قوانین اخیر گمرکی و مسیری که خودروسازی کشور در پیش گرفته، باعث شده خودروهای با حجم موتور بالا دیگر نقشی در بازار خودروهای صفر کیلومتر نداشته باشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که میتوانید با طراحی از مد افتاده کنار بیایید و میانهای هم با بزکهای امروزی در ساخت خودروها ندارید، در عوض علاقه […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی میکند:
نیسان ماکسیما
در تیر ماه ۱۳۸۰ نیسان ماکسیما به ایران آمد و از بهمن ۱۳۸۰ مونتاژ آن توسط پارسخودرو آغاز شد. در آن دوران، ماکسیما سقف آرزو لوکسسواران بهشمار میآمد و یکی از گرانقیمتترین خودروهای بازار محسوب میشد. البته با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی در سال ۸۳، بخشی از بازار انحصاریاش سهم رقبای خارجی شد و یکهتازی آن در بازار انحصاری ایران خاتمه پیدا کرد. در واقع ماکسیمای تولید شده در ایران با ایجاد تغییراتی در نسل پنجم نیسان ماکسیما با کد اتاق A33 شکل گرفت که در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ در ژاپن تولید میشد. در طراحی ظاهری ماکسیما بیشتر به المانهای لوکس توجه شده تا المانهای اسپرت و جوانپسند. علیرغم اینکه سبک طراحی آن نسبت به اپتیما قدیمیتر است، اما باید گفت در این مقایسه بیشتر از اپتیما به طراحی ماکسیما علاقهمند خواهید شد.
با ورود به کابین، فضایی جادار و راحت در اختیار شما قرار میگیرد. طراحی کابین ماکسیما متعلق به خودروهای یک دهه قبل است و در مقابل اپتیما قدیمیتر به نظر میرسد. اما ترکیب هماهنگ و چشمنواز کابین هنوز هم چشم را خسته نمیکند و نمیتوان از آن ایراد آنچنانی گرفت. صندلیها از مخمل پوشانده شدهاند و حالوهوای خودروهای اصیل ژاپنی را تداعی میکنند. تنظیمات برقی صندلی جلو، تهویه اتوماتیک، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان، چنجر ۶ تایی، یخچال، خروجی برق ۱۲ ولت و شیشههای رنگی مجهز به فیلتر UV از امکانات جذاب ماکسیما بهشمار میروند. اما باید گفت که در زمینه امکانات رفاهی، ماکسیما در برابر رقیب کرهای کم میآورد. صندلیهای ماکسیما فوقالعاده راحت و جادار هستند و حتی در صندلیهای عقب نیز مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمیشود. نیسان در سالهای تولید این نسل از ماکسیما، 2 نوع پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر را برای آن در نظر گرفته بود. که از این میان پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری برای عرضه در ایران انتخاب شد.
پیشرانه پرقدرت ماکسیما مجهز به 2 میلسوپاپ شده و قادر است ۲۰۱ اسببخار در دور ۶۴۰۰ تولید کند. از نظر قوای محرکه، ماکسیما هنوز هم به خیلی از خودروها برتری دارد و افراد طالب هیجان را بهسوی خود جذب میکند. یکی از نقاط قوت فنی ماکسیما، در اختیار قرارگرفتن گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتری در دورهای پایین است. از این نظر ماکسیما در مقابل اپتیما برنده این رقابت است. ماکسیما در ایران با 2 گیرباکس ۶ دنده دستی (۵ دنده جلو و یک دنده عقب) و ۴ سرعته اتوماتیک تولید شد. در مدلهای دنده دستی میتوان عقربه دور موتور را به حالت عمودی رساند و با برداشتن ناگهانی پا از روی پدال ترمز، لذت فرورفتن در صندلیها را تجربه کرد! سقف سرعت مدلهای دنده دستی نیز به ۲۲۲ کیلومتربرساعت میرسد. جعبهدنده اتوماتیک نیز از دقت و عملکرد مناسبی برخوردار است. در نمونههای اتوماتیک دندهها به نرمی تعویض میشوند و خبری از لگدزدن جعبهدنده و یا تاخیرهای آزاردهنده نیست. سیستم تعلیق جلو از نوع مستقل مکفرسون با فنرهای حلقوی است و تعلیق عقب بهصورت اکسل و سیستمهای چنداتصالی ساخته شده است که باعث شده سواری راحتتری از اپتیما داشته باشد.
هندلینگ و چسبندگی ماکسیما عالی است و در سرعتهای بالا به راننده اعتمادبهنفس میدهد. همچنین سیستم ترمز ABS مجهز به دیسک در هر 4 چرخ و دیسکهای خنکشونده در چرخهای جلو، عملکرد مناسبی دارد و ماکسیمای سرکش را بهخوبی مهار میکند. همچون سایر خودروهای ژاپنی، استهلاک ماکسیما بسیار پایین است و تا سالها میتوان روی دوام آن حساب کرد.
کیا اپتیما
در این مقایسه نکته مهم اینجاست که اپتیما چند سال با ماکسیما اختلاف سنی دارد. تولید نسل دوم کیا اپتیما در سال 2005 و با کد MG آغاز شد و تا سال 2010 ادامه پیدا کرد، اما در این 5 سال اپتیما بدون تغییر باقی نماند و در سال 2008 کیا سدان نوپایش را دستخوش تغییراتی کرد تا بتواند از پس رقیبی سرسخت به اسم هیوندای سوناتا برآید. آغاز واردات رسمی اپتیما به ایران با عرضه نسخه فیسلیفت همراه بود و اپتیما در اولین سالهای حضورش در بازار خودرو کشور، با مدلهای 2009 و 2010 به میدان آمد. سدانی متوسط که پیشرانه 6 سیلندرش تهدید بزرگی برای نیسان ماکسیما بهشمار میآمد. به علاوه اینکه در آن سالها ویژگی آپشنزدگی میان خریداران ایرانی در حال پا گرفتن بود و اپتیما با طیف گستردهای از امکانات رفاهی در زمان خودش، گزینهای متفاوت و برتر از رقیب از مدافتادهاش بهشمار میرود و برای علاقهمندان به آپشن خودرو جذابتری به نظر میرسد.
طراحی بدنه فیسلیفت نسل دوم اپتیما به لطف هنرنمایی پیتر شرایر، طراح معروف کیا، کاملا فرم هماهنگ و خوشتراشی دارد. اما در زمینه طراحی کابین، علیرغم اینکه از ماکسیما مدرنتر است، اما در سالهای تولید اپتیما تا حدی مغلوب رقیب سنتیاش یعنی هیوندای سوناتا شد. البته پوشش چرمی کابین اپتیما در ترکیب با نورپردازی قرمز رنگ و امکانات رفاهی قابلتوجه نظیر صندلیهای برقی مجهز به گرمکن، سانروف، تهویه اتوماتیک و… همان چیزی است که خریداران از یک سدان متوسط با این برچسب قیمتی انتظار دارند.
زور پیشرانه 6 سیلندر 2.7 لیتری اپتیما شاید در برههای از زمان بر سوناتا چربیده باشد و خریدارانی که بیش از بزکهای ظاهری به قابلیتهای فنی خودرو اهمیت میدادند را، در 2 راهی سوناتا و اپتیما به سمت اپتیما کشانده باشد. اما باید قبول کرد که در بحث قدرت پیشرانه، اپتیما در مقابل ماکسیما سر خم میکند. این پیشرانه 191 اسببخار قدرت و گشتاور 250 نیوتنمتری تولید میکند. در بحث سواری، باید گفت اپتیما نسبت به سوناتا نرمتر است، اما در زمینه راحتی سواری به پای ماکسیما نمیرسد. یکی از برتریهای اپتیما نسبت به ماکسیما، گیرباکس 5 سرعته تیپترونیک است که آزادی عمل بیشتری به راننده میدهد. اما نباید فراموش کرد که فضای کابین اپتیما نسبت به ماکسیما محدودتر است.
پیشنهاد نهایی
برتری اپتیما نسبت به ماکسیما به امکانات رفاهی متنوعتر و طراحی داخلی و خارجی مدرنتر بازمیگردد. اگر از آن دسته افراد ظاهربین باشید، پوشش چرمی صندلیها و سانروف اپتیما و امکانات متنوعاش میتواند نظر شما را به خود جلب کند. این در حالی است که کابین ماکسیما هم سادهتر طراحی شده، هم امکانات متفاوت و متنوعی ندارد. در عوض کابینی بسیار جادار، سواری نرم و راحت و پیشرانهای پرقدرتتر از اپتیما را در اختیارتان قرار میدهد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که ماکسیما طیف گستردهای از بودجه ها را شامل میشود و اپتیما دست دوم چندان طیف قیمتی گستردهای ندارد و از این نظر با نسخههای مدل بالای ماکسیما قابل مقایسه است.
دیدگاه خود را بنویسید