پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز C63

سیستم کاربردی شرکت آلمانی بوش 25 ساله شد/ ESP جان بیش از 15 هزار نفر را نجات داده است

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESP که هم اکنون بسیاری از خودروها از آن بهره مند هستند فن آوری شرکت آلمانی بوش بوده که امسال 25 سالگی این سیستم را جشن می گیرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  حدودا یک هفته از جشن شرکت آلمانی بوش به مناسبت 25 سالگی فن آوری ابداعی خود […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۶ خرداد ۱۳۹۹

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESP که هم اکنون بسیاری از خودروها از آن بهره مند هستند فن آوری شرکت آلمانی بوش بوده که امسال 25 سالگی این سیستم را جشن می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

حدودا یک هفته از جشن شرکت آلمانی بوش به مناسبت 25 سالگی فن آوری ابداعی خود موسوم به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) می گذرد، مرسدس بنز S کلاس اولین خودرویی بود که در سال 1995 از این سیستم بهره گرفت.

جلوگیری از آسیب های انسانی احتمالی ناشی از تصادفات تا 500 هزار نفر و نجات جان بیش از 15 هزار نفر ادعایی است شرکت بوش دارد و معتقد است این سیستم انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرده است.

مرسدس بنز

طی 25 سال گذشته این شرکت آلمانی به صورت مداوم در حال ارتقا و به روزرسانی این سیستم بوده و تاکنون بیش از 250 میلیون سیستم کنترل پایداری تولید کرده است.

از این فن آوری به عنوان لایه سومی برای فن‌آوری‌ها موجود یعنی سیستم ضد قفل (ABS) و کنترل کشش (TC) یاد می شود و به علت وجود سنسور های اضافی قادر است بر عملکرد پدال گاز و ترمز کنترل داشته باشد تا از لیز خوردن خودرو بر سر پیچ و احتمال چرخیدن آن جلوگیری کند.

بررسی ایمنی خودرو

هارلد کروگر عضو هیئت مدیره شرکت بوش در این راستا اظهار کرد: ارتقا عملکرد کنترل پایداری یکی از اهداف بزرگ شرکت بوش در این سال‌ها بوده تا به کمک آن احتمال مرگ حتمی در تصادفات را به صفر برسانیم. ESP دقیقا جمله معروف شرکت بوش یعنی “ساخته شده برای زندگی” را معنا می‌کند.

براساس اطلاعات اعلام شده توسط شرکت بوش در سال 2017، سیستم کنترل پایداری در 64 درصد از خودروهای عرضه شده به کار گرفته شده و این عدد در سال 2019 به بیش از 82 درصد رسیده است.

نصب سیستم کنترل پایداری در کشورهای مختلفی همچون استرالیا، ژاپن، آمریکا، کانادا، نیوزلند و… در خودروهای سبک شهری به صورت اجباری درآمده است.

طبق اعلام شرکت بوش سه گانه کمربند ایمنی سه نقطه ای، ایربگ و کنترل پایداری (ESP) مهم ترین دست‌آوردهای بشر برای افزایش ایمنی وسایل نقلیه هستند.

متاسفانه در کشور ما اجباری برای بکارگیری این سیستم در خودروها در نظر گرفته نشده است و هر ساله خسارت های جانی و مالی فراتر از تصور را به کشور ما وارد می کند.

هرچند قرار بود در قالب استاندارد های 85 گانه، اجباری شدن نصب ESP نیز در خودروهای تولیدی کشور الزامی شود، اما در عمل شاهد به تعویق افتادن نصب این ابزار حیاتی هستیم که می تواند اساسا از وقوع بسیاری از تلفات پیشگیری کند.

یکی از مهندسان ارشد بوش

چگونگی کارکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

ESP یا سیستم پایداری الکترونیکی، در واقع مکانیزمی الکتروهیدرولیکی برای فعال سازی هوشمند ترمز در چرخ های مختلف است. به عبارت دیگر این سیستم می تواند بسته به شرایط خودرو، ترمز یک یا چند چرخ را به شکل مستقل از سایر چرخ ها فعال نماید تا از وقوع حادثه و از دست رفتن کنترل خودرو پیشگیری شود.

وجود ESP باعث می شود که پدیده های بیش فرمانی (چرخش خودرو به دور خود) یا کم فرمانی (خارج شدن از دایره پیچ در اثر سرعت زیاد حرکت) تقریبا به طور کامل رفع شود و ایمنی خودرو در گذر از جاده های لغزنده در شرایط آب و هوایی مختلف اعم از خیس بودن مسیر یا یخ زدگی مسیر) به شکل فوق العاده ای افزایش یابد.

تست و بررسی ESP خودرو

مرسدس بنز S600 در سال 1995 به صورت استاندارد با سامانه ESP عرضه شد.

براساس یک براورد اولیه، ESP می تواند به راحتی از وقوع 40 درصد از تصادفات مرگبار پیشگیری کند و ناگفته پیداست که با توجه به شرایط ایمنی اسفبار بدنه خودروهای داخلی، وجود چنین سیستمی تا چه حد می تواند در کاهش آمار تلفات رانندگی راهگشا باشد.

انتهای پیام/ منبع: دیجیاتو

ESP در خودرو چيست و چگونه کار مي‌کند؟

سیستم ESP خودرو و عملکرد آن

نگاهی به ون‌ های با قابلیت استفاده شخصی در بازار ایران/ این مینی بوس های کامپکت

عاقبت فرار از مدرسه/ ‎ملاقات با یک هات‌راد آلمانی در قلب آمریکا

افت 70 درصدی سود دایملر در پی شیوع ویروس کرونا

گذشته در دل آینده/ چرا خودرو تا 50 سال دیگر از بین نخواهد رفت؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی