آزرا را باید به عنوان یکی از محبوب ترین و لوکس ترین سدان های هیوندای معرفی کرد. با توجه به اینکه برند جنسیس از هیوندای مستقل شده، می توان گفت در حال حاضر آزرا لوکس ترین سدان هیوندای به شمار می رود. طبق اعلام مسئولین کرمان موتور (نماینده رسمی هیوندای در ایران)، هیوندای آزرا ۲۰۱۸ […]
جوان خودرو بررسی میکند
نسل اول آزرا در سال 1986 به بازار آمدف اما ایرانی ها با نسل چهارم این سدان نیمه لوکس آشنایی دارند. خودرویی که پس از آزاد شدن واردات خودرو، به سرعت به یکی از محبوب ترین سدان های لوکس بازار مطرح شد و فروش قابل توجهی را تجربه کرد. نسل پنجم آزرا که همچون کره جنوبی در ایران با نام گرنجور شناخته می شد، فروش مناسبی داشت اما نتوانست موفقیت مدل قبلی را تکرار کند.
مدل جدید هیوندای آزرا با ظاهری کاملا متفاوت به تازگی معرفی شده و از پلت فرم Y7 هیوندای-کیا که با خودروهایی از جمله کیا کادنزا، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا مشترک است، بهره می برد. جالب است بدانید از آنجایی که جنسیس از طرف هیوندای در کلاس سدان های لوکس بازار آمریکا مامور شده، نسل ششم آزرا در بازار آمریکای شمالی عرضه نمی شود. اما با توجه به ویژگی های جذاب اش، می تواند شرایط مناسبی در بازار خاورمیانه و آسیا داشته باشد.
با توجه به اینکه بعد از برجامف فعالیت میان هیوندای و کرمان موتور گسترده شده و خودروساز کرمانی علاوه بر واردات محصولات روز هیوندای؛ بعضی مدل های این خودروساز کره ای را در ایران مونتاژ می کند. کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی هیوندای در ایران اعلام کرده که پیش از سال 97 مدل جدید آزرا را در ایران معرفی می کند. با توجه به خدمات پس از فروش مناسب و نحوه قابل قبول فعالیت این خودروساز وطنی، می توان آینده ای روشن برای هیوندای آزرا ۲۰۱۸ در بازار ایران متصور بود و باید گفت امید به اینکه موفقیت های گذشته را تکرار کند بسیار است.
از طرفی پای رقبای مهم آزرا از جمله کیا کادنزا و تویوتا آریون، به دلیل عدم مطابقت با چوب خط ها گمرکی، از بازار ایران بریده شده و سدان لوکس هیوندای می تواند بی دردسر در بازار ایران یکه تازی کند. طراحی آزرا جدید جسورانه و مدرن است و با حفظ سنت ها، پیشتاز عصر جدید طراحی محصولات هیوندای به شمار می رود. از مهمترین ویژگی های نسل جدید آزرا می توان به جلو پنجره عمودی و بزرگ همچون سدان های لوکس جنسیس و چراغ های پیوسته عقب اشاره کرد.
لچکی معروف آزرا نیز در این مدل به فراموشی سپرده نشده و در کل باید گفت هیوندای در طراحی نسل جدید آزرا، علاوه بر مد گراییف به جزییات سنتی اش نیز پایبند مانده. آزرا جدید با طول 4930 میلی متر، عرض 1865 میلی متر و ارتفاع 1470 میلی متر، سدانی بزرگ و درشت هیکل به شمار می رود. همچنین فاصله محوری 2845 میلی متر باعث شده تا سرنشینان مشکلی از نظر فضای پا احساس نکنند. آزرا جدید از انواع سیستم های الکترونیکی و کمک راننده بهره می برد. سختی پیچشی شاسی آن 23 درصد افزایش پیدا کرده و تعلیق چند بازویی، تعادل آن در مسیرهای ناهموار را افزایش داده است. ضریب درگ آزرا تا 0.276 کاهش پیدا کرده که رقمی چشمگیر در این سگمنت است.
پییشرانه های متنوعی برای آزرا عرضه شده که به گفته محصولات کرمان موتور، نسخه مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری مجهز به تکنولوزی GDI به ایران وارد می شود. این پیشرانه 2359 سی سی با یک گیرباکس 6 سرعته جفت شده است. توان پیشرانه به 187 اسب بخار در دور 6000 می رسد و گشتاور 241 نیوتن متری را روانه چرخ های جلو می کند. آزرا جدید با تکیه بر این پیشرانه قدرتمند، تنها به 9.7 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد.
پیشنهاد نهایی
هیوندای آزرا ۲۰۱۸ می تواند با تکیه بر سابقه درخان مدل های قبلی خود در ایران، موقعیت مناسبی دست و پا کند. آن هم در شرایطی که مهمترین رقبایش به دلیل حجم موتور بالا از بازار ایران جا مانده اند. همچنین عملکرد مناسب شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی هیوندای، خیال خریداران را راحت می کند. این خودرو پیش از سال 97 در ایران معرفی می شود. و نکته ای که حائز اهمیت است، این است که کرمان موتور قیمت مناسبی را با توجه به شرایط فعلی بازار برای آزرا در نظر بگیرد. تا این سدان بزرگ و محبوب هیوندای، دوباره به روزهای اوجش در ایران باز گردد.
دیدگاه خود را بنویسید