پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برق و بنزین/ مقایسه ب ام و M5 CS و آئودی RS E-TRON GT

اگر دنبال یک سدان پرفورمنس باشید که پشت فرمان آن عرق سرد به پیشانی‌تان بنشیند، می‌توانید سراغ سوپرسدان‌های سنتی بروید که گل سرسبد آنها ب ام و M5 CS است. اما اگر پذیرای آینده باشید، ممکن است سدان‌های اسپرت برقی این روزهای بازار را که حسابی سروصدا به پا کرده‌اند را انتخاب کنید. آئودی RS […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۹ اسفند ۱۴۰۰

اگر دنبال یک سدان پرفورمنس باشید که پشت فرمان آن عرق سرد به پیشانی‌تان بنشیند، می‌توانید سراغ سوپرسدان‌های سنتی بروید که گل سرسبد آنها ب ام و M5 CS است. اما اگر پذیرای آینده باشید، ممکن است سدان‌های اسپرت برقی این روزهای بازار را که حسابی سروصدا به پا کرده‌اند را انتخاب کنید. آئودی RS E-TRON GT یکی از این سدان‌هاست که در قماش خود با خودروهایی مثل تسلا مدل S و پورشه تایکان رقابت می‌کند. این رویارویی مسیر جدید آئودی، یعنی حمل‌ونقل تمام‌الکتریکی و پرفورمنس بالا و سبک پایبند به سرعت و اصالت خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

ب ام و M5 CS مدل 2022

M5 برای ب ام و بازها همیشه یک سدان ویژه میان محصولات این خودروساز باواریایی بوده است. ب ام و سری 5 به خودی خود جذاب است و پلی میان سدان اسپرتی نظیر سری 3 و سدان لوکسی هم‌چون سری 7 به‌شمار می‌رود. وقتی نشان M پشت 5 قرار می‌گیرد، تمام معادلات بر هم می‌ریزد و دیگر هر سدانی نمی‌تواند مقابل این غول سرکش حریف باشد. M5 نخستین‌بار در سال 1984 و با اتاق E28 معرفی شد.

حالا ششمین نسل M5 اوج تکامل در مهندسی و طراحی را تجربه می‌کند و از همه‌نظر یک سوپرسدان رویایی به‌حساب می‌آید. این اتاق F90 است که تولید آن در سال 2017 آغاز شده و بعد از فیس‌لیفت اخیر قیافه‌ای مدرن‌تر پیدا کرده است. البته به عقیده بسیاری، ظاهر نمونه قبل از فیس‌لیفت زیباتر است. ب‌ام‌و M5 به خودی خود یک سدان قدرتمند و پرخاش‌گر است! 8 سیلندر، 2 توربو و 600 اسب‌بخار قدرت. اگر آتش‌تان تند است و به این ویژگی‌ها قانع نیستید، می‌توانید نسخه کامپتیشن را که 625 اسب‌بخار قدرت دارد انتخاب کنید. اما ب‌ام‌و پا را از نسخه کامپتیشن هم فراتر گذاشته و مدل CS را معرفی کرده است. سوپرسدانی بسیار جذاب که عنوان سریع‌ترین و قوی‌ترین خودرو تاریخ ب‌ام‌و را یدک می‌کشد!

ب ام و سری 5 جدید چه تغییراتی را تجربه کرده؟

در فیس‌لیفت نسل جدید سری 5، جلوپنجره و چراغ‌های جدید در جلو به چشم می‌خورند. هم‌چنین گرافیک چراغ‌های عقب هم تغییر کرده و حالتی سه‌بعدی به خود گرفته است. در نمونه کامپتیشن جزییاتی از بدنه با M5 معمولی متفاوت است. اما برای این‌که نسخه CS که بر پایه M5 کامپتیشن شکل گرفته هم شخصیت مستقل خود را داشته باشد، ب‌ام‌و جزییاتی انحصاری را در نظر گرفته که صرفا در ظاهر این مدل به چشم می‌خورند.

اول این‌که M5 CS تنها با رنگ‌های خاکستری متالیک، خاکستری فروزن (مات) و سبز متالیک فروزن عرضه می‌شود و اگر M5ی را با رنگی غیر از این رنگ‌ها دیدید، مطمئن باشید نسخه خاص CS نیست. دیگر ویژگی ظاهری جذاب در این نسخه خاص، رنگ برنز طلایی قاب جلوپنجره، رینگ‌ها و نوشته‌های فلزی روی بدنه است. هم‌چنین ترمزهای کربن سرامیکی در این مدل با کلیپرهای قرمز یا طلایی از پشت رینگ‌های 20 اینچی چشمک می‌زنند.

اما یکی از جزییات ظریف و به شدت جذاب این سوپرسدان افسار گسیخته، خروجی‌های اسپرت هوا روی در کاپوت و نور زردرنگ LED چراغ‌های جلو است که از این نظر بی‌شباهت به خودروهای مسابقه نیست. کاپوت، سقف، اسپلیتر جلو، قاب آینه‌های جانبی، دیفیوزر و اسپویلر عقب که از نظر ظاهری با M5 معمولی متفاوت است، در نسخه CS از جنس فیبرکربن تقویت شده با پلاستیک ساخته و بعضی عایق‌های صوتی هم حذف شده‌اند تا وزن این هیولا 104 کیلوگرم کاهش یابد.

کابین ب ام و M5 CS مدل 2022

داخل کابین نیز همه‌چیز رنگ‌وبویی متفاوت نسبت به M5‌های معمولی و حتی مدل کامپتیشن دارد. شاید جذاب‌ترین المان کابین این نسخه، نقشه پیست نوربرگ‌رینگ باشد که با ظرافت تمام روی پشت‌سری صندلی‌ها حک شده است. صندلی‌های فیبرکربنی M5 CS با طراحی مشابه صندلی خودروهای مسابقه‌ای، به گرمکن و لوگو درخشان M5 مزین شده‌اند و از پوشش چرم مشکی مرینو با دوخت و لبه‌های قرمز بهره می‌برند. دوخت قرمزرنگ در دیگر قسمت‌های کابین و روی فرمان پوشیده شده از آلکانترا هم به چشم می‌خورد. سقف و ستون‌ها نیز در این نسخه پوشش جیر دارند و لوگو CS روی کنسول جلو خودنمایی می‌کند. ترکیب آلومینیوم و کربن تیره‌رنگ در تزیینات کابین به شما گوشزد می‌کند با یک سدان به‌شدت اسپرت طرف هستید.

صندلی‌های مجزا در قسمت عقب، کمربندهای M با دوخت 3 رنگ مخصوص، پارکابی‌های چراغ‌دار M5 CS، کف‌پوش‌های ویژه و پدل‌شیفترهای فیبرکربنی پشت فرمان از دیگر جزییات جذاب کابین این نسخه خاص و اسپرت به‌شمار می‌روند. هم‌چون سایر سری 5‌های پس از فیس‌لیفت، نمایش‌گر سیستم اطلاعات و سرگرمی نیز در این نسخه به سایز 12.3 اینچی تغییر یافته و M5 CS علی‌رغم این‌که اسپرت‌ترین نسخه ب‌ام‌و سری 5 به‌شمار می‌رود، اما از امکاناتی مثل نورپردازی کابین، سیستم تهویه اتوماتیک چهارنقطه‌ای و سیستم صوتی هارمن کاردون نیز برخوردار است تا راحتی و لذت رانندگی اسپرت را هم‌زمان به راننده و سرنشینان هدیه دهد.

همان‌طور که گفتیم، M5 CS بر پایه نسخه کامپتیشن شکل گرفته است. اما زیر پوسته بدنه، یک‌سری چیزها تغییر کرده تا پرفورمنس به حد اعلا خود برسد. مثلا در این نسخه، تغییراتی در سیستم کنترل دینامیکی شاسی و کمک‌فنرها اعمال شده و دسته‌موتورها و فنرها سفت‌تر هستند. در مدل CS از میل موج‌گیر قوی‌تر استفاده شده و ارتفاع خودرو نیز کمی کاهش یافته است. سیستم تعلیق در این نسخه مجدا مهندسی شده و کالیبراسیون دوباره فنرها و کمک‌های جدید، سواری راحت‌تر در سرعت‌های بالا را به ارمغان می‌آورد.

مشخصات فنی ب ام و M5 CS مدل 2022

اما هیجان‌انگیزترین قسمت ماجرا زیر کاپوت نهفته است. پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری تویین‌توربو دست‌خوش تغییراتی شده و حالا قدرت‌اش به 635 اسب‌بخار رسیده است. M5 CS با 750 نیوتن‌متر گشتاور، گیرباکس بی‌نظیر 8 سرعته و سیستم چهارچرخ متحرک با نسبت بیش‌تر در چرخ‌های عقب، می‌تواند آسفالت را درسته قورت بدهد! سقف سرعت M5 معمولی و کامپتیشن به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتربرساعت محدود شده است. برای این‌که بتوانید بیشینه سرعت را در این مدل‌ها تجربه کنید، باید پکیج مخصوص M را سفارش دهید. اما در مدل CS هیچ محدودیتی وجود نداشته و سقف سرعت عدد 306 کیلومتربرساعت را نشان می‌دهد.

M5 معمولی برای این‌که از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد، به زمان 3.4 ثانیه‌ای نیاز دارد. این عدد در نسخه کامپتیشن 3.1 ثانیه است، اما در M5 CS با 0.2 ثانیه کاهش، به 2.9 ثانیه رسیده و این سوپرسدان را در رده خودروهایی با شتاب زیر 3 ثانیه قرار داده است. این مدل خاص نیز هم‌چون M5 کامپتیشن از دیفرانسیل فعال M بهره می‌برد. این سامانه چهارچرخ متحرک در حالت‌های 2WD ، 4WD و 4WD SPORT تنظیم می‌شود.

آئودی RS E-TRON GT مدل 2022

همان‌طور که می‌دانید، پورشه تنها برند لوکس گروه فولکس‌واگن نیست که وارد کلاس خودروهای الکتریکی پرفورمنس شده است. آئودی که به خاطر استیشن‌های پرقدرت و سیستم چهارچرخ متحرک کواتروی خود حسابی میان ماشین‌بازها معروف شده نیز به‌تازگی وارد این معرکه شده و RS E-Tron GT را معرفی کرده است. نمونه RS از هر نظر نسبت به E-TRON معمولی اسپرت‌تر و قدرتمندتر بوده و رقیبی برای تسلا مدل S، پورشه تایکان و ب‌ام‌و M5 CS به‌شمار می‌رود.

یک زمانی خودروهای الکتریکی شکل گرفته بر پایه R8 یعنی E-Tron و E-Tron اسپرت‌بک وجود داشتند اما جدیدترین محصول آئودی واقعا ضربان قلب ما را بالا می‌برد! علاوه بر این‌که همه‌جای دنیا از خودروهای الکتریکی حمایت‌های ویژه‌ای به عمل می‌آِید و همین مساله می‌تواند انگیزه‌ای برای کشیده‌شدن به سمت یک سوپرسدان الکتریکی باشد. به‌طور مثال، جالب است بدانید هر کسی که یک دستگاه آئودی E-Tron GT یا RS e-tron GT را در ایالات‌متحده خریداری کند، 3 سال از شارژ رایگان پرسرعت سود خواهد برد.

آئودی RS E-TRON که به نوعی پسرعمو پورشه تایکان به‌شمار می‌رود، بازی خودروهای الکتریکی اسپرت را وارد مرحله‌ای جدید کرده است.

در باطن این سوپرسدان الکتریکی، یک باتری لیتیوم-یونی ۹۳.۴ کیلووات‌ساعتی، ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولتی که 80 درصد ظرفیت باتری‌اش ظرف 23 دقیقه شارژ می‌شود، یک پیشرانه الکتریکی در هر اکسل و گیرباکس 2 سرعته اتوماتیک در بخش عقب دیده می‌شوند. درحالی‌که مدل‌های پایه ۴۶۹ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارند، نسخه RS با خروجی ۵۹۰ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۸۳۰ نیوتن‌متری دود از کله هر عشق ماشینی بلند می‌کند! همانند کراس‌اوور E-Tron، مدل‌های GT از عملکرد اووربوست سود می‌برند که به‌‌صورت موقتی قدرت را به ۵۲۲ و ۶۳۷ اسب‌بخار افزایش می‌دهد.

نسخه استاندارد E-Tron GT که در 2 تریم عرضه می‌شود، 3.9 ثانیه برای این‌که از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتربرساعت برسد نیاز دارد. هم‌چنین حداکثر سرعت این مدل 245 کیلومتربرساعت است. اما در نسخه RS که با ب‌ام‌و M5 CS مقایسه می‌شود، شتاب آن به 3.1 ثانیه کاهش یافته و سقف سرعت عدد 250 کیلومتربرساعت را نشان می‌دهد. اما نقطه مایوس‌کننده ماجرا این‌جاست که سقف سرعت و شتاب اولیه آئودی مورد بحث ما از M5 CS ضعیف‌تر بوده و تمامی مدل‌های پورشه تایکان به جز مدل جدید تک‌موتوره و دیفرانسیل عقب، از RS E-TRON GT شتاب بهتری دارند. هم‌چنین شتاب اولیه تسلا مدل S برد بلند عدد 3.1 ثانیه را نشان می‌دهد.

شعاع حرکتی آئودی E-TRON GT‌های معمولی حدود 383 کیلومتر و شعاع حرکتی مدل RS حدود 373 کیلومتر است. همانند پورشه تایکان یک سیستم تعلیق بادی در E-Tron GT به‌کار رفته که طبق ادعای آئودی ۶۰ درصد ظرفیت بیش‌تری نسبت به کراس‌اوور E-Tron و E-Tron اسپرت‌بک دارد. هم‌چنین قابلیت تغییر چند سانتی‌متری ارتفاع در این سوپرسدان الکتریکی فراهم شده است.

یکی از آپشن‌های جذاب آئودی که ب‌ام‌و از آن بی‌بهره است، قابلیت فرمان‌پذیری چهارچرخ بوده که باعث ایجاد سواری بهتر، چابکی بیش‌تر و پایداری بالاتر در سرعت‌های زیاد می‌شود.

یکی از برگ برنده‌های این مدل آئودی نسبت به رقیبی مثل تسلا، این است که کابین مثل خودروهای کامپیوتری پر از مانیتور نبوده و کاملا حس اسپرت را القا می‌کند. واقعا می‌توان گفت طراحی کابین محصولات آئودی سال‌هاست در دسته زیباترین‌ها قرار می‌گیرند. درحالی‌که سایر آلمانی‌ها در این زمینه از روزهای آرمانی خود فاصله گرفته‌اند. هم‌چون ب‌ام‌و، پشت‌آمپر E-TRON GT RS هم کاملا دیجیتالی بوده و یک نمایش‌گر بزرگ در مرکز کنسول جلو قرار گرفته است. کیفیت متریال به‌کاررفته داخل کابین بسیار دلچسب است و تریم فیبرکربن و فرمان Dکات به شما یادآوری می‌کنند که با یک سوپرسدان اسپرت اما بی‌سروصدا طرف هستید.

صندلی‌ها هم در این نسخه اسپرت هیجان‌انگیز هستند، اما هرکاری کنید نمی‌توانید از صندلی‌های خالصM5 CS دل کنده و چشم به این صندلی‌ها بدوزید. هم‌چنین صندلی‌های عقب در مدل RS هم‌چون M5 CS از یکدیگر مجزا هستند.

در پروفیل کلی بدنه روح تایکان دیده می‌شود. اما آئودی سعی کرده با طراحی جلو و عقب منحصربه‌فرد، شخصیت مستقلی برای این خودرو ایجاد کند. سپر جلو و چرخ‌ها ظاهری مشابه خودروهای کانسپت دارند و فرم پیوسته چراغ عقب بسیار جذاب است. هم‌چنین در مدل RS رینگ‌های بزرگ‌تر 21 اینچی نسبت به نمونه 20 اینچی در مدل معمولی، خودنمایی می‌کنند. یکی از آپشن‌های جذاب این خودرو نیز چراغ‌های ماتریکس LED جلوست.

قیمت آئودی 2022 RS E-TRON GT

اگرچه قیمت E-Tron GT از ۹۹,۹۰۰ دلار شروع می‌شود، اما برای خرید نسخه پرچم‌دار RS باید حداقل ۱۳۹,۹۰۰ دلار هزینه کنید. هرچند پکیج سال اول قیمت قابل‌توجه ۲۰,۳۵۰ دلاری داشته و رینگ‌های ۲۱ اینچی با طراحی مفهومی، ترمزهای سرامیک کربنی با کالیپرهای ترمز و چندین قطعه فیبرکربنی دیگر را شامل می‌شود. اگر تریم مشکلی رنگ بدنه را سفارش دهید که ظاهر این خودرو حسابی اسپرت‌تر از حالت عادی می‌شود. تنها رنگ بدون هزینه برای بدنه، رنگ سفید است.

برای رنگ‌های دیگر هم‌چون آبی آسکاری، نقره‌ای متالیک، خاکستری، مشکی، خاکستری سوزوکا، سبز تاکتیکی و خاکستری دیتونا باید ۵۹۵ دلار پرداخت کنید. در پکیج سال اول، آپشن‌هایی مثل قابلیت تنظیم برقی صندلی‌های جلو در 18 جهت، پوشش چرمی صندلی‌ها، فرمان گرم‌شونده، عناصر کربنی و پوشش سقف داینامیکا به E-TRON GT اضافه می‌شوند. هم‌چنین مدل RS با دوخت قرمز رنگ کابین، کف پوش‌های خاص و کمربندهای قرمز متمایز می‌شود.

با مجموع ۲۴,۲۵۰ دلار آپشن سفارشی، قیمت گران‌ترین نسخه آئودی RS E-Tron GT به ۱۶۴,۱۵۰ دلار می‌رسد. هم‌چنین باید به این مبلغ ۱۰۴۵ دلار هزینه‌های تحویل را نیز اضافه کنید. این در حالی است که قیمت ب‌ام‌و M5 CS در آمریکا 142 هزار دلار و در آلمان 180 هزار یورو است.

نتیجه‌ گیری

ظاهر آئودی RS E-TRON GT طرفداران خاص خود را دارد. اما بی‌راه نیست اگر بگوییم عامه‌پسند نیست. عملکرد آئودی مورد بحث ما سرگیجه‌آور است، اما هم‌چون سایر خودروهای الکتریکی این کلاس، وقتی زیر فشار حداکثری قرار می‌گیرد دچار کم‌فرمانی می‌شود. خوشبختانه می‌توان سیستم ESC را خاموش کرد تا آئودی قصه ما لحظات جذابی را خلق کند. اما نکته مهم این‌جاست که آئودی را می‌توان راحت‌تر از پورشه تایکان در پیچ‌ها راند.

در سوی دیگر، عنوان بهترین کابین میان سوپرسدان‌ها، باید به ب ام و M5 CS تعلق بگیرد. رانندگی با این خودرو سرکش بسیار سرگرم‌کننده است. ب‌ام‌و M5 CS کم‌تر روی برجستگی‌های حاشیه پیست کشیده می‌شود و هنگام بیرون آمدن از پیچ‌ها به تندی آئودی نیست. اما در سرعت بالاتر از ۱۱۳ کیلومتربرساعت، نوعی از شتاب را ارائه می‌کند که در آئودی دیده نمی‌شود. احساس فرمان آن هم برتر از آئودی به نظر می‌رسد.

خوب ظاهرا الکتریکی‌ها در پرفورمنس هم به لبه تیغ خودروهای درون‌سوز رسیده‌اند. اما هنوز ب‌ام‌و M5 را بیش‌تر می‌پسندیم. با این‌که کلید آینده در دستان خودروهای الکتریکی‌ خواهد بود.

گردآوری و نوشته: میلاد میرعابدینی

هیجان خانوادگی/ مرسدس‌ بنز AMG GT63S 4DOORS، پورشه پانامرا توربو S- HYBRID.E و ب‌ ام‌ و آلپینا B5

گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

رنده و پنبه!/ رقابت بنتلی کانتیننتال GT و استون‌مارتین DBS سوپرلگرا ولانته

2 اسطوره از 2 نسل/ شلبی کبرا 427 در کنار مک لارن 720S

کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟

با مثبت و منفی 600 میلیون تومان کدام شاسی بلند دست دوم را انتخاب کنیم؟

دیو و دلبر!/ مقایسه هیوندای i20 و اپل کورسا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی