پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و ، مرسدس بنز، پورشه (6)

هیجان خانوادگی/ مرسدس‌ بنز AMG GT63S 4DOORS، پورشه پانامرا توربو S- HYBRID.E و ب‌ ام‌ و آلپینا B5

عشق ماشین ها حتی اگرهم تشکیل خانواده هم بدهند بازهم نمی توانند از شیطونی کردن با ماشین دست بردارند در این مطلب به بررسی سه خودرو مرسدس‌ بنز AMG GT63S 4DOORS، پورشه پانامرا توربو S- HYBRID.E و ب‌ ام‌ و آلپینا B5 می پردازیم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو ترس از ازدواج، میان پسرهای […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۱ فروردین ۱۳۹۹

عشق ماشین ها حتی اگرهم تشکیل خانواده هم بدهند بازهم نمی توانند از شیطونی کردن با ماشین دست بردارند در این مطلب به بررسی سه خودرو مرسدس‌ بنز AMG GT63S 4DOORS، پورشه پانامرا توربو S- HYBRID.E و ب‌ ام‌ و آلپینا B5 می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ترس از ازدواج، میان پسرهای عشق ماشین بیش‌تر هم می‌شود! جوان‌هایی که تا دیروز از راندن کوپه‌های اسپرت و ۲ نفره لذت می‌بردند، حالا باید برای راحتی خانواده، تن به خرید یک سدان ۴ نفره و جادار بدهند.

اما فراموش نکنید، زمان‌هایی وجود دارند که خودروهای ۲ در، تنها گزینه‌های فوق‌العاده نیستند. در مورد بازار بالقوه خودروهای اسپرت ۴ در صحبت می‌کنیم.

ماجرا از این قرار است که شما می‌توانید پرفورمنس، رانندگی هیجان‌انگیز و خلاصه همه قابلیت‌های یک کوپه اسپرت را در یک قالب ۴ نفره با صندوق بار بزرگ داشته باشید.

در این‌جا ۳ سوپرسدان با قابلیت‌های خیره‌کننده رانندگی پیش روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته یکی از اینها، ب‌ام‌و آلپینا B5 است که براساس یک خودرو سدان شکل گرفته و ارتقاء یافته.

اما ۲ شرکت‌کننده دیگر این رقابت، پورشه پانامرا توربو S‌ای هیبرید و مرسدس‌بنز GT63S ۴ در هستند. خودروهایی که در دسته فست‌بک‌های ۴ در جای می‌گیرند و می‌تواند به آنها کوپه ۴ در هم گفت. اما چیزی که میان این ۳ خودرو مشترک است و باعث شده تا این‌جا دور هم جمع شوند، ویژگی‌های فنی خیره‌کننده و پیشرانه‌های پرقدرت است.

مرسدس‌بنز AMG GT63S 4DOORS

می‌خواهیم در مورد هیولایی صحبت کنیم که از خط تولید مرسدس‌بنز در زیندلفینگن آلمان بیرون می‌آید. AMG GT63S سومین محصول انحصاری خانواده AMG بعد از SLS و AMG GT به‌شمار می‌رود.

سال ۲۰۱۴ مرسدس‌بنز اولین اقدامات را برای تولید سدان جدید AMG انجام داد و در این مسیر بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد.

سرانجام در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ یک خودرو مفهومی از سوی مرسدس معرفی شد و در ژنو ۲۰۱۸، مرسدس‌بنز AMG GT ۴ در، به‌عنوان شاهکاری در صنعت خودروسازی، رسما معرفی شد.

AMG GT63S ۴ در بر پایه پلت‌فرم مرسدس‌بنز E کلاس شکل گرفته. پلت‌فرمی که در CLS نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اشتباه نکنید، این یک CLS تقویت شده نیست. در حقیقت AMG GT63S یک خودروهای ارتقاء‌یافته مرسدس‌بنز نیست و فرسنگ‌ها با محصولات اسپرت مرسدس فاصله دارد.

در ساخت این خودرو از شاسی MRA مرسدس‌بنز E کلاس استفاده شده است. البته این شاسی تشکیل شده از آلومینیوم، فیبرکربن و فولاد را در این خودرو کمی کشیده‌اند تا ساختاری سفت‌تر برای پرفرومنسی بهتر به‌دست آید.

جالب است بدانید AMG GT63S یکی از قوی‌ترین و گران‌ترین محصولات در حال فروش مرسدس‌بنز به‌شمار می‌رود. اگر کمی به چهره عبوس و فرم گوژپشت مانند اتاق دقت کنید، متوجه خواهید شد که با یک خودرو عادی با نشان ستاره ۳ پر طرف نیستید.

طراحی AMG GT63S با ملاحظات آیرودینامیکی انجام شده است. ورودی‌های بزرگ هوا روی سپر جلو و اسپویلر متحرک در قسمت عقب، به شما گوش‌زد می‌کند که این افعی خوش خط و خال، اصلا یک سدان اسپرت آماتور نیست.

داخل کابین، ترکیبی از سدان شاخص و بسیار لوکس مرسدس‌بنز، یعنی کلاس S را با AMG GT کوپه شاهد هستیم. کنسول جلو با ۲ نمایش‌گر بزرگ ۱۲.۳ اینچی و خروجی‌های دوار سیستم تهویه، حال‌و‌هوای S کلاس را تداعی می‌کند. کنسول شیب‌دار و پهن میانی هم همان چیزی است که مشابه‌اش را در AMG GT ۲ نفره می‌بینید.

صندلی‌های کاملا اسپرت طراحی شده‌اند و حال‌وهوایی مشابه خودروهای مسابقه‌ای دارند. اگر کمی سرتان را بچرخانید، می‌بینید ۲ صندلی اسپرت مجزا هم در قسمت عقب قرار گرفته تا بتوانید افراد بیش‌تری را در لذت بردن از سواری AMG GT63S شریک کنید. جالب است بدانید صندلی‌های عقب قابلیت خواباندن داشته تا بتوانید به فضای ۱۳۲۴ لیتری بار دسترسی پیدا کنید. صندوق بار این سوپرسدان فست‌بک هم در حالت عادی ۳۹۵ لیتر گنجایش دارد.

مرسدس بنز GT63

در مورد سدانی صحبت می‌کنیم که توانسته رکورد ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه‌ای را در پیست نوربرگ‌رینگ ثبت کند و در یک قدمی مقام سریع‌ترین خودرو ۴ در در این پیست قرار بگیرد. مرسدس‌بنز چند ترکیب فنی از AMG GT63S را به بازار فرستاده. اما در این‌جا، قوی‌ترین نسخه که با پسوند S متمایز می‌شود، پیش رویمان قرار گرفته است.

منشا تمام این سر و صداها و قلدربازی‌ها، یک پیشرانه ۸ سیلندر تویین‌توربو زیر کاپوت است که ۴ لیتر حجم دارد. توان پیشرانه AMG GT63S به رقم هیجان‌انگیز ۶۳۹ اسب‌بخار می‌رسد و با گشتاور نجومی ۹۰۰ نیوتن‌متری که از ۲۵۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد، شمشیر را برای ۲ رقیب هم‌وطن از رو می‌بندد.

در این خودرو از نسل جدید سیستم 4Matic مرسدس‌بنز استفاده شده که گشتاور را با توجه به نوع رانندگی و شرایط محیط، بین چرخ‌های جلو و عقب تقسیم می‌کند. در میان حالت‌های رانندگی دینامیک AMG، ۲ حالت مسابقه‌ای و دریفت از همه جذاب‌تر به نظر می‌رسند. در حالت مسابقه‌ای، سیستم کنترل پایداری خاموش شده و خلق و خوی AMG GT63S به اسپرت‌ترین حالت خود می‌رسد. در حالت دریفت هم تمام تنظیمات برای مفرح بودن رانندگی انجام می‌شود.

جالب است بدانید در AMG GT63S چرخ‌های عقب هم قابلیت فرمان‌پذیری دارند. در سرعت‌های کم‌تر از ۱۰۰ کیلومتر، چرخ‌های عقب عملکردی با زاویه مخالف چرخ‌های جلو دارند. اما در سرعت‌های بالاتر برای افزایش پایداری، چرخ‌های عقب هماهنگ با چرخ‌های جلو تغییر وضعیت می‌دهند.

گیرباکس ۹ سرعته مرسدس‌بنز خیلی عصبانی دنده‌ها را عوض می‌کند. AMG GT63S در دنده ۳ جوری شتاب می‌گیرد که انگار نه انگار با یک سدان ۴ نفره ۲ تنی طرف هستیم!

فرمان این خودرو بسیار دقیق و دماغه‌اش کاملا چسبنده است. همه اینها به شما اعتماد به نفس این‌که با بیش‌ترین سرعت به پیچ‌ها حمله کنید را می‌دهند. از شتاب صفر تا صد ۳.۲ ثانیه‌ای و سقف سرعت ۳۱۵ کیلومتری که بگذریم، صدای خرخر پیشرانه ناله‌های بی‌پایان AMG است که در نهایت شما را یک دل، نه صد دل عاشق AMG GT63S می‌کند.

پورشه پانامرا توربو S- HYBRID.E

این تنها خودرو پلاگ‌این هیبرید این مقایسه است. البته مرسدس‌بنز هم گفته در آینده نسخه هیبرید AMG GT سدان را به بازار عرضه می‌کند.

شاید با خود بگویید مگر این یک مقایسه میان ۳ سوپرسدان هیجان‌انگیز نیست؟ پس یک سدان هیبریدی در این میان چه می‌کند؟! اشتباه نکنید.

این یک تویوتا پریوس نیست! در ساخت پانامرا توربو هیبرید از استراتژی هایپرکار معروف پورشه یعنی مدل ۹۱۸ استفاده شده و می‌توان گفت، بعد از ۹۱۸، این یکی از قوی‌ترین ساخته‌های پورشه به‌شمار می‌رود. پانامرای توربو هم‌چون AMG GT، از باله متحرک در عقب بهره می‌برد.

خروجی‌های هوا روی سپر جلو بزرگ‌تر از مدل‌های عادی هستند و رینگ‌های ۲۱ اینچی ۹۱۱ توربو استایل، کلکسیون جذابیت‌های پانامرا را تکمیل می‌کند.

پورشه، این نسخه از پانامرا را در ۲ مدل با فاصله محوری استاندارد و EXECUTIVE عرضه می‌کند. مدل دوم در فاصله میان ۲ محور ۱۵ سانتی‌متر کشیده‌تر است. این طول اضافه باعث شده تا پانامرا در این نسخه سنگین‌تر باشد و شتاب اولیه‌اش نیز حدود ۰.۱ ثانیه از مدل استاندارد کندتر اندازه‌گیری شود.

البته نسخه کشیده‌تر، از صندلی‌های برقی ۸ جهته عقب، قابلیت فرمان‌گیری چرخ‌های عقب و سیستم تهویه مطبوع ۴ نقطه‌ای نیز بهره می‌برد.

قطعا برایتان جالب است که بدانید قوی‌ترین پانامرای تاریخ با چه ترکیب فنی به میدان آمده است. در قسمت غیرالکتریکی، پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری تویین‌توربو ایفای نقش می‌کند.

همان پیشرانه‌ای که در پانامرا توربو نیز مورد استفاده قرار گرفته و ۵۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۷۶۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

اما این پیشرانه بنزینی در تامین قوای محرکه پانامرا تنها نیست. یک موتور الکتریکی که از باتری ۱۴.۱ کیلووات‌ساعتی لیتیوم‌یونی آب‌خنک ساخته شده، نیرو اضافه‌تری برای پانامرا تولید می‌کند تا در نهایت خروجی پیشرانه به ۶۸۰ اسب‌بخار قدرت و حدود ۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور برسد.

پورشه پانامرا توربو اس هیبریدی

جالب است بدانید برای نخستین بار، سری مشهور توربو و برچسب هیبرید در میان خودروهای پورشه، در پانامرا با هم ترکیب شده‌اند. هم‌چون مدل ضعیف‌تر پانامرا ۴ هیبرید، سیستم هیبرید و گیرباکس ۸ سرعته دوکلاچه یکپارچه هستند.

نیرو تولید شده هم‌چون ۲ رقیب حاضر در این مقایسه به هر ۴ چرخ منتقل شده و پانامرا توربو هیبرید می‌تواند ظرف ۳.۲ تا ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد، که از این نظر با مرسدس‌بنز در یک کفه ترازو قرار می‌گیرد.

پورشه پانامرا توربو هیبریدی

باتری موتور الکتریکی، توسط یک سوکت خانگی معمولی ظرف ۶ ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شود.

می‌توانید توسط سیستم مدیریت ارتباطات پورشه PCM یا برنامه پورشه کانکت، روند شارژ شدن پانامرا را از روی تلفن همراه هوشمند خود کنترل کنید.

پانامرا به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند در اکثر شرایط در حالت تمام الکتریکی حرکت کند. جالب است بدانید که سوپرسدان پورشه، می‌تواند مسافت ۵۰ کیلومتری را تنها با استفاده از موتور برقی طی کند. در صورتی که فشار به پدال گاز از یک حد معین بیش‌تر شود و شارژ باتری نیز کاهش یابد، موتور بنزینی وارد مدار می‌شود. حالت‌های مختلف رانندگی توسط سیستم جداکننده DECOUPLER و یک کلاچ برقی، به‌صورت الکترونیکی در صدم‌های ثانیه تغییر می‌کنند.

جالب است بدانید، به لطف استفاده از سیستم تهویه هوای کمکی ویژه در این مدل خاص، امکان سرد یا گرم شدن خودرو در هنگام شارژ وجود دارد. پانامرا توربو هیبرید از نظر عملکرد در حد یکی از سریع‌ترین سوپر ماشین‌های جهان، یعنی پورشه ۹۱۸ ارزیابی می‌شود و می‌تواند به سرعت ۳۱۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند.

همه اینها در حالی است که این هیولای ناآرام به‌طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند و تنها ۶۶ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می‌کند. این اعداد وقتی جالب می‌شوند که بدانید AMG GT63S به‌طور میانگین حدود ۱۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

شما با یک خودرو خانوادگی لوکس طرف هستید که وزن زیادی دارد. وزن دشمن پرفورمنس است، اما قوی‌ترین پانامرای تاریخ از نظر فنی آن‌قدر پیشرفته بوده که اصلا سنگینی وزن را بر دوش پیشرانه حس نمی‌کنید.

پورشه پانامرا توربو اس هیبریدی1

شتاب‌گیری پانامرا توربو هیبرید به لطف گشتاور آنی موتور برقی دیوانه‌کننده است و تنها ۷.۵۳ ثانیه زمان می‌خواهید که از حالت سکون به سرعت ۱۶۱ کیلومتربرساعت برسد. اما فراموش نکنید که پانامرا از نظر شتاب اولیه، هنوز هم با تسلا مدل D SP100 با شتاب اولیه ۲.۳ ثانیه‌ای، فاصله زیادی دارد.

ب‌ام‌و آلپینا B5

برخلاف 2 خودرو دیگر که در موردشان گفتیم نسبت به سایر هم‌خانواده‌هایشان متفاوت هستند و براساس یک سوپرماشین از نو طراحی شده‌اند، آلپینا B5براساس ب‌ام‌و سری 5 مدل 550i شکل گرفته است. می‌توان گفت آلپینا B5یک سری 5 تیون شده است. اما نه هر تیونینگی! آلپینا در ایجاد ذوق و سلیقه متفاوت در خودروها بیش از نیم قرن سابقه دارد.

ب ام و آلپینا و پورشه پانامرا توربو

B5 فرزند اتوبان‌های بدون محدودیت آلمان است. بیش از نیم قرن در مورد سوپر سدانی صحبت می‌کنیم که حتی از ب‌ام‌و M5 که همه آن را به‌عنوان قوی‌ترین نسخه سری 5 می‌شناسند هم قابلیت‌های بهتری دارد.

تغییرات ظاهری آلپینا B5تفاوت چشم‌گیری با سری 5 استاندارد ندارد. در این‌جا می‌توانیم به کیت بدنه اختصاصی آلپینا با فلاپ‌های زیر سپر و رینگ‌های 20 اینچی معروف با طرح سنتی آلپینا اشاره کنیم. هم‌چنین در هر نقطه‌ای از کابین و بدنه، نشان آلپینا جایگزین نشان ب‌ام‌و شده است.

کابین ب ام و آلپینا

تودوزی کابین سری 5 در آلپینا B5از نو و با مواد عالی دوخته شده و در مجموع فضای کلاسیک و شیکی را به‌وجود آورده است. چرم بسیار مرغوب و تریم چوبی فوق‌العاده جذاب، از ویژگی‌های این بخش به‌شمار می‌روند. از صفحه پشت‌آمپر اختصاصی آلپینا با تم آبی رنگ می‌توان به‌عنوان کلیدی‌ترین تفاوت این خودرو نسبت به یک سری 5 استاندارد اشاره کرد.

لوکس بودن کابین در این مقایسه قطعا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما مهم‌ترین معیار برای انتخاب برنده نیست. آلپینا B5 هم در باطن سدان اتو کشیده و لوکسی نیست که در ظاهر به نظر می‌رسد. با یک پیشرانه 8 سیلندر بای‌توربو طرف هستیم. این همان پیشرانه ایست که در ب‌ام‌و 550 هم استفاده شده است. اما با تغییرات انجام شده در توربوشارژها، توان خروجی پیشرانه از 455 اسب به 600 اسب‌بخار رسیده و گشتاور شگفت‌انگیز 800 نیوتن‌متری این سوپرسدان گران‌قیمت 50 نیوتن‌متر از ب‌ام‌و M5 هم بیش‌تر است.

البته گشتاور محصولات آلپینا همیشه در سطح بالایی بوده و این خودرو نیز مستثنی نیست. جالب این‌جاست که گشتاور در بازه زیادی از دور موتور در اختیار راننده قرار می‌گیرد. برای همین می‌توانید در شتاب‌گیری‌های حین حرکت، روی این سدان اتوکشیده حساب کنید. نیرو پیشرانه هم‌چون 2 رقیب دیگر، به هر 4 چرخ آلپینا B5منتقل می‌شود تا بتوانید نهایت لذت شتاب‌گیری و پایداری را تجربه کنید.

البته در سرعت‌های بالای تنها دیفرانسیل عقب درگیر می‌شود و در حالت عادی هم برای رانندگی بامزه‌تر، نیرو موتور تنها به چرخ‌های عقب می‌رود. هم‌چنین گیرباکس 8 سرعته ZF در این خودرو برای مطابقت با گشتاور اضافی تقویت شده است.

آلپینا B5برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از حالت سکون، به 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند به سقف سرعت 330 کیلومتربرساعت برسد. هم‌چنین این سوپرسدان جذاب ظرف 11.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 200 کیلومتربرساعت می‌رسد. پیشرانه آلپینا B5کاملا روان و پرکشش است و انگار توربوشارژری داخل آن وجود ندارد و از آن‌جایی که هیج تاخیری در شتاب‌گیری حس نمی‌شود، احساس منتقل شده بسیار مشابه خودروهای تنفس طبیعی است.

علی‌رغم خشونت باطن آلپینا B5، در حالت کامفورت سواری آن کاملا مشابه یک سدان لوکس بسیار نرم و راحت است و خبری از تنش‌های یک سوپر ماشین نیست.

هم‌چنین صدای گیرا و جذاب اگزوز در حالت کامفورت و دورهای پایین فروکش می‌کند و آلپینا B5برای آرامش بیش‌تر بی‌سر‌وصدا می‌شود. آلپینا B5از سیستم فرمان‌پذیری در اکسل عقب، میله تثبیت‌کننده لرزش و دمپرهای تطبیقی بهره می‌برد و همه اینها با سیستم انتقال قدرت دودیفرانسیل، چسبندگی دلچسبی را برای B5 به ارمغان آورده است. در مجموع باید گفت آلپینا B5، 2 شخصیت متفاوت اسپرت و راحت دارد و برای اتوبان تنظیم شده، نه پیست. هدف از تنظیمات سیستم تعلیق، راحتی بیش‌تر در تمام سطوح است.

انتهای پیام/

گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS

تجلی یک رویای 60 ساله/ هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید

ستاره راک/ برخورد کاملا نزدیک با یک فورد GT40 کاملا دست‌ساز

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

2 اسطوره از 2 نسل/ شلبی کبرا 427 در کنار مک لارن 720S

پورشه، تایکان را به جان تسلا مدل S می‌اندازد!

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • فرشاد | 29/08/1399 در 08:26

    آلپینا چیز دیگریست

کیوسک مطبوعاتی