پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فورد موستانگ

وقتی فورد گیربکس جنرال موتورز را ناکار آمد می داند

امروزه پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش هزینه، یک امر حیاتی برای همه خودروسازان محسوب می شود، به همین خاطر بسیاری از آنها رو به همکاری با یکدیگر آورده و از طریق به اشتراک گذاری تکنولوژی ها و حتی قطعات سعی می کنند قیمت تمام شده را تا حد امکان پایین تر بیاورند. بدیهی است که […]

امیر
سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

امروزه پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش هزینه، یک امر حیاتی برای همه خودروسازان محسوب می شود، به همین خاطر بسیاری از آنها رو به همکاری با یکدیگر آورده و از طریق به اشتراک گذاری تکنولوژی ها و حتی قطعات سعی می کنند قیمت تمام شده را تا حد امکان پایین تر بیاورند.

بدیهی است که در این حالت حاشیه سود خودروسازان بالاتر رفته و می توانند ضمن آزادی عمل زیاد در زمینه قیمت گذاری، سود بیشتری نیز به جیب بزنند.

با این حساب اگر چه برخی خودروسازان در ظاهر رقیب همدیگر تلقی می شوند، اما در پشت پرده همکاری ها و مراودات زیادی با همدیگر دارند. برای مثال فورد و جنرال موتورز 5 سال پیش بر سر تبادل گیربکس در برخی مدل ها به توافق رسیدند.

بر اساس این قرارداد فورد متعهد شد که گیربکس 10 سرعته خود را که اکنون در موستانگ و F-150 وظیفه انتقال نیرو را انجام می دهد، در اختیار جنرال موتورز بگذارد؛ در مقابل جنرال موتورز نیز گیربکس 9 سرعته خود را برای استفاده در چند مدل، باید به فورد تحویل می داد.

فورد رنجر 2019

اما نکته جالب توجه اینکه وقتی فورد گیرباکس ساخت جنرال موتورز را تحویل گرفت، متوجه شد که این جعبه دنده آنگونه که انتظار می رفته، نیست. به همین جهت از بکارگیری آن خودداری نموده و در عوض چند گیرباکس هشت سرعته جدید را برای مدل هایی مثل Edge، Transit Connect و لینکلن Nautilus توسعه داد.

اولین عضو از این مجموعه در واقع بر اساس همان گیربکس 9 سرعته جنرال موتورز شکل گرفت، اما به منظور بهبود کارایی مهندسین فورد مجبور به حذف یکی از دنده های آن شدند.

دومین جعبه دنده هشت سرعته که در Edge ST به کار گرفته شد، بر پایه یک نمونه 6 سرعته خودکار که از قضا در سال 2002 با همکاری جنرال موتورز طراحی و ساخته شده بود، توسعه یافت. سومین گیرباکس هشت سرعته هم قرار است در مدل های کوچک تر نصب شود تا فورد هیچ نیازی به گیرباکس 9 سرعته جنرال موتورز نداشته باشد.

جنرال موتورز

حال سوال مهمی که پیش میاید اینست که چرا فورد تمایلی به استفاده از گیرباکس 9 سرعته جنرال موتورز نشان داده است؟

در پاسخ باید گفت ظاهرا افزودن یک دنده اضافی نتوانسته چندان باعث بهبود میزان مصرف سوخت شود. دلیل این امر گویا با افزایش وزن گیرباکس به خاطر اضافه شدن دنده نهم در ارتباط بوده است.

این ادعای فورد در عمل نیز قابل مشاهده است. شورولت مالیبوی کنونی با گیربکس 9 سرعته مذکور در مقایسه با نسل قبلی که از یک گیرباکس 8 سرعته بهره می برد، می تواند با هر گالن سوخت (3.7 لیتر) فقط یک مایل بیشتر را در اتوبان طی کند.

جنرال موتورز آمریکا

البته ناگفته نماند در این سوی میدان جنرال موتورز نیز مدعی است گیربکس مردود شده توسط فورد لذت سواری بیشتری را در مقایسه با نمونه 8 سرعته قدیمی به ارمغان می آورد.

با در نظر گرفتن همه جوانب، به نظر می رسد اختلاف فورد و جنرال موتورز، بر سر فاکتورهایی مثل وزن، هزینه و میزان مصرف سوخت بروز کرده باشد.

همه چیز در مورد فورد برانکو 2020 تاکنون

چرا فورد موستانگ بولیت اینقدر معروف است؟!

اختراع فورد برای آگاه کردن راننده از وضعیت باد تایرها

رقابت جنرال موتورز در عرصه خودروهای خودران

جدايي کادیلاک از جنرال موتورز

احتمال ادغام فیات کرایسلر با جنرال موتورز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی