هیوندای i20 و سیتروئن C3 ، هر 2 این هاچ بک ها از جمله خودروهای پسابرجامی هستند که با آغاز دوباره تحریم ها تولیدشان متوقف شد. البته تعداد C3 های تولید شده در ایران به مراتب از i20 کمتر است. چرا که این هاچ بک فرانسوی مدت کوتاه تری در خط تولید سایپا کاشان قرار […]
پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند
اگر این مقایسه در هر جای دنیا به غیر از ایران انجام می شد، هیچگاه عجیب به نظر نمی رسید. اما از آنجایی که بازار خودرو در کشورمان کاملا منحصر به فرد بوده و زمین تا آسمان با کشورهای دیگر فرق دارد، با دیدن موضوع این مقایسه در ایران قطعا تعجب می کنید و می گویید این 2 هاچ بک چه ربطی به یکدیگر دارند؟!
هیوندای i20 و سیتروئن C3 دو هاچ بک در کلاس B (سوپر مینی) هستند که مخاطبان کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند. هیوندای i20 خریداران محافظه کار و بعضا میان سال را به سمت خود می کشاند. همچنین بسیاری از خریداران i20 ، از این خودرو به عنوان اتومبیل دومشان استفاده می کنند. در مجموع باید گفت، افرادی که به دنبال یک هاچ بک آرام و منطقی برای رفت و آمدهای روزمره شهری هستند، مخاطبان هیوندای i20 را تشکیل می دهند.
اما در سوی دیگر، سیتروئن C3 بازار هدف کاملا متفاوتی دارد و انتخاب جوان هایی است که علاوه بر متمایز بودن، توقع خروجی هیجان انگیزی از پیشرانه دارند. این افراد می خواهند در خیابان ها بیشتر دیده شوند و از سوی دیگر در کل کل های خیابانی با خودروهای دیگر، سربلند بیرون می آیند. برعکس i20 ، احتمال اینکه C3 خودروی اصلی و تنها خودروی یک نفر باشد بیشتر است. همان طور که گفتیم بخش قابل توجهی از مخاطبان سیتروئن C3 افراد جوان و خانم ها هستند.
فارغ از تفاوت سلیقه مخاطبان i20 و C3 ، هر 2 این هاچ بک ها از جمله خودروهای پسابرجامی هستند که با آغاز دوباره تحریم ها تولیدشان متوقف شد. البته تعداد C3 های تولید شده در ایران به مراتب از هیوندای i20 کمتر است. چرا که این هاچ بک فرانسوی مدت کوتاه تری در خط تولید سایپا کاشان قرار داشت.
ایرانی ها با هیوندای i20 غریبه نیستند. مدل مورد بحث دومین نسل هیوندای i20 به شمار می رود و با کد GB شناخته می شود. هیوندای i20 از اواخر سال 95 به خط تولید آمد. نکته قابل توجه در خصوص i20 های مونتاژ داخل، تولید آن ها به صورت SKD در کشور است. اتفاقی که باعث شده تا i20 های مونتاژی از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ، با نسخه اصلی که توسط هیوندای تولید می شوند، مو نزنند.
در روش SKD حتی قطعات بدنه نیز به صورت رنگ شده به کشور آمده و از این نظر i20 در بالاترین سطح کیفیت تولید شده است. پس کسب 4 ستاره در کارنامه کیفیت هیوندای i20 نکته عجیبی به نظر نمی رسد.
هیوندای i20 همچون C3 هاچ بک عجیب و غریبی نیست و طراحی مطابق با اصول سایر خودروهای کره ای باعث شده تا کاملا عامه پسند باشد و مخاطب ایرانی به سرعت با آن ارتباط برقرار می کند.
هیوندای i20 در کلاس B یا سوپر مینی دسته بندی می شود. طول بدنه 4035 میلی متر، عرض آن 1734 میلی متر و ارتفاع اش 1474 میلی متر اندازه گیری شده و فاصله میان 2 محور به 2570 میلی متر می رسد. i20 آنقدرها هم غیر کاربردی نیست و به لطف طراحی منطقی، کابین نسبتا جاداری نسبت به رقبایش دارد. تا جایی که می توان گفت اگر به دنبال یک هاچ بک خانوادگی هستید، i20 می تواند یکی از بهترین گزینه ها پیش رویتان باشد.
برای کابین i20 های تولید داخل، ترکیب 2 رنگ مشکی-قهوه ای انتخاب شده است. این ترکیب رنگ روی صندلی ها، کنسول جلو و پنل درها به چشم می خورد. کنسول جلو جنس نسبتا نرمی داشته و مونتاژ قطعات کابین با کیفیت به نظر می رسد. فرمان را هم با چرم مرغوبی روکش کرده اند. اما پلاستیک سفت به کار رفته روی پنل درها چندان باب میل افراد جزیی نگر و سختگیر نیست.
از نظر تنوع امکانات رفاهی، i20 پیش روی خریداران ایرانی رو سفید نشده و کم و کسری زیاد دارد. کرمان موتور برای کاهش هزینه ها، مواردی مثل کیسه های هوای جانبی و پرده ای، تودوزی چرم، گرمکن صندلی ها، کروز کنترل، سقف شیشه ای، استارات دکمه، سنسور نور و سنسور فاصله سنج جلو را از i20 حذف کرده است. آپشن هایی که در مدل عرضه شده در بازار جهانی به چشم می خورند.
i20 تولید داخل در حالت عادی از امکاناتی مثل 2 کیسه هوا در جلو، سیستم کنترل پایداری (ESP)، کامپیوتر سفر، سنسور فاصله سنج و دوربین عقب، سیستم تهویه خودکار، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، برف پاک کن اتوماتیک و پوشش پارچه ای صندلی ها بهره می برد. ضعف i20 در بخش امکانات رفاهی باعث شد تا کرمان موتور در سال 97، مدل آپشنال را با قیمت بیشتر روانه بازار کند. در مدل آپشنال، دستگیره درها پوشش کرومی دارند و هم رنگ بدنه نیستند.
همچنین محل قرارگیری دوربین دنده عقب که در مدل عادی بالای قاب پلاک نصب شده تغییر کرده و روی در صندوق عقب، پایین لگو هیوندای جانمایی شده است. محل تصویر نمایش دوربین دنده عقب نیز در مدل آپشنال متفاوت است و به جای نمایش در صفحه نمایش روی کنسول، روی آیینه وسط نشان داده می شود. آیینه وسط هم در این مدل الکتروکرومیک (حساس به نور) است. سیستم استارت دکمه ای و ورود بدون کلید هم به i20 آپشنال اضافه شده و سنسور نور نیز در فهرست امکانات به چشم می خورد.
اگر مسیر تردد روزمرهتان خیابانهای پرترافیک شهری شلوغ است، i20 انتخابی منطقی پیش روی شماست. هم مصرف سوخت مناسبی دارد، هم ابعاد جمع و جورش باعث میشود خیلی راحت در خیابانهای تنگ و باریک مانور دهید و جای پارک پیدا کنید.
هیوندای i20 قرار است نقش هاچ بکی اقتصادی و کم هزینه را بازی کند. پس نمیتوانید از آن انتظار قابلیتهای فنی چشمگیری داشته باشید. سیستم فنی آن مهندسی سادهای دارد. شاید این ویژگی در مقابل رقیبی مثل سیتروئن C3 به یک نقطه ضعف تبدیل شود، اما باعث کاهش استهلاک این خودرو شده و نگهداری از آن را آسان میکند.
یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ زیر کاپوت i20 جای گرفته. خوشبختانه کرمان موتور یکی از قویترین نسخههای i20 را برای بازار ایران انتخاب کرده. این پیشرانه ۱۳۶۸ سی سی، ۹۸.۶ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ تولید میکند. ماکزیمم گشتاور ۱۳۴ نیوتن متری نیز در دور ۴۰۰۰ به دست میآید. i20 هاچ بکی حدودا ۱.۱ تنی است.
از این ترکیب وزن و قدرت نمیتوان انتظار چابکی آنچنانی داست. واقعیت نیز همین است. پشت فرمان i20 هیجان خاصی را تجربه نمیکنیم. سواری نرم و بی صدایش باعث میشود تا بیشتر خودمان را با راحتی قابل قبولش قانع کنیم. این هاچ بک کره ای از گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت هیوندای پاورتک بهره میبرد. تعویض دندهها نرم و نسبتا دقیق است. اما باز هم انتظار چابکی خاصی از آن نداریم.
نکات مثبت:
کیفیت بالای ساخت-بازار خرید و فروش پررونق-خدمات پس از فروش مناسب شرکت عرضه کننده
نکات منفی:
پیشرانه نچندان توانمند-حذف بعضی امکانات در مدل تولید داخل
سیتروئن C3 همچون دیگر هم وطن خود به اسم پژو 2008 از جمله خودروهای پرحاشیه پسابرجامی بود که با خروج شرکای تجاری صنعت خودروسازی و این شرکت فرانسوی از ایران، تولیدش با مشکل مواجه شد و همین اتفاق باعث شد با تاخیری چند ماهه به دست مشتریان برسد. 2 هزار نفر این هاچ بک جذاب فرانسوی را ثبت نام کردند و بعد از کش و قوس های فراوان، این خودروها به دست خریداران رسید و پرونده c3 در ایران بسته شد.
سیتروئن C3 اولین بار در سال 2002 معرفی شد و خودرویی که تولید در ایران تولید می شد، نسل سوم این هاچ بک فرانسوی است که در سال 2016 رونمایی شده است. طراحی بدنه و حتی کابین این خودرو با رویکردی منحصر به فرد انجام شده و شبیه هیچ خودرو و حتی کانسپت دیگری نیست. همچنین اصرار به استفاده از خطوط افقی به خصوص در جلوپنجره باعث شده عرض خودرو بیشتر از آنچه که هست به نظر برسد.
بدنه C3 از کشور اسلوواکی به صورت خام برای تولید به سایپا کاشان می آمد. همچنین بدنه C3 با دو رنگ سفید و قرمز رنگ آمیزی می شود که به زمانی بیش از 2.5 برابر رنگ آمیزی یک خودروی تک رنگ نیاز دارد.
از کیفیت هیوندای i20 گفتیم، اما بد نیست بدانید سیتروئن c3 در زمان تولیدش، در کنار پژو 2008 ، عنوان با کیفیت ترین خودروی ساخت داخل را یدک می کشیده و توانسته در تست های کیفیت، 5 ستاره را در کارنامه خود ثبت کند.
در حالی که امروزه تقریبا بیش از 90 درصد خودروهای روز جهان قطعه ای به نام زه روی درب کناری ندارند، سیتروئن در یک هاچ بک خانوادگی شهری از این قطعه استفاده کرده است. با این تفاوت که طراحی این زه ها به گونه ای انجام شده که خودشان بدل به نمادی از این خودرو شده اند. جالب است بدانید که این قطعات دارای مخازن هوایی هستند که در صورت برخودر با هر جسمی هوای درون آنها تخلیه می شود تا ضربه به بدنه خودرو آسیب وارد نکند.
کابین این خودرو بسیار ساده و در عین حال مدرن طراحی شده است. پنل هایی با خطوط افقی در کابین وجود دارند که حجم پردازی آن را عریض نشان می دهند. همچنین نوار دور جلو داشبورد هم رنگ سقف خودرو است. طراحی خروجی های سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو کاملا کلاسیک و ساده طراحی شده، به شکلی که کمی شبیه به اسپیکرهای قدیمی تلویزیون های بِلِر سیاه و سفید هستند.
درون کابین از پلاستیک، الیاف، پارچه و چرم مصنوعی همزمان استفاده شده است. در داشبورد به جای استفاده از دکمه های پر شمار، همه چیز در یک مانیتور 7 اینچی ساده خلاصه شده است.
صفحه لمسی ۷ اینچی با تکنولوژی mirror Screen که درواقع صفحه نمایش گوشی هوشمند راننده را بر روی صفحه لمسی خودرو نشان میدهد. راننده خودرو به راحتی میتواند به فایلهای صوتی و تصویری گوشی دسترسی داشته باشد و از طریق صفحه لمسی خودرو صفحه گوشی تلفن همراه خود را مشاهده کند. این تکنولوژی از طریق apple carplay TM و android Auto و mirror link قابل دسترسی است.
ارگونومی کابین با توجه به سادگی طراحی هندسی آن مناسب است. صندلی ها راحت هستند. اما خبری از صندلی برقی و یا تنظیم گودی کمر نیست. شاید بتوان گفت دلیل عدم وجود چنین امکانی کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد.
البته همچون هیوندای i20 خبری از سان روف هم نیست! C3 یک هاچ بک است که از نظر اندازه بین هاچ بک ها و کراس های کامپکت جای می گیرد. این خودرو صندوق عقبی به اندازه 300 لیتر دارد که با خواباندن صندلی های عقب تا حدود 1000 لیتر قابل افزایش حجم است.
سیتروئن C3 با استفاده از پلتفرم PF1 PSA ساخته می شود. یعنی همان پلتفرمی که سیتروئن C4، DS3 و پژو 208 روی ان شکل گرفته اند. نکته جالب توجه اینجاست که پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژی که در نمونه ایرانی مورد استفاده قرار گرفته، تنها در ایران مورد استفاده است! این پیشرانه که توسط کمپانی BMW طراحی و توسعه یافته است، توانسته 8 سال پی در پی به عنوان بهترین پیشرانه توربوشارژ با حجم 1.6 لیتر در جهان از نگاه کارشناسان انتخاب شود.
این پیشرانه از یک توربوشارژ دوزمانه استفاده می کند که اصطلاحا توین اسکرول نام دارد. به همین دلیل Lag توربوشارژ یا همان تاخیر در بوست کردن هوا که در اغلب توربوها وجود دارد در این پیشرانه به حداقل رسیده است. همین مهم باعث شده نمودار گشتاور آن که 240 نیوتن متر است، از دور 1400 پیشرانه به بعد با شیبی مناسب به سمت بالا حرکت کند. همچنین قدرت تولیدی آن به 163 اسب بخار می رسد.
اما به جز پیشرانه پر قدرت و چابک این خودرو باید به گیرباکس آن هم اشاره کرد. این گرباکس ساخت کمپانی معروف آیسین ژاپن است و انطباق بسیار خوبی با موتور دارد. همین شتاب که هنر گیرباکس 6 سرعته ژاپنی و مهندسی پیشرانه آلمانی است به شما جرات می دهد با خودروهای گران قیمت بازار کل کل کنید.
نکات مثبت:
پیشرانه پرقدرت-گیربکس دقیق با تکنولوژی مدرن-سواری نرم
نکات منفی:
نگرانی خریداران از تامین قطعات و خدمات پس از فروش-عدم تنوع در رنگ های عرضه شده
تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که فضای کابین و صندوق بار هیوندای i20 و سیتروئن c3 نسبتا یکسان است. برای خرید c3 باید سر کیسه را شل کنید و بودجه بیشتری نسبت به i20 کنار بگذارید. در عوض موتور پرقدرت تر از موتور هیوندای (اختلاف چشم گیر قدرت و گشتاور)، گیربکس به روزتر و آپشن های جذاب تری در اختیارتان قرار می گیرد. می توان گفت سواری c3 از i20 نرم تر است. اما ظاهر عجیب و غریبش باعث شده تا مثل i20 عامه پسند نباشد و بیشتر مخاطبانش را میان جوانان جست و جو کند. شاید i20 پیشرانه کم توان تری از c3 داشته باشد. اما تنفس طبیعی بودن پیشرانه (عدم بهره گیری از توربوشارژ) باعث شده تا حساسیت کمتری داشته باشد. همچنین عرضه گسترده تر هیوندای i20 نسبت به سیتروئن c3 باعث شده از نظر فراوانی و تامین قطعات، وضعیت بهتری نسبت به سیتروئن c3 داشته باشد. همچنین بازار خرید و فروش هیوندای i20 نیز از سیتروئن c3 پررونق تر است. البته اگر از آن دسته خریداران آپشن پسند هستید، پیشنهاد می کنیم سراغ نسخه آپشنال هیوندای i20 بروید. چرا که مدل معمولی از این نظر اصلا راضی کننده نیست.
دیدگاه خود را بنویسید