و من سعی کردم تجربه خودم را به آن تیم منتقل کنم. نتیجه نهایی از لحاظ کیفی بسیار خوب و مطلوب بود. بعد از این پروژه، با یک تیم دیگر بازهم روی بوگاتی شیرون کار کردیم و خیلی خوب بود.

11- هدف آینده شما چیست؟

در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار هستم تا بتوانم کمپانی کانفیگوراتور خودم را راه اندازی کنم. فرآیند زمان‌بری خواهد بود اما از تجربه چند سال حضورم در شرکت‌های مختلف می‌خواهم استفاده کنم و از یک تیم جوان هم استفاده خواهیم کرد. فرآیند سختی است اما در حال انجام مراحل اولیه و پایه‌ریزی آن هستم.

12- توصیه شما به جوانان مشتاقی که در ایران تحصیل می‌کنند چیست؟

می‌دانم که شرایط فعلی ایران بسیار سخت و دشوار است. من هم در همان محیط بودم، در همان محیط رشد و در همان محیط تلاش کردم. توصیه من به همه این است که اگر هدف و علاقه‌ای دارند، آن‌را دنبال کنند. من خودم به شخصه شرایط مالی خوبی نداشتم ولی هدف‌ام همیشه برایم بسیار مهم و ارزشمند بود و همیشه سعی کردم برای 5 سال آینده‌ام برنامه داشتم باشم. پشتکار بسیار مهم است. کاری را که شروع کردید به پایان برسانید. من خودم از خیلی از شرکت‌ها اخراج شدم ولی همیشه سعی کردم از این شکست‌ها درس بگیرم. در المپیاد هم که شرکت کردم، بارها نتوانستم مدالی را کسب کنم اما ادامه دادم. همیشه اگر شکستی بوده، از آن شکست درس گرفته‌ام. رویای من این بود که روزی با مرسدس‌بنز کار کنم، این رویا محقق شد و خیلی بهتر و بیش‌تر از آن‌چه در ذهن داشتم هم اتفاق افتاد. «تلاش، پشتکار و بهانه نیاوردن» کلید موفقیت در هر کاری است.

20 سؤالی با سعید گل محمدی

• بهترین خودروساز دنیا: مرسدس‌بنز

• بهترین خودرو دنیا: مرسدس‌بنز G کلاس

• خودرو رویاهای شما: فراری مونزا

تأثیرگذار‌ترین چهره در صنعت خودروسازی: دیتر تسچه

• آینده خودروسازی در تسخیر چه برندی خواهد بود: تسلا

• بهترین تیونر دنیا: منصوری

تسلا سایبرتراک یا ریویان R1T: ریویان R1T

• بهترین طراح خودرو: گوردون واگنر

• خودرو بنزینی یا الکتریکی: بنزینی

• تاپ‌گیر یا گرندتور: تاپ گیر

• بهترین فیلم خودرویی تاریخ: نید فور اسپید

• فراری یا لامبورگینی: لامبورگینی

• بوگاتی یا کوئنیگزگ: بوگاتی

• بهترین خودروساز الکتریکی: تسلا

• آینده صنعت خودروسازی ایران: روشن

• فوتبال یا فرمول یک: فرمول یک

• اسپرت یا لاکچری: اسپرت

• اتومبیل خودران یا ماشین پرنده: ماشین پرنده

• ایلان ماسک یا هنری فورد: هنری فورد

• کلاس خودرویی مورد علاقه شما: SUV

انتهای پیام/

گفت و گو از: سامیار راشد

اصلاح چشمگیر نسل جدید فورد جی تی با تیغ جراحی منصوری

آئودی RS Q8 با نقش و نگار منصوری رونمایی شد

میلیاردر عشق ماشین!/ مانی خوشبین و کلکسیونی از خاص ترین خودروهای جهان

سوپراسپرت جذاب منصوری معرفی شد

صنعت خودرو جهان به این ایرانی‌ها می‌نازد!/ با چهره های نامدار ایرانی در صنعت خودروسازی آشنا شوید

استون مارتین DB11 تیونینگ منصوری

فیلم هایی با طعم ماشین!/ مروری بر فیلم های سینمایی ایرانی با محوریت خودرو

مسافری از آینده!/ هر آنچه می خواهید از تسلا سایبرتراک بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی