برای دیدن ویدیو اختصاصی بررسی موتور برقی ES2-1500 کویرموتور کلیک کنید! تنها با یک کلیک!/ تجربه 3000 کیلومتر رانندگی با هوندا کلیک معرفی جدیدترین موتورسیکلتهای بازار ایران(3): هوندا کلیک چقدر از خریداران موتورسیکلت های برقی حمایت می شود؟/ جزییات تسهیلات بلاعوض شهرداری برای موتورهای برقی باتوجه به افزایش آلودگی هوا در اکثر شهرهای بزرگ دنیا […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:
کوچک و مانورپذیر
شاید تا به حال دید متفاوتی نسبت به اسکوترها داشتید و تصور این که اسکوتری با ابعاد یک موتورسیکلت داشته باشید برایتان عجیب باشد. اما تند و تیزی و فرمانپذیری بالای اسکوترها به علاوه یک صندلی راحت هم میتواند جذابیت خاص خودش را داشته باشد. در میان موتورسیکلتهای برقی که استفاده های شهری دارند، رقابت بر سر برد مسافتی بالاتر و ارائه باتری قویتر برای نگهداری شارژ بیشتر است. اما گونهای از این موتورها وجود دارد که بیشتر مورد توجه نوجوانان هستند و بهتر است آنها را در زمره موتورهای سرگرمکننده بدانیم. کویرموتور که از برندهای مشهور در بازار موتورسیکلتهای داخلی است، تقریبا تنها سازنده قابل اعتمادی محسوب میشود که اسکوترهای برقی با شکل و شمایل موتورسیکلت را عرضه میکند. اسکوترها نیازی به پلاک ملی و اخذ گواهینامه رانندگی ندارند و همانطور که گفتیم برای مصارف شهری مورد استفاده قرار نمیگیرند اما به علت جذابیت بالا در میان نوجوانان از فروش مناسبی برخوردار هستند.
مهمترین مشخصه این موتوربرقی ها، سایز کوچک تایرها و قابلیتهای حرکتی و مانورپذیری محدود آنهاست. کویرموتور مورد بررسی با هر بار شارژ 45 کیلومتر را با نهایت سرعت 45 کیلومتر برساعت میپیماید. باتری آن از نوع سربی اسیدی (60ولت 20آمپرساعتی) است و انرژی الکتریکی خروجی آن به طور تقریبی 1.5 کیلوواتساعت است. طراحی ظاهری دقیقا کپی برداری از موتورسیکلتهای طرح وسپاست و با این که قدیمی به نظر میرسد جذابیت بالایی برای این اسکوتر ایجاد کرده است. ترمزهای این مدل در جلو از نوع دیسکی هستند و برای چرخ عقب از سیستم کاسهای استفاده شدهاست. سایز تایرها هم 10 اینچی است و کمکفنرهای هیدرولیکی سیستم تعلیق این اسکوتر برقی 99 کیلوگرمی را کنترل میکنند.
ارتفاع کم از سطح زمین، صندلی پهن با نشیمن راحت، چراغ یک تکه با روشنایی محدود، گلگیرهای پلاستیکی برای جلو وعقب، بدنه محدب و تریم دورنگ از دیگر ویژگیهای اسکوترکویرموتور است. ابعاد کلی آن 1050×660×1780 است و فاصله بین چرخ ها 1330میلیمتر به ثبت رسیده. گفتنی است که نوع بنزینی این موتور با همین طرح بدنه نیز وجود دارد. برای خریداری کویرموتور ES2 1500 در بازار مبلغی در حدود 5میلیون تومان را باید هزینه کرد که تقریبا نصف قیمت موتورسیکلتهای برقی با مجوز تردد شهری و البته قویتر است. نمونه های دست دوم نیز از این مدل موجود هستند که با کاهش قیمت 1 تا 1.5 میلیون تومانی نسبت به صفرکیلومترها به فروش میرسند.
پیشنهاد نهایی
با وجود این که از نظر قدرت و برد پیمایشی قابل مقایسه با رقیبانی از جنس موتورسیکلت نیست، ولی با توجه به قیمت پایین، وزن کم و هزینه نگهداری پایینتر میتواند گزینه مناسبی برای جابهجاییهای کوتاه روزانه باشد.
توان پیشرانه: 1.5 کیلووات
مدت زمان یکبار شارژ کامل: 8 ساعت
حداکثر سرعت: 50 کیلومتربرساعت
برد پیمایشی: 45 تا 50 کیلومتر
کمقدرت و کماستهلاک
طبق آمار ارائه شده در سالهای گذشته یکی از آلایندهترین وسایل نقلیه در شهرهای بزرگی چون تهران موتورسیکلت های بنزینی معرفی شدند که همین موضوع سبب شد تا شرکت سایپا به کمک از یکی از شرکتهای وابسته به خود با نام توسعه صنعتی خودرو یا ایدکو، برای عرضه اولین موتورسیکلت برقی داخلی با هدف تولید انبوه و اخذ مجوزهای لازم با پلاک ملی اقدام کند. مدل 3000 این موتورسیکلت دوستدار محیط زیست، همانطور که از نامش پیداست، 3کیلووات توان داشته و وزن خالص آن 130 کیلوگرم است. هر بار شارژ باتریاش که از نوع لیتیومی است بین 4تا5 ساعت طول میکشد و بعد از شارژ کامل تا 80 کیلومتر برد مسافتی خواهدداشت. پیشرانه با کنترلر Brushed و از نوع Hub است که از یک باتری 60 واتی و 40 آمپرساعتی بهره میبرد که یارای رقابت با موتورسیکلتهای بنزینی تا حداکثر 150 سیسی حجم موتور را خواهد داشت.
گشتاور خروجی موتورسیکلت 65 نیوتنمتر، با قابلیت شیبروی 15 درصدی است و در بیشینه سرعت به 80 کیلومتربرساعت میرسد. تا اینجا با یک نگاه اجمالی میتوان این موتور را در دسته کماستهلاکهایی دانست که به نسبت رقبای خود از قدرت کمتری برخوردار بوده، اما برگ برندهاش پشتیبانی مناسب و خدمات پسازفروش است. از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب موتورسیکلتهای برقی، عمر مفید باتری آنهاست. عددی برای سیکل شارژ باتری بهعنوان معیار اندازهگیری این پارامتر در نظر گرفته میشود که در این موتور 1200 بار به ثبت رسیدهاست. یعنی هر باتری بعد از این تعداد شارژ، بازدهی مفید خود را از دست داده و نیاز به تعویض آن وجود دارد که به نظر میرسد با توجه به برد مسافتی معقول باشد. هرچند که باید در عمل صحت اطلاعات اعلام شده مورد بررسی قرار بگیرد.
از نظر طراحی ظاهری میتوان نمره قبولی را به این موتورسیکلت داد. طرح مدرن و اسپرت آن در کنار تنوع رنگی برای مشتریان جذابیت ویژهای دارد. راننده در ارتفاع مناسبی از سطح زمین قرار گرفته و صندلی نشیمن راحتی دارد. دو چراغ نسبتا بزرگ روشنایی کاملی را ارائه میکنند و به خوبی با دماغه جلویی و چراغ راهنماهای جانبی هماهنگ هستند. تریم بدنه از سه رنگ اصلی تشکیل شده است که رنگ مشکی در رنگبندیهای آن ثابت و برای دو رنگ دیگر امکان انتخاب از بین سفید، آبی، زرد و سبز وجود دارد. همانطور که عنوان شد، ایدکو 3000 با وام بدون بهره عرضه شده و تا 12 هزار کیلومتر یا یکسال گارانتی است. این گارانتی با سرویس اولیه رایگان در کیلومتر 1500 یا 3 ماه بعد از تحویل تکمیل میشود. الکتروموتور، باتری لیتیومی، کنترلر، شارژ باتری و مبدل که قطعات اصلی موتورسیکلت را تشکیل میدهند، همگی مشمول این گارانتی خواهندبود. این موتوربرقی تولید داخل در بازه قیمتی 10 تا 11 میلیون تومان قرار میگیرد.
پیشنهاد نهایی
با توجه به حضور محدود موتورسیکلتهای برقی در بازار کشور مسلما تامین قطعات و تعمیرات ممکن است برای موتورسواران دردسرساز باشد. این موتور با وجود خدمات پس از فروش مناسب، از این لحاظ خیال خریدار را راحت کردهاست.
توان پیشرانه: 3 کیلووات
مدت زمان یکبار شارژ کامل: 4 تا 5 ساعت
حداکثر سرعت: 80 کیلومتربرساعت
برد پیمایشی: 80 کیلومتر
ای ایران
اولین موتورسیکلت برقی ایرانی! گامی بلند و پیشرفتی چشمگیر در طراحی داخلی که به ادعای سازنده یعنی بناشریف ایران کاملا بومی است. موتورسیکلت های این شرکت دانشبنیان به نسبت وارداتیهای چینی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و طراحی جذابی دارند. از نقاط قوت آنها میتوان به انعطاف پذیری در طراحی و عرضه چندین مدل در کلاسهای متفاوت اشاره کرد که با بهره گیری از رنگهای متنوع به دنبال جذب طیف گستردهای از موتورسواران و کاربری های مختلف است. موتورهای برقی به طور کلی قدرت چندانی ندارند و بیشتر مانور بر روی دوام باتری و مدت زمان مورد نیاز برای شارژ آن است. معادل موتورهای بنزینی 110 تا 150 سی سی حجم موتور را باید در موتوربرقی های بین 4 تا 8 کیلووات جست وجو کرد.
این مدل داخلی قابلیت تولید حداکثر 8کیلووات ساعت انرژی الکتریکی را داراست و از این حیث رقیبی جدی برای نمونه های بنزینی حاضر در بازار به حساب میآید. با هر بار شارژ این موتور که تقریبا بین 6 تا 8 ساعت به طول میانجامد، میتوان به طور میانگین 100 کیلومتر را پیمود که برای یک کاربری روزانه شهری کاملا مناسب و مقرون به صرفه به نظر میرسد. علاوه بر باتری اصلی، فضای مخصوصی برای تعبیه یک قوه پشتیبان نیز در طراحی بدنه در نظر گرفته شده که در نوع خود مزیتی رقابتی به شمار میرود. همگام با تکنولوژی روز دنیا، مغز متفکر این موتورسیکلت هوشمند قابلیت اتصال با گوشیهای هوشمند در صورت نصب اپلیکیشن ارائه شده را داراست و اطلاعات مفیدی از وضعیت باتری، سرعت و خطاهای احتمالی را بر روی نمایشگر تلفن همراه هوشمند راننده نشان میدهد. این سیستم را در واقع میتوان یک عیب یاب هوشمند دانست که کارایی زیادی دارد.
موتورسیکلت E-Run برای توان الکتروموتور و مسافت قابل پیمایش موتورسیکلت خود گزینه های مختلفی را ارائه میکند که هر کاربر میتواند با توجه به نیاز خود انتخاب متفاوتی داشته باشد. برای الکتروموتور از مدلهای تی 3 که از توان 3 کیلووات ساعت و بیشینه سرعت 55کیلومتربرساعت برخوردار است تا گونه تی 8 که قابلیت تولید 8کیلووات ساعت را داشته و در بیشینه سرعت به 110 کیلومتر برساعت دست پیدا میکند، قابلیت انتخاب وجود دارد. برای میزان مسافتی که با هر بار شارژ کامل موتورسیکلت قابل دستیابی است نیز مدلهای بی1 تا بی8 از 30 کیلومتر تا 150 کیلومتر پیش روی مشتری است که باید به نسبت استفاده روزانه انتخاب شود.
قوای محرکه این موتورسیکلتها از طریق یک باتری یون لیتیومی با ولتاژ 72 ولت تامین انرژی میشود و کنترلر آنها که بخش اصلیشان به شمار میرود از نوع ۴Q BLDC Motor است. برای قیمت هر کدام از این موتورسیکلتها رقم دقیقی از سوی سازنده اعلام نشده است ولی حدود قیمتی آن 10میلیون تومان برآورد میشود. در مورد نحوه تردد درون شهر نیز در زمان انتشار مجله اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما انتظار میرود تا در آیندهای نزدیک شاهد این موتورسیکلت کمآزار و بی سروصدا در خیابانهای کشورمان باشیم.
پیشنهاد نهایی
یکی از بهترین گزینه ها برای خرید موتورسیکلتهای برقی است که با توجه به امکان انتخاب از بین الکتروموتورها و برد پیمایشی انتظار میرود به محض ورود به بازار در صورت تبلیغات مناسب با استقبال گستردهای مواجه شود.
توان پیشرانه: 3 تا 8 کیلووات
مدت زمان یکبار شارژ کامل: 6 تا 8 ساعت
حداکثر سرعت: 110 کیلومتربرساعت
برد پیمایشی: حداکثر 150 کیلومتر در مدل بی8
ساده و نامآشنا
سادگی بارزترین ویژگی موتورسیکلتهای برقی است. نمیتوان برای طرح بدنه آنها به دنبال مدلهای عجیب و غریب با طرحهای خاص گشت. این موتورسیکلت تولید شرکت نیرومحرکه نام آشنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. طرح ساده و مشخص در کنار ویژگیهای فنی متوسط ویژگیهای محصولی است که چند سال پیش روانه بازار شد و میتوان استهلاک کم، سادگی در طراحی اجزا و سهولت در تعویض قطعات را از مانورهای رقابتی آن دانست. این موتور به وسیله منبع تغذیه باتری لیتیومی 40 آمپر 60 ولتی با توان 4 کیلوواتی که تقریبا معادل 150 تا 200 سیسی در نمونههای بنزینی است، بهره گرفته و مثل اغلب موتوربرقیها سیستم انتقال قدرت اتوماتیک ساده ای دارد و در آن خبری از تعویض دنده نیست. این مدل از این نوع موتورها را میتوان در زمره موتورهای قدرتمند برقی داخلی دانست چرا که در بازه زمانی 7 ثانیهای صفر تا صد کیلومتربرساعت را پیموده و با هر بار شارژ باتری که تقریبا بین 2 تا 3 ساعت به وسیله برق شهری برای شارژ کامل و 15دقیقه در حالت شارژ سریع به طول میانجامد که زمان کمتری به نسبت رقبا محسوب می شود، قابلیت پیمودن 200 کیلومتر مسافت را داراست.
طبق ادعای سازنده این موتورسیکلت در بیشینه سرعت خود به 140 کیلومتربرساعت خواهدرسید که به نظر میرسد رقمی اغراقآمیز باشد. ترمزها در جلو وعقب دیسکی به همراه ABS هستند که وظیفه کنترل تایرهای 13 اینچی با لاستیکهای تیوبلس را بر عهده دارند. 4000p قابلیت توقف و حرکت مجدد در شیب 30 درصدی را دارد که برای یک موتور برقی نکته حائز اهمیتی است. چرا که در مسیرهای با شیب تند، با توجه به تامین قوای حرکتی از طرف باتری، نیروی اولیه به سختی تولید شده و ممکن است دردسرساز شود. برگ برنده این موتورسیکلت سیستم هوشمند کنترلی آن است. این سیستم با 19 سنسور تعبیه شده در بدنه، المانهای ایمنی و فنی موتورسیکلت را تحت نظر داشته و علاوه بر کنترل مداوم موتور در طول حرکت، فرماندهی بخشهایی از آن را نیز انجام می دهد.
عدم آلایندگی صوتی و هوا، رانندگی لذت بخش، امکان تغییر و تعبیه یدککش و جعبه ابزار بهعنوان دیگر امکانات و قابلیتهای آن مطرح میشود. امکان اضافه شدن یدک کش شانس استفادههای صنعتی از این موتورسیکلت در اماکنی چون کارخانجات و ادارات دولتی و به طور کلی کسبوکارهایی که به موتورسیکلت برای باربریهای جزئی وابسته هستند را افزایش میدهد. وزن کلی آن 131 کیلوگرم و میزان قابل حمل آن هم 250 کیلوگرم است که با توجه به ابعاد نه چندان بزرگش کاملا قابل قبول است. موتور سیکلت برقی پاکرو 4000 با قیمتی در حدود 12 میلیون تومان، توسط نیرومحرکه پارسیان در 14 رنگ متفاوت عرضه شده و قابل خریداری است.
پیشنهاد نهایی
اگر در خرید موتورسیکلت قدرت زیاد و مانورهای حرکتی برایتان اهمیت دارد، بهتر است اصلا به سراغ موتورسیکلت های برقی نروید. با این وجود در میان موتورهای برقی کم مصرف و کم استهلاک، این موتورسیکلت به نسبت از قدرت قابل قبولی برخوردار است و می تواند گزینهای قابل تامل با توجه امکان افزودن یدک کش برای کاربریهای صنعتی باشد.
توان پیشرانه: 4 کیلووات
مدت زمان یکبار شارژ کامل: 2تا3 ساعت
حداکثر سرعت: 140 کیلومتربرساعت
برد پیمایشی: 200 کیلومتر
باسلام من یک دستگاه خریدم هیچگونه لوازم جانبی حتا دفترچه هم نداره .
قربان شما قیمت حدودی موتور ها رو از کجا اوردین؟ اصلا هیچ اسم و رسمی و ومرکز فروشی برای مدل پاکروو۴۰۰۰ نیست والا اقلا لینکی اطلاعی چیزی از فروشندش بزارین
سلام…اینکه فرمودید کویر قابل اعتمادومشهوره درعمل اینگونه نیست…بنده ازهمین موتورکویراولی دراین صفحه..خریدم.پس از5یا 6ماه که اتفاقا هفته ای یا10روزیکبار دوری باهاش میزدم.یکباره باطریش شارژنکردوخراب شدفروشنده میگه باطریش هست اما یکی360هزارتومن که میدانید5تاباطری میخواد.1م.و800درضمن برگه ای.دفترچه ای ونه حتی برگ فاکتوری نداره.
اگه یکی بخوادبفروشه خریدارچگونه بفهمداین موتورسرقتی نیست.